Cyfrowe wsparcie HR: Benefity do poprawki, wellbeing to podstawa!

Trudno inaczej spojrzeć na sytuację pracowników, jak przez pryzmat pandemii. Choć to zjawisko towarzyszy nam od dwóch lat, nadal wywołuje równie wiele negatywnych emocji wpływając nie tylko na samopoczucie, ale też realizację codziennych zadań. Dlatego warto z bliska przyjrzeć się ogólnemu dobrostanowi pracowników i zastanowić jak świadczenia pozapłacowe mogą wesprzeć pracowników w utrzymaniu dobrej kondycji psycho-fizycznej oraz zaangażowania. W raporcie „Silniejsza pozycja HR i potencjał dla technologii” pytano HR-owców oraz managerów, jak wygląda dbanie o wellbeing w ich organizacjach. Zapraszamy do zapoznania się z jego wynikami.

Zarządzanie kapitałem ludzkim przechodzi cyfrową transformację, co daje szerokie możliwości do rozwijania narzędzi HR-techowych wspierających działanie nie tyle działu human resources, co udoskonalenie funkcjonowania całej organizacji. Jak wynika ze wspomnianego wyżej raportu, w obszarze wellbeingu to najczęściej zachęcanie pracowników do aktywności sportowych. Jednak jedna czwarta pytanych wskazała też działania z pogranicza aktywności i szeroko rozumianego zdrowia, jak na przykład spotkania z psychologami, dietetykami i trenerami personalnymi. Na indywidualne wsparcie psychologiczne dla pracowników zdecydowało się jak dotąd jedynie 15% firm.

Niemal połowa firm dostrzegła w turbulentnych pandemicznie i gospodarczo czasach konieczność podniesienia atrakcyjności oferty płacowej dla pracownika, czy to poprzez podwyżkę̨ wynagrodzenia, czy też poprzez oferowane benefity. Ledwie co piąta firma monitoruje obecnie poziom obciążenia pracowników pracą i podejmuje aktywne działania w celu jego zmniejszenia, zwracając jednocześnie uwagę na utrzymanie efektywności zespołów.

Aleksandra Zwolińska-Czuba, starsza specjalistka wynagrodzeń i świadczeń, Lotte Wedel komentuje: „Cieszę się, że firmy w Polsce przykładają coraz większą wagę do tego, by dbać o swoich pracowników i ich dobre samopoczucie. Przed rozpoczęciem pracy nad wellbeingiem pracowniczym, należy zbadać bardzo ważną̨ kwestię tzw. higieniczną, czyli to, czy sprawiedliwie i godnie płacimy naszym pracownikom. Dla mnie sprawdzenie tego, czy nasze pensje są atrakcyjne względem rynku, to krok, który powinien być bazą i podstawą dla wszystkich firm, które chcą dbać o swoich pracowników i o ich dobrostan. W kolejnych etapach zaczyna się już uatrakcyjnianie naszej oferty wellbeingowej. Do tego bardzo ważne jest poznanie potrzeb i oczekiwań naszych pracowników, tego czym żyją w organizacji i zastanowienie się, w która stronę chcemy iść, mając na uwadze również naszą tożsamość jako firmy”.

Nie samym sportem pracownik żyje

Chociaż w dalszym ciągu aż 45% badanych firm zachęca pracowników do aktywności sportowych, to coraz częściej w głębokim portfelu benefitów pozapłacowych pojawiają się także inne – nie zawsze sportowe – aktywności.

  • Dobrym przykładem narzędzia, które propaguje szeroko pojęty wellbeing pracowników jest aplikacja Gymsteer. Choć w jej DNA nadal mocno zakorzeniony jest sport, to wśród dostępnych aktywności można wybrać też tak nieoczywiste jak taniec, day SPA, szereg rozmaitych masaży, lot paralotnią czy terapię bezsenności. Co więcej Gymsteer wyróżnia również innowacyjny sposób rozliczenia bez karnetów i zobowiązań – Pay-Per-Entry.

 

  • Kolejnym atrakcyjnym narzędziem dbającym o dobrostan pracowników jest Activy. Jest to rodzaj mobilnej gry, w której pracownicy otrzymują punkty za wykonywane aktywności. Program łączy przyjazną rywalizację, współpracę w zespołach, wykorzystuje naukowe metody budowania korzystnych nawyków, a także realizuje aktywne zbiórki na cele charytatywne. Mając do wyboru szereg benefitów, nieraz ciężko się zdecydować, czego tak naprawdę potrzebują pracownicy.

 

  • Z innym ciekawym rozwiązaniem dla wszystkich kochających zwierzęta przychodzi platforma PETHELP, oferując badania i wizyty u lekarza weterynarii w formie abonamentu. Dlaczego jest to ciekawy wyróżnik na rynku benefitów? Ponieważ każdy  miłośnik czterech łap (lub łap i skrzydeł) wie, ile może kosztować zdrowie ich pupila, a dostępne w PETHELP pakiety pozwalają zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale też nerwy opiekunów oraz cierpienie zwierząt, a także… spadek efektywności i wzrost absencji pracowników pochłoniętych opieką nad zwierzęciem.

 

W zdrowym ciele zdrowy duch

Niezwykle istotnym aspektem przekładającym się na wydajność pracy jest też – do niedawna marginalizowane – zdrowie psychiczne. Pandemia w wielu firmach otworzyła zarządzającym oczy na problemy mentalne pracowników wynikające z nadmiernego obciążenia pracą, stresem, lękiem i niepewnością. Z pomocą pracodawcom przychodzi już kilka ciekawych startupów. Są to między innymi Therapify, Mindgram, Helping Hand oraz Wellbee. Ten ostatni pomaga dobrać i rozpocząć psychoterapię u sprawdzonego specjalisty. Z przygotowanego przez Wellbee raportu wynika, że terapia zdecydowanie nie jest już powodem do wstydu, a 35% społeczeństwa aktywnie z niej korzysta nie tylko w sytuacji kryzysowej, ale znacznie częściej.

