IT to nie tylko programiści!

  • today śr, 26 Paź 2022
Gdyby zapytać przypadkową, niezwiązaną z branżą IT osobę, czym zajmuje się ten sektor, zapewne usłyszelibyśmy odpowiedź – programowaniem. Tymczasem branża technologii informacyjnej obejmuje nie tylko programowanie, ale również inżynierię komputerową, cyberbezpieczeństwo i systemy informacyjne. Za każdym projektem stoi wielu specjalistów skupionych na innych zagadnieniach. Śmiało można powiedzieć, że branża IT nie istniałaby również bez UX i UI designerów. Dowiedz się, czym się oni zajmują, jak wygląda ich praca i  dlaczego są niezbędnym ogniwem w realizowaniu projektów.

Branża IT w ostatnich latach rozwija się bardzo prężnie. IT to nie tylko programiściNiemały wpływ na ten fakt miała pandemia koronawirusa, która znacznie przyśpieszyła cyfryzację krajów członkowskich Unii Europejskiej i innych państw. Specjaliści sektora IT są obecnie na wagę złota – jak podaje raport DESI[1] w Polsce brakuje obecnie około 50 tys. specjalistów, natomiast w UE aż 600 tysięcy. Duży popyt i ograniczona ilość fachowców sprawiają, że branża IT jest rynkiem pracownika i nic nie wskazuje, aby przynajmniej do 2030 roku miało się to zmienić.

Większość ludzi spoza branży, myśląc o IT, ma na myśli programistów. Jest to jednak bardzo duże uproszczenie tematu. Wśród specjalistów sektora IT znajdują się również:

  • UX designerzy dbający o doświadczenia użytkownika podczas użytkowania aplikacji/strony/gry.
  • UI designerzy odpowiadający za wygląd aplikacji.
  • Testerzy oprogramowania tropiący błędy w aplikacjach, grach i programach.
  • Specjaliści od data science zajmujący się analizą danych.

To tylko niektóre z zawodów w branży IT. Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez szkołę IT Coders Lab[2], aż 49% wszystkich ofert pracy w branży informatycznej dotyczy specjalistów nieprogramistycznych. Wśród dobrze opłacanych i potrzebnych od zaraz fachowców można znaleźć również pracowników wsparcia technicznego helpdesk, project managerów, administratorów sieci i specjalistów zarządzania usługami.

UX designer – projektant doświadczeń użytkownika 

Nawet najlepiej zaprogramowana aplikacja, gra czy strona nie odniesie sukcesu, jeśli jej użytkowanie będzie dostarczało negatywnych doświadczeń. UX designer jest odpowiedzialny za dobranie jak najbardziej przyjaznych i intuicyjnych dla użytkownika rozwiązań. Specjalista określa funkcje aplikacji, ilość kroków podczas zamawiania produktów czy usług. Decyduje, gdzie powinien znaleźć się dany przycisk i jak powinien być ułożony tekst. UX designer to projektant doświadczeń użytkownika. Jego rolą jest zadbanie, aby aplikacja wzbudzała w użytkownikach pozytywne odczucia poprzez poprawienie funkcjonalności i intuicyjności produktu. Specjalista od UX powinien dostarczyć produkt:

  • łatwy w obsłudze,
  • funkcjonalny,
  • przyjemny w odbiorze.

Specjalista UX musi łączyć w sobie umiejętności dobrego analityka, marketingowca, ale również UI designera.

UI designer od wizualnej strony

UI designer, podobnie jak specjalista od UX, również dba o pozytywne doświadczenia odbiorcy, jednak od strony wizualnej. Odpowiada za jak najbardziej przyjazny dla oka wygląd aplikacji. Fachowiec UI decyduje o szacie graficznej, kolorystyce, rozmiarze i rodzaju fontów, grafikach czy animacjach. Zajmuje się projektowaniem interfejsów od strony wizualnej. Jego rolą jest projektowanie wyglądu przycisków czy ukrywanie niektórych rzeczy. Projektant UI powinien wyróżniać się kreatywnością i poczuciem estetyki. Musi posiadać niezbędne umiejętności graficzne i wykazywać się chęcią do rozwoju oraz podążania za nowościami.

Wielopoziomowość projektów IT

Powstawanie projektów IT jest wielopoziomowe. Za prawidłowym funkcjonowaniem danej gry czy aplikacji stoi zespół specjalistów różnych dziedzin. Aby projekt mógł zakończyć się sukcesem, niezbędna jest współpraca pomiędzy specjalistami, dokładne zrozumienie problemu i planowanie. Należy pamiętać, że realizacja projektu IT nie powinna być celem samym w sobie. Każde narzędzie informatyczne ma spełniać określone funkcje i dostarczać konkretnych rozwiązań. W powstawaniu projektu informatycznego bierze udział: programista, UI i UX designer, grafik, tester, ale także osoby odpowiedzialne za spięcie przedsięwzięcia w całość, a więc np. project manager. Powstawanie projektów powinno obejmować trzy najważniejsze filary.

Planowanie projektu

Jest to etap bardzo często pomijany. Dla wielu to strata czasu, jednak jak pokazuje “Raport z polskiego badania projektów IT”[3] tylko 17,4% projektów prowadzonych bez żadnej zdefiniowanej metodyki zostało zakończonych sukcesem. Dla porównania 33% projektów opartych o formalne procedury i metodologię organizacji odniosło sukces i aż 66,7% projektów prowadzonych metodyką Agile zakończyło się sukcesem. Jak widać, odpowiednie przygotowanie do projektu może przeważyć o jego sukcesie lub klęsce. Proces planowania powinno się przeprowadzić z udziałem zespołu IT. Na tym etapie należy ustalić harmonogram prac, a także sposób komunikacji między specjalistami.

Zarządzanie projektem

Do zarządzania projektem i zespołem powinna zostać wyznaczona jedna odpowiedzialna osoba. Coraz częściej jest to osoba niezaangażowana w techniczne wykonywanie projektu, skupiona wyłącznie na terminowym i prawidłowym realizowaniu zadań. Project manager powinien wyróżniać się silnie rozwiniętymi kompetencjami miękkimi. Taka osoba musi potrafić kierować zespołem, motywować go, być odporna na stres, radzić sobie z napotkanymi problemami czy podejmować szybko decyzje.

Wdrażanie projektu 

Na etapie wdrażania często wychodzą popełnione błędy. To czas poprawek, wprowadzania nowych rozwiązań do przedsiębiorstwa i podsumowania pracy. Na tym etapie często okazuje się, że to, co zostało przygotowane, nie pokrywa się z oczekiwaniami klienta.

Projekt IT od kuchni – rola UX i UI

Realizacji projektu IT nie rozpoczyna programista. Start projektu to czas, kiedy dla programisty nie ma jeszcze pracy. Na pierwszy ogień idzie osoba wyznaczona do kontaktu z klientem. W zależności od struktury firmy może to być np. specjalista od sprzedaży czy projekt manager. Ważne jest jednak, aby podczas rozmowy z klientem był obecny UX designer, który musi się dowiedzieć:

  • co klient chce stworzyć,
  • jakie cele biznesowe chce osiągnąć,
  • jakie ma wymagania wobec aplikacji/gry/strony.

Rozmowa z klientem bardzo często prowadzona jest w formie warsztatów, podczas których analizuje się konkurencję, rysuje szkice, rozmawia o przewagach, zagrożeniach, pozycji na rynku. UX designer jest również odpowiedzialny za zebranie informacji na temat oczekiwań użytkowników – w tym miejscu najczęściej specjalista dokonuje wnikliwej analizy rynku i grupy odbiorców. Po uzyskaniu niezbędnych informacji UX designer przygotowuje wstępny projekt aplikacji i testuje go.

Równolegle prace może rozpocząć UI designer, który przeprowadza z klientem wywiad na temat wizualnej części aplikacji. Wspólnie ustalają stylistykę, kolorystykę i szatę graficzną. UI designer musi współpracować ze specjalistą UX – to właśnie od niego otrzymuje makiety, na których podstawie powstaje projekt interfejsu. Kiedy UX i UI designer przygotują i przetestują wstępny projekt, do gry wkracza programista i grafik. Od tej pory wszystkie strony zaangażowane w projekt muszą ze sobą ściśle współpracować.

UX I UI są wszędzie

Za powstaniem każdej aplikacji, gry czy strony stał (a na pewno powinien stać) specjalista od UI/UX. UI i UX jest w tytule każdej zakładki na blogu, menu sklepu internetowego czy interfejsie aplikacji. Projektowanie pozytywnych doświadczeń użytkowników podnosi ich satysfakcję, a co za tym idzie – przekłada się na wyniki sprzedażowe. Dlatego tak ważne jest, aby zatrudniać na tych stanowiskach odpowiednie osoby. Specjaliści od UX/UI muszą posiadać kompetencje komunikacyjne, umiejętności planowania procesów, prowadzenia warsztatów, analitycznego myślenia i empatii. Muszą potrafić wejść w potrzeby klienta.

