Zarządzanie kapitałem ludzkim przechodzi cyfrową transformację, co daje szerokie możliwości do rozwijania narzędzi HR-techowych wspierających działanie nie tyle działu human resources, co udoskonalenie funkcjonowania całej organizacji. Jak wynika ze wspomnianego wyżej raportu, w obszarze wellbeingu to najczęściej zachęcanie pracowników do aktywności sportowych. Jednak jedna czwarta pytanych wskazała też działania z pogranicza aktywności i szeroko rozumianego zdrowia, jak na przykład spotkania z psychologami, dietetykami i trenerami personalnymi. Na indywidualne wsparcie psychologiczne dla pracowników zdecydowało się jak dotąd jedynie 15% firm.
Niemal połowa firm dostrzegła w turbulentnych pandemicznie i gospodarczo czasach konieczność podniesienia atrakcyjności oferty płacowej dla pracownika, czy to poprzez podwyżkę̨ wynagrodzenia, czy też poprzez oferowane benefity. Ledwie co piąta firma monitoruje obecnie poziom obciążenia pracowników pracą i podejmuje aktywne działania w celu jego zmniejszenia, zwracając jednocześnie uwagę na utrzymanie efektywności zespołów.
Aleksandra Zwolińska-Czuba, starsza specjalistka wynagrodzeń i świadczeń, Lotte Wedel komentuje: „Cieszę się, że firmy w Polsce przykładają coraz większą wagę do tego, by dbać o swoich pracowników i ich dobre samopoczucie. Przed rozpoczęciem pracy nad wellbeingiem pracowniczym, należy zbadać bardzo ważną̨ kwestię tzw. higieniczną, czyli to, czy sprawiedliwie i godnie płacimy naszym pracownikom. Dla mnie sprawdzenie tego, czy nasze pensje są atrakcyjne względem rynku, to krok, który powinien być bazą i podstawą dla wszystkich firm, które chcą dbać o swoich pracowników i o ich dobrostan. W kolejnych etapach zaczyna się już uatrakcyjnianie naszej oferty wellbeingowej. Do tego bardzo ważne jest poznanie potrzeb i oczekiwań naszych pracowników, tego czym żyją w organizacji i zastanowienie się, w która stronę chcemy iść, mając na uwadze również naszą tożsamość jako firmy”.
Chociaż w dalszym ciągu aż 45% badanych firm zachęca pracowników do aktywności sportowych, to coraz częściej w głębokim portfelu benefitów pozapłacowych pojawiają się także inne – nie zawsze sportowe – aktywności.
Niezwykle istotnym aspektem przekładającym się na wydajność pracy jest też – do niedawna marginalizowane – zdrowie psychiczne. Pandemia w wielu firmach otworzyła zarządzającym oczy na problemy mentalne pracowników wynikające z nadmiernego obciążenia pracą, stresem, lękiem i niepewnością. Z pomocą pracodawcom przychodzi już kilka ciekawych startupów. Są to między innymi Therapify, Mindgram, Helping Hand oraz Wellbee. Ten ostatni pomaga dobrać i rozpocząć psychoterapię u sprawdzonego specjalisty. Z przygotowanego przez Wellbee raportu wynika, że terapia zdecydowanie nie jest już powodem do wstydu, a 35% społeczeństwa aktywnie z niej korzysta nie tylko w sytuacji kryzysowej, ale znacznie częściej.
Innym narzędziem pomagającym zachować work-life balance na dobrym poziomie jest narzędzie HearMe, które wspiera nie tylko wspiera kondycję mentalną pracowników, ale zapobiega wypaleniu zawodowemu oraz rotacji pracowników. W intuicyjnej aplikacji pracownik umawia się na sesję video, telefoniczną lub messaging z psychologiem, terapeutą lub business coachem, a pracodawca otrzymuje anonimowy raport pokazujący użycie aplikacji przez pracowników.
A co z pracownikami, którzy nie są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, ale innych form np. umów cywilno-prawnych czy kontraktów B2B? Zgodnie z globalnymi trendami nadchodzi „Gig Generation” czyli era elastycznych form świadczenia pracy. O kontraktorów pozwala zadbać startup ABC London Group. Dzięki temu odpowiedzialny pracodawca może zapewnić także współpracującym z nim freelancerom kluczowe świadczenia takie jak ubezpieczenie na życie, pakiet medyczny, a nawet samochód służbowy.
Raport „Silniejsza pozycja HR i potencjał dla technologii” pokazał też, że w ramach wellbeingu firmy koncentrują się na razie głównie na zadbaniu o kondycję fizyczno-psychiczną pracowników.
Nadzieję budzi fakt, że już 20% firm zaczęło przyglądać się sposobowi funkcjonowania całej organizacji i temu, jaki poziom obciążenia pracą i ewentualnych związanych z tym konsekwencji, generuje dla pracowników.
Agnieszka Bieniak, Group HR Director, Grupa Pracuj S.A, tłumaczy: „Okazuje się, że firmy o mocnej pozycji HR szczególnie dbają o pracowników. Na plan główny działań HR-u wysunęły się tematy wellbeingu, utrzymania zaangażowania pracowników, czy też polityka diversity & inclusion”.