6 książek dla piszącego (i nie tylko) HR-owca

HR-owiec w roli pisarza, twórcy tekstów? To połączenie nie jest rzadkością - sprawne władanie słowem jest ważną kompetencją. W pracy nad warsztatem wesprą książki - sprawdź, jakie warto wybrać na początek!

Pisanie artykułów branżowych, prowadzenie bloga eksperckiego, przygotowywanie wystąpień, czy choćby tworzenie notki biograficznej. Kampanie rekrutacyjne i komunikacja wewnętrzna w firmie. W obszarze HR słowa mają duże znaczenie. Rekomendujemy kilka przydatnych pozycji nie tylko dla HR-owców.

Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy?

Joanna Wrycza-Bekier

„Słowa zmieniają świat. Mogą zaboleć, uszczęśliwić, leczyć (…) My, ludzie, jesteśmy uzależnieni od słów” – pisze we wstępie Joanna Wrycza-Bekier i przekonuje, że niezależnie od tego, czy tworzymy bloga, raport, tekst naukowy, e-mail czy slogan – jesteśmy pisarzami. Nie wystarczy profesjonalnie zaprojektowana strona internetowa. Nie wystarczy ciekawa grafika na blogu, przykuwający uwagę layout. To słowa mają wielką moc i powinny stanowić dopełnienie obrazu, współgrać z tym, co wizualne.

Książka „Magia słów” to pozycja, z której czerpać może każdy. Bez względu na zajmowane stanowisko i branżę. Jest niezwykle pomocnym narzędziem dla tych, którzy zawodowo zajmują się pisaniem. Ale przydać może się wszystkim tym, którym zależy na jakości swoich wypowiedzi i budowaniu przejrzystej komunikacji. Autorka podpowiada, co robić, aby zainteresować czytelnika swoimi refleksjami, podzielić się wiedzą i doświadczeniem. Jak ubrać w słowa swoje przemyślenia, aby zaciekawić, poruszyć, wywołać emocje, przykuć uwagę. Wielkim atutem tej książki jest jej praktyczny wymiar. Autora prezentuje bowiem pisarskie techniki i stylistyczne sztuczki. Wymienia „wampiry energetyczne” w tekstach, wskazuje konkretne przykłady słów – śmieci, słownych skamielin, tasiemców, usypiaczy, słów – koturn i wiele, wiele innych. Pokazuje, po jakie zamienniki sięgać. Zamieszcza m.in. listę dynamicznych czasowników, które warto wprowadzać do tekstów. Zachęca, by – zamiast interpretować – podpatrzeć, jak wielcy pisarze budowali opowieści, które uruchamiają emocje; jak malowali obrazy słowami, budowali napięcie itd. „Trudno o lepszych mistrzów storytellingu niż wielcy pisarze” – przekonuje Joanna Wrycza-Bekier. Rozdziały, w których znajdziemy wiele praktycznych wskazówek, przeplatają się z lekcjami, m.in. Agathy Christie i Ernesta Hemingwaya. Znajdziemy tutaj dokładną analizę i porady, co i jak wykorzystać we własnych tekstach.

