NieDoOminięcia #10. Lektury, wydarzenia i nie tylko

Wracamy z cyklem rekomendacji ciekawych, branżowych materiałów, których po prostu nie można ominąć i niniejszym prezentujemy 10. zestawienie. Znajdziecie w nim propozycje publikacji, raportów, a czasem również wydarzeń, nagrań i podcastów, które przynoszą ciekawą wiedzę i dane z obszaru human resources.

1. Na fali nieustających zmian?

RAPORT | Od fali odejść do fali zmian. Czy jesteśmy gotowi na nowe podejście do pracy? | Deloitte

Zjawiska #greatresignation dotyka coraz większą liczbę pracodawców i zdaje się przybierać na sile. Dlaczego pracownicy i pracowniczki odchodzą? Co sprawia, że podejmują takie, a nie inne decyzje? Jakie braki w ostatnim miejscu pracy mogły doskwierać im na tyle, że pożegnali się z organizacją? Co mogą zrobić pracodawcy, aby zadbać o potrzeby osób w firmie zawczasu? Odpowiedzi na te i inne pytania poszukało Deloitte w najnowszym badaniu, prezentując wyniki w obszernym raporcie „Od fali odejść do fali zmian. Czy jesteśmy gotowi na nowe podejście do pracy?”.

Raport można pobrać tutaj: https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/od-fali-odejsc-do-fali-zmian.html


2. Jak budować kulturę organizacji w niełatwej rzeczywistości?

WEBINAR | Wyprzedzić trendy HR. Budowanie kultury organizacyjnej w rzeczywistości BANI | Worksmile

Pozostając w tematyce wielkich zmian i tego, jak oddziałują one na pracodawców, polecamy kolejną rozmowę w cyklu webinarów Worksmile. Tym razem rozmawiają Tomasz Chaciński i Marta Pawlak-Dobrzańska, biorąc na tapet już nie rzeczywistość VUCA, czyli zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność, a (już nie tak bardzo) nowe otoczenie BANI, akronim słów kruchy, niespokojny, nieliniowy i niezrozumiały (ang. brittle, anxious, nonlinear and incomprehensible) i zastanawiając się, jak #greatreshuffle zmienia „zasady gry” dla pracodawców.

Zapis webinaru jest dostępny pod adresem: https://youtu.be/hn9TCyrsiWc


3. A skoro o kulturze organizacji mowa, to… czy pracownicy i pracowniczki widzą ją tak, jak dział HR i zarząd?

RAPORT | Utopia czy realizm? Kultura organizacyjna w oczach zatrudnionych i zatrudniających| Pracuj.pl

Kultura organizacji, choćby i określona, ujęta w ramy, nazwana i pielęgnowana, nie zda się na wiele, jeśli będzie istniał rozdźwięk między tym, jak chcą widzieć ją zarządy czy działy HR, a tym, jak i czy „czują” ją zatrudnione w firmie osoby. Chcąc sprawdzić, jak kulturę organizacji i jej składowe widzą pracownicy i pracowniczki, a jak wypada ona w oczach pracodawców, Pracuj.pl badanie „Percepcja pojęcia kultury organizacyjnej”, a raport z niego przynosi odpowiedzi między innymi na pytania: czym jest kultura organizacyjna? Co się na nią składa? Skąd informacje o nie czerpią pracownicy i kandydaci, a jak to wygląda w perspektywie HR? Na ile pracownicy znają kulturę swoich organizacji i jak ją oceniają? Czy kultura ma wpływ na decyzję o zaaplikowaniu, a potem pozostaniu na dłużej w szeregach firmy?

Raport opatrzyli komentarzami eksperci i ekspertki: Zyta Machnicka, dr Bartłomiej Brach, Przemysław Lelewski, dr Monika Sońta oraz wspomniany wyżej Tomasz Chaciński.

Raport do pobrania znajduje się tutaj: https://wyzwaniahr.pracuj.pl/publications/raport-badanie-kultury-organizacyjnej/


4. Różnorodność i równe szanse a kultura organizacyjna

ARTYKUŁ | Jak zapewnić równe szanse w miejscu pracy? Projektowanie uniwersalne a kultura organizacyjna | Magdalena Dorożyńska, Katarzyna Ociepka-Miąsik

Pozostając na chwilę jeszcze przy tematyce kultury organizacji, warto pochylić się nad kwestią inkluzywności tej ostatniej. Co ma wspólnego projektowanie uniwersalne z kulturą organizacyjną i równymi szansami w miejscu pracy? Czy faktycznie potrzeba specjalnych projektów dla różnych grup odbiorców, zróżnicowanych działań? Czy jest realne takie spojrzenie na szeroką grupę odbiorców, które pozwoli im w równym stopniu korzystać ze środowiska organizacji?

Powyższe pytania postawiły w artykule i poszukały odpowiedzi Magdalena Dorożyńska (Capgemini Polska) i Katarzyna Ociepka-Miąsik (Diversity Hub).

