HR-owca rozwój własny, czyli gdzie szukać inspiracji

Z jednej strony – lawina informacji płynąca z rozmaitych źródeł oraz mnóstwo możliwości pogłębiania wiedzy. Z drugiej – ciągły pośpiech i brak czasu na rozwój.

Tymczasem współczesny HRowiec musi iść do przodu. Ba! Musi wręcz biec – za nowymi trendami i dynamicznie zmieniającym się rynkiem pracy. Podpowiadamy, jak radzić sobie z tym wyzwaniem.

Kiedyś zasilali szeregi działów administracyjnych i zajmowali się wyłącznie sprawami kadrowymi. Dzisiaj są partnerami biznesowymi, łączącymi wiedzę, doświadczenie i kompetencje z rozmaitych obszarów. Z roku na rok przed HR-owcami pojawiają się coraz to nowsze zadania. Aby nie zostać w tyle, warto więc pamiętać o ciągłym dokształcaniu. Nie zawsze musi ono oznaczać dodatkowe studia! W drodze do pracy, w kolejce na poczcie, podczas przerwy obiadowej,  czy spotkania biznesowego – okazji do zdobywania pomysłów jest wiele.

Szukać i filtrować!

Gdzie można znaleźć inspirację do rozwoju? – Wszędzie – odpowiada Małgorzata Skibowska, specjalista ds. komunikacji marketingowej w firmie ISOLUTION. Od razu jednak dodaje, że selekcja informacji jest bardzo ważne, dlatego najlepiej zaglądać do miejsc sprawdzonych i rekomendowanych przez innych specjalistów. Prawdziwą kopalnią wiedzy jest Internet, a dzięki mobilności inspiracje ze świata wirtualnego możemy czerpać w dowolnym miejscu i o dowolnej porze.

Według Małgorzaty Skibowskiej szczególnie warte polecenia są blogi o tematyce HR, employer brandingu i marketingu. – Dobrze jest skorzystać z subskrypcji, żeby żaden ważny wpis nie umknął naszej uwadze. Podczas lektury takich artykułów bardzo często możemy znaleźć praktyczne wskazówki, które przydają się później w codziennej pracy – argumentuje Małgorzata Skibowska. – Zapoznanie się z opinią innych osób, które tak jak my na co dzień mierzą się z podobnymi zadaniami, jest bardzo dobrą inspiracją dla nas samych. Niektóre pomysły możemy zaadoptować u siebie, innymi możemy podzielić się z pozostałymi uczestnikami. 

O tym, że inspirujące wiadomości można znaleźć w Internecie przekonana jest również Monika Sławińska-Sławecka, Junior MOD Project Managerz Philip Morris Polska. Jako przykład podaje zasoby strony CLC (Corporate Leadership Counsel), skąd można zaczerpnąć wiele opracowań ciekawych przypadków i wyników badań z topowych organizacji. W łatwy i szybki sposób możemy też poszerzać wiedzę w ramach bezpłatnych kursów online prowadzonych przez renomowane uniwersytety z całego świata (www.coursera.org).

– Bardzo lubię oglądać wykłady TED (www.ted.com). Ta forma jest niezwykle inspirująca, a bogactwo tematów pozwala odnaleźć coś odpowiedniego dla każdej osoby – przekonuje Monika Sławińska-Sławecka.

Nie tylko tradycyjnie

Konferencje, seminaria, wykłady organizowane przez różne firmy i stowarzyszenia HR – to miejsca „w realu”, podczas których możemy czerpać inspiracje i wymieniać się wskazówkami z innymi ekspertami. Dzięki
nowych technologiom przybywa jednak nowoczesnych narzędzi wspierających naukę i rozwój. Coraz bardziej popularne stają się kursy e-learningowe. – W Philip Morris oprócz szkoleń stacjonarnych, mamy wiele e-learningów specjalnie zaprojektowanych również dla HRowców. Są ciekawe, efektywne i – jeśli zrobione dobrze – naprawdę angażujące! – przekonuje Monika Sławińska-Sławecka.

HR-owcy zapisują się także na webinaria, czyli internetowe seminaria, która są świetną okazją do poszerzenia wiedzy. Dzięki interaktywności tego narzędzia, możliwa jest wymiana informacji, zadawanie pytań, reagowanie na bieżąco na poruszane kwestie i przekazywanie swoich komentarzy.

