Jak napisać ogłoszenie o pracy w IT?

  • today pon, 7 Mar 2022
Czy specjaliści i eksperci IT czytają w ogóle ogłoszenia, skoro mogą przebierać w propozycjach od pracodawców? Tak, ale oferta musi być stuprocentowym konkretem – bez domieszki ogólników i zabarwionych sztucznością sformułowań. Spójrz na treść oczami tego, kogo rekrutujesz. Masz do czynienia z osobami, które lubią uporządkowanie, przejrzystość i logiczny sens. Wszystkie te elementy możesz odzwierciedlić w treści ogłoszenia dla IT, pamiętając o podstawowych, ale też tych nie zawsze oczywistych kwestiach istotnych dla tej specyficznej grupy docelowej.

Ogłoszenie dla IT krok po kroku

Receptą na bliskie ideałowi ogłoszenie rekrutacyjne dla IT jest połączenie sprawdzonych i uniwersalnych dla wszystkich branż zasad pisania ofert oraz garści dodatkowych wskazówek, które są wynikowymi specyfiki specjalistów IT i ich potrzeb.

  1. First things first. Na samej górze pokażą się informacje absolutnie kluczowe, dzięki którym kandydat dowiaduje się, gdzie właściwie ma pracować. Są to: pracodawca, nazwa stanowiska, szczególnie ważny dzisiaj tryb pracy (stacjonarny, home office, hybrydowy), lokalizacja biura (zwłaszcza jeśli możliwa jest praca w firmie), seniority level, czas pracy (np. pełny etat), forma zatrudnienia i wynagrodzenie.
  2. Stack technologiczny i opis stanowiska – clou oferty. Ta sekcja wymaga konkretów i dużej precyzji. Źródłem merytoryki jest tu oczywiście manager docelowego zespołu (nie zapomnij poprosić go o finalne sczytanie całości przed publikacją!), ale to rolą rekrutera jest czytelne ułożenie treści i podanie informacji w sposób przyjazny dla kandydata:
  • zacznij od zakresu obowiązków – bądź rzeczowy i jeśli to możliwe pokaż, ile czasu (np. procentowo) pracownik będzie poświęcał na poszczególne zadania. Staraj się nie przekraczać ośmiu podpunktów,
  • koniecznie dołącz do ogłoszenia opis projektu bądź projektów, nad którymi będzie pracował szukany kandydat. Warto tutaj przywołać branżę, dla której tworzone jest oprogramowanie i pokazać ciekawe wyzwania, z jakimi mierzy się zespół. Upewnij się, że lista używanych w zespole technologii jest aktualna – pamiętaj, że odbiorcy job boardów często filtrują oferty po konkretnych narzędziach i językach programowania,
  • rozpisując oczekiwania firmy pamiętaj o podziale wymagań na kluczowe i mile widziane. Bardzo ważny jest opis, jak wygląda organizacja pracy – pokaż używaną metodykę pracy i dobre praktyki w zakresie procesu wytwarzania oprogramowania oraz nawiąż do kultury organizacyjnej.
  1. Co firma oferuje? Oprócz listy benefitów warto wymienić wszystkie inne korzyści dla pracowników i zalety pracodawcy jak na przykład możliwości rozwoju, premie, zniżki pracownicze, wyjątkowe udogodnienia w biurze, perspektywy ścieżki awansu czy dofinansowania na konkretne cele. To dobre miejsce na wszystkie mocne strony oferty, nawet jeśli były one wspomniane już wcześniej.
  2. O firmie, ale z pomysłem. Przedstaw reprezentowaną firmę krótko – unikaj dat, korpomowy i informacji zupełnie nieprzydatnych z punktu widzenia kandydata. Skup się na tym, co wyróżnia firmę na tle konkurencji i ma szansę przyciągnąć uwagę aplikujących np. indywidualne historie, robiące wrażenie liczby, unikatowe wyzwania czy produkty. Młodzi cenią oryginalność, a według raportu „Developer Survey Results 2021” ponad 70% Twoich odbiorców ma mniej niż 35 lat.
  3. Dodatki audio-wideo dla oka i ucha. Jak wiadomo zdjęcie jest warte więcej niż tysiąc słów, a w ogłoszeniu o pracę nawet więcej. Optymalnym rozwiązaniem jest dołączenie zdjęcia konkretnego zespołu, choć w czasach home office i ciągłej rotacji pracowników jest to arcytrudne. Szukaj alternatyw – może screen z teamowego calla? Rozważ też filmy employer brandingowe – to świetny sposób, by pokazać firmowe biuro albo codzienną pracę.
  4. Etapy rekrutacji, bo liczy się czas. Nie pomijaj tego elementu – dla branży IT czas, jaki muszą poświęcić na proces rekrutacyjny jest jednym z najważniejszych aspektów. Jeśli zatem Twoja firma odrobiła zadanie domowe i maksymalnie ograniczyła liczbę etapów i skróciła czas ich trwania, to koniecznie to pokaż wymieniając poszczególne kroki z estymacją czasową.
  5. Aplikowanie i opcja kontaktu. Kandydat powinien wiedzieć, co stanie się, gdy kliknie guzik „Aplikuj”. Jakie załączniki będą potrzebne? A może system przeniesie go na formularz aplikacyjny na stronie pracodawcy? Pamiętaj też o umożliwieniu zainteresowanym kontaktu z rekruterem – zadania dodatkowych pytań czy wyjaśnienia wątpliwości. Mile widziana będzie informacja, jak szybko kandydat może liczyć na Twoją odpowiedź.