Do procesu rekrutacyjnego powinniśmy się odpowiednio przygotować. Należy poprowadzić rozmowę w taki sposób, aby zweryfikować:

  • znajomość programów graficznych,
  • kompetencje miękkie,
  • portfolio,
  • referencje,
  • doświadczenie,
  • zaangażowanie w zdobywanie nowej wiedzy.

Rekrutacji specjalistów UX i UI nie należy bagatelizować, ponieważ to oni w dużym stopniu są odpowiedzialni za marketingowy cel projektu.


Źródło:

[1] DESI, dostęp [21.10.22]

[2] “Branża IT to nie tylko programiści” IT Coders Lab

[3] “Raport z polskiego badania projektów IT” Pmresearch.pl

Zobacz podobne

Rekrutacja juniorów w branży IT

Dynamiczny rozwój cyfryzacji, rosnące zapotrzebowanie na specjalistów z branży informatycznej i technologicznej oraz wysokie zarobki w IT sprawiają, że zawody związane z sektorem IT wydają się jedyną słuszną drogą zatrudnienia. Coraz więcej osób myśli o przebranżowieniu. Z jednej strony może to pomóc załatać dziurę na rynku pracy, z drugiej zaś na rynek wkracza coraz więcej osób z niskimi kwalifikacjami. W jaki sposób rekrutować juniorów, aby zatrudniać najbardziej wartościowych kandydatów? 

Jakie wewnętrzne działania employer brandingowe są atrakcyjne dla programistów?

„Zmieniam pracę” – to zdanie, którego pracodawcy z sektora IT boją się zdecydowanie najbardziej. Trudno się dziwić. Sektor informatyczny to rynek pracownika. Zapotrzebowanie na pracowników IT jest znacznie wyższe niż ich dostępność na rynku pracy. Firmy mają problem z obsadzeniem braków kadrowych, często z powodu niepełnej załogi zmuszane są do odmowy realizacji projektów. Dlatego równie ważne, co znalezienie specjalisty, jest jego zatrzymanie w firmie. Jakie działania podjąć, aby programista nie chciał odejść? Sprawdź, jaką rolę w utrzymaniu pracownika ma employer branding i czy daje on gwarancję, że dobrze „zaopiekowany” specjalista zostanie w firmie na lata.

Rynek pracy IT – kiedy bańka pęknie?

„Myślę o przebranżowieniu. Zostanę programistą” – echo tych słów coraz częściej i głośniej wybrzmiewa na rynku pracy. Zapotrzebowanie na specjalistów z branży IT stale rośnie. Coraz wyższe płace zachęcają ludzi do zmian, a globalna cyfryzacja daje nadzieję, że ten stan rzeczy będzie trwać wiecznie. Mogłoby się wydawać, że branża informatyczno-technologiczna to jedyna słuszna droga zatrudnienia, a rynek IT jest bańką niezdolną do napełnienia. Ale… czy na pewno? Czy masowe szkolenia i przebranżowienia nie wypełnią luki zbyt szybko? I jaki wpływ na wynagrodzenia w sektorze IT może mieć masowy „boom” na tę branżę?

Gwiazdy na pokładzie – jak zachęcić pracowników do bycia ambasadorami marki pracodawcy?

Ponoć podczas rekrutacji kandydat ma 10 sekund, aby „zrobić wrażenie” na rekruterach… Okazuje się jednak, że działa to w obie strony, zwłaszcza w przypadku tych zawodów, które są najbardziej pożądane na rynku. Szczególnie dociekliwi są specjaliści z branży IT. Firmy pragnące zatrudnić fachowców z sektora informatycznego muszą więc nieustannie dbać o wizerunek swojego przedsiębiorstwa. Employer branding w branży informatyczno-technicznej jest bardzo ważny. W jaki sposób podnieść wartość firmy? Jak wykorzystać potencjał drzemiący w pracownikach i w jaki sposób zwiększyć ich zaangażowanie nie tylko w życie firmy, ale również promocję przedsiębiorstwa na zewnątrz?