Czy warto być na czasie? Trendy w IT

Karl Lagerfeld mawiał, że bycie trendy to ostatni etap przed byciem tandetnym. Jego słowa z pewnością można odnieść do branży fashion, ale również w IT przesadne bycie na „czasie” może zrazić potencjalnych pracowników. Nie oznacza to jednak, że trzeba o nich zapomnieć. Odkryte i wykorzystane w odpowiednim momencie trendy zdecydowanie ułatwią codzienną pracę.

Świat IT, który jeszcze niedawno był hermetyczny, dziś stanowi nieodłączny element większości firm. Nawet jeśli nie mamy własnego działu pełnego programistów, to sami korzystamy z dobrodziejstw nowoczesnych technologii. W natłoku nowinek ciężko wyłapać nam wschodzące trendy, skupiamy się na tym co modne i użyteczne. A gdyby tak zagłębić się w technologie mocniej? Czy ułatwiłoby to nam proces rekrutacji?

Znajomość trendów to nie wszystko

Pomimo stosowania nowoczesnych narzędzi, zatrudnienie najlepszych kandydatów wciąż nie należy do najprostszych. Panujące w Employer Brandingu trendy niestety przestają być wystarczające. Aleksandra Niechciał, Recruitment Marketing Team Leader w Netguru zauważa, że aby przyciągnąć prawdziwe talenty trzeba zbudować odpowiednią strategię. –Szczególnie w dynamicznym sektorze technologii pracownicy mają wysokie oczekiwania. Kandydaci nie szukają bowiem tylko pracy. Chcą przede wszystkim znaleźć miejsce, w którym będą mogli rozwijać swoją pasję oraz realizować cele bliskie ich wartościom – komentuje. Potwierdza to także Tomasz Boguszewicz, Communication Manager w Netsprint. Według eksperta przyciągające jeszcze niedawno owocowe poniedziałki czy słodkie piątki, to dla specjalistów IT jedynie działania PR-owe.

Najlepsze talenty to często osoby, dla których liczy się otwartość, szczerość i spójność przekazu. Kiedy trend zostaje zdefiniowany, opisany i zaczyna być modny, często jest za późno by wykorzystać go w dialogu z profesjonalistami IT. To ludzie, którzy by pozostać konkurencyjni na rynku, muszą cały czas uczyć się i podnosić kwalifikacje, oni zawsze będą znali trendy lepiej od nas. Dlatego to otwartość i spójność przekazu jest ważniejsza niż bycie w „trendzie” – dodaje.

W rozmowie warto zatem skupić się na samym środowisku, co pozwoli na otwarcie kandydata, ale także na pokazanie mu, że choć nie do końca możemy orientować się w nowinkach technologicznych, na pewno orientujemy się w tym, co aktualnie jest na czasie. – Zamiast śledzenia trendów, bardziej wartościowe jest poznanie grupy docelowej i wyłapywanie tendencji, zanim jeszcze przekształcą się one w trendy, które opiszą i wykorzystają marketingowcy. Wiedzę można czerpać z hermetycznych społeczności, takich jak np. Reddit, poznanie nowych żartów, memów czy aplikacji. Czasem pomocna może okazać się wizyta na branżowej imprezie. To pozwala nauczyć się grupy docelowej i lepiej się z nią komunikować. Rozmowa z programistą potoczy się zupełnie inaczej, jeśli zostanie użyty odpowiedni conversation starter – branżowy żart czy wzmianka o wydarzeniu ważnym dla społeczności – komentuje Tomasz Boguszewicz.

Trendy w IT nie tylko w rekrutacji

Znajomość trendów w IT przydaje się także w budowie marki, szczególnie wśród potencjalnych kandydatów. – W kontekście biznesowym, wiedza o tym, które technologie są na topie, umożliwia nam precyzyjniejsze oszacowanie puli talentu i jej potencjalny wzrost lub spadek. Bycie na bieżąco z nowinkami z branży IT pomaga nam także lepiej kształtować strategię komunikacji z kandydatami. Mamy większą świadomość tego, czym warto się chwalić na zewnątrz i co jest wartościowe dla naszych potencjalnych pracowników. Dzięki temu wiemy, jakie są mocne strony naszej oferty i możemy dodatkowo podkreślić je w komunikacji zewnętrznej – dodaje Aleksandra Niechciał.

Znajomość trendów jest także pomocna w samym rozpoczęciu poszukiwań pracowników. Warto wiedzieć, w co wpisuje się nasz produkt i czy dotyczy on obszaru zainteresowań potencjalnych kandydatów. – Newsy z branży IT pomagają nam często podjąć decyzję o tym, gdzie warto zbudować naszą widoczność i umocnić wizerunek Netguru jako pracodawcy. Rozmaite źródła (np. Y Combinator, The Next Web lub dobrze skonfigurowany feed na Twitterze), autorytety i artykuły branżowe pozwalają nam trafniej dopasować język komunikacji do naszych odbiorców. Rozumienie używanych pojęć pomaga nam lepiej zaprojektować użyteczne treści – podkreśla ekspertka z Netguru.

Mówiąc o trendach IT warto także zastanowić się nad wykorzystaniem ich w ogólnej budowie świadomości marki poza organizacją, ale tworząc własne unikalne treści. Potwierdza to Aleksandra Niechciał, która wspólnie z zespołem tworzy spójne ze sobą materiały skierowane między innymi do przyszłych kandydatów. – Sami tworzymy takie źródła wiedzy jak Blog Codestories i Newsletter czy cykl Humans of Technology prowadzony przez Kubę Filipowskiego (Chief Strategy Officer i co-founder w Netguru). Wierzymy, że dzięki takim działaniom jesteśmy autentyczni i spójni – komentuje ekspertka. W połączeniu ze znajomością trendów pozwala to marce na zbudowanie rzetelnego obrazu firmy, który zostaje zapamiętany przez potencjalnych kandydatów.

Trendy IT warto dobierać ostrożnie, tak aby nie zatracić idei przyświecającej marce. Jak w każdej dziedzinie, zbyt mocne zatracenie się w panującej modzie, może sprawić, że utracimy swoją eksperckość. Zamiast ślepo podążać za innymi, po prostu obserwujmy i stwórzmy własny przekaz, który być może w niedługim czasie okaże się największym trendem, nie tylko w IT.

Krystyna Bartos-Ladra
Entuzjastka analitycznej strony marketingu, odpowiadająca w Grupie Pracuj za komunikację badań i statystyk. Specjalizuje się w obszarze rekrutacji w IT, śledząc trendy i wyzwania jednej z najbardziej dynamicznych branży jaką jest sektor technologiczny. Opiekun programu HR Flyers, zapraszającego pracodawców do współtworzenia technologii rekrutacyjnych Pracuj.pl.

Zobacz podobne

Rosnące znaczenie kompetencji językowych i sposoby ich oceny w procesie rekrutacji

Doskonała komunikacja jest istotnym elementem każdej firmy. Nie tylko zwiększa zadowolenie i retencję klientów, ale także pomaga podnieść morale zespołu, przychody firmy i ogólną reputację na rynku. Dlatego przy zatrudnianiu pracowników na dowolne stanowisko kluczowe znaczenie ma znalezienie kandydatów o wyjątkowych umiejętnościach językowych i komunikacyjnych. Pytanie, które zadajemy w tym artykule, brzmi: w jaki sposób pracodawcy mogą zapewnić znalezienie kandydatów, którzy posiadają najwyższej jakości umiejętności językowe i komunikacyjne?

Nowy model pracy i rekrutacji. Czy masz wszystko, aby przyciągać największe talenty?

Czy naprawdę nikt nie szuka pracy? Dlaczego znalezienie pracownika tak długo trwa? Nie da się zliczyć na palcach, ilu pracodawców zadaje sobie takie pytanie. A czy rzeczywiście tak jest, że wszyscy ludzie są zatrudnieni na tak dobrych posadach, że ani myślą to zmieniać? Oczywiście, że nie.

Popandemiczny rynek pracy. Największe wyzwania dla zespołu rekrutacji

Tradycyjne metody rekrutacyjne skoncentrowane na uzupełnienie rotacji stają się przestarzałe z powodu wielu zmian w otoczeniu. Firmy muszą zmienić swoje metody, aby skupić się na kształtowaniu, a nie zastępowaniu siły roboczej poprzez definiowanie potrzeb, pozyskiwanie i przyciąganie talentów.

Śladami kandydatek i kandydatów cz. 3 | Co podbija serca szukających pracy?

Czy idealni, dopasowani aplikujący na nasze oferty pracy są niczym mityczne stworzenia, których stale szukamy, ale pozostają dla nas tajemnicą? Niby jesteśmy stale na ich tropie, analizujemy wszelkie ślady i poznajemy zwyczaje, ale pozostają oni często nieosiągalni… Nie. Tak nie jest i nie warto karmić się takimi przekonaniami. Rzeczywistość jest o wiele prostsza, a w sukurs przychodzą badania i analizy z obszaru candidate experience.