HRexperience #3 O swoich branżowych doświadczeniach mówi Tina Sobocińska

  • today śr, 23 Paź 2019
W trzeciej odsłonie rozmów z wieloletnimi praktykami human resources swoimi doświadczeniami dzieli się Tina Sobocińska, Dyrektor ds. Personalnych i Komunikacji w DHL Parcel, liderka HR i biznesu z 20-letnim doświadczeniem w obszarze Human Capital Management, jurorka i prelegentka podczas branżowych konkursów i konferencji.


Imię i nazwisko: Tina Sobocińska

BIO: Zadeklarowana zwolenniczka życia na szóstym biegu, z ciągłym apetytem na nowe wyzwania. Zafascynowana Afryką zdobywczyni Kilimandżaro. Szczyty zdobywa nie tylko w górach, ale również w biznesie. Jej wyróżniki to nieszablonowe pomysły, niewyczerpane pokłady energii i umiejętność łączenia wyjątkowych ludzi. Efekt? Jest inicjatorką Digital HR Champions, networku praktyków rozwiązań chmurowych i transformacji biznesowej. Promotorka czerpania z potencjału nowych technologii. Kreatorka rozwiązania związanego z digitalizacją procesów HR, które stało się pilotem dla innych krajów Grupy DP DHL. Zwolenniczka idei CDR (Corporate Digital Responsibility), którą obok działań CSR, uważa za kluczową w projektowaniu kompleksowej strategii odpowiedzialnego biznesu. Promotorka kobiet w biznesie, mentorka w Fundacji Vital Voices, sponsorka Liderek w Logistyce w DHL Parcel Polska. Inicjatorka największego w Polsce #Ideathonu, dedykowanego Fundacji Integracja, wspierającej osoby niepełnosprawne.


Redakcja: Dlaczego wybrała Pani karierę w Human Resources?

Tina Sobocińska: W czasach studiów w Szkole Głównej Handlowej marzyłam o tym, żeby studiować marketing, który był wtedy w Polsce bardzo popularny. Jednak dość szybko okazało się, że kontakt z fascynującymi wykładowcami, którzy okazali się prawdziwymi pasjonatami zarządzania zasobami ludzkimi (tak wówczas określało się  HR) – kompletnie zmienił moje nastawienie do tego, co chciałabym robić w przyszłości. Zaczęłam bliżej zapoznawać się z obszarem Human Resources, a potem podjęłam pracę jako headhunter w jednej z pierwszych firm doradztwa personalnego w Polsce. Spędziłam tam półtora roku, ucząc się wszystkiego od podstaw i spotykając z kandydatami na wysokie stanowiska menedżerskie. Było to bardzo ciekawe doświadczenie. Stwierdziłam, że  chciałabym nie tylko zajmować się rekrutacją, ale również obserwować i wpływać na dalszy rozwój kariery „moich kandydatów”. Dlatego przeszłam do organizacji, by zająć się HR-em. Tak zaczęła się moja przygoda z HR, która trwa do dziś.

Redakcja: Co w HR uważa Pani, za najciekawsze? Czym najbardziej lubi się Pani zajmować?

Tina Sobocińska: Fascynują mnie transformacje biznesowe wspierane przez rozwiązania HR i nowoczesne technologie. Myślę, że to jeden z najciekawszych obszarów, które pojawiły się w ciągu ostatnich lat. HR łączy ludzi z biznesem, a to czego obecnie doświadczamy to nieustające zmiany wszystkich elementów naszego otoczenia. Dynamiczny rozwój technologii, która przenika do wszelkich obszarów biznesu, zmiany demograficzne, które z kolei mają bardzo duży wpływ, na to jakie produkty czy usługi oferujemy oraz w jaki sposób je dostarczamy, nie tylko klientom, ale też naszym pracownikom. To nie tylko wyzwania, ale przede wszystkim przestrzeń do działania strategicznego HR-u, którego rolą jest przygotowanie organizacji na przyszłość.

Redakcja: Co było największym wyzwaniem na początku Pani kariery i jak sobie Pani z tym poradziła?

Tina Sobocińska: Oczywiście takich wyzwań było mnóstwo, ale chyba najważniejsze z nich zawsze dotyczyły przygotowania i wprowadzenia dużych zmian w organizacji. Zawsze ciekawe jest przekonanie ludzi do zmiany podejścia, sposobu myślenia i nawyków. Każda zmiana jest inna, ponieważ każda organizacja jest inna, ma inny zespół i inny moment, w którym się znajduje w zmianie. Dlatego tak ważne jest wyczucie i wrażliwość na szczegóły, włączenie do zmian transdyscyplinarnych zespołów, a także analiza szans i zagrożeń. Niestety nie ma „złotych recept”, każda sytuacja wymaga działania tu i teraz w odniesieniu do konkretnej sytuacji.

Redakcja: Co obecnie stanowi dla Pani i Pani zespołu wyzwanie?

Tina Sobocińska: Gdy patrzę na naszą organizację i zespół, uważam, że mamy wspaniały potencjał wewnętrzny, kompetentnych, zaangażowanych, współpracujących ze sobą, otwartych na wyzwania menedżerów i specjalistów, którzy generują trafne, praktyczne, innowacyjne pomysły i rozwiązania, a także biorą za nie odpowiedzialność. Największe wyzwania przychodzą z zewnątrz. Mam na myśli szybko zmieniające się otoczenie prawne dla pracodawców w Polsce. Jednak dzięki sile naszego zespołu jesteśmy w stanie odpowiednio się przygotować.

W tym roku opracowaliśmy również założenia strategii HR i komunikacji na najbliższe 5 lat, bazując na strategicznych kierunkach rozwoju naszego biznesu. Zdefiniowaliśmy =  siedem „bitew”, czyli obszarów, w których chcemy wygrać. Już sama praca nad projektowaniem strategii, wykonana zespołowo, z analizą makro trendów oraz danych ilościowych i jakościowych, była dla nas wspaniałym doświadczeniem.

Redakcja: Jaki projekt czy zadanie uważa Pani, za najważniejsze w karierze – z czego jest Pani najbardziej dumna?

Tina Sobocińska: Jednym z takich projektów, które miały dla mnie szczególne znaczenie ze względu na globalny zasięg oraz fakt, że zostałam nominowana jako lider grupy HR Business Partnerów z Europy, Ameryki i Azji, było wypracowanie oferty HR dla pracowników nowobudowanej struktury shared services center. Praca zdalna z kilkudziesięcioma osobami z całego świata, w różnych strefach czasowych i komunikacja w tak międzynarodowym teamie, z uwzględnieniem różnic kulturowych, były dla mnie dużym i bardzo atrakcyjnym wyzwaniem. Projekt udało się zakończyć zgodnie z założeniami, co dało mi wiele satysfakcji.

Dzisiaj największą satysfakcję sprawiają mi duże projekty, z sukcesem prowadzone przez liderów z mojego działu. Mogę wymienić jako przykład kilka z nich:

  1. wdrożenie kafeterii benefitów z platformą dla użytkowników – nasz pierwszy projekt HR realizowany ze start upem,
  2. Program Talentów z think tankami i pierwszym w Polsce Ideathonem angażującym talenty z 9 korporacji,
  3. obchody 50-lecia marki DHL z założeniem na terenie firmy pasieki z 250 000 pszczołami – projekt, którym wygrywamy jedno z 3 miejsc w globalnym konkursie komunikacji Grupy DHL,
  4. czy wdrożenie kultury organizacji uczącej się z feedforward i pierwszą w naszej firmie sesją uczenia się na błędach (w świecie start upów sesje te mają swoją nazwę „f***k up sessions”).

To wspaniałe, że te projekty realizują zaangażowani, kreatywni ludzie, biorąc za ich wyniki pełną odpowiedzialność.

Redakcja: Jaką kulturę organizacyjną Pani współtworzy?

Tina Sobocińska: Kulturę, która jest oparta na wartościach, ważnych nie tylko dzisiaj dla pracowników, ale również kluczowych w przyszłości. Postępowanie spójne z wartościami sprawia, że pracownicy czują się szanowani, a wykonywana przez nich praca ma sens i przynosi wymierne efekty. Kulturę stwarzającą przestrzeń na innowacje, odważne projekty, odpowiedzialność, otwartą komunikację i feedback, ale też fun z tego, co razem robimy. Z miejscem na docenianie, ale również ciągłe uczenie się i rozwój.

Właśnie taką kulturę mam ogromną przyjemność współtworzyć w mojej organizacji.

Redakcja: Czy udaje się Pani z sukcesem integrować życie rodzinne i pracę? Jak Pani dba o work-life balance?

Tina Sobocińska: Przede wszystkim określam bardzo jasno swoje priorytety i dbam o to, by być bardzo dobrze zorganizowaną. Skupiam się na tematach i zagadnieniach dla mnie najistotniejszych tj. zadaniach realizowanych w organizacji, związanych z transformacją biznesową, wspieram także kobiety w biznesie, podejmuję inicjatywy z obszaru CSR i zawsze staram się znaleźć również czas dla siebie, dla rodziny. Wspólnie z bliskimi podróżuję i dbam o to, by pod koniec dnia, kiedy już wszyscy jesteśmy w domu, znaleźć chwilę na wspólną herbatę i rozmowę o tym, co danego dnia się wydarzyło, było dla nas ważne. Co kilka miesięcy staram się też wyjechać gdzieś z przyjaciółkami i naładować akumulatory w kobiecym towarzystwie, zawsze aktywnie i w kontakcie z przyrodą.

Redakcja: Kto Panią inspiruje?

Tina Sobocińska: Inspiruje mnie mnóstwo osób. Wiele uczę się od moich koleżanek i kolegów w zarządzie firmy, z którymi współpracuję. Dużo czerpię także od swojego zespołu – ludzi zaangażowanych, z pasją, niezwykle kreatywnie i pragmatycznie podchodzących do życia. Ponadto, mam bardzo szeroką sieć kontaktów – osób zarówno związanych zawodowo z HR, jak i pracujących w zupełnie innym środowisku, mających inne dylematy, perspektywy, np. aktorów czy malarzy. Wierzę w różnorodność i budowanie dobrych, bezinteresownych relacji, zarówno w życiu prywatnym jak i w biznesie.

Redakcja: Za co podziwia Pani kolegów w pracy?

Tina Sobocińska: Przede wszystkim podziwiam ich za szeroką perspektywę, doskonałą znajomość biznesu i za odwagę w podejmowaniu decyzji. Są to takie elementy, które bardzo mi imponują i sama staram się je w sobie rozwijać.

Redakcja: Jaką książkę mogłaby Pani polecić innym HR-owcom?

Tina Sobocińska: Aktualnie czytam książkę, którą napisał szef naszej dywizji DHL, Ken Allen. Książka nosi tytuł „Radical Simplicity” i jest fascynująca ze względu na historię, którą autor dzieli się z czytelnikami. Zawiera informacje, w jaki sposób Ken przeprowadził strategiczne zmiany w obszarze, którym zarządzał i jak sprawił, że stal się on najbardziej dochodową częścią biznesu grupy DHL.

Redakcja: Bez czego nie wyobraża sobie Pani swojej dzisiejszej pracy?

Tina Sobocińska: Bez zaangażowanych ludzi. Jestem przekonana, że technologie mogą nam pomóc we wcielaniu w życie ciekawych pomysłów, natomiast zaangażowany zespół to taka siła napędowa, która nie tylko te inicjatywy wymyśla i wciela w życie, ale także daje mi energię do działania.

Redakcja: Proszę dokończyć zdanie: spodziewam się, że za kilka lat HR będzie…

Tina Sobocińska: Moim zdaniem HR będzie zyskiwał na znaczeniu, ze względu na to, że rola człowieka w organizacji będzie się bardzo mocno zmieniała pod wpływem technologii. Relacja człowieka z człowiekiem oraz szukanie przestrzeni do tego, żeby w biznesie człowiek był jak najbardziej efektywny, będzie wraz z automatyzacją i digitalizacją zmieniać oblicze HR w kolejnych latach, co postawi przed nami jeszcze ciekawsze wyzwania.

Redakcja: Dziękuję za rozmowę.

Zobacz podobne

Jak hartował się… HR Day

Zaczęło się spontanicznie. Najpierw pojawiło się pytanie: co zrobić inaczej niż zwykle? Jak docenić, spotkać się oraz świętować? Potem przyszedł czas na dyskusje, a do życia została powołana koncepcja, która w toku współpracy różnych osób ewoluowała, nabierała kształtów i stopniowo się rozrastała. Dzisiaj HR Day to już kolejna edycja Ogólnopolskiego Dnia Pracowniczek i Pracowników HR. Ale nie tylko – to coś więcej niż święto przypadające 20 czerwca. To znacznie większa świadomość biznesowa roli HR w organizacjach, bezcenne branżowe więzi i wsparcie, a także bardzo potrzebne poczucie docenienia.

HR priorytety w czasach zmian | case study MB Pneumatyka

Z raportu „Silniejsza pozycja HR i potencjał dla technologii” w listopadzie 2021 roku wynika, że 51% działów HR skupiło się na wsparciu liderów zespołów w zakresie zarządzania i rozwoju pracowników. Również dla MB Pneumatyka podnoszenie kompetencji zespołu stało się ważnym aspektem rozwojowym w czasie pandemii.

HRexperience: O to, czy HR zajmie miejsce przy biznesowym stole, pytamy Annę Wróbel

HR stoi obecnie na rozdrożu – albo umocni swoją pozycję, stanie się partnerem dla biznesu i usiądzie z nim przy jednym stole, albo utknie w roli serwisowej. O dwóch scenariuszach dla HR-u, umiejętności zarządzania zmianą oraz kompetencjach przyszłości opowiada Anna Wróbel, HR Director w Allegro. 

HRexperience: O pełnej integracji HR z firmą mówi Małgorzata Bieniaszewska

Pandemia zdemaskowała słabe strony organizacji i skłoniła do skupienia większej uwagi na pracownikach. Działy HR mają więc pełne ręce roboty, by właściwe połączyć wiadome i niewiadome, nie tylko by dostosować funkcjonowanie firmy do „nowej normalności”, ale by przede wszystkim zapewnić pracownikom optymalne warunki do pracy. O potrzebie holistycznego podejścia do zatrudnionych, wdrażaniu modelu zarządzania skupionego na człowieku oraz jaka jest rola HR opowiada Małgorzata Bieniaszewska, założycielka MB Pneumatyka – firmy produkcyjnej z branży automotive.