Zwinność to podstawa, czyli Agile w HR!

Trendy w świecie IT zmieniają się dynamicznie, ale jedno rozwiązanie już niemal od dwóch dekad stanowi podstawę skutecznej i efektywnej pracy. To Agile, czyli zwinność, która pozwala dopasowywać pracę do wciąż zmieniających się oczekiwań – zarówno rynku, jak i odbiorcy.  


Termin Agile funkcjonuje od 2001 roku. To wtedy czołowi programiści (między innymi jeden z pierwszych koderów Wikipedii) podczas networkingu na nartach przygotowali Manifest Agile, który określał zasady szybkiego i zwinnego działania. Jego podstawowe postulaty brzmią: 

  • Ludzie i ich interakcje są ponad narzędziami. 
  • Działające oprogramowanie zamiast opasłych tomów dokumentacji. 
  • Współpraca między klientami i zespołami zamiast formalnych ustaleń. 
  • Szybka reakcja na zmiany zamiast działań tylko i wyłącznie zgodnie z planem.  

Te zasady sprawiły, że podstawą tworzenia oprogramowania, a także współpracy z klientami stały się wzajemny szacunek i szybka reaktywność, co pozwalało na dostarczenie produktu dopasowanego do konkretnych potrzeb oraz dostosowanego do zmian rynkowych, które czasem następują z dnia na dzień.  


Zwinność pozwala na więcej 

Choć rozwój IT wymusza na organizacjach duże zmiany, to obie strony, by być konkurencyjne na rynku, muszą tworzyć zgrane partnerstwo. Odmienny styl pracy, a także różnice charakterów, mogą utrudniać tworzenie produktów na miaręstąd wytworzenie zwinnego podejścia do pracy, które ma ten kontakt ułatwić. Przykładem komunikacji w stylu Agile na linii klient – sprzedawca czy organizacjapracownik są nowoczesne startupy jak Spotify czy Netflix 

To dzięki Agile pominięte są długie procesy wdrażania, dzięki czemu firmy są w stanie szybko odpowiedzieć na zmieniające się potrzeby konsumentów. W tym wypadku definicja Agile jest prosta  działania bieżące zastępują  wieloszczeblową komunikację i zatwierdzanie, a pracujące zespoły nie mają problemu ze zmianą priorytetów, wymuszane często przez zdarzenia losowe.  

Podstawą Agile jest bowiem budowanie zespołów złożonych z różnych specjalistów – to najważniejsza komórka, która dzięki osobom z odmiennymi specjalizacjami pozwala na szybką ocenę danego zagadnienia: ile potrwa jego wdrożenie, co jest w danym momencie najbardziej potrzebne oraz jak długo będzie trwało jego komunikowanie. Omówienie nie wymaga zwoływania zebrań – praca w trybie Agile to przecież codzienne, krótkie spotkania, podczas których każdy opowiada o postępach swoich prac, jak i zmienia ewentualne priorytety zadaniowe 


Agile w HR 

Choć Agile jest stricte związane z branżą IT, w której żmudne dokumentowanie zastąpiło skuteczne działanie, to zwinność będzie niezwykle przydatna także w działach HR. Nie chodzi tu tylko o procesy rekrutacyjne, lecz także o rozwój zawodowy oraz popularne oceny pracownicze.  

Jeśli weźmiemy pod lupę proces rekrutacji, sprawa wydaje się niezwykle prosta – dział HR powinien zawiązać ścisłą współpracę z zespołem IT, który w danym momencie poszukuje pracownika. Jeśli na samym początku ustalone zostaną konkretne oczekiwania, rekruter jest w stanie dokonać efektywnej selekcji, zapraszając na spotkania najlepsze talenty.  

Dużo bardziej złożony jest proces dotyczący ocen i szkoleń pracowniczych. Najlepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie platformy online, która przede wszystkim pozwoli zaoszczędzić czas poświęcony na przedstawienie konkretnych planów szkoleniowych czy systemu ocen czasowych. O ile wprowadzenie go w nowych organizacjach może nastąpić od samego początku, o tyle zmiany w korporacjach działających od wielu lat, mo być trudne, szczególnie że początkowo Agile nadal wspierane jest przez znaną nam wszystkim szeroką dokumentację.  

Nie oznacza to, że komunikacja nie może odbywać się zgodnie z duchem filozofii Agile. Dobrym rozwiązaniem jest także wysyłanie e-maili np. z informacjami o szkoleniach, na które pracownicy sami mogą się zgłosić – nie zawsze jeden temat będzie pasował każdemu, szczególnie gdy chcemy podnieść kompetencje pracowników IT specjalizujących się nie tylko w różnych językach, lecz także będących na zupełnie innych poziomach doświadczenia.  


