artykuł sponsorowany
W odpowiedzi na tempo zachodzących przemian, coraz większą popularność zyskują rozwiązania, dzięki którym możliwa jest szybsza adaptacja do zmieniających się warunków. Czy część z nich można zastosować w obszarze HR? Zdecydowanie tak. Pracodawcy mają prawo i możliwość elastycznego zarządzania zasobami ludzkimi. Równocześnie, myśląc o rozwoju organizacji, mają niejako obowiązek budowania skutecznych zespołów, dzięki którym w chwiejnych czasach mają na pokładzie odpowiednich ludzi.
Z 19-letniego doświadczenia specjalistów agencji LSJ HR Group wynika, że do tej części procesów, w której niezbędny jest stały, uzbrojony w określone i specjalistyczne kompetencje zespół, firma powinna zatrudnić jak najlepszych, niemal idealnie pasujących do organizacji pracowników. Jest to trudne, gdyż na rynku pracy specjalistów z pożądanym przez pracodawców doświadczeniem bądź kompetencjami nie ma zbyt wielu. Co więcej, zdarza się, że proces rekrutacji kończy się porażką, a firma ponosi straty w wysokości nawet 90 000 złotych! Skąd bierze się ta kwota? Składa się na nią wiele czynników, m.in.: czas trwania procesu rekrutacji, jego złożoność, stanowisko, na które firma rekrutuje. Należy też doliczyć koszty związane z rezygnacją z pracy po upływie kilku tygodni lub miesięcy przez osobę, która została przeszkolona i wdrożona.
W zmiennych lub niepewnych warunkach warto rozważyć zlecenie rekrutacji partnerom, którzy wyszukają, sprawdzą pod kątem merytorycznym i dopasują osobowościowo do kultury organizacyjnej kandydatów na podstawie wcześniej określonych kryteriów. Dodatkowym argumentem przemawiającym za tą opcją jest gwarancja, którą otrzymuje pracodawca na zrekrutowanego pracownika.
Co w przypadku procesów, których natężenie jest zmienne, zależne od sezonowości, cyklów produkcyjnych, natężenia świadczonych usług? Tutaj dobrym rozwiązaniem będzie zatrudnienie pracowników tymczasowych. Praca tymczasowa idealnie wpisuje się w potrzeby biznesu w czasach dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Dzięki temu rozwiązaniu pracodawca może szybko zasilić swój zespół osobami, które wykonają uzgodnione zadania w określonym czasie. Wyspecjalizowana agencja jest w stanie znaleźć i zatrudnić dla klienta zarówno pracownika produkcji, magazyniera, spawacza czy pracownika administracyjnego. Co istotne, w ten sposób pracodawca może też bezpiecznie i bez konieczności zmagania się z biurokracją, zasilić zespół pracownikami spoza UE, np. zza wschodniej granicy.
O tym, że polscy przedsiębiorcy docenili zalety pracy tymczasowej, zwłaszcza w kontekście zatrudnienia cudzoziemców, świadczą dane opublikowane przez Eurostat. Wynika z nich, że odsetek pracowników z umową tymczasową, pochodzących spoza UE – wynosi 40,6%. Udział rodzimych pracowników tymczasowych w ogólnej liczbie zatrudnionych w Polsce to niespełna 18%[1].
Jakie jeszcze zalety pracy tymczasowej sprawdzają się w złożonych i niejednoznacznych czasach? Odpowiedź brzmi: optymalizacja kosztów. Zatrudniając pracowników na etat przedsiębiorca ponosi określone koszty stałe. Jest zobowiązany regulować je niezależnie od kondycji przedsiębiorstwa i okoliczności, w których funkcjonuje. Skorzystanie ze wsparcia pracowników tymczasowych jest natomiast kosztem zmiennym. Co to oznacza w praktyce? Otóż, w sytuacji, gdy zmienia się sprzedaż lub produkcja, pracodawca zyskuje możliwość elastycznego reagowania, a tym samym lepszego kontrolowania budżetu.