Innym narzędziem pomagającym zachować work-life balance na dobrym poziomie jest narzędzie HearMe, które wspiera nie tylko wspiera kondycję mentalną pracowników, ale zapobiega wypaleniu zawodowemu oraz rotacji pracowników. W intuicyjnej aplikacji pracownik umawia się na sesję video, telefoniczną lub messaging z psychologiem, terapeutą lub business coachem, a pracodawca otrzymuje anonimowy raport pokazujący użycie aplikacji przez pracowników.

A co z pracownikami, którzy nie są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, ale innych form np. umów cywilno-prawnych czy kontraktów B2B? Zgodnie z globalnymi trendami nadchodzi „Gig Generation” czyli era elastycznych form świadczenia pracy. O kontraktorów pozwala zadbać startup ABC London Group. Dzięki temu odpowiedzialny pracodawca może zapewnić także współpracującym z nim freelancerom kluczowe świadczenia takie jak ubezpieczenie na życie, pakiet medyczny, a nawet samochód służbowy.


Raport „Silniejsza pozycja HR i potencjał dla technologii” pokazał też, że w ramach wellbeingu firmy koncentrują się na razie głównie na zadbaniu o kondycję fizyczno-psychiczną pracowników.

Nadzieję budzi fakt, że już 20% firm zaczęło przyglądać się sposobowi funkcjonowania całej organizacji i temu, jaki poziom obciążenia pracą i ewentualnych związanych z tym konsekwencji, generuje dla pracowników.

Agnieszka Bieniak, Group HR Director, Grupa Pracuj S.A, tłumaczy: „Okazuje się, że firmy o mocnej pozycji HR szczególnie dbają o pracowników. Na plan główny działań HR-u wysunęły się tematy wellbeingu, utrzymania zaangażowania pracowników, czy też polityka diversity & inclusion”.

Iga Pazio
Inicjatorka i pomysłodawczyni wielu inicjatyw, badań i publikacji dla i o branży HR, wieloletnia redaktor naczelna Kompendium HR i serwisu wyzwaniaHR.pracuj.pl, w latach 2010-2022 związana z Pracuj.pl i Grupą Pracuj. Entuzjastka dzielenia się wiedzą, branży HR i data driven content.

Zobacz podobne

Czy kultura organizacyjna musi być silna? O konieczności konstruktywnego podejścia do tematu.

Kultura organizacyjna to DNA firmy. Przekłada się na sposób zarządzania organizacją, czyli stanowi ścieżkę od wyznaczania misji i strategii działania, przez kształtowanie norm społecznych, systemu wartości i struktury formalnej, po kryteria doboru pracowników, pielęgnowanie wspólnych relacji, na komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej kończąc. Fundamentem kultury organizacji niezmiennie pozostają relacje międzyludzkie, kształtujące społeczność wewnątrzfirmową i atmosferę pracy. Właściwy klimat organizacyjny sprzyja nie tylko lepszemu zrozumieniu celów firmy, przez co umożliwia pełniejsze identyfikowanie się z organizacją i większe zaangażowanie w realizowane projekty, ale przede wszystkim silniej integruje pracowników, ułatwia komunikację zespołową i pomaga w budowaniu zdrowych relacji. 

Nie naklejaj plastrów, daj narzędzia

Obserwując rynek pracy na przestrzeni ponad dwóch ostatnich lat, można zaobserwować znaczące zmiany w postawie, potrzebach i oczekiwaniach pracowników. Na pierwszy plan wyraźnie wysuwa się nastawienie do pracodawcy i HR, postrzeganych jako “instytucji” wspierającej zespół na każdym etapie jego życia. Zatarła się już wyraźna różnica pomiędzy benefitami dotyczącymi życia zawodowego, jak np. finansowanie warsztatów czy szkoleń, a tymi – odnoszącymi się bezpośrednio do życia prywatnego, jak np. dofinansowanie do żłobków czy diet. Co więc ma zrobić owy pracodawca, gdy zespół składa się z kilkudziesięciu pracowników? W jaki sposób może on poznać indywidualne  potrzeby każdego z nich i na nie odpowiedzieć? Według mnie, odpowiedź na te pytania znaleźć można w starym indiańskim przysłowiu „Nie daruj głodnemu ryby. Podaruj mu wędkę i naucz go łowić”. Czym jest wędka, a czym ryba? W odniesieniu do kultury organizacji postaram się wyjaśnić w niniejszym felietonie.

Jak benefity językowe wspierają rozwój firmy i wizerunek pracodawcy?

Trwający przez kilka ostatnich lat rynek pracownika postawił nowe wyzwania przed działami Human Resources. W dobie niskiego bezrobocia, globalizacji i pracy zdalnej znalezienie wartościowego pracownika stało się zadaniem trudniejszym niż kiedykolwiek. Dzięki sprzyjającemu otoczeniu rynkowemu kandydaci coraz większą wagę przykładają do świadczeń pozapłacowych – innych niż firmy oferują zazwyczaj.

Informacja zwrotna się opłaca! Continous feedback dźwignią poprawy efektywności

W zachodnich przedsiębiorstwach tzw. performance review, czyli okresowa ocena pracy, coraz częściej wypierana jest przez nowy trend: continous feedback, czyli bieżącą konstruktywną informację zwrotną. Korelacje z twardymi KPI pokazują, że wdrożenie continous feedback daje policzalne zyski.