Mimo że wśród badanych przeważają zwolennicy takiego rozwiązania, to rośnie również liczba osób opowiadających się za stuprocentową pracą zdalną lub z wyłącznie sporadycznymi spotkaniami w siedzibie firmy. Aż 67% respondentów twierdzi, że jest tak samo efektywna podczas home office, jak w biurze, natomiast 65% deklaruje, że dobrze radzi sobie z oddzieleniem sfery prywatnej od służbowej.Choć dostrzegamy istotne mankamenty pracy zdalnej, „czas nas uczy pogody” i pozwala m.in. wypracować nowe nawyki oraz udoskonalić umiejętności planowania i organizowania dnia. Rośnie również zainteresowanie czysto zdalnymi rekrutacjami – aż 86% osób jest otwartych na wideorozmowy z rekruterem.
Dlatego tak ważne jest to, aby na jak najwcześniejszym etapie rozmów wyraźnie i czytelnie komunikować – już na poziomie ogłoszenia lub podczas wstępnych rozmów rekrutacyjnych - jak wygląda dalszy proces rekrutacji, onboardingu, szkoleń oraz późniejszej pracy. O ile dla wielu kandydatów home office jest atrakcyjną formą pracy, to jednak stracił swój blask jako benefit i nie jest postrzegany jako dodatkowy atut pracodawcy, ale norma.W wielu ofertach pracy widnieje informacja: „możliwość pracy zdalnej”. Podczas rozmów rekrutacyjnych warto jednak uściślić to pojęcie i rzeczowo wyjaśnić, co pracodawca oferuje w takim modelu, a czego oczekuje i jakie zasady ustala. Warto też znać potrzeby potencjalnych pracowników. Blisko trzy czwarte osób badanych przez Pracuj.pl twierdzi, że w najbliższej przyszłości praca zdalna będzie coraz częściej wykonywana. A skoro będzie rosło jej znaczenie, to jednym z priorytetów staje się zadbanie o jeszcze lepszą jakość pracy i większy komfort. Także o zapewnienie odpowiednich warunków do pracy poza biurem. Aż 77% uczestników badania twierdzi, że ważnym atutem pracodawcy jest dofinansowanie przez firmę narzędzi do wykonywania obowiązków z domu, np. sprzętu IT czy mebli biurowych. Z pracą zdalną mogą wiązać się też inne benefity, które warto komunikować kandydatom i pokazywać, że mimo odległości fizycznej organizacja dba o wewnętrzną, społeczną integrację. A co w wypadku pracy hybrydowej lub wyłącznie stacjonarnej? Tutaj akcent należy położyć na to w jaki sposób pracodawca zapewnia bezpieczne warunki do wykonywania obowiązków, tak by maksymalnie obniżyć ryzyko zarażeń, ale również nie wywoływać dodatkowego niepokoju lub lęku w związku z pełnieniem zawodowych obowiązków. Przedłużający się stan pandemii, kolejne lockdowny potęgują stres, napięcie i negatywnie wpływają nie tylko na samopoczucie, ale tez efektywność zatrudnionych.
- „Mam już dość home office, już bym chciała wracać”...
- „A u nas nikt się nie spieszy do powrotu do biura, tak jest dobrze”...
- „Brakuje mi kontaktu z ludźmi”...
- „Na początku było w porządku, ale teraz mam spadek energii i gorszą koncentrację”...
- „A dla mnie początki były trudne, teraz już się przyzwyczaiłem”...
- „Mam niewygodne krzesło, słabe warunki do pracy”...
- „U nas można było zabrać firmowy sprzęt do domu, krzesło i monitor też”...
Takie zdania słychać z ust pracowników dosłownie w każdej organizacji. Ilu pracowników, tyle bowiem opinii o zdalnym trybie pracy. Wpływ na to ma oczywiście wiele czynników, a wśród nich przede wszystkim sposób, w jaki organizacje zareagowały na nową sytuację. Jak pracodawca zadbał o komfort pracy osób, które przeszły na home office? Czy panował chaos informacyjny? Jak wygląda teraz komunikacja online? Czy udało się utrzymać ducha współpracy i dobrą atmosferę w zespole? Jak przebiega zdalny onboarding i wdrażanie w nowe obowiązki czy projekty? Wiele ciekawych przykładów i case studies zostało poruszonych w ramach cyklu „Dobry pracodawca w trudnych czasach”. Sposób radzenia sobie ze skutkami pandemii w organizacji i dbanie o employee experience w czasach COVID-19 (choć już 2021) to kwestie, które są istotne nie tylko dla osób już zatrudnionych, lecz także wszystkich, którzy rozglądają się za nowymi możliwościami zawodowymi. Po raz kolejny potwierdza się fakt, że to pracownicy są najlepszymi ambasadorami marki – z ich zdaniem i opiniami liczą się kandydaci szukający informacji o firmach. A to, jak przebiega praca zdalna, z pewnością należy do tematów rozmów w gronie znajomych i przyjaciół, którzy pracują w interesującej nas branży. Jeśli zatem marka i jej reprezentanci mogą się pochwalić tym, że komunikacja jest spójna i przebiega sprawnie, a liderzy szybko przestawili się i nauczyli zarządzać rozproszonymi zespołami, to punkt dla każdego pracodawcy! Zajęcia i zabawy online dla dzieci pracowników? A może zdalne treningi sportowe dla całego zespołu czy inne benefity i udogodnienia skrojone na miarę potrzeb kogoś, kto pracuje z domu? Proaktywna postawa pracodawcy, empatia, elastyczność i proaktywność w adresowaniu aktualnych potrzeb pracowników równie mocno kształtują pozytywny wizerunek marki na zewnątrz.