Gdy IT szuka pracownika… 

Rozwiązanie Agile, stworzone przez programistycznych guru, zdecydowanie ułatwia działania w branży. Choć nadal świat IT wydaje się trudny do zrozumienia, to dzięki Agile można śmiało odnaleźć się w procesach, w jakich działają zespoły.  

Przed rozpoczęciem procesu rekrutacji warto stworzyć odpowiednie komórki wieloosobowe, w których znajdą się zarówno menadżerowie zespołu, lecz także najbliżsi współpracownicy i oczywiście pracownicy HR. Na bazie dokładnych wytycznych pierwsze etapy rekrutacji można przeprowadzić bez zbędnego angażowania zespołów zamawiających, a co za tym idzie – oszczędzić cenny czas. Codzienne spotkania pozwolą również na ewentualne zmiany – jeśli brakuje na rynku programistów, którzy idealnie zasililiby zespół, być może trafnym rozwiązaniem będzie organizacja szkolenia lub propozycja stażu, dzięki któremu zyskamy nowego pracownika, gotowego do działania. Dzięki wspólnej ocenie sił znalezienie odpowiedniego narzędzia odbędzie się dokładnie w duchu Agile… 

…bo Agile to po prostu zwinność, która pozwala nam na swobodę działania idealnie dopasowaną do potrzeb naszych i współpracowników. Wzajemny szacunek do pracy i czasu, który przecież zawsze jest niezwykle cenny.  

Krystyna Bartos-Ladra
Entuzjastka analitycznej strony marketingu, odpowiadająca w Grupie Pracuj za komunikację badań i statystyk. Specjalizuje się w obszarze rekrutacji w IT, śledząc trendy i wyzwania jednej z najbardziej dynamicznych branży jaką jest sektor technologiczny. Opiekun programu HR Flyers, zapraszającego pracodawców do współtworzenia technologii rekrutacyjnych Pracuj.pl.

Zobacz podobne

HR Dream Team 2022 – poznaj laureatów tegorocznej edycji

Za nami kolejna — już ósma — edycja konkursu HR Dream Team. Przedstawiamy zwycięskie projekty w czterech kategoriach!

Czy kultura organizacyjna musi być silna? O konieczności konstruktywnego podejścia do tematu.

Kultura organizacyjna to DNA firmy. Przekłada się na sposób zarządzania organizacją, czyli stanowi ścieżkę od wyznaczania misji i strategii działania, przez kształtowanie norm społecznych, systemu wartości i struktury formalnej, po kryteria doboru pracowników, pielęgnowanie wspólnych relacji, na komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej kończąc. Fundamentem kultury organizacji niezmiennie pozostają relacje międzyludzkie, kształtujące społeczność wewnątrzfirmową i atmosferę pracy. Właściwy klimat organizacyjny sprzyja nie tylko lepszemu zrozumieniu celów firmy, przez co umożliwia pełniejsze identyfikowanie się z organizacją i większe zaangażowanie w realizowane projekty, ale przede wszystkim silniej integruje pracowników, ułatwia komunikację zespołową i pomaga w budowaniu zdrowych relacji. 

Oferta pracy pod lupą, czyli czy Twoje ogłoszenie działa tak, jak powinno?

Choć wachlarz możliwych punktów styku potencjalnych pracowników i pracowniczek z marką pracodawcy jest bardzo szeroki, to jednak oferta pracy pozostaje nadal jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym. To w niej szukający pracy chcą zaczerpnąć wiedzy o firmie, jej kulturze organizacyjnej, wynagrodzeniu, możliwościach rozwoju. Czy jednak zawsze znajdują w treści to, czego szukają? I jak to przekłada się na skuteczność procesu rekrutacji?

Cyfrowe wsparcie HR: rozwój i wiedza najważniejszymi benefitami

Z tym, jak istotny jest obecnie sprawny przepływ i dbałość o jakość wiedzy w organizacji, czy jak kluczowe jest inwestowanie w rozwój pracowników , nikt już raczej nie dyskutuje. Pracodawcy coraz częściej testują również nowe rozwiązania – te offline i te online – mające utrwalać nową wiedzę lepiej i szybciej oraz czynić naukę przyjemniejszą  Nie dzieje się tak bez powodu, a na branżowym rynku technologii wspierających firmy w rozwijaniu talentów pojawiają się coraz to nowe rozwiązania, przychodząc w sukurs zróżnicowanym potrzebom przedsiębiorstw.