E-learning, czyli skuteczny rozwój nie tylko w szczególnych czasach

  • today czw, 2 Kwi 2020
Zastój i niepewność. Te słowa doskonale opisują sytuację, w jakiej znalazła się większość branż, zawodów i biznesów. Choć jako HR-owiec zapewne zmagasz się z wieloma wyzwaniami, jest nadal jeden obszar, który można doskonale rozwijać nawet pracując z domu. Co to takiego? Edukacja pracowników. Właśnie teraz warto postawić zarówno na nadrobienie szkoleniowych zaległości, przygotowanie zespołów do nowej rzeczywistości, jak i opanowanie nowych umiejętności. Zwłaszcza, że e-learning jest dosłownie na wyciągnięcie ręki.

Wielotygodniowa kwarantanna jedynie pozornie blokuje możliwość rozwoju i dążenia do wyznaczonych wcześniej celów. Branża konferencyjno-szkoleniowa adaptuje się do nowej rzeczywistości przenosząc większości aktywności nie tylko na drugie – oby bezpieczniejsze – półrocze, ale również do sieci. Choć odwoływane są warsztaty, kursy i szkolenia stacjonarne, e-nauka kwitnie. Nic dziwnego, pracodawcy już wyznaczają nowe kierunki działania, szukają zastępczych rozwiązań i starają się uporać z piętrzącymi trudnościami. Dla wszystkich jest to moment nie tylko na redefinicję biznesu, ale na weryfikację własnych mocnych stron i zdobywanie nowych kompetencji.

E-learning – skuteczny nie od dziś

Podjęcie zdalnej nauki to dobra odpowiedź na izolację społeczną, konieczność pracy zdalnej i zamknięcie sal szkoleniowych. Warto jednak pamiętać, że e-learning to metoda dbania o rozwój pracowników, którą z powodzeniem można wpisać w firmową filozofię i pamiętać o niej nie tylko „w czasach zarazy”, ale też na co dzień. Dostarczanie inspiracji i nowinek oraz rzetelna komunikacja pokazująca walory nowoczesnych metod uczenia się – to obszar, w który mogą włączyć się osoby odpowiadające w organizacji za projektowanie ścieżek rozwoju, szkolenia itp.

Jowita Michalska, CEO Digital University i ambasador Singularity University w Polsce zauważa:

Od wielu lat internet dostarcza nam nieprzebranych możliwości nauki. Wielkie platformy edukacyjne, takie jak Coursera, Udemy czy mój ulubiony EDx, produkują świetnej jakości materiały. Także renomowane uczelnie i ośrodki wiedzy udostępniają swoje zasoby, które często są dostępne za ułamek kwot, które musielibyśmy wydać chcąc studiować stacjonarnie.

Kolejnym atutem e-learningu jest fakt, że sami możemy decydować w jakim tempie przyswajamy nowe partie materiału i poświęcać na naukę tyle czasu, ile aktualnie możemy wygospodarować. Często wystarczy kilka godzin tygodniowo, by skutecznie realizować cele szkoleniowe. Oczywiście kluczowe są chęci, samodyscyplina oraz umiejętność porządkowania zadań i wyznaczania priorytetów.

Trendy pokazują, że rynek e-learningu będzie się bardzo dynamicznie rozwijać. „Z raportu „E-learning trends 2019” wynika, że do 2023 roku ten rynek osiągnie globalnie wartość 286 mld dolarów z corocznym wzrostem 5-11%. W Polsce użytkowanie takich platform wciąż jest na bardzo niskim poziomie, ale może właśnie się to zmieni” – dodaje Jowita Michalska.

E-rozwój: czas start! Od czego zacząć?

Decydując się na e-learning, warto wziąć pod uwagę zarówno aspekty stricte techniczne, organizacyjne, jak i te, które są związane z priorytetami, wartościami firmowymi, celami czy zainteresowaniami zawodowymi.