Fast text. Jak pisać krótkie teksty, które błyskawicznie przyciągną uwagę

Joanna Wrycza-Bekier

Krótko, mocno i celnie. W szybkich czasach tylko taki przekaz ma szansę przykuć uwagę odbiorców i wyróżnić się w morzu słów. Jak więc tworzyć takie przekazy? O tym jest właśnie kolejna pozycja Joanny Wryczy-Bekier, skupiająca się wyłącznie na krótkich formach tekstowych. „Fast text”, podobnie jak „Magia słów”, ma bardzo praktyczny charakter. Znajdziemy tutaj 21 technik i kilka warsztatów, dzięki którym dowiemy się m.in. jak zwięźle, a jednocześnie ciekawie opowiadać historię firmy. Książka jest przesiąknięta mnóstwem przykładów. Klasyka przeplata się tutaj z nowoczesnością. Są przykłady złotych myśli, wierszy, newsów, tweetów, sloganów i cytatów łacińskich. Teksty wyłapane z gazetek supermarketów, social media, reklam telewizyjnych i ulotek. Słowa pochodzące od pisarzy i poetów, od autorów piosenek, mistrzów haiku, specjalistów SEO i twórców reklam. Bogactwo i różnorodność tekstów – to niewątpliwy atut tej pozycji. Autorka przygląda się krótkim tekstom z punktu widzenia literaturoznawcy i specjalisty w zakresie internetowego słowa. Udowadnia, że w niewielu słowach można wiele wyrazić, ale należy to robić umiejętnie. Pokazuje, jakie zabiegi stylistyczne warto stosować i jak wykorzystać grę słów. Podaje przykłady m.in. obrazowych rzeczowników i inspirujących przymiotników, które można wykorzystywać, bez względu na to, czego dotyczy nasz tekst i jaką ma formę.

Autentyczność przyciąga. Jak budować swoją markę na prawdziwym i porywającym przekazie?

Anna Piwowarska

Autorka tej książki, copywriterka z wieloletnim doświadczeniem w agencjach reklamowych, przekonuje, że najważniejsza jest autentyczność i że warto budować przekaz oparty właśnie na autentyczności. Znajdziemy tutaj ciekawe spostrzeżenia, konkretne przykłady i użyteczne wskazówki, jak pisać tekst, który będzie w zgodzie z nami, a jednocześnie wyróżni się na tyle innych. Autorka pokazuje, jak nie powielać schematów i utartych frazesów. Podaje przykłady wyświechtanych zwrotów i zachęca, by tworzyć własne listy popularnych, nagminnie używanych słów. Teksty angażujące zmysły, pisane dynamicznie – takie przykłady znajdziemy właśnie w tej książce. Dowiemy się również, jak umieszczać historie i elementy narracyjne we wpisach blogowych, jako część strony internetowej, w zdjęciach czy infografikach. Jednym z najciekawszych, moim zdaniem, wątków tej publikacji, jest ten, który dotyczy pisania autentycznego bio. Uświadomiłam sobie, że ja również, pisząc notkę o sobie, często kryłam się wyłącznie za „twardymi” danymi dotyczącymi mojego doświadczenia, wykształcenia, dyplomów, wyróżnień itd. Tymczasem autorka udowadnia, że warto pokazać samego siebie – człowieka, ze swoimi pasjami, emocjami, a także opowiadać obrazami i dzielić się emocjami. Myślę, że dla każdego, kto szuka pomysłów i inspiracji, jak lepiej wyrazić siebie, jak ubrać w słowa własne myśli – książka „Autentyczność przyciąga” będzie cennym źródłem. To publikacja bardzo przydatna również przedsiębiorcom i tym, którzy dopiero myślą o założeniu swojego biznesu. Poruszane są tutaj zagadnienia promocji i marketingu, tworzenia treści na stronę, bloga, newslettera itd.

Animal rationale. Jak zwierzęta mogą nas inspirować? Rodzina, edukacja, biznes

Paweł Fortuna, Łukasz Bożycki

„Animal rationalne” to efekt wspólnej pracy przyrodnika i fotografa przyrody Łukasza Bożyckiego oraz psychologa i trenera biznesu – Pawła Fortuny. Na okładce przeczytamy, że nie jest to ani album przyrodniczy, ani książka psychologiczna. To przewodnik, który pokazuje, że w świecie przyrody tkwi inspiracja do zmiany na lepsze. Co znajdziemy w tym przewodniku? Z jednej strony – opisy niezwykłych zachowań zwierząt,  z drugiej strony – refleksje, jak te zachowania można wykorzystać w świecie ludzkim. Przeczytamy tutaj m.in. o komunikacji pszczół czy o rybce błazenku, który przekształcił śmiertelnego wroga w sojusznika. Zobaczymy, jak bóbr racjonalnie gospodaruje zasobami, a rybka o nazwie babka okazuje wsparcie niewidomej krewetce żyjącej w Pacyfiku. „Słoń afrykański – czyli podnieś się po stracie”, „Wilk – czyli rób swoje, najlepiej jak potrafisz”, „Chomik syryjski – czyli nie trać nadziei”, „Czworook – czyli spoglądaj w głąb” – to przykładowe tytuły rozdziałów. Czytamy tutaj m.in. o  kompulsywnym dążeniu do uwydatniania wyjątkowości  w przestrzeni biznesu. O roli przywódcy, mentora, poszukiwaniu mistrza i współpracy zespołowej. Tematyka jest różnorodna. Przykłady badań naukowych, obserwacje socjologiczne i psychologiczne przeplatają się z ciekawostkami ze świata zwierząt. Dlaczego warto sięgnąć po tę publikację? Po pierwsze: rodzina, edukacja, biznes. Myślę, że takie wątki zainteresują ludzi HR-u. Po drugie: książka może być inspiracją dla własnych tekstów. Jest bowiem przykładem, jak w ciekawy i wartościowy, a jednocześnie przystępny sposób można mówić o sprawach naukowych. Jak wiedzę branżową, specjalistyczną (w tym wypadku przyrodniczą i psychologiczną) podać czytelnikowi – laikowi tak, by była dla niego czytelna i wywoła zainteresowanie.

Wszystko zależy od przyimka

Jerzy Bralczyk, Jan Miodek, Andrzej Markowski, Jerzy Sosnowski

„Jak mówić po ludzku i po polsku w epoce Internetu, SMS-ów, głupich reklam i bełkotliwych mediów” – głosi okładka książki „Wszystko zależy od przyimka”. I właśnie o tym jest ta publikacja. Kulturę języka wzięło na warsztat znane i cenione trio – prof. Jerzy Bralczyk, prof. Jan Miodek i prof. Andrzej Markowski, w rozmowie z Jerzym Sosnowskim. Co ciekawe, nie chodzi tutaj o przekazanie czytelnikom konkretnych, surowych reguł i wytycznych dotyczących języka polskiego. Dyskusja toczy się wokół kwestii nieoczywistych, rodzących dylematy i zależnych od interpretacji. Aspekt poprawnościowy nie jest tutaj dominujący. Autorzy chcą pokazać, jak wiele możliwości stwarza mówienie po polsku, jak żywy jest język i jak bardzo się zmienia. Książka jest zapisem ich rozmów i spotkań, podczas których zastanawiali się m.in. nad tym, do czego zobowiązuje nas etykieta i netykieta oraz czy język polski przetrwa angielską inwazję. W publikacji można znaleźć odpowiedzi na wiele nurtujących pytań dotyczących współczesnego języka. Czy pisać w e-mailach: „witam”? Jakich form grzecznościowych używać? W jakich sytuacjach wstawki z języka obcego wzbogacają wypowiedź, a kiedy są błędem i przejawem maniery? To tylko przykładowe kwestie poruszane na łamach książki. Poprawność językowa, stylistyka, historia języka, współczesna reklama, relacje międzyludzkie, trendy, obserwacje socjologiczne. Mnogość wątków czyni tę lekturę bardzo wartościową. Ciekawie, mądrze, ze swadą i dużą dozą humoru. Spora dawka wiedzy językowej, okraszona zabawnymi anegdotkami, interesującymi spostrzeżeniami, przykładami i sytuacjami z życia wziętymi. Pozycja dla każdego, komu zależy na poprawności języka. Bo wszystko zależy od przyimka..

Content marketing po polsku. Jak przyciągnąć klientów

Barbara Stawarz

Ta pozycja to „must have” marketerów i copywriterów, ale też źródło cennej wiedzy dla każdego, kto chce dowiedzieć się więcej o narzędziach content marketingu. Omówione zostały tutaj m.in. takie narzędzia, jak: artykuł, blog i e-book. Czytelnik dowiaduje się, jak wykorzystać marketing treści m.in. przy organizacji eventów i pisaniu fimowego bloga, z jakich kanałów dystrybucji może korzystać i jak mierzyć skuteczność działań. Autorka przekazuje także zasady webwritingu i wyjaśnia, jak napisać przekonujący tekst w sieci, jak budować tytuły tekstów, jak komunikować się z odbiorcami i klientami. Wideo na YouTube, posty na Facebooku i Twitterze, zdjęcia na Instagramie, prezentacje na SlideShare – takie wątki oczywiście również się tutaj znalazły. „Content marketing po polsku” to kopalnia wiedzy, wskazówek i przykładów. Zadowoli zarówno bardzo wymagającego czytelnika, który chce poznać wiele szczegółów ze świata e-marketingu, jak i takiego, który chce w mniej zaawansowany sposób udoskonalić swój warsztat i poszerzyć wiedzę.

Katarzyna Klimek - Michno
Redaktorka, autorka książek. Laureatka nagrody „Phil Epistemoni – Przyjaciel Nauki” przyznawanej dziennikarzom popularyzującym naukę. Ma doświadczenie pracy w mediach i w branży marketingu internetowego. Stały współpracownik Pracuj.pl. Specjalizuje się w tematyce dotyczącej rynku pracy i HR.

Zobacz podobne

Jak hartował się… HR Day

Zaczęło się spontanicznie. Najpierw pojawiło się pytanie: co zrobić inaczej niż zwykle? Jak docenić, spotkać się oraz świętować? Potem przyszedł czas na dyskusje, a do życia została powołana koncepcja, która w toku współpracy różnych osób ewoluowała, nabierała kształtów i stopniowo się rozrastała. Dzisiaj HR Day to już kolejna edycja Ogólnopolskiego Dnia Pracowniczek i Pracowników HR. Ale nie tylko – to coś więcej niż święto przypadające 20 czerwca. To znacznie większa świadomość biznesowa roli HR w organizacjach, bezcenne branżowe więzi i wsparcie, a także bardzo potrzebne poczucie docenienia.

HR priorytety w czasach zmian | case study MB Pneumatyka

Z raportu „Silniejsza pozycja HR i potencjał dla technologii” w listopadzie 2021 roku wynika, że 51% działów HR skupiło się na wsparciu liderów zespołów w zakresie zarządzania i rozwoju pracowników. Również dla MB Pneumatyka podnoszenie kompetencji zespołu stało się ważnym aspektem rozwojowym w czasie pandemii.

HRexperience: O to, czy HR zajmie miejsce przy biznesowym stole, pytamy Annę Wróbel

HR stoi obecnie na rozdrożu – albo umocni swoją pozycję, stanie się partnerem dla biznesu i usiądzie z nim przy jednym stole, albo utknie w roli serwisowej. O dwóch scenariuszach dla HR-u, umiejętności zarządzania zmianą oraz kompetencjach przyszłości opowiada Anna Wróbel, HR Director w Allegro. 

HRexperience: O pełnej integracji HR z firmą mówi Małgorzata Bieniaszewska

Pandemia zdemaskowała słabe strony organizacji i skłoniła do skupienia większej uwagi na pracownikach. Działy HR mają więc pełne ręce roboty, by właściwe połączyć wiadome i niewiadome, nie tylko by dostosować funkcjonowanie firmy do „nowej normalności”, ale by przede wszystkim zapewnić pracownikom optymalne warunki do pracy. O potrzebie holistycznego podejścia do zatrudnionych, wdrażaniu modelu zarządzania skupionego na człowieku oraz jaka jest rola HR opowiada Małgorzata Bieniaszewska, założycielka MB Pneumatyka – firmy produkcyjnej z branży automotive.