Wielopokoleniowość zespołu tylko pozornie jest problemem. Dopasowanie różnych przyzwyczajeń i umiejętności to przede wszystkim ogromna szansa dla przedsiębiorcy, by stworzyć zespół innowacyjny, kreatywny, otwarty na zmiany, zachowujący przy tym swój profesjonalizm poparty latami doświadczeń. Najistotniejsze jest w tym to, by każda ze stron mogła się od siebie uczyć.
Młodzież jest coraz gorsza – mówili to nasi dziadkowie, będziemy mówić i my. Wynika to między innymi z niezaprzeczalnego faktu, że świat ciągle się zmienia, podobnie jak narzędzia, do których mamy dostęp. Jak pokazuje historia, każde z nich, które było kiedyś inne, groźne i bezsensowne – jak poczta elektroniczna – dziś dla każdego są normalne. Wprowadzenie ich do użyteczności codziennej zawdzięczamy zmianie pokoleniowej, bo to właśnie ci najmłodsi stają się ich pewnego rodzaju ambasadorami. Nowe pokolenie w pracy to więc szansa dla pracodawcy nie tylko na wniesienie świeżości i energii, lecz przede wszystkim na rozwój, dzięki któremu codzienna praca będzie wydajniejsza, szczególnie gdy wsparciem stanie się doświadczenie.
Warto na chwilę odciąć się od stereotypów, w których pokolenie Millenialsów jest roszczeniowe, zaś osoby urodzone w latach 60 i 70 ponad wszystko stawiają pracę. Jak w każdym innym wypadku, również tu znajdziemy plusy i minusy, a mądre zarządzanie ludźmi wskazuje, że lepiej kierować się tymi pierwszymi. „Zaletą starszego pokolenia jest przede wszystkim ich duże doświadczenie, cierpliwość, umiejętność doceniania, widzenia szerszej i bardziej długofalowej perspektywy. Młodsi są z kolei często bardziej otwarci, energetyczni, autonomiczni, biegli w nowych technologiach. Ale uwaga – to także stereotypy. Wśród przedstawicieli każdego z pokoleń znajdziemy bardzo wiele osób, którzy są zaprzeczeniem ogólnie przyjętych charakterystyk” – mówi Michał Zaborek, Prezes Zarządu House of Skills.
Najlepszym sposobem, by uniknąć stereotypowego podejścia do pracowników, jest więc dobre zarządzanie całym zespołem. Dobry menedżer doskonale będzie wiedział, jak połączyć najlepsze cechy pokoleń, jednocześnie starając się wyrobić dobre i nowe nawyki, które zastąpią minusy obecne u wszystkich pracowników.
Dla rozwijającego się przedsiębiorstwa najlepszym wyborem będzie więc stworzenie różnorodnego zespołu. Ale jak to zrobić? Gdzie i w jaki sposób szukać pracowników doświadczonych i dopiero wkraczający na rynek pracy?
Michał Zaborek uważa, że dzięki rozwojowi nowoczesnych technologii, granica w tych poszukiwaniach została już nieco zatarta. „Dziś w wielu miejscach natura pracy staje się podobna, zwłaszcza dla ludzi dobrze wykształconych. O wyborze pracodawcy decyduje to, jaka firma jest wewnątrz, jakie reprezentuje wartości (w praktyce, nie te na plakatach), jaką ma opinię na rynku. Mówi się o tym, że firmy są nagie – dzięki internetowi możemy zebrać potrzebne informacje o danym pracodawcy, o tym jak jest wewnątrz, zanim podejmiemy decyzję o pracy dla danej organizacji. To, co staje się coraz ważniejsze, to sens i znaczenie tego, co robimy w pracy. Poszukujemy tego wszyscy, niezależnie od pokoleń. Najmocniej przyciąga zatem kultura organizacyjna i przekonanie, że to, co robimy, ma znaczenie, dla mnie, dla mojego szefa i firmy, dla otoczenia i świata. Silniej działa to na młodych, ale i ma coraz większą wagę dla starszych. Zatem – jeśli firma (i praca) będzie dawała ludziom sens, to dobrzy pracownicy będą do niej zgłaszać się sami – niezależnie od pokolenia” – dodaje ekspert.
Nie oznacza to jednak, że w celu odświeżenia zespołu nie powinniśmy sięgać po nowe rozwiązania. Dla młodych ludzi nie ma nic dziwnego, w komunikowaniu produktu i ogłoszenia o pracę na tym samym profilu w mediach społecznościowych. Lubią komunikację bezpośrednią, dlatego chętnie uczestniczą w spotkaniach takich jak Festiwal Pracy JOBICON, podczas którego w swobodnej atmosferze mogą dowiedzieć się o swoim potencjalnym pracodawcy dokładnie tego, czego potrzebują.
Employer branding dla wielopokoleniowej firmy nie jest rzeczą niemożliwą i skomplikowaną. Podstawą jest tu słuchanie zarówno młodych jak i starszych pracowników – rozwijanie ich umiejętności i odpowiednie dobieranie, tak, by wspólnie mogli się od siebie uczyć. Warto śledzić najnowsze trendy technologiczne, bo są nie tylko sposobem na komunikację z nowym pokoleniem, lecz także szansą na rozwój firmy, jeśli znajdzie się osoba, która umie korzystać z nowoczesnych narzędzi. Wieloletnie doświadczenie w parze z nową energią to innowacja dla przedsiębiorstwa, dzięki której wizerunek dobrego pracodawcy tworzy się poniekąd sam.