Projektując programy edukacyjne z wykorzystaniem zasobów dostępnych online, warto odpowiedzieć na kilka pytań:

  • Jakie kompetencje warto rozwijać w organizacji biorąc pod uwagę zmieniającą się rzeczywistość i strategię biznesową, a także obecne deficyty?
  • Jakie konkretne umiejętności, kompetencje czy wiedzę zyskają pracownicy ucząc się online?
  • W jaki sposób nauka zdalna może pomóc pracownikom, którzy będą zmieniać miejsce w strukturze firmy, realizować nowe projekty?
  • Jak zmotywować pracowników do e-nauki i znaleźć praktyczne zastosowanie do nowo zdobytej wiedzy?
  • Jak mierzyć efekty odbytych kursów i szkoleń?

Od czego zacząć wdrażanie programów nauki zdalnej, radzi Jowita Michalska: „Komuś, kto pracuje od 10-15 lat w tej samej firmie lub branży, ma dobre managerskie stanowisko w HR, sprzedaży, marketingu lub finansach, poleciłabym rozpocząć wielką życiową przygodę z kilkoma kursami e-learningowymi, które pomogą zdobyć nowe, przydatne w świecie technologii, kompetencje”.

Ekspertka rekomenduje także, by na wstępie nauczyć się… metod skutecznego uczenia. Warto dowiedzieć się, jak wesprzeć i przyspieszyć proces uczenia, jak przygotować się do nauki, żeby była efektywna. Z pomocą może przyjść kurs online dostępny na platformie Coursera: „Learning how to learn”. Gdzie jeszcze szukać inspiracji, ciekawych tematów i kursów online? Jowita Michalska poleca, by korzystać z takich platform, jak Lynda, Udemy, Udacity, Curiosity, Masterclass czy wspomniany wcześniej EdX.

HR-owcom szukającym – oprócz nauki – także inspiracji gorąco polecam jeden z kursów o przyszłości rynku pracy na edX, na przykład „The future of work”, dzięki któremu można poznać kilka interesujących scenariuszy przyszłości rynku pracy. Może to być doskonałym przygotowaniem, zanim zacznie się projektować programy szkoleniowe w organizacji. Warto też przejść przez „The science of happiness at work”.

Wszystkim, którzy myślą o kompetencjach przyszłości i chcą je zdobyć, polecam kursy „Soft Skills” czy „Innovation Leadership”. Natomiast osoby, które chcą przybliżyć sobie tematykę związaną z rozwojem technologii, zachęcam, żeby znalazły czas na kurs „AI for everyone: Master and Basic” od IBM. Na deser proponuję wybrać coś z fantastycznie przygotowanych kursów Masterclass, np. Leadership z Anną Wintour, legendarną szefową Vogue.

Jowita Michalska

Uczymy się i … mierzymy

Jak sprawdzić efektywność e-learningu w zespole? Jak zweryfikować, czy pracownik faktycznie zdobył wiedzę? Nie zawsze może być to łatwe, ale warto postawić na regularne i stałe działania ewaluacyjne. Iwona Wieczorek z e-learning.pl rekomenduje uwzględnienie kilku, ściśle ze sobą powiązanych obszarów:

  • Znajomość i zrozumienie potrzeb biznesowych, wynikających ze strategii rynkowej organizacji. Projekty szkoleniowe, proponowane treści i mechanizmy e-learningu powinny być precyzyjnie dopasowane do potrzeb biznesu. Aby móc mierzyć ich skuteczność, należy wiedzieć: co konkretnie chcemy sprawdzać, w jakim miejscu jesteśmy teraz, a gdzie chcemy się znaleźć, jaki cel osiągnąć.
  • Projektowanie czynników pomiaru już na etapie planowania e-learningu, mając przed oczami wizję końca.
  • Wybór modelu oceny adekwatnej do potrzeb organizacji – dostępne są różne metodologie, jednym ze sprawdzonych rozwiązań jest model Kirkpatricka, który na pierwszym poziomie dotyczy reakcji odbiorcy na e-szkolenie, na poziomie drugim mierzy przyrost wiedzy, na trzecim zmianę w zachowaniach i na czwartym – osiągane przez firmę wyniki.

Na różnych etapach realizacji procesu nauczania, a także już poza samym kursem można zastosować różne narzędzia, m.in. ankiety oceny szkolenia, testy wiedzy, testy behawioralne czy sesje Development Center.

