Dobrostan pracowników pod lupą

  • today wt, 2 Cze 2020
Choć od kilku miesięcy nasz osobisty dobrostan jest zachwiany i borykamy się z wyzwaniami, a do tego naturalnymi obawami wynikającymi z pandemii, właśnie teraz powinniśmy szczególnie zadbać o siebie oraz pracowników. W związku ze Światowym Dniem Wellness podpowiadamy, jak tworzyć wellbeingową kulturę organizacyjną i troszczyć się o dobrostan pracowników także w czasach niepewności i kryzysu.

Kategoria wellness jest dość szeroka i określa szerokie spektrum działań zmierzających do zapewnienia stanu zdrowej równowagi umysłu, ciała i ducha człowieka. Równowaga ta – określana jest mianem wellbeingu czyli dobrostanu, który pozwala wyzwolić pełny potencjał każdego z nas. Jak czytamy w Wikipedii koncepcja ta została zauważona w latach 50. XX wieku przez Halberta L. Dunna, choć jej początki sięgają nawet XIX wieku. Wraz z rozwojem nowoczesnych metod zarządzania i motywowania pracowników, wellness i wellbeing stały się synonimami dbania o zróżnicowane potrzeby również w miejscu pracy.

Dotychczas sytuacja na rynku pracy sprzyjała rozwojowi tej kategorii, stąd też wiele było rozwiązań, narzędzi i programów, które pozwalały pracodawcom zaadresować zróżnicowane potrzeby pracowników pozytywnie wpływając nie tylko na ich samopoczucie, ale również efektywność i skuteczność. Dzisiaj organizacje odbierają trudną lekcję z zarządzania kryzysowego w czasie pandemii i przechodzą błyskawiczne kursy digitalizacji i transformacji biznesu. Czy w „nowej normalności” jest jeszcze miejsce na dbanie o pracowników w takim stopniu, jak to miało miejsce przed epidemią COVID-19? Na co powinni zwrócić uwagę pracodawcy dobierając nowe skuteczne narzędzia wspierające motywację, zaangażowanie, ale też po prostu życiowe potrzeby pracowników?

Rachunek zysków i strat

Zakładanie, że w obliczu kryzysu dobrostan pracowników należy odłożyć na bok i skupić się wyłącznie na ratowaniu biznesu i wynikach, to niestety krótkowzroczna perspektywa prowadząca wprost do wzrostu poziomu odczuwanego przez pracowników stresu, a w konsekwencji do obniżenia ich efektywności w pracy i pogorszenia stanu zdrowia. Choć dziś większość zatrudnionych wykazuje się zwiększoną troską, zaangażowaniem i pracuje „na pełnych obrotach” w dłuższej perspektywie może prowadzić to do wyczerpania ich własnych zasobów i wypalenia zawodowego.

By tak się nie stało pracodawcy z jeszcze większą uważnością powinni dziś wspierać pracowników i oferować im takie rozwiązania, które najlepiej odpowiedzą na ich aktualne i realne potrzeby. „Choć obecnie pracodawcy skupiają się na utrzymaniu biznesu i oczekują, że pracownicy pomogą firmie przejść przez kryzys, powinni także zadbać o to, by zatrudnieni mieli poczucie bezpieczeństwa i mogli odbudowywać nadszarpnięte zasoby energii” – podkreśla Joanna Kotzian, współtwórczyni Well.hr, ekspert wellbeingu w pracy, kultury organizacyjnej i employer brandingu.

W cenie well-being mentalny

Z obserwacji Joanny Kotzian wynika, że firmy, które praktykowały wellbeing przed pandemią COVID-19, wcale z dnia na dzień nie zrezygnowały z tego obszaru, ale zmieniły jego zakres i formę. Na przykład z myślą o pracownikach biurowych, którzy pracują zdalnie, część pracodawców w pierwszej kolejności postawiła na zapewnienie podstawowych środków do pracy – stabilnego łącza internetowego, wygodnego, biurowego krzesła czy monitora, które ułatwiają pracę z domu. By nie zaniedbać kwestii rozwoju, ale także by wesprzeć pracowników w łączeniu obowiązków zawodowych z domowymi w wielu organizacjach uruchomiono specjalne strefy online ze szkoleniami, zajęciami sportowymi czy zajęciami dla dzieci.

Świadomi negatywnych psychologicznych skutków pandemii pracodawcy wybrali również nowe benefity pozwalające zadbać o sferę mentalną pracowników. „Przed pandemią większość firm inwestowała w takie obszary wellbeingu jak zdrowie, aktywność sportowa czy atrakcyjne środowisko pracy. W dobie kryzysu wzrosło znaczenie wellbeingu mentalnego. Pracodawcy mają świadomość, że izolacja oraz lęk przed chorobą własną lub bliskiej osoby stanowią poważne zagrożenie” – mówi przedstawicielka Well.hr.

Z szacunkiem wobec samego siebie

„Jestem dla siebie ważna/ważny”. „Troszczę się o siebie”. „Chcę być dla siebie dobra/dobry”. Tego typu myśli i słowa warto sobie powtarzać, by móc samodzielnie wspierać się i pozostawać w kontakcie ze stłumionymi lękiem własnymi potrzebami i w ten sposób zadbać o kondycję psychiczną. Za słowami powinny iść również konkretne działania – zdrowy sposób odżywiania, aktywność fizyczna, regeneracja poprzez sen, czas na relaks, wyciszenie się, budowanie relacji, rozwijanie się. W utrzymaniu wellbeingowej postawy pomaga również wzmacnianie samoświadomości, a także postępowanie zgodnie ze swoją hierarchią wartości.

„Warto zwrócić uwagę na to, jak dbam o swoją energię fizyczną, mentalną, emocjonalną oraz duchową. Człowiek zadbany, z wysokim poziomem wellbeingu niejako „zasila się” tym, co mu służy” – mówi Agata Pelc, dyrektor zarządzająca Wellbeing Institute, audytor i doradca.

W kryzysowych sytuacjach znacznie trudniej jest dobrze traktować samego siebie i budować wewnętrzną harmonię, kiedy w głowie panuje ciągły chaos. Dojrzałość emocjonalna i odporność psychiczna odgrywają więc kluczową rolę niezależnie od okoliczności, etapu kariery czy okresu życia prywatnego. „Skupmy się na swojej strefie możliwości, a nie na tym, czego robić nie możemy. Przydatna jest też „praktyka pozytywności”, czyli dbałość o działania, które dostarczają nam zwykłej radości, sprawiają, że czujemy się wdzięczni, zainspirowani” – podkreśla Agata Pelc.

Jak zadbać o dobrostan w organizacji?

W organizacji, która chciałaby wprowadzić wellbeingową kulturę organizacyjną punktem wyjścia powinno być edukacja i zwiększanie świadomości na temat tej koncepcji wśród wszystkich zatrudnionych. Warto pamiętać, że wellbeing to swego rodzaju filozofia, styl życia i funkcjonowania w organizacji. Nie sprowadza się więc do jednorazowych, spontanicznych akcji i efektownych inicjatyw. Jakie obszary w organizacji warto wziąć pod uwagę dbając o dobrostan?


  1. Komunikacja i kultura otwartości

Aby poznać potrzeby pracowników, należy otworzyć się na dwustronną komunikację. Kluczowe są więc regularne rozmowy i spotkania – nie tylko na tematy stricte służbowe. „Organizacja wellbeingowa zadaje sobie pytanie: Co możemy zrobić, aby świadomie inwestować w rozwiązania, które będą uwalniać potencjał, i jak stworzyć warunki, by ludzie mogli się inspirować i dawać z siebie wszystko co najlepsze?” – twierdzi Agata Pelc.

  1. Codzienne nawyki i wsparcie zdrowia psychicznego

Warsztaty, spotkania online, konsultacje z psychologiem – w taki sposób część pracodawców dba obecnie o kondycję psychiczną pracowników. Ale ważne są też codzienne nawyki. „Pytania o potrzeby ludzi, dbałość o poczucie jedności i tak bliski kontakt, jak to tylko jest możliwe, przypominanie o poczuciu sensu i wizji wspólnej pracy” – wylicza przedstawicielka Wellbeing Institute.

  1. Równowaga na wielu płaszczyznach 

Joanna Kotzian z Well.hr podkreśla jak istotne jest wypracowanie równowagi: „W miarę możliwości zadbajmy o work-life balance. Nie jest to łatwe, zwłaszcza gdy pracujemy i jednocześnie zajmujemy się dziećmi, ale warto narzucić sobie pewne zasady, które uchronią nas przed wejściem w tryb: always-on. Nasze życie nie sprowadza się tylko do pracy”. Taką świadomość powinni wzmacniać w sobie nie tylko pracownicy zdalni, ale też kadra zarządzająca delegująca zadania i wyznaczająca nowe KPI, wskaźniki i cele.

  1. Wsparcie dla menedżerów

Na menedżerach spoczywa dziś dodatkowa odpowiedzialność – za organizację i jej wyniki, ale również za zespół i pojedynczych jego członków, którzy różnie radzą sobie w czasie new normal. „Zachęcam, by zadbać także o menedżerów. Obecna sytuacja jest dla nich szczególnie trudna. Tylko liderzy, którzy sami są w dobrej kondycji psychicznej będą w stanie właściwie zadbać o ludzi i przeprowadzić ich przez ten trudny czas” – podkreśla Joanna Kotzian.

  1. Benefity i dodatkowe świadczenia

Właściwa polityka benefitowa to taka, która odpowiada na faktyczne i aktualne potrzeby pracowników, ale również jest dostosowana do możliwości organizacji. W związku z kryzysem gospodarczym wielu pracodawców musiało zweryfikować szeroką listę oferowanych świadczeń pozapłacowych. Jak dobrać benefity realnie wspierające potrzeby zatrudnionych? „Sprofilujmy beneficjenta i wybierzmy rozwiązania dopasowane do danej grupy. Diagnozę potrzeb warto robić nie tylko w związku z obecnym kryzysem, ale w miarę regularnie, by wyłapywać zmieniające się oczekiwania i odpowiadać na nie. Ważne, aby pamiętać, że posiadanie benefitów nie jest jednoznaczne z posiadaniem strategii wellbeingowej – to tylko jeden z jej elementów” – mówi Agata Pelc.


Trend związany z filozofią wellness wcale nie zniknął w cieniu kryzysu. Wręcz przeciwnie. Konieczność dbania o siebie, o najbliższych a także o pracowników w organizacji to przejaw troski i odpowiedzialności zwłaszcza w trudnych czasach. W firmach, które już dziś myślą o odzyskaniu pozycji i zbudowaniu nowych przewag, wellbeing wpisany jest w kulturę organizacyjną i wcale nie oznacza kosztownych inwestycji w kafeterię benefitów. Oznacza przede wszystkim uważność i wrażliwość na potrzeby pracowników – zarówno te finansowe, fizyczne jak i emocjonalne.

Zobacz podobne

Siatki wynagrodzeń – wszystko, co chcielibyście wiedzieć, ale boicie się zapytać

Pracownicy i kandydaci dziś oczekują przejrzystych reguł dotyczących wynagrodzenia. Jasno określone przedziały zarobków w organizacji to sygnał, że pracodawca stawia na szczerość w komunikacji oraz wdraża zasady równego traktowania zatrudnionych osób. Jak budować siatki wynagrodzeń? I w ogóle po co to komu? Spieszymy z odpowiedziami!

Jak przygotować firmę do udziału w targach pracy online?

Targi pracy online – jedno z najpopularniejszych, ale też najczęściej dyskutowanych narzędzi employer brandingowych. Często zadawane są pytania: czy targi pracy są efektywne, czy warto się na nich pojawiać, jakie to może przynieść efekty? A tymczasem na samych wydarzeniach wciąż i niezmiennie pojawia się wielu kandydatów. Skąd wobec tego takie pytania i obawa, że targi nic nam nie dadzą? Bo sama obecność na targach pracy nie wystarczy, a brak wcześniejszego przygotowania rzeczywiście może skutkować poczuciem, że wydarzenie było miłym przeżyciem, ale nie miało przełożenia na konkretne efekty.

HR priorytety w czasach zmian | case study MB Pneumatyka

Z raportu „Silniejsza pozycja HR i potencjał dla technologii” w listopadzie 2021 roku wynika, że 51% działów HR skupiło się na wsparciu liderów zespołów w zakresie zarządzania i rozwoju pracowników. Również dla MB Pneumatyka podnoszenie kompetencji zespołu stało się ważnym aspektem rozwojowym w czasie pandemii.

HRexperience: O to, czy HR zajmie miejsce przy biznesowym stole, pytamy Annę Wróbel

HR stoi obecnie na rozdrożu – albo umocni swoją pozycję, stanie się partnerem dla biznesu i usiądzie z nim przy jednym stole, albo utknie w roli serwisowej. O dwóch scenariuszach dla HR-u, umiejętności zarządzania zmianą oraz kompetencjach przyszłości opowiada Anna Wróbel, HR Director w Allegro.