Zmiksuj employer branding wg receptury Twojej marki

Powszechnie znane są koncepcje 4P, 4C czy 7P - czyli składowe marketingowej mieszanki idealnej. Liczba składników skutecznego zarządzania popytem na produkt czy usługę zmienia się oczywiście w czasie, a jej twórcami są praktycy i eksperci na co dzień dbający o marketing. Dlaczego o tym piszemy? Ponieważ employer branding również rządzi się prawami zbliżonymi do tych, ze świata marketingu i także w przypadku tego obszaru, by odnieść sukces trzeba dobrze skomponować odpowiednie składniki. Czy marketingowy „narzędziownik” może przydać się specjalistom employer brandingu? Jak najbardziej! Zapraszamy na przegląd rozwiązań, które warto „wypożyczyć” od koleżanek i kolegów z tego działu.
Już teraz jest ich naprawdę bez liku, a lista marketingowych nowinek – przydatnych aplikacji, programów czy banków materiałów pomocniczych z dnia na dzień rośnie... Marketerzy muszą stale aktualizować swój „zawodowy arsenał”, by być bieżąco z najnowszymi narzędziami, technikami i kanałami komunikacji. W czasie pandemii – gdy koniecznością stało się przeniesienie większości aktywności do świata online - jeszcze większego znaczenia nabrała i tak już potężnie rozpędzona domena digital marketingu. Co to oznacza dla HR-owców i ekspertów ds. employer brandingu? Przede wszystkim konieczność przyjrzenia się dotychczasowej strategii budowania komunikacji zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej. By się wyróżnić nie wystarczy być obecnym w sieci. Dziś, potrzebne są jakościowe, angażujące odbiorcę działania, które pozwolą wyróżnić się na tle konkurencji. Naturalnie nie musisz jako osoba odpowiedzialna za obszar human resources biegle władać wszystkimi, mniej lub bardziej skomplikowanymi, narzędziami marketingu online. Warto jednak zaprzyjaźnić się z kilkoma prostymi rozwiązaniami, które usprawnią Twoją pracę i wzmocnią działania EB prowadzone na rzecz pracodawcy. 

Content wciąż króluje

O sile content marketingu mówi się już od dobrych kilku lat. I choć treści w sieci stale przybywa tak, że czasem łatwo się pogubić w gąszczu newsów i danych (lub zniechęcić informacyjnym szumem, który generują), to wartościowe, użyteczne publikacje nadal są w cenie. Stanowią bowiem odpowiedź na wiele potrzeb - m.in. edukowania i pogłębiania wiedzy oraz docierania do konkretnych grup odbiorców (np. potencjalnych kandydatów do pracy czy przedstawicieli środowiska HR).
Twoim narzędziem w tym wypadku mogą stać się artykuły eksperckie, w których podzielisz się przydatnymi obserwacjami i wskazówkami. Mogą one trafić m.in. na firmowego bloga, do mediów zewnętrznych czy portali internetowych. Ciekawy insight, praktyczne case study, inspirujący wywiad czy nasączony danymi raport - to sposób, by pokazać, jak krok po kroku Twoja organizacja realizowała np. nieszablonową kampanię EB lub jak prowadzi proces rekrutacyjny.
Tematem publikacji może być wszystko, co buduje pozytywny wizerunek pracodawcy, a jednocześnie jest odpowiedzią na potrzeby czytelnicze tych, do których kierujesz swój artykuł. Jak w Twojej organizacji wygląda zdalny proces onboardingu? Czy w dobie pandemii firma zapewnia wsparcie psychologiczne pracownikom? Na czym polega CSR online? Które kompetencje są przyszłościowe i jak zadbać o reskilling zespołów? To przykładowe tematy, którymi zaciekawiony jest świat HR i które są szczególnie interesujące także dla pracowników.

Słowo na fali... także dźwiękowej  

Content marketing to nie tylko słowo pisane. Obecnie bardzo dynamicznie rozwija się video i audio content. Firmowy kanał na YouTube albo podcast są zatem okazją, by zbudować angażujący przekaz oraz oddać głos przedstawicielom Twojej organizacji. Włączanie pracowników we współtworzenie treści dotyczących organizacji jako pracodawcy wspiera wiele dodatkowych celów – od integracji i zwiększania poczucia przynależności, po sprawczość i proaktywność. Zaangażowani pracownicy stają się ambasadorami marki a ich autentyczna opinia zwiększa wiarygodność komunikacji. Przygotowanie i obróbka materiału wideo, nagranie i dystrybucja podcastu to oczywiście przedsięwzięcia, do których potrzeba umiejętności obsługi konkretnych programów i narzędzi. Dobrze jest więc zadbać o podział zadań i oszacowanie, na ile tego typu realizacje będą przygotowywane własnym sumptem, a na ile konieczne jest zlecenie ich wyspecjalizowanym firmom czy osobom. Obsługa takich narzędzi od strony technicznej to jedno, ale cała koncepcja, merytoryka, scenariusz nagrania i wewnętrzna komunikacja projektu to coś, z czym na pewno sobie poradzisz.

