Rosnące znaczenie kompetencji językowych i sposoby ich oceny w procesie rekrutacji

  • today pon, 13 Cze 2022
Doskonała komunikacja jest istotnym elementem każdej firmy. Nie tylko zwiększa zadowolenie i retencję klientów, ale także pomaga podnieść morale zespołu, przychody firmy i ogólną reputację na rynku. Dlatego przy zatrudnianiu pracowników na dowolne stanowisko kluczowe znaczenie ma znalezienie kandydatów o wyjątkowych umiejętnościach językowych i komunikacyjnych. Pytanie, które zadajemy w tym artykule, brzmi: w jaki sposób pracodawcy mogą zapewnić znalezienie kandydatów, którzy posiadają najwyższej jakości umiejętności językowe i komunikacyjne?

Definiowanie doskonałej komunikacji w miejscu pracy

Według firmy Salesforce istnieje kilka popartych danymi cech, które decydują o dobrej komunikacji w biznesie. Są to:

  • Przejrzysty język. Przejrzystość jest ważna we wszystkich dziedzinach – bez względu na to, czy zatrudniamy przedstawicieli obsługi klienta, sprzedawców, personel medyczny czy konsultantów. Przejrzystość jest szczególnie ważna na stanowiskach związanych z obsługą klienta. W jednym z badań 33% klientów stwierdziło, że umiejętność skutecznego i jasnego odpowiadania na pytania jest najważniejszą umiejętnością, jaką może posiadać przedstawiciel działu obsługi klienta. Aby to osiągnąć, przedstawiciel musi:
  1. wiedzieć, co sprzedaje i komu,
  2. umieć płynnie mówić w języku klienta oraz używać słów i zdań, które są jasne i zwięzłe,
  3. unikać żargonu, bełkotu i zbyt szybkiego mówienia.

W innych rolach jasność jest elementem pracy zespołowej, nadzorowania innych i ogólnych działań biznesowych.

  • Samokontrola. Bez względu na stanowisko, na jakie poszukujemy pracownika, ważne jest, aby kandydat radził sobie z presją czasu i wykazywał się dobrą samokontrolą. Częścią tego procesu jest kontrola języka i emocji. Pracownik powinien potrafić rozmawiać z członkami zespołu, kierownikami, interesariuszami i klientami w sposób uczciwy, spokojny i uprzejmy, nawet w obliczu wielkich wyzwań.
  • Ludzkie podejście. Kandydaci powinni posiadać doskonałe umiejętności interpersonalne i umieć rozmawiać „po ludzku”. To szczególnie ważne, jeśli pełnią funkcję związaną z kontaktem z klientem – badania firmy Salesforce wykazały, że dla klientów „zachowanie i mówienie w ludzki sposób” jest jedną z pięciu najważniejszych cech, jakie może posiadać przedstawiciel.
  • Pozytywność. Umiejętność posługiwania się pozytywnym językiem jest kluczowe w biznesie. Polega to na wykorzystaniu wysokiej inteligencji emocjonalnej i doskonałych umiejętności językowych do identyfikowania problemów i przekierowywania narracji w stronę pozytywnego rozwiązania. Pozytywne nastawienie zwiększa także morale i produktywność zespołu. Badania wykazały (źródło: Proofhub), że pozytywne i empatyczne style zarządzania są preferowane przez pracowników, dzięki czemu pracują ciężej i dłużej pozostają na swoich stanowiskach. Kluczowym czynnikiem jest umiejętność mówienia i pisania z użyciem pozytywnego języka.
  • Uprzejmość. Uprzejmość w miejscu pracy jest zawsze doceniana. Ale czym jest uprzejmość? Konstrukty kulturowe zwykle określają, w jaki sposób i co odróżnia złe maniery od dobrych. Szczególnie dużą rolę odgrywa tu język, a także zaangażowanie w integrację oraz wrażliwość religijną i kulturową. Doskonałe pakiety szkoleniowe dla pracowników powinny uwzględniać różne sposoby odbierania przez klientów poszczególnych zwrotów lub słów, zwłaszcza tych, które nie przekraczają barier kulturowych.

Znaczenie języka na stanowiskach związanych z obsługą klienta

Omówiliśmy, dlaczego język odgrywa ważną rolę na każdym stanowisku. Jednak na stanowiskach związanych z obsługą klienta ma szczególne znaczenie, ponieważ bezpośrednio wpływa na wskaźnik zakupów i lojalność klientów.

Dobra znajomość języka ojczystego klientów może sprawić, że komunikacja będzie uprzejma, skuteczna, jasna, ludzka i pozytywna. Każdy z nas w pewnym momencie swojego życia odebrał telefon od przedstawiciela klienta, który słabo posługiwał się językiem, co utrudniło i uniemożliwiło nawiązanie kontaktu, udzielenie odpowiedzi lub podjęcie działania.