Zespół, czyli daj się poznać

Konkrety i merytoryka – to podstawa w rekrutacji IT, ale myli się ten, kto sądzi, że deweloperzy nie zwracają uwagi na takie kwestie jak atmosfera i współpracownicy. Z kim będę pracować? Jak liczny jest zespół? Jaka jest w nim struktura? Od kogo będę się uczyć? Jaki jest styl zarządzania? Czy zespół jest interdyscyplinarny? Dobrze jest zawrzeć odpowiedzi na te pytania już na etapie ogłoszenia, pokazując kulturę organizacyjną, przez którą rozumiemy m.in. kryteria wynagradzania i awansu, styl komunikacji i wartości firmowe.

Błędy, których nie warto popełniać

Na co jeszcze trzeba uważać? Włóż między bajki wszystkie porady o formatowaniu tekstu ogłoszenia – w praktyce fonty czy układ wynikają z szablonu danego portalu rekrutacyjnego, a to właśnie tam szuka ofert pracy 4 na 5 osób według raportu „Preferowany pracodawca, czyli kto”. Możesz natomiast unikać nieprzyjaznych bloków tekstu i porządkować treści zgodnie z hierarchią ważności.

W zakresie merytoryki nie daj się ponieść wyobraźni ani pokusie lukrowania rzeczywistości. Wszystkie półprawdy prędzej czy później wyjdą na jaw, a zaraz potem wyjdzie kandydat – z Twojego procesu rekrutacyjnego. Transparentność i partnerska uczciwość w stosunku do potencjalnych współpracowników to jedyna droga do zdobycia ich zaufania i zaangażowania.

Uważaj również na nazwy stanowisk używane tylko w Twojej organizacji – jeśli kandydat nie uzna Twojej oferty za zgodną ze swoim profilem patrząc na jej pierwszą część, to drugiej szansy po prostu nie dostaniesz.

I na koniec największy błąd popełniany w ogłoszeniach dla branży IT, czyli pomijanie wynagrodzenia. Czy to się komuś podoba czy nie, jawność płac już na etapie oferty pracy jest obecnie standardem w tej grupie zawodowej. Dostosowane do potrzeb odbiorców job boardy dają możliwość filtrowania ogłoszeń tylko z podanymi zarobkami, a kandydaci skwapliwie z niej korzystają. To na podstawie proponowanej kwoty talenty podejmują finalną decyzję o wysłaniu swojej aplikacji. Nie stać Cię na ukrywanie tej informacji, zwłaszcza jeśli jest co pokazać.