Narzędziownik graficzny

W sukurs osobom odpowiedzialnym za działania employer brandingowe przychodzą także narzędzia, których obsługa nie wymaga zaawansowanych umiejętności graficznych. Za pomocą programu Canva możesz edytować zdjęcia, przygotowywać prezentacje, ulotki, broszury czy grafiki do social mediów. Do tworzenia infografik przyda się np. Piktochart  i jego tematyczne szablony. Jeśli potrzebujesz zdjęcia do zilustrowania jakiegoś komunikatu czy wpisu, warto sprawdzić zasoby banków zdjęć. Wybór jest duży – darmową ofertę znajdziesz np. na Pixabay, Pexels oraz Unsplash. Umiejętność obsługi Canvy może się też przydać podczas przygotowywania mailingów i newsletterów. Tzw. e-mail marketing pozwala docierać do szerokiej bazy odbiorców. Nie musisz być doświadczonym marketerem czy projektantem, by zaaranżować kampanię mailingową lub przygotować pełen inspiracji i wiedzy newsletter - pomoże Ci w tym narzędzie typu Freshmail, oferujący wiele responsywnych szablonów. Warto jednak wcześniej zapoznać się ze wskazówkami ekspertów na temat np. określenia celu kampanii, wyboru grafik do mailingu, kreacji newslettera, układu treści, formułowania tematu wiadomości (ciekawe przykłady znajdziesz tutaj). A skoro mowa o kampaniach i bazach odbiorców. Do pozyskiwania nowych kontaktów tzw. leadów  (ale także na przykład kandydatów) przydaje się landing page, czyli strona docelowa, na którą trafiają konsumenci. Dla firmy jest to swego rodzaju wizytówka produktów, usług, wydarzenia czy kampanii. Udostępniając swój adres mailowy, odbiorcy mogą np. pobrać ebooka - może Wasz zespół HR i EB włączy się w przygotowanie treści do takiej publikacji?

EB-owy social-selling

Powiedzieć, że media społecznościowe pozwalają budować sieć kontaktów, to dziś „masło maślane”. Dlatego najwięcej opowiedzą Ci statystyki dotyczące followersów, zasięgów, komentowanych i udostępnianych treści. Profil firmowy "Kariera" albo "Staże i praktyki" to proste narzędzie do budowania społeczności wokół marki pracodawcy. To tutaj na potencjalnych kandydatów i pracowników czekają ciekawostki z życia firmy, bieżące informacje na temat możliwości rozwoju, konkursy i wyzwania. Facebookowe grupy tematyczne i branżowe również stanowią łatwe w obsłudze i dostępne na wyciągnięcie ręki narzędzie do promowania działań EB i budowania marki pracodawcy. Co jednak istotne, warto postawić na naprawdę użyteczne i praktyczne informacje, by tego typu miejsce nie przerodziło się w "targowisko próżności" ku ogólnej frustracji czytających. W zwiększeniu zasięgu postów pomogą m.in. kampanie reklamowe (poczytaj tutaj). Planując promocję działań EB, koniecznie pamiętaj o „personie”, czyli konkretnym przedstawicielu grupy docelowej. Dzięki temu skuteczniej dobierzesz kanały dystrybucji contentu i dotrzesz ze swoim przekazem dokładnie tam, gdzie są Twoi potencjalni odbiorcy.

