Efektywna rozmowa rekrutacyjna przez telefon?

Do tej pory wywiad telefoniczny idealnie sprawdzał się przy rekrutacjach masowych, czy prowadzonych w różnych lokalizacjach. Również w dobie pracy zdalnej ta forma okazuje się idealnym sposobem na wyłonienie odpowiednich kandydatów.

Korzyści z rekrutacji przez telefon

Proces rekrutacyjny przez telefon pozwala zbudować relacje z kandydatem już od pierwszego kontaktu. Wpływa to pozytywnie na budowanie wizerunku firmy, a rekruter może otrzymać konkretne informacje o kandydacie – od jego motywacji po ocenę kompetencji na dane stanowisko.

Efektywność rekrutacji przez telefon w dużej mierze będzie zależało od tego, jak przygotujesz się do rozmowy. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Zacznij od zapoznania się z CV kandydata i zrób konspekt rozmowy, najlepiej podziel ją na etapy. Zapisz wcześniej, o co chcesz zapytać, ale pamiętaj, by pytania nie były standardowe tylko dopasowane do rozmówcy.

Rozmowa kwalifikacyjna przeprowadzona przez telefon może być skuteczną techniką rekrutacji. Twoja otwarta postawa, brak schematycznego podejścia pozwoli zbudować komfortową przestrzeń w rozmowie. Dzięki temu uzyskasz więcej informacji o kandydacie. Trafne pytania i odpowiednie podejście pomogą osiągnąć oczekiwany rezultat i „sprzedać” ofertę pracy.

Rekrutacja prowadzona telefoniczna oszczędza zarówno Twój czas, jak i kandydata. Szczególnie kiedy prowadzisz kilka projektów jednocześnie, w różnych lokalizacjach w kraju lub za granicą. Dogłębna ocena profilu kandydata może zamknąć się nawet w godzinę.

Kandydaci mogą teraz z łatwością odnaleźć oferty pracy w serwisie Pracuj.pl z oznaczeniem [Rekrutacja prowadzona telefonicznie]. Aby wesprzeć rekruterów i kandydatów w czasie wyjątkowej sytuacji w Polsce wprowadziliśmy specjalne oznakowanie ofert przy nazwie stanowiska. Dzięki temu zachowasz ciągłość prowadzonych rekrutacji, a kandydaci będą mogli w szybki sposób znaleźć wymarzoną pracę, bez wychodzenia z domu. Dowiedz się więcej w naszym ebooku.

Na co zwracać uwagę podczas rekrutacji przez telefon?


  1. Czas rozmowy

Umów się z kandydatem w dogodnym dla niego terminie i o konkretnej porze. Dzięki temu rozmowa przebiegnie sprawnie i bezproblemowo. Pamiętaj, by wysłać kandydatowi termin spotkania e-mailem oraz poinformuj go wcześniej, ile może potrwać rozmowa. Nie spóźnij się i nie przekładaj spotkania na ostatnią chwilę. Zarezerwuj wystarczającą ilość czasu i nie kończ spotkania ze względu na inne zobowiązania.

  1. Miejsce „spotkania”

Mimo że rozmowa rekrutacyjna będzie odbywać się przez telefon, należy wybrać miejsce, w którym nie będzie panował chaos ani nic nie będzie Cię rozpraszać. Wycisz wszystkie hałasy i dźwięki tak, by nie były słyszane w tle rozmowy. Dzięki temu skupisz się na rekrutacji, a nie na wyciszaniu otoczenia:)

  1. Kwestie techniczne

Brak zasięgu, słaba bateria? Pewnie nie raz Cię to spotkało. Przed spotkaniem z kandydatem upewnij się, że jesteś w pełni przygotowany do odbycia rozmowy, a Twój telefon nagle się nie wyłączy. Możesz wcześniej przetestować jakość rozmów, dzwoniąc, np. do współpracownika.

  1. Język

Bądź entuzjastyczny podczas rozmowy z kandydatem. Pamiętaj, że głosem pracujesz na swój wizerunek. Mów wolno i wyraźnie, zadbaj o staranną artykulację. Unikaj przytakiwania, zbyt szybkiego mówienia, czy stosowania przerywników lub długich przerw.