Z kolei osoba posługująca się doskonale językiem angielskim, posiadająca wrażliwość kulturową oraz umiejętność swobodnej i uprzejmej konwersacji ma większe szanse na utrzymanie zainteresowania klienta i wykonanie zadania, niezależnie od tego, czy chodzi o sprzedaż produktu, wypełnienie ankiety czy poinformowanie klienta o zmianach.

Korzyści z wielojęzycznego personelu

Żyjemy w zglobalizowanym społeczeństwie. W Wielkiej Brytanii mieszkańcy posługują się ponad 300 językami, w tym polskim, pendżabskim, arabskim, bengalskim i francuskim. We Francji mówi się także wieloma językami, często pochodzącymi z krajów sąsiednich (np. niemiecki, flamandzki, baskijski, włoski). W Stanach Zjednoczonych to ponad 350 języków, z czego 12% posługuje się językiem hiszpańskim.

Biorąc pod uwagę, że wiele organizacji posiada biura w wielu krajach, ważne jest, aby pracownicy znali więcej niż jeden język powszechnie używany w danym regionie. Zapewnia to optymalną komunikację w każdym momencie, bez barier językowych. Z tego względu ocena języka podczas rekrutacji powinna być traktowana priorytetowo. W tym właśnie mogą pomóc testy przed zatrudnieniem.


Pipplet – test online sprawdzający kompetencje językowe pracowników i kandydatów

Przy zatrudnianiu kandydatów na stanowiska kluczowe znaczenie ma możliwość właściwej oceny rozumienia języka pisanego i mówionego oraz wykazania się doskonałymi umiejętnościami komunikacyjnymi w realistycznych sytuacjach. Pomoże w tym Pipplet!

Pipplet to innowacyjny, 30-minutowy test językowy sprawdzający kompetencje w zakresie mówienia i pisania. Wykorzystywany jest przez firmy do oceny poziomu znajomości języków obcych wśród pracowników lub kandydatów podczas rekrutacji.

Aby dowiedzieć się więcej i wypróbować Pipplet, wystarczy kliknąć tutaj.

Zobacz podobne

Siatki wynagrodzeń – wszystko, co chcielibyście wiedzieć, ale boicie się zapytać

Pracownicy i kandydaci dziś oczekują przejrzystych reguł dotyczących wynagrodzenia. Jasno określone przedziały zarobków w organizacji to sygnał, że pracodawca stawia na szczerość w komunikacji oraz wdraża zasady równego traktowania zatrudnionych osób. Jak budować siatki wynagrodzeń? I w ogóle po co to komu? Spieszymy z odpowiedziami!

Cała naprzód ku nowej przygodzie, czyli na co zwrócić uwagę, by nie stracić entuzjazmu nowo zatrudnionej osoby?

Właśnie z sukcesem zakończył się proces rekrutacyjny. Pracodawca i kandydat lub kandydatka są już „po słowie”, a to oznacza, że oferta została złożona i przyjęta. Obie strony są więc zadowolone: firma zyskuje nowy talent na pokładzie, a wspomniany talent dołącza do załogi wnosząc entuzjazm, często świeże spojrzenie i chęć działania. Czy ta pozytywna energia i wysoka motywacja nowo zatrudnionej osoby będzie działać na zasadzie perpetuum mobile? Nie, dlatego zapraszamy do sprawdzenia, o co warto zadbać, chcąc utrzymać zaangażowanie pracowników jak najdłużej.

Agencyjna oferta pracy, czyli dlaczego wspólna wizja agencji i klienta to połowa sukcesu

Powodzenie ogłoszenia wśród osób rozglądających się za nową pracą zależy od wielu czynników, jednak, jak wspomnieliśmy wcześniej, to oczekiwany przez nie komplet informacji gra pierwsze skrzypce. Agencja pracy, publikując ofertę dla swojego klienta, ma jednak trudniejsze zadanie, bo wiele zależy od tego, co będzie chciał komunikować pracodawca. Jak zatem powinna wyglądać współpraca, aby przebiegała z korzyścią dla obu stron i wspierała rekrutacyjny sukces?

Agencyjna oferta pracy krok po kroku

Oferta pracy pozostaje nadal jednym z najważniejszych narzędzi rekrutacyjnych. To podczas lektury ogłoszenia zapada decyzja, czy osoba szukająca pracy zaaplikuje, porzuci całkiem ofertę, czy też doda ją do „listy rezerwowej”. Co zatem powinno zawierać ogłoszenie, a co jest w nim zbędne i jakich błędów unikać, chcąc publikować efektywne oferty jako agencja?