Marketingowa siła employee advocacy

Employee advocacy to coraz częściej wymieniany trend HR, który przekłada się na marketingowe korzyści. Już dawno rozwiano wszelkie wątpliwości dotyczące tego, czy siła organizacji tkwi w zespole a to właśnie poszczególni pracownicy - zarówno ci, którzy są od niedawna w organizacji, jak i wieloletni eksperci - potrafią zdziałać więcej niż niejedna reklama. Ich satysfakcja, rozwój i poczucie spełnienia są najlepszym świadectwem kultury organizacji i spełnianych przez pracodawcę obietnic. Dlatego warto zaangażować pracowników w aktywności social mediowe, np. dzielenie się swoimi opiniami, zabieranie głosu w dyskusjach i konstruktywne komentowanie, tworzenie relacji, publikowanie filmików i zdjęć, na których uchwycone są pasje pracowników, praca zespołowa, integracja czy wspólnie spędzany czas (również podczas home office).
Warto pamiętać, że ogłoszenie o pracy, zakładka "Kariera" na firmowej stronie czy informacja zwrotna wysyłana do kandydata na każdym etapie rekrutacji to także swego rodzaju narzędzia marketingowe, dzięki którym pokazujesz autentyczny wizerunek i wartości pracodawcy. Dodatkowo, aby wzmocnić ich moc oddziaływania, możesz skorzystać z dopasowanych e-reklam w serwisie rekrutacyjnym - dla przykładu usługa Pracuj Ads umożliwia targetowanie komunikatu i pozwala zwiększyć zasięg profilu pracodawcy w serwisie Pracuj.pl, strony Kariery czy artykułów sponsorowanych publikowanych Twojej firmy. Takie działania przekładają się zarówno na cele reklamowe, jak i rekrutacyjne.
Karolina Sapińska
Marketingowiec, pasjonatka mediów społecznościowych. Od ponad 4 lat w Grupie Pracuj z sukcesem prowadzi projekty marketingowe. Wspiera i koordynuje rozwój produktów wizerunkowych, m.in. Festiwal Pracy JOBICON online, Pracuj ADS i Wyróżnienie w aplikacji mobilnej Pracuj.pl. W poprzednich latach organizator działań skierowanych do branży HR, wcześniejsze doświadczenie zdobyła pracując w obsłudze klienta i administracji publicznej. Zainteresowana psychologią społeczną i biznesu, którą wykorzystuje w codziennych obowiązkach. Działaczka społeczna, swoim doświadczeniem dzieli się m.in. w programie edukacyjnym "Uniwersytet Sukcesu".

Zobacz podobne

Pandemiczna kontuzja kultury organizacji? Rehabilitację zacznij od pracowników oraz ich doświadczeń

Czas (post)pandemiczny to czas powolnego kształtowania się nowego porządku w organizacjach. Dotyczy to relacji z klientami, kontrahentami, ale przede wszystkim z pracownikami. To dobry czas dla organizacji, aby zacząć tworzyć nową jakość, bardziej dopasowaną do obecnych wyzwań w miejscu pracy, jednocześnie próbując utrzymać emocjonalne zaangażowanie i atmosferę kultury organizacji. W obliczu bezprecedensowego kryzysu zdrowia publicznego, działy HR przodują w zarządzaniu zmianami strukturalnymi w organizacjach i stoją przed kilkoma wyzwaniami: praca zdalna, wydłużony urlop zdrowotny, bezrobocie, nowe stanowiska i role w firmach, cyfryzacja czy spowolnienie gospodarcze.

Tajniki rekrutacji: niebieskie kołnierzyki

Jak dzisiaj rozumiane jest pojęcie blue collars? O czym powinien pamiętać rekruter, który poszukuje właśnie w tej kategorii stanowisk i jak bardzo są zdywersyfikowane potrzeby rekrutacyjne tej grupy? Dziś odpowiemy sobie na wszystkie pytania.

3xK: sekrety udanej relacji na linii kandydat-konsultant-klient

3xK, czyli sekrety udanej relacji we współpracy pomiędzy kandydatem, konsultantem a klientem, to sieć rozwiązań oraz standardów postępowania wypracowanych na bazie obowiązujących zasad prawnych i ustaleń biznesowych. Ich powstanie podyktowane jest potrzebą optymalizacji obsługi i koordynacji projektu zatrudnienia przez wyspecjalizowany podmiot. Co się składa na dobre praktyki we współpracy? I dlaczego w modelu 3xKażdy ma znaczenie?

Poznaj zespoły nominowane do nagrody głównej w konkursie HR DREAM TEAM 2021!

Niezmiennie ideą konkursu HR DREAM TEAM jest wyróżnienie najbardziej efektywnych zespołów realizujących projekty z obszaru human resources. Ogromnie się cieszymy, że firmy dostrzegają wartość w rozwijaniu kultury organizacyjnej oraz wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań w zakresie rekrutacji i rozwoju pracowników. Projekty, które otrzymaliśmy w tym roku – w rekordowej liczbie 169 – były pełne kreatywnych i świeżych rozwiązań.