Dookoła kultury organizacji odc. 4 | Jak kultura organizacyjna może stać się przewagą w zdobywaniu talentów?

To, że kulturę organizacyjną warto – a nawet należy – komunikować już w początkowych etapach zaznajamiania się kandydatek i kandydatów z marką firmy jako pracodawcy, nie ulega już chyba wątpliwości. A jeśli te ostatnie się pojawiają, razem z głosami, że ten aspekt szczególnie w rekrutacji nie ma większego znaczenia, to zapraszam do spojrzenia na dane.

Chęć pogłębienie zarówno tego, jak rozumieją pojęcie kultury firmy pracownicy i pracodawcy, ale też przyjrzenia się, jak ważne są różne jej aspekty i jak wielkie znaczenie może ona mieć w przyciąganiu odpowiednich osób stała się przyczynkiem do badania „Percepcja pojęcia kultury organizacyjnej”, przeprowadzonego przez Pracuj.pl w 2022 roku. W ankiecie wzięło udział ponad 1500 osób: zarówno przedstawicieli i przedstawicielek pracodawców (działów HR), jak i osób pracujących i szukających pracy.

Czy kultura firmy ma znaczenie dla aplikujących?

Odpowiedzmy na pytanie postawione od razu: zdecydowanie tak! Aż 81% pracowników i kandydatów w badaniu wspomnianym wyżej wskazało, że zwraca uwagę na kulturę firmy, do której planuje wysłać swoje dokumenty aplikacyjne – a imponujące 99% z nich deklaruje, że kultura potencjalnego pracodawcy jest ważna (przy czym dla 56% bardzo ważna, a 46% – raczej ważna).

Powyższe dane pokazują, jak wielką siłę przebicia może zagwarantować pracodawcy ciekawe prezentowanie firmy już na etapie rekrutacji. Tym bardziej, że 50% badanych kandydatów chciałaby poznać nieco te właśnie firmowe meandy już na etapie rekrutacji, np. podczas rozmowy kwalifikacyjnej, a nieco mniej niż połowa (43%) podczas weryfikowania ofert i szukania nowego zajęcia. Okres adaptacji już w szeregach firmy to za późno na odkrywanie wartości, celów czy stylów komunikacji i zarządzania w firmie – tylko 5% respondentów chciałoby poznawać kulturę w trakcie onboardingu.

Czy powyższe oczekiwania są spełnianie? Raczej nie – na etapie rekrutacji tylko 16% z nich miało możliwość faktycznie zapoznać się z kulturą firmy. Połowa przyznała, że dzieje się dopiero po nieco dłuższym czasie od zatrudnienia, a 19% wskazało na etap onboardingu, czyli zaraz po przyjściu do pracy.

Gdzie kandydatki i kandydaci szukają informacji o kulturze organizacji?

Niezależnie od tego, jak wyglądają realia komunikacyjne w kontekście kultury firmy, szukający pracy radzą sobie, wykorzystując wachlarz dostępnych na rynku pracy możliwości i kanałów. Jakie zatem są ich źródła „informacji kulturalnych” i czy te same źródła są identyfikowane jako kluczowe po stronie samych firm? Sprawdźmy kilka najważniejszych:

  • strona firmowa i zakładka dot. kariery to najczęściej wskazywane źródło – przez 57% kandydatów, podobnie myśli również 63% przedstawicieli pracodawców;
  • znajomi i rekomendacje to ważne źródło wiedzy o kulturze dla kandydatów wg 73% pracodawców i 55% samych najbardziej zainteresowanych;
  • tyle samo – 55% – aplikujących poszukuje informacji o kulturze firmy w ofertach pracy – to źródło wskazuje również 63% pracodawców;
  • inni zatrudnieni dzielący się wiedzą o kulturze firmy to najważniejszy kanał informacji wg pracodawców, uważa tak bowiem aż 82% z nich, podczas gdy to źródło wskazuje tylko (lub aż) połowa szukających pracy;
  • 45% kandydatów poznaje bliżej kulturę firm poprzez serwisy rekrutacyjne, co wskazuje już mniej, bo 36% pracodawców.

