Zjawiska #greatresignation dotyka coraz większą liczbę pracodawców i zdaje się przybierać na sile. Dlaczego pracownicy i pracowniczki odchodzą? Co sprawia, że podejmują takie, a nie inne decyzje? Jakie braki w ostatnim miejscu pracy mogły doskwierać im na tyle, że pożegnali się z organizacją? Co mogą zrobić pracodawcy, aby zadbać o potrzeby osób w firmie zawczasu? Odpowiedzi na te i inne pytania poszukało Deloitte w najnowszym badaniu, prezentując wyniki w obszernym raporcie „Od fali odejść do fali zmian. Czy jesteśmy gotowi na nowe podejście do pracy?”.
Raport można pobrać tutaj: https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/od-fali-odejsc-do-fali-zmian.html
Pozostając w tematyce wielkich zmian i tego, jak oddziałują one na pracodawców, polecamy kolejną rozmowę w cyklu webinarów Worksmile. Tym razem rozmawiają Tomasz Chaciński i Marta Pawlak-Dobrzańska, biorąc na tapet już nie rzeczywistość VUCA, czyli zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność, a (już nie tak bardzo) nowe otoczenie BANI, akronim słów kruchy, niespokojny, nieliniowy i niezrozumiały (ang. brittle, anxious, nonlinear and incomprehensible) i zastanawiając się, jak #greatreshuffle zmienia „zasady gry” dla pracodawców.
Zapis webinaru jest dostępny pod adresem: https://youtu.be/hn9TCyrsiWc
Kultura organizacji, choćby i określona, ujęta w ramy, nazwana i pielęