Rekrutacja w 2022 roku: specjaliści IT poszukiwani najczęściej, praca dla początkujących, mazowieckie na prowadzeniu

Ostatnie lata przynoszą coraz to nowe wyzwania branży HR, sprawiając, że przedstawiciele i przedstawicielki tej ostatniej mają pełne ręce roboty. W ubiegłym, rekordowym pod względem liczby procesów rekrutacyjnych roku szczególnie osoby specjalizujące się w pozyskiwaniu pracowników nie miały wielu chwil wytchnienia.

Dlaczego rekordowym? Z odpowiedzią przychodzą liczby. Choć sytuacja gospodarcza, w tym rosnąca inflacja, wzrosty kosztów mogły wskazywać, że pracodawcy borykając się z problemami będą zaciskać rekrutacyjnego pasa, tak się jednak nie stało. W samym serwisie Pracuj.pl po raz pierwszy w historii opublikowano ponad milion ofert pracy – a dokładniej 1 103 000.

Rekrutacyjne wzrosty w I półroczu, stabilizacja w II

Firmy, a wraz z nimi rekruterki i rekruterzy, najintensywniej poszukiwali nowych pracowników i talentów w pierwszych 2 kwartałach 2022 roku, publikując wtedy bez mała 600 000 ogłoszeń o pracę. Dla porównania, w roku 2021 było to analogicznie 441 000. W drugim półroczu pracodawcy zwolnili nieco to wysokie tempo, nadal publikując jednak pół miliona ofert zatrudnienia w swoich szeregach. Taki stan rzeczy, zaskakujący w kontekście wyzwań, jakie rzuca firmom różnych wielkości sytuacja gospodarcza, jest niewątpliwie efektem między innymi zjawiska great resignation, czyli fali odejść, z którym również przyszło mierzyć się rynkowi pracy w ubiegłym roku.

Zaskoczeniem z kolei nie jest zestaw branż, w których najczęściej poszukiwano w 2022 roku pracowników. Na prowadzeniu tym razem znalazła się branża IT z liczbą niemal 280 000 ogłoszeń, ex pozostał triumfator z 2021 roku, czyli handel i sprzedaż z 274 tysiącami ofert pracy, ex aequo z nieco tylko wyprzedzającą go branżą IT (niemal 280 000 ogłoszeń). Na dalszych pozycjach znalazły się: praca fizyczna, obsługa klienta, finanse oraz inżynieria.

Co ciekawe, choć branża IT dominowała pod kątem profilu poszukiwanych osób do pracy, to wcale nie firmy z tej branży były najbardziej aktywne rekrutacyjnie. Biorąc pod uwagę sam profil rekrutujących firm, najaktywniejsze okazały się organizacje z branży finanse i bankowość, publikując 12% wszystkich ofert na Pracuj.pl w 2022 roku. W dalszej kolejności najbardziej rekrutacyjnie zaangażowani byli pracodawcy z branży IT (będącej na prowadzeniu w 2021 roku), handel i sprzedaż B2C, produkcja FMCG, budownictwo i inżynieria oraz handel hurtowy B2B.

Pod kątem aktywności rekrutacyjnej w różnych częściach Polski nie zaszły kluczowe zmiany w porównaniu do 2021 roku. Najwięcej ofert ukazało się w województwie mazowieckim (1/5 wszystkich ofert na Pracuj.pl w ubiegłym roku), a zaraz za nim odpowiednio w: województwie dolnośląskim (10%), śląskim (9%), małopolskim (9%) i wielkopolskim (8%).

Czy startujący na rynku pracy mieli w czym wybierać?

Choć pozyskanie do firmy osób z niewielkim lub nieistniejącym jeszcze doświadczeniem zawodowym wymaga od pracodawcy, działu HR, a przede wszystkim przełożonych często większego zaangażowania, to jednak organizacje widzą potencjał młodych (również stażem) pracowników i korzyści w ich zatrudnianiu.

W 2022 roku pojawiło się 168 000 ofert skierowanych właśnie do osób z małym doświadczeniem, czyli na staże, praktyki, stanowiska asystenckie i młodszych specjalistów, co stanowiło 25% wszystkich ogłoszeń o pracę na Pracuj.pl.

Na jakie kompetencje postawili rekrutujący i firmy?

2022 rok rekrutacyjnie upłynął pod znakiem dalszego wzrostu znaczenia kompetencji cyfrowych. Powód jest oczywisty: coraz to nowe usługi są digitalizowane, firmy, wychodząc naprzeciw potrzebom konsumentów i podążając za rozwojem technologicznym, przenoszą się lub rozwijają swoje biznesy w przestrzeni wirtualnej.

