Jak hartował się… HR Day

Zaczęło się spontanicznie. Najpierw pojawiło się pytanie: co zrobić inaczej niż zwykle? Jak docenić, spotkać się oraz świętować? Potem przyszedł czas na dyskusje, a do życia została powołana koncepcja, która w toku współpracy różnych osób ewoluowała, nabierała kształtów i stopniowo się rozrastała. Dzisiaj HR Day to już kolejna edycja Ogólnopolskiego Dnia Pracowniczek i Pracowników HR. Ale nie tylko – to coś więcej niż święto przypadające 20 czerwca. To znacznie większa świadomość biznesowa roli HR w organizacjach, bezcenne branżowe więzi i wsparcie, a także bardzo potrzebne poczucie docenienia.

Był rok 2013. Zespół marketingu Pracuj.pl przygotowywał się do organizacji dużego wydarzenia skierowanego do klientów, jednocześnie zastanawiając się, jak tym razem zrobić to inaczej? Chodziło o coś oryginalnego, wyjątkowego i energetycznego. Coś, co pozwoli docenić i uhonorować klientów z różnych firm i z bardzo różnych sektorów i branż. I tak narodził się pomysł ustanowienia święta branżowego, czyli Ogólnopolskiego Dnia Pracowniczek i Pracowników HR, w skrócie HR Day. Od idei do realizacji biegła jednak kilkuetapowa droga.

Docenić tych, którzy doceniają innych

Założenie było więc takie: chcemy, żeby HR-owcy mieli swoje święto. Chcemy ich docenić, pokazać odgrywają ogromną rolę w organizacjach i na rynku pracy. Od ich postawy, kompetencji i podejmowanych działań zależą strategie i wizje biznesowe, przyszłość kandydatów i rozwój pracowników. Warto to dostrzec, podkreślić i okazać wdzięczność. HR Day to zatem święto wszystkich przedstawicielek i przedstawicieli branży HR, niezależnie od specjalizacji, poziomu doświadczenia, zajmowanego obecnie stanowiska czy roli w organizacji macierzystej.

HR Day w Wikipedii

Jaki dzień wybrać na HR-owe święto? Chwilę zajęły zespołowe burze mózgów i przeglądanie kalendarzy. W efekcie pojawił się pomysł, by pójść wzorem krajów anglosaskich, w których takie wydarzenie było już cykliczne obchodzone. Do tego międzynarodowego nurtu Pracuj.pl też chciał dopisać ogólnopolski rozdział. Padła zatem decyzja, by data polskiego HR Day przypadała 20 czerwca. Co ważne, trafiła ona również do Wikipedii, gdzie można przeczytać, że to nieformalne święto branżowe obchodzone jest m.in. w Stanach Zjednoczonych, Polsce, Rosji i na Ukrainie. Są tam też informacje o znaczeniu i celu święta oraz jego początkach.

Z wpisem możesz zapoznać się tutaj.

Na fali branżowych zmian

Pierwszy HR Day odbył się 2013 roku i okazał się strzałem w dziesiątkę. Przyniósł wiele dobrych wspomnień i umocnił organizatorów w przekonaniu, że to właściwy kierunek. Jak się okazało, święto idealnie wpisało się w aktualną sytuację branżową i stanowiło odpowiedź na potrzeby środowiska. Był to bowiem czas, kiedy branża HR przechodziła transformację i zmieniał się jej społeczno-biznesowy odbiór. Zaczęto bowiem postrzegać HR już nie tylko w kategoriach funkcji kadrowo-płacowych czy administracyjnych, ale również jako obszar miękki, w którym istotną rolę odgrywają rekrutacja, employer branding czy szkolenia i rozwój. HR Day doskonale więc wspierał budowanie świadomości na ten temat i tworzył przestrzeń do wzajemnego poznawania się, inspirowania oraz wymiany wiedzy i doświadczeń.

Autoportret HR

Z okazji pierwszej edycji HR Day, w 2013 roku został przygotowany historycznie pierwszy raport „HR-owca portret własny”, w którym reprezentantki i reprezentanci branży podzielili się swoimi spostrzeżeniami i odpowiedzieli na pytania dotyczące m.in. obowiązków, rozwoju i największych wyzwań. Od tamtej pory kontynuowana jest ta tradycja, a coroczne badania i płynące z nich wnioski przynoszą w formie raportu świeże i aktualne spojrzenie na pracę HR-owców z różnych stanowisk. Koncentrują się na tym, co tu i teraz, ale też doskonale obrazują zmiany, które zaszły na przestrzeni lat, i które pozwalają spojrzeć w przyszłość.

