Rekrutacja

Trendy na rynku pracy – na czym dziś skupia się świat HR?

W dobie deficytu specjalistów oraz rosnącej roli świadomie budowanego employer brandingu warto trzymać rękę na pulsie w kwestiach związanych z preferencjami kandydatów czy nowoczesnymi metodami pozyskiwania i zatrzymywania w szeregach organizacji utalentowanych pracowników. Co dziś rządzi w efektywnej rekrutacji i zarządzaniu personelem?

W tym artykule:

Deficyt kompetencji na rynku pracy – rosnące zapotrzebowanie na specjalistów z różnych dziedzin

Deficyt kompetencji na rynku pracy to zjawisko, które odgrywa istotną rolę w dzisiejszym świecie biznesu i zatrudnienia. W miarę jak technologie, branże i wymagania pracy dynamicznie ewoluują, firmy często borykają się z trudnościami w znalezieniu odpowiednio wykwalifikowanych kandydatów. Jak wynika z raportu Menpower Group The Talent Shortages obecnie 77 proc. firm boryka się z problemem niedoboru specjalistów. To wyzwanie nie dotyczy jednak tylko naszego lokalnego rynku pracy – przewiduje się, że w wyniku rosnącego zapotrzebowania na specjalistów o unikalnych umiejętnościach oraz postępującego starzenia się społeczeństw deficyt kompetencji stanie się wkrótce najdotkliwszą bolączką światowych rynków pracy. Wraz z postępującym procesem starzenia się ludności coraz większa liczba doświadczonych pracowników wchodzi w wiek emerytalny i odchodzi z rynku pracy. W niektórych branżach i zawodach może to prowadzić do masowego odejścia nawet dziesiątek tysięcy pracowników rocznie. Taki odpływ doświadczenia i wiedzy może być trudny do zrekompensowania, zwłaszcza jeśli młodsze pokolenia nie mają wystarczających kompetencji, aby wypełnić powstałą lukę. Z tego powodu pracodawcy kładą coraz silniejszy akcent na upskilling w ramach organizacji. Rośnie także rola wskaźnika retencji pracowników.

 

Employee acquisition ustępuje miejsca employee retention

Dziś obserwujemy wyraźny zwrot w kierunku employee retention, czyli utrzymania osób zatrudnionych w szeregach organizacji. Zmieniające się trendy na rynku pracy skierowały uwagę przedsiębiorstw na długofalowe korzyści płynące z utrzymania i zaangażowania obecnych pracowników. Według badania Pracuj.pl i Pracuj Ventures „Zmiany w polskim HR okiem HR-owców 2023utrzymanie pracowników, zwłaszcza tych kluczowych, jest obecnie ważnym obszarem działań HR w 62 proc. polskich firm. Wysoki wskaźnik rotacji pracowników negatywnie wpływa na stabilność organizacji oraz generuje znaczne koszty związane z rekrutacją i szkoleniem nowych osób. To skłania przedsiębiorstwa do koncentracji na strategiach retencyjnych, które zatrzymają utalentowany i doświadczony personel. Wszelkie działania ukierunkowane na zrozumienie potrzeb pracowników to inwestycja, która z pewnością się zwróci. Wartościowy personel często stanowi kapitał intelektualny organizacji, dlatego podejmowanie działań mających na celu utrzymanie go w szeregach firmy jest kluczowe dla sukcesu przedsiębiorstwa.

Recruitment Process Outsourcing, czyli rekrutacja w rękach profesjonalistów

RPO (ang. Recruitment Process Outsourcing), a w polskim odpowiedniku Outsourcing Procesów Rekrutacji, to kompleksowe pozyskiwanie kandydatów do pracy dla klienta, wykonywane przez zewnętrzne firmy rekruterskie. Z tego typu usług korzystają nie tylko duże korporacje, ale i małe przedsiębiorstwa – głównie ze względu na fakt, że nie posiadają one wystarczającej kadry, by samodzielnie przeprowadzać rekrutację od etapu pozyskiwania i selekcji kandydatów po profesjonalny onboarding. RPO oferują nie tylko agencje pracy czy firmy rekrutacyjne, ale także firmy doradztwa personalnego, przedsiębiorstwa zarządzające szeroko rozumianymi procesami biznesowymi oraz nowoczesne platformy rekrutacyjne. Każdy z tych usługodawców, by pozostawać konkurencyjnym i zapewniać pracodawcom najlepszych pracowników, musi uważnie przyglądać się trendom i innowacjom na rynku pracy.

Kandydat „szyty na miarę”

Rośnie liczba pracodawców świadomych, że sukces zależy od pracowników posiadających nie tylko odpowiednie umiejętności i doświadczenie, ale także pasujących do unikalnej tożsamości i wartości firmy. Kandydat „szyty na miarę” nie jest więc jedynie najlepszym fachowcem, ale także osobą, której osobowość, zaangażowanie i aspiracje idealnie komponują się z misją i celami organizacji. Wyszukiwanie takich kandydatów staje się priorytetem dla firm chcących zbudować zintegrowane i wydajne zespoły.

Jednocześnie ta zmiana w podejściu do rekrutacji stawia przed firmami nowe wyzwania. Wymaga ona bowiem od rekruterów elastyczności, znajomości zaawansowanych narzędzi rekrutacyjnych oraz umiejętności analitycznych, aby dokładnie określić, jakie kompetencje i cechy osobowości będą najlepiej współgrać z organizacją. W docieraniu do kandydatów „szytych na miarę” pomaga m.in. narzędzie Pracuj.plRekrutacja 360. Korzystając z niego, pracodawcy otrzymują gotowe propozycje osób dopasowanych do oczekiwań organizacji, jej kultury i specyfiki stanowiska. Dzięki temu rozwiązaniu rekruter nie musi tracić cennych godzin na sprawdzanie dokumentów czy kontaktowanie się z kandydatami, którzy ostatecznie nie są zainteresowani współpracą, oraz ma pewność, że będzie rozmawiał z osobami gotowymi na nowe wyzwania zawodowe. To znacznie podnosi jakość i efektywność procesu rekrutacji, pozwalając na bardziej ukierunkowane działania i szybsze znalezienie idealnej osoby, by zapełnić firmowy wakat.

Trendy na rynku pracy – podsumowanie

Globalne zmiany społeczne i technologiczne rewolucjonizują dziś podejście do HR, wprowadzając nowe wyzwania i możliwości dla organizacji. Wzrost konkurencji na rynku pracy oraz rosnące oczekiwania kandydatów sprawiają, że rekrutacja staje się coraz bardziej wymagająca. Firmy muszą inwestować w strategie przyciągania najlepszych talentów, wykorzystując m.in. nowoczesne narzędzia rekrutacyjne i budując markę pracodawcy. Coraz częściej korzystają także ze wsparcia usługodawców z zakresu rekrutacji, którzy pomagają w znalezieniu kandydatów dopasowanych nie tylko pod względem kompetencji, ale także celów, wartości i kultury organizacyjnej. Równie istotne jak pozyskiwanie talentów staje się jednak dziś – w dobie rosnącego deficytu kompetencji – utrzymanie pracowników. Strategie retencji pracowników odgrywają obecnie kluczową rolę, zapewniając firmom stabilność oraz umożliwiając długofalowe planowanie, niezbędne dla osiągnięcia celów organizacji.

Wszystko wskazuje na to, że wciąż utrzymujący się rynek pracownika będzie rósł w siłę, a pracodawców czeka nie tylko walka o pozyskanie najlepiej dopasowanych kandydatów, ale także o ich zatrzymanie.