Olbrzymią! Bowiem cytując słowa Rosalynn Carter „wybitny lider prowadzi ludzi tam, gdzie niekoniecznie chcą iść, ale powinni tam być”. W dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości lider autentyczny, angażujący i wzbudzający zaufanie jest na wagę złota. Idealnie więc, jeśli poza niezbędnymi twardymi kompetencjami, będzie miał dobrze rozwinięte kompetencje miękkie.
Jedną z najważniejszych umiejętności umożliwiających skuteczne zarządzanie zespołami i procesami jest komunikacja. Dzięki dbałości o właściwy przepływ informacji, zadawaniu otwartych pytań, zachęcaniu do wyrażania opinii, lider może liczyć na to, że ludzie z nim współpracujący będą chętniej działać w sytuacji permanentnej zmiany czy niepewności.
Kolejną istotną kompetencją jest umiejętność angażowania zespołu do wspólnego diagnozowania sytuacji i kreowania wizji. Lider powinien mieć na uwadze, że każdy członek zespołu wnosi wiedzę i doświadczenie, a z ich połączenia i otwartości na niesztampowe podejście, opinie oraz pomysły, może wyniknąć dla firmy wiele dobrego. Pewne jest to, że wzrośnie zaangażowanie i motywacja pracowników.
Zestaw kompetencji miękkich, które doskonale sprawdzają się w zmiennych warunkach zamykają szybkość podejmowania przez lidera trafnych decyzji przy niepełnych danych oraz umiejętność analizy ryzyka.
Skuteczne wzmocnienie kompetencji miękkich lidera jest możliwe i coraz częściej praktykowane! Klienci LSJ HR Group korzystają z dwóch opcji: programów indywidulanych lub dedykowanych szkoleń doskonalących postawy liderskie. Początkiem indywidulanego programu doskonalenia kompetencji przywódczych jest zdefiniowanie obszarów do rozwoju w oparciu o model kompetencyjny lub testy psychometryczne. Na tej podstawie trener lub doradca przygotowuje spersonalizowane zadania rozwojowe, obserwuje ich realizację, a następnie omawia wykorzystanie przez lidera nowych narzędzi.
W przypadku dedykowanego szkolenia realizowanego dla określonej grupy liderów z danej organizacji, trener przekazuje wiedzę na temat kompetencji i postaw przywódczych, niezbędnych w procesie tworzenia efektywnych i zmotywowanych zespołów, a następnie umożliwia uczestnikom aktywne wypracowanie wzorców m.in. poprzez ćwiczenia, gry symulacyjne, pracę w grupach, dyskusje. Ten drugi etap powinien stanowić 80 proc. czasu szkolenia. Bowiem tylko praktyka czyni mistrza!
Czas powiedzieć wprost: inwestycja w kompetencje miękkie liderów ma znaczenie! Odpowiednio przygotowany lider potrafi zapobiegać negatywnym zjawiskom, takim jak zła atmosfera, brak dostępu do informacji czy frustracja pracowników, które z kolei prowadzą do konfliktów, absencji i dużej rotacji.
Scenariusz, jaki przyszło nam zrealizować w 2020 roku, dobitnie pokazał, że żyjemy w zmiennych, niepewnych, złożonych i niejednoznacznych czasach. Można pokusić się o tezę, że to ostatni moment na wyciągnięcie wniosków i naukę nieco innego, dla części zupełnie nowego podejścia. Firmy, aby odnieść sukces, powinny się uzbroić w elastyczne i bezpieczne rozwiązania, również z obszaru zarządzania kadrami. Zaś liderzy w organizacjach dążących do rozwoju powinni być otwarci na rozwijanie kompetencji, zarówno twardych, jak i miękkich. Dzięki takiemu podejściu dynamicznie zmieniająca się sytuacja przestanie być wyzwaniem, a zacznie być naturalnym środowiskiem, w którym przyszło nam funkcjonować.
[1] https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/ddn-20210526-1
autorka | Aleksandra Kowalczykowska | PR & Marketing Manager w LSJ HR Group, firmie rekrutacyjnej z dziewiętnastoletnim doświadczeniem oferującej kompleksowe rozwiązania zakresu zarządzania kadrami. To wieloletnia praktyk, której pasją jest komunikacja. W swojej codziennej pracy łączy działania z obszaru public relations, marketingu i employer brandingu.