Przeczytaj archiwalny, pierwszy raport z badania tutaj.

Święto, które na stałe zagościło w kalendarzu

Dzisiaj HR Day cały czas święci triumfy i jest okazją przede wszystkim do wspólnego świętowania, ale też swego rodzaju „stopklatką”, która wielu zapracowanym pracowniczkom i pracownikom HR umożliwia docenienie swojego własnego wkładu i zaangażowania w rozwój ludzi i firm. Towarzyszą mu różne inicjatywy rynkowe, w tym te autorstwa Pracuj.pl, m.in. konkurs HR Dream Team, który z kolei pozwala docenić najlepsze HR-owe i interdyscyplinarne zespoły.

Jako że dzień ten na stałe wpisał się w kalendarz, obchodzony jest również wewnątrz firm, gdzie współpracownicy składają życzenia swoim koleżankom i kolegom z działów HR. I to jest chyba jeden z największych sukcesów tego przedsięwzięcia. Fakt, że przyjęło się w wielu organizacjach – od małych firm po korporacje, gdzie nawyk okazywania wdzięczności procentuje z każdym rokiem.


HR Day niech będzie okazją do refleksji i uważności, ale też rozmów i po prostu swobodnego, naturalnego „bycia razem” – warto również pamiętać, że docenienie nie powinno być tylko domeną dni świątecznych :).

A Wam, drogie przedstawicielki i przedstawiciele HR, życzymy, aby klimat HR Day towarzyszył Wam nie tylko od święta, ale też po prostu każdego dnia!

Iga Pazio
Autorka badań, wydarzeń i inicjatyw branżowych dedykowanych HR, m.in. Wyzwania HR, publikacji Kompendium HR, serwisu wyzwaniaHR.pracuj.pl i raportów. Entuzjastka dzielenia się wiedzą i marketingu B2B, ekspertka content marketingu stawiająca na data driven content. B2B Marketing Communications Manager, Grupa Pracuj.

Zobacz podobne

HR priorytety w czasach zmian | case study MB Pneumatyka

Z raportu „Silniejsza pozycja HR i potencjał dla technologii” w listopadzie 2021 roku wynika, że 51% działów HR skupiło się na wsparciu liderów zespołów w zakresie zarządzania i rozwoju pracowników. Również dla MB Pneumatyka podnoszenie kompetencji zespołu stało się ważnym aspektem rozwojowym w czasie pandemii.

HRexperience: O to, czy HR zajmie miejsce przy biznesowym stole, pytamy Annę Wróbel

HR stoi obecnie na rozdrożu – albo umocni swoją pozycję, stanie się partnerem dla biznesu i usiądzie z nim przy jednym stole, albo utknie w roli serwisowej. O dwóch scenariuszach dla HR-u, umiejętności zarządzania zmianą oraz kompetencjach przyszłości opowiada Anna Wróbel, HR Director w Allegro. 

HRexperience: O pełnej integracji HR z firmą mówi Małgorzata Bieniaszewska

Pandemia zdemaskowała słabe strony organizacji i skłoniła do skupienia większej uwagi na pracownikach. Działy HR mają więc pełne ręce roboty, by właściwe połączyć wiadome i niewiadome, nie tylko by dostosować funkcjonowanie firmy do „nowej normalności”, ale by przede wszystkim zapewnić pracownikom optymalne warunki do pracy. O potrzebie holistycznego podejścia do zatrudnionych, wdrażaniu modelu zarządzania skupionego na człowieku oraz jaka jest rola HR opowiada Małgorzata Bieniaszewska, założycielka MB Pneumatyka – firmy produkcyjnej z branży automotive.

HR priorytety w czasach zmian | case study Play

„Silniejsza pozycja HR i potencjał dla technologii”, raport opublikowany w listopadzie 2021 roku, wskazuje, że ponad połowa ankietowanych przedstawicielem i przedstawicieli HR uznaje wsparcie liderów w zarządzaniu zespołami zdalnymi jako ważny obecnie obszar dla działów personalnych. Poniżej przedstawiamy case study firmy Play, dla której także był to priorytet w czasie pandemii.