Ucz się online, praktykuj w realu

E-learning to komfortowa, skuteczna i nowoczesna metoda, która z pewnością doskonale sprawdzi się zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy większość firm i pracowników musi funkcjonować zdalnie i już kreślić scenariusze nadchodzącej przyszłości. Warto jednak pamiętać, że w niektórych przypadkach e-learning nie zastąpi jednak tradycyjnego spotkania face to face z trenerem, coachem, ekspertem czy specjalistą ds. szkoleń. Iwona Wieczorek Dyrektor Zarządzająca e-learning.pl podkreśla: „Oczywiście e-learning doskonale sprawdza się w większości procesów biznesowych, ale nie jest metodą na wszystko. W łatwy sposób można to wytłumaczyć w oparciu o znany wszystkim model Trójkąta Kompetencji, który jest jednym z punktów wyjścia do prowadzonych przez nas warsztatów projektowania procesów blended learning. Wiąże się to także z odpowiedzialnością za dobór adekwatnej do celów szkolenia metody. Ta adekwatność jest tutaj słowem-kluczem”.

Trójkąt kompetencji to wizualizacja obszaru wiedzy, jaką nabywa uczestnik procesu szkoleniowego, umiejętności wykorzystania nabytej wiedzy w praktyce oraz postawy, czyli odpowiedniego podejścia, które pozwala na trwałe przekucie wiedzy i umiejętności na nowe nawyki stosowane na co dzień w praktyce zawodowej.

Sięgnij po e-learning, kiedy chcesz:

  • pozyskać i poszerzyć wiedzę – np. produktową, proceduralną, specjalistyczną.
  • zweryfikować poziom swojej wiedzy, sprawdzić, w jakim stopniu opanowałeś materiał (np. za pomocą ankiet, testów, symulacji online).
  • rozwijać niektóre umiejętności – za pośrednictwem mocno zaawansowanych narzędzi e-learningowych.

Tradycyjne formy szkolenia sprawdzą się, kiedy zależy Ci na:

  • rozwijaniu i trenowaniu umiejętności miękkich, np. z zakresu obsługi klienta, umiejętności sprzedażowych, komunikacji interpersonalnej.
  • wypracowaniu pożądanych postaw, czyli przekuciu wiedzy i umiejętności w nawykowe zachowania.

#Zostańwdomu, ale nie stój w miejscu

Paradoksalnie właśnie teraz jest najlepszy czas na nadrabianie nie tylko zaległych lektur, filmów czy rozpoczęcie nauki medytacji, ale też rozwój zawodowych kompetencji. To także czas na analizę jakie umiejętności i wiedza przydadzą się w nowej rzeczywistość „post-Covid” oraz co wesprze osłabione kryzysem organizacje.

Otwartość na naukę – tzw. lifelong learning approach – również jest kompetencją, która warto rozwijać choćby po to, by zmienić własne przekonania i sposób myślenia. Co ważne, nie trzeba przemieszczać się po mieście, by zrobić krok w stronę swoich zawodowych aspiracji. W domu również można stawić czoło wyzwaniom. Zyskują wszyscy – pracownik, zespół, menedżerowie, pracodawca. Uzupełnienie bądź nabycie nowych kwalifikacji (tzw. reskilling), podniesienie kompetencji będzie procentować w przyszłości, gdy wrócimy do pełnej aktywności zawodowej.

Zobacz podobne

Dobry pracodawca na trudne czasy: case study Biedronka

Jakie wyzwania stawia przed pracodawcami epidemia i jakie w odpowiedzi rozwiązania i działania podejmują firmy? Zapraszamy do lektury ósmego case study.

Dobry pracodawca na trudne czasy: case study InPost

Jakie wyzwania stawia przed pracodawcami epidemia i jakie w odpowiedzi rozwiązania i działania podejmują firmy? Zapraszamy do lektury siódmego case study.

Dobry pracodawca na trudne czasy: case study Aviva

Jakie wyzwania stawia przed pracodawcami epidemia i jakie w odpowiedzi rozwiązania i działania podejmują firmy? Zapraszamy do lektury szóstego case study.

Dobry pracodawca na trudne czasy: case study Grupa Kapitałowa Śnieżka

Jakie wyzwania stawia przed pracodawcami epidemia i jakie w odpowiedzi rozwiązania i działania podejmują firmy? Zapraszamy do lektury piątego case study.