Komentuje Dominika Kureczko, HR Specialist w Idego Group:  

Dla młodych osób, dopiero wchodzących na rynek, duże znaczenie ma to, czy będą mogły liczyć na wsparcie mentora i współpracę zespołową. Dotyczy to zarówno stanowisk juniorskich, jak i ofert dotyczących praktyk i programów stażowych. Studenci i absolwenci chcą wiedzieć, czego konkretnie będą się uczyć i czy będą mogli czerpać wiedzę od doświadczonych kolegów programistów. Nastawieni są raczej na próbowanie i testowanie. Chętnie dołączą do firmy, jeśli atmosfera im się spodoba. Młodzi lubią komunikaty pisane lekkim, luźnym stylem, więc możemy taki zastosować w ogłoszeniu, oczywiście pod warunkiem, że jest on spójny z naszą wizją i kulturą naszej firmy. Z kolei seniorzy – poza kwestią finansową – zwracają uwagę przede wszystkim na projekty, w których mogą wykorzystywać ulubione technologie oraz te, które są spójne z ich zainteresowaniami.

Zobacz podobne

Rekrutacja w IT – jak usprawnić komunikację rekrutera i hiring managera, by znaleźć kandydata idealnego?

Udana współpraca pomiędzy rekruterem i hiring managerem ma znaczący wpływ nie tylko na powodzenie procesu pozyskiwania talentów do organizacji, ale również na Candidate Experience. Jak usprawnić komunikację i efektywnie rozmawiać z hiring managerami o ich oczekiwaniach względem nowego członka zespołu?

Wielokulturowość. Czy branża IT jest na to gotowa?

Jeszcze kilkanaście lat temu zatrudnianie obcokrajowców było rzadkością i budziło powszechną ciekawość. Na takie praktyki decydowały się przede wszystkim zagraniczne korporacje. Obecnie wielokulturowe zespoły nikogo już nie dziwią, a zatrudnianie zagranicznych pracowników jest na porządku dziennym. Chociaż różnorodność kulturowa może być inspirującym doświadczeniem, należy mieć świadomość, że niesie za sobą również pewne wyzwania. Jakie problemy wiążą się z zarządzaniem wielokulturowym zespołem? I czy rzeczywiście jesteśmy otwarci na różnice kulturowe i światopoglądowe?

Rekrutacja juniorów w branży IT

Dynamiczny rozwój cyfryzacji, rosnące zapotrzebowanie na specjalistów z branży informatycznej i technologicznej oraz wysokie zarobki w IT sprawiają, że zawody związane z sektorem IT wydają się jedyną słuszną drogą zatrudnienia. Coraz więcej osób myśli o przebranżowieniu. Z jednej strony może to pomóc załatać dziurę na rynku pracy, z drugiej zaś na rynek wkracza coraz więcej osób z niskimi kwalifikacjami. W jaki sposób rekrutować juniorów, aby zatrudniać najbardziej wartościowych kandydatów? 

Jakie wewnętrzne działania employer brandingowe są atrakcyjne dla programistów?

„Zmieniam pracę” – to zdanie, którego pracodawcy z sektora IT boją się zdecydowanie najbardziej. Trudno się dziwić. Sektor informatyczny to rynek pracownika. Zapotrzebowanie na pracowników IT jest znacznie wyższe niż ich dostępność na rynku pracy. Firmy mają problem z obsadzeniem braków kadrowych, często z powodu niepełnej załogi zmuszane są do odmowy realizacji projektów. Dlatego równie ważne, co znalezienie specjalisty, jest jego zatrzymanie w firmie. Jakie działania podjąć, aby programista nie chciał odejść? Sprawdź, jaką rolę w utrzymaniu pracownika ma employer branding i czy daje on gwarancję, że dobrze „zaopiekowany” specjalista zostanie w firmie na lata.