  1. Słuchanie

Podczas rozmowy z kandydatem rób notatki, zadawaj konkretne pytania, ale przede wszystkim słuchaj. W żadnym wypadku nie przerywaj kandydatowi. Oprócz tego, że jest to niegrzeczne w stosunku do rozmówcy, to nie otwiera komfortowej przestrzeni do rozmowy. Pamiętaj o budowaniu pozytywnego doświadczenia wśród kandydatów. Wpływa to bezpośrednio na wizerunek firmy, jaką reprezentujesz.

  1. Savoir-vivre rozmowy

Powitanie i pożegnanie się to podstawa telefonicznego savoir-vivre. Przedstaw się kandydatowi imieniem i nazwiskiem oraz poinformuj, z jakiej firmy dzwonisz, i na jakie stanowisko prowadzisz rekrutację. Kultura rozmowy to klucz do zbudowania pozytywnego wrażenia o Tobie i Twojej firmie.


Należysz do grona rekruterów wychowujących kolejne pokolenia przyszłych pracowników, dlatego tak ważne jest odpowiednie przygotowanie się do rekrutacji zdalnych. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, jak przygotować się do rozmowy, i jakie są zasady skutecznego spotkania online, pobierz nasz ebook Jak przeprowadzić efektywną rozmowę rekrutacyjną zdalnie?

Życzymy udanych rekrutacji bez wychodzenia z domu;)

 

 

 

Izabela Martynik
Miłośniczka nowych technologii i optymalizacji procesów. W Grupie Pracuj od 2018 r. zajmuje się obszarem marketing automation.

Zobacz podobne

Rosnące znaczenie kompetencji językowych i sposoby ich oceny w procesie rekrutacji

Doskonała komunikacja jest istotnym elementem każdej firmy. Nie tylko zwiększa zadowolenie i retencję klientów, ale także pomaga podnieść morale zespołu, przychody firmy i ogólną reputację na rynku. Dlatego przy zatrudnianiu pracowników na dowolne stanowisko kluczowe znaczenie ma znalezienie kandydatów o wyjątkowych umiejętnościach językowych i komunikacyjnych. Pytanie, które zadajemy w tym artykule, brzmi: w jaki sposób pracodawcy mogą zapewnić znalezienie kandydatów, którzy posiadają najwyższej jakości umiejętności językowe i komunikacyjne?

Nowy model pracy i rekrutacji. Czy masz wszystko, aby przyciągać największe talenty?

Czy naprawdę nikt nie szuka pracy? Dlaczego znalezienie pracownika tak długo trwa? Nie da się zliczyć na palcach, ilu pracodawców zadaje sobie takie pytanie. A czy rzeczywiście tak jest, że wszyscy ludzie są zatrudnieni na tak dobrych posadach, że ani myślą to zmieniać? Oczywiście, że nie.

Popandemiczny rynek pracy. Największe wyzwania dla zespołu rekrutacji

Tradycyjne metody rekrutacyjne skoncentrowane na uzupełnienie rotacji stają się przestarzałe z powodu wielu zmian w otoczeniu. Firmy muszą zmienić swoje metody, aby skupić się na kształtowaniu, a nie zastępowaniu siły roboczej poprzez definiowanie potrzeb, pozyskiwanie i przyciąganie talentów.

Śladami kandydatek i kandydatów cz. 3 | Co podbija serca szukających pracy?

Czy idealni, dopasowani aplikujący na nasze oferty pracy są niczym mityczne stworzenia, których stale szukamy, ale pozostają dla nas tajemnicą? Niby jesteśmy stale na ich tropie, analizujemy wszelkie ślady i poznajemy zwyczaje, ale pozostają oni często nieosiągalni… Nie. Tak nie jest i nie warto karmić się takimi przekonaniami. Rzeczywistość jest o wiele prostsza, a w sukurs przychodzą badania i analizy z obszaru candidate experience.