Takie rozwiązania sprawdzają się, kiedy:

  • chcemy dopasować tryb nauki do indywidualnych potrzeb i możliwości
  • zależy nam na elastyczności i swobodnym ustalaniu grafiku obowiązków
  • chcemy zaoszczędzić czas na dojazdy i zrezygnować z dodatkowych kosztów związanych z transportem czy noclegami

Siła w społeczności

Wiele przykładów dobrych praktyk, ciekawych badań oraz inspirujących trendów można znaleźć w portalach społecznościowych. Firmy już dawno doceniły ich potencjał i za pośrednictwem firmowych fanpage`y dzielą się swoimi HR-owymi rozwiązaniami. Korzystając z dobrodziejstw mediów elektronicznych, nie warto odkładać na bok tradycyjnych publikacji – branżowych wydawnictw, papierowych kompendiów. W ten sposób zyskamy kompleksowe informacje z różnych źródeł.

Postawa kluczem do sukcesu

– Taka forma dokształcania niesie też ze sobą pewne niedogodności, na przykład brak bezpośredniego kontaktu z prowadzącym i uczestnikami – zauważa Małgorzata Skibowska. Jeśli więc efektywniej uczymy się wśród ludzi, warto nowoczesne narzędzia potraktować jako uzupełnienie spotkań w realu.

Na nic się zda zapisywanie na nawet najbardziej atrakcyjne webinaria, jeśli problem będzie tkwić po naszej stronie. Ukończenie takiego szkolenia może bowiem wymagać większej samodyscypliny, koncentracji i motywacji niż w przypadku zajęć stacjonarnych.

Wybierając kurs, warsztat czy szkolenie powinniśmy przede wszystkim brać pod uwagę jego praktyczność i mieć dobrze sprecyzowany cel zawodowy oraz plan rozwoju – podsumowuje Małgorzata Skibowska.

Monika Sławińska-Sławecka przypomina o modelu 70-20-10, zgodnie z którym większość nauki stanowi nauka przez doświadczenie podczas wykonywanej pracy. – Właściwe proporcje są bardzo ważne, bo najwięcej uczymy się poprzez próbowanie i popełnianie błędów – podkreśla.

Nauka w ramach kursów czy szkoleń to tylko 10 procent – warto więc zadbać, aby nie były zmarnowane.

AUTOR ARTYKUŁU: Katarzyna Klimek - Michno
Redaktorka, autorka książek. Laureatka nagrody „Phil Epistemoni – Przyjaciel Nauki” przyznawanej dziennikarzom popularyzującym naukę. Ma doświadczenie pracy w mediach i w branży marketingu internetowego. Stały współpracownik Pracuj.pl. Specjalizuje się w tematyce dotyczącej rynku pracy i HR.

Zobacz podobne

Jak hartował się… HR Day

Zaczęło się spontanicznie. Najpierw pojawiło się pytanie: co zrobić inaczej niż zwykle? Jak docenić, spotkać się oraz świętować? Potem przyszedł czas na dyskusje, a do życia została powołana koncepcja, która w toku współpracy różnych osób ewoluowała, nabierała kształtów i stopniowo się rozrastała. Dzisiaj HR Day to już kolejna edycja Ogólnopolskiego Dnia Pracowniczek i Pracowników HR. Ale nie tylko – to coś więcej niż święto przypadające 20 czerwca. To znacznie większa świadomość biznesowa roli HR w organizacjach, bezcenne branżowe więzi i wsparcie, a także bardzo potrzebne poczucie docenienia.

HR priorytety w czasach zmian | case study MB Pneumatyka

Z raportu „Silniejsza pozycja HR i potencjał dla technologii” w listopadzie 2021 roku wynika, że 51% działów HR skupiło się na wsparciu liderów zespołów w zakresie zarządzania i rozwoju pracowników. Również dla MB Pneumatyka podnoszenie kompetencji zespołu stało się ważnym aspektem rozwojowym w czasie pandemii.

HRexperience: O to, czy HR zajmie miejsce przy biznesowym stole, pytamy Annę Wróbel

HR stoi obecnie na rozdrożu – albo umocni swoją pozycję, stanie się partnerem dla biznesu i usiądzie z nim przy jednym stole, albo utknie w roli serwisowej. O dwóch scenariuszach dla HR-u, umiejętności zarządzania zmianą oraz kompetencjach przyszłości opowiada Anna Wróbel, HR Director w Allegro. 

HRexperience: O pełnej integracji HR z firmą mówi Małgorzata Bieniaszewska

Pandemia zdemaskowała słabe strony organizacji i skłoniła do skupienia większej uwagi na pracownikach. Działy HR mają więc pełne ręce roboty, by właściwe połączyć wiadome i niewiadome, nie tylko by dostosować funkcjonowanie firmy do „nowej normalności”, ale by przede wszystkim zapewnić pracownikom optymalne warunki do pracy. O potrzebie holistycznego podejścia do zatrudnionych, wdrażaniu modelu zarządzania skupionego na człowieku oraz jaka jest rola HR opowiada Małgorzata Bieniaszewska, założycielka MB Pneumatyka – firmy produkcyjnej z branży automotive.