Artykuł poleca się lekturze tutaj: https://dreamemployer.pl/jak-zapewnic-rowne-szanse-w-miejscu-pracy-projektowanie-uniwersalne-a-kultura-organizacyjna/


5. Czy tzw. people skills są tak samo ważne dla wszystkich w firmie?

RAPORT | Kompetencje organizacji i pracowników | Mindo  

Odpowiedź na pytania postawione wyżej pomoże znaleźć raport z badania „Kompetencje organizacji i pracowników”, przeprowadzonego przez twórców platformy Mindo. Przyczynkiem do stworzenia raportu była chęć dowiedzenia się, na ile kompetencje miękkie – czyli właśnie tzw. people skills – i ich rozwijanie u wszystkich osób w organizacji jest istotne tak dla struktur zarządzania zasobami ludzkimi, jak i samych pracowników i pracowniczek właśnie.

Raport dostępny do pobrania tutaj: https://mindoapp.pl/raport-kompetencje-organizacji-pracownikow/


6. O tym nie zapomnij, projektując strategię employer brandingową

I na koniec tego odcinka zaglądamy na sąsiedzkie branżowe podwórko, a dokładniej – employer brandingowe. Nikt raczej nie polemizowałby ze stwierdzeniem, że w budowaniu i zarządzaniu (dobrym) wizerunkiem firmy jako pracodawcy nieodzowna jest… strategia. W projektowaniu tej ostatniej można jednak napotkać wiele niewiadomych lub zgoła podążyć ścieżkami, które utrudnią bardzo cały proces. O tym, jak nie zbłądzić na manowce, pisze w 3 pełnych praktycznych wskazówek wpisach Daria Siwka na swoim blogu (pierwsze 2 są podlinkowane w tekście, do którego odnośnik niżej).

Obszerny wpis dostępny pod adresem: https://bardzohr.pl/2022/09/28/gotowi-na-przygode-7-lekcji-z-procesu-projektowania-strategii-eb-dla-grupy-komputronik-case/


Zapraszam na kolejne zestawienie już za miesiąc, a tymczasem życzę udanej i pełnej inspiracji lektury 😊.

Iga Pazio
Inicjatorka i pomysłodawczyni wielu inicjatyw, badań i publikacji dla i o branży HR, wieloletnia redaktor naczelna Kompendium HR i serwisu wyzwaniaHR.pracuj.pl, w latach 2010-2022 związana z Pracuj.pl i Grupą Pracuj. Entuzjastka dzielenia się wiedzą, branży HR i data driven content.

Zobacz podobne

Oferta pracy pod lupą, czyli czy Twoje ogłoszenie działa tak, jak powinno?

Choć wachlarz możliwych punktów styku potencjalnych pracowników i pracowniczek z marką pracodawcy jest bardzo szeroki, to jednak oferta pracy pozostaje nadal jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym. To w niej szukający pracy chcą zaczerpnąć wiedzy o firmie, jej kulturze organizacyjnej, wynagrodzeniu, możliwościach rozwoju. Czy jednak zawsze znajdują w treści to, czego szukają? I jak to przekłada się na skuteczność procesu rekrutacji?

Cyfrowe wsparcie HR: rozwój i wiedza najważniejszymi benefitami

Z tym, jak istotny jest obecnie sprawny przepływ i dbałość o jakość wiedzy w organizacji, czy jak kluczowe jest inwestowanie w rozwój pracowników , nikt już raczej nie dyskutuje. Pracodawcy coraz częściej testują również nowe rozwiązania – te offline i te online – mające utrwalać nową wiedzę lepiej i szybciej oraz czynić naukę przyjemniejszą  Nie dzieje się tak bez powodu, a na branżowym rynku technologii wspierających firmy w rozwijaniu talentów pojawiają się coraz to nowe rozwiązania, przychodząc w sukurs zróżnicowanym potrzebom przedsiębiorstw.

Krótsza praca, szczęśliwszy pracownik, czyli czterodniowy dzień pracy w IT?

Mniej stresu, więcej czasu na swoje pasje, mechanizm ochrony przed wypaleniem zawodowym, zadowolona rodzina, z którą wreszcie można spędzić więcej czasu, szansa na dłuższy i bardziej jakościowy odpoczynek oraz dowiedziony badaniami wzrost produktywności i zaangażowania pracowników – to tylko część zalet czterodniowego tygodnia pracy. Co więcej, wydaje się on idealnym rozwiązaniem na przyciąganie talentów z ultra konkurencyjnego rynku pracy w branży IT, gdzie pracownicy ponad wszystko cenią sobie elastyczność pracy. Czy zatem skoncentrowany tydzień roboczy to benefit przyszłości dla programistów?

Dlaczego rekrutowanie #naserio w IT jest tak ważne?

Rosnący popyt na rynku pracy, niesprzyjająca demografia, VUCA, Great Resignation, szybkie tempo, konieczność rekrutacji pod kątem Power Skills, rosnące oczekiwania kandydatów – to wszystko kształtuje rzeczywistość codziennej pracy rekrutujących, stale podnosi im poprzeczkę i zmusza do lepszych skoków. Najwyżej zawisła ona w branży IT, gdzie niedobór kandydatów i kandydatek jest najbardziej widoczny. Co za tym idzie, to właśnie rekruterzy i rekruterki specjalizyjący się w IT muszą najszybciej i najsprawniej wdrażać w życie trendy i dobre praktyki, bo one ustawiają ich w lepszej pozycji startowej i dają rozbieg w walce o talenty. A nie da się dzisiaj wygrywać w talent acquisition bez grania fair, którego podstawą jest rzetelność, transparentność i partnerska komunikacja. Możesz oczywiście próbować, ale nie dziw się, że co rusz strącasz poprzeczkę.