Kto w organizacji – już na etapie bezpośredniego kontaktu z kandydatami – jest najczęściej źródłem informacji o kulturze firmy? 73% przedstawicieli pracodawców wskazują, że to rekruterzy i pracownicy działów human resources są pytani o to najczęściej, a w dalszej kolejności inne osoby pracujące w firmie (64%), przyszli przełożeni (52%) i w mniejszym stopniu – byli pracownicy (32%). Sami kandydaci jednak – mówiąc o najbardziej pożądanym źródle w.w. wiedzy – wskazują na pierwszym miejscu przyszłego przełożonego (66%).

Biorąc pod uwagę wyniki badania wspomnianego na początku, można wysnuć wniosek: firmy, chcąc lepiej odpowiadać na potrzeby coraz to nowych pokoleń wchodzących na rynek pracy, powinny dbać o dostępność informacji o kulturze organizacyjnej i starać się, aby kandydaci mogli je łatwo znajdować zanim podejmą nawet decyzję o zaaplikowaniu. W równym stopniu te same organizacje powinny sprawdzać, na ile menedżerowie i menedżerki zdają sobie sprawę, jak istotną rolę mogą tu odgrywać.

Co równie ważne, w żywotnym interesie pracodawców powinno być tak przykucie uwagi wartościowych talentów, jak i weryfikowanie, czy na pewno potencjalni nowy pracownicy pasują faktycznie do kultury firmy i docelowego zespołu. Pozyskanie osoby, którą rozczarują realia organizacji, lub też która stanie się rozczarowaniem dla firmy, może okazać się kosztowym procesem, który w dodatku zaraz trzeba będzie powtórzyć. Ubierając to w inne słowa: ani pracownikowi nie opłaca się brak zainteresowania tym aspektem funkcjonowania pracodawcy, ani temu ostatniemu, bo przewagę zdobędą ci, którzy spójnie przedstawią obraz kultury i znajdą osoby współgrające z tym obrazem.

Iga Pazio
Inicjatorka i pomysłodawczyni wielu inicjatyw, badań i publikacji dla i o branży HR, wieloletnia redaktor naczelna Kompendium HR i serwisu wyzwaniaHR.pracuj.pl, w latach 2010-2022 związana z Pracuj.pl i Grupą Pracuj. Entuzjastka dzielenia się wiedzą, branży HR i data driven content.

Zobacz podobne

Siatki wynagrodzeń – wszystko, co chcielibyście wiedzieć, ale boicie się zapytać

Pracownicy i kandydaci dziś oczekują przejrzystych reguł dotyczących wynagrodzenia. Jasno określone przedziały zarobków w organizacji to sygnał, że pracodawca stawia na szczerość w komunikacji oraz wdraża zasady równego traktowania zatrudnionych osób. Jak budować siatki wynagrodzeń? I w ogóle po co to komu? Spieszymy z odpowiedziami!

Rekrutacja w IT – jak usprawnić komunikację rekrutera i hiring managera, by znaleźć kandydata idealnego?

Udana współpraca pomiędzy rekruterem i hiring managerem ma znaczący wpływ nie tylko na powodzenie procesu pozyskiwania talentów do organizacji, ale również na Candidate Experience. Jak usprawnić komunikację i efektywnie rozmawiać z hiring managerami o ich oczekiwaniach względem nowego członka zespołu?

Great resignation, great reshuffle, great renegotiation…

Jeżeli czekacie na to, że świat pracy wróci do czasów przedpandemicznych – do roku 2019 – to lepiej szybko podwijajcie rękawy. 19 stycznia, we Francji, wyszło na ulice ponad 2 miliony osób złamanych pogarszającymi się warunkami pracy i życia oraz faktem, że rząd postanowił im te zmagania wydłużyć reformą emerytalną o kolejne dwa lata. Francuzi rozpoczęli właśnie swoją greatest renegotiation – największą renegocjację…

Na czasie | odc. 2 | Etat i potem długo, długo nic? Nie dla giggersów!

Pracowniczy komfort zatrudnienia utożsamiany jest w większości przypadków z pracą na etat, a zatem dla jednego pracodawcy, w stałych godzinach, z wachlarzem korzyści (również formalnych), jakie etat zapewnia. W turbulentnych czasach poczucie również zawodowego bezpieczeństwa wysuwa się na pierwszy plan. Czy jednak jest to jedyny słuszny model pracy? Coraz więcej osób żegna się z etatem i stawia na bardziej elastyczne podejście, nie przywiązujące ich do jednej tylko firmy.