Co pokazują dane Pracuj.pl? Specjalizacje i obszary, w których kompetencje cyfrowe mają duże znaczenie, stanowiły 35% wszystkich ofert w serwisie. Czy jednak kompetencje te dotyczą tylko ekspertów w branży IT? Niezupełnie – owszem, 25% wszystkich ofert była skierowana do tych właśnie specjalistów, jednak nie tylko: również do osób specjalizujących się w marketingu i reklamie (5%), Internecie i ecommerce (3%) oraz badaniach i rozwoju (2%).

Model hybrydowy? Obecny!

Praca zdalna, a potem hybrydowa, stała się pandemicznym standardem w tych firmach, które mogły pozwolić sobie na pracę w takim trybie. Wątpliwości co do utrzymania pracy zdalnej jako nowego, kiedyś wyczekiwanego, ususu pojawiły się ze znoszeniem restrykcji i powrotami firm do pracy z biur stacjonarnych. I choć to ostatnie może zmienić się w bardzo niedalekiej przyszłości, biorąc pod uwagę regulacje dot. pracy zdalnej i hybrydowej w Kodeksie pracy, które mogą wejść w życiu już w marcu lub kwietniu 2023 roku, zeszły rok pokazał, że praca hybrydowa weszła w firmowe życia na dobre.

Ponad 1/3 ogłoszeń zamieszczonych w Pracuj.pl w ubiegłym roku zawierała informację, że istnieje możliwość wyboru między pracą w pełni zdalną a hybrydową. 25% spośród ofert to były te z pracą hybrydową, a 21% oferowało opcję w 100% zdalną.

Pod lupą kandydatów: widełki wynagrodzeń w ogłoszeniach

Brak podanych widełek wynagrodzeń w ofertach pracy to powracająca bolączka osób szukających nowego pracodawcy i zajęcia. Zmiany na lepsze w tym obszarze są widoczne, jednak zachodzą raczej niespiesznie, patrząc z perspektywy kandydatów. W 2022 roku 18% wszystkich ofert na Pracuj.pl zawierało widełki pensji – i choć jest to mniej, niż 1/5 ogłoszeń, warto zaznaczyć, że jeszcze kilka lat temu było to kilkukrotnie mniej.


Wszystkie dane pochodzą z raportu Pracuj.pl „Rynek Pracy Specjalistów 2022”: https://media.pracuj.pl/222205-rynek-pracy-specjalistow-2022-ponad-milion-ofert-pracy

Iga Pazio
Inicjatorka i pomysłodawczyni wielu inicjatyw, badań i publikacji dla i o branży HR, wieloletnia redaktor naczelna Kompendium HR i serwisu wyzwaniaHR.pracuj.pl, w latach 2010-2022 związana z Pracuj.pl i Grupą Pracuj. Entuzjastka dzielenia się wiedzą, branży HR i data driven content.

Zobacz podobne

Dookoła kultury organizacji odc. 3 | Kto tworzy kulturę organizacyjną?

Kto odpowiada za kształtowanie kultury organizacyjnej? Czy ta ostatnia może być sztucznie narzucona i działać? W czyim ręku spoczywa odpowiedzialność za faktyczną zgodność kultury firmy z tym, co organizacja komunikuje?

Rekrutacja A.D. 2023? Akceleracja, autentyczność i adaptacja

Najnowszą historię – czy tę z ostatniej dekady – trendów rekrutacyjnych można podzielić na tę sprzed pandemii i tę po-pandemiczną. Świat pozyskiwania talentów sprzed marca 2020 roku zmieniał się oczywiście w czasie, jednak zmiany nie zachodziły gwałtownie, a zarówno pracodawcy, jak i pracownicy byli przyzwyczajeni do różnych, często o długoletniej tradycji, ususów działających na rynku pracy. Obecne rekrutacyjne realia to nie tylko akceleracja na wielu frontach, ale też coraz to nowe pojawiające się zjawiska, trendy i wyzwania, którym rekrutujący muszą stawiać czoła.

Dookoła kultury organizacji odc. 2 | Czy kultura organizacji znaczy zawsze to samo? Perspektywa pracowników i pracodawców

Kultura organizacji jest współcześnie nie tylko istotną częścią DNA firm, ale też i ważną kartą przetargową w procesie rekrutacji. Obecna w komunikacji pracodawców od dawna, coraz częściej jest też na ustach osób już zatrudnionych i tych szukających pracy. Innymi słowy: znaczenie kultury rośnie, ale i jej otoczenie staje się bardziej wymagające, bo pracownicy i pracowniczki coraz częściej – i słusznie! – mówią „sprawdzam”.

Na czasie | odc. 1 | Czy wszystko jest great?

Ubiegły rok upłynął pracodawcom, a także kadrze menedżerskiej i HR-owej, na mierzeniu się z niezupełnie spodziewanym wyzwaniem. Great reshuffle, great resignation, a finalnie również great renegotiation, czyli nie inaczej jak kolejne wielkie zmiany położyły się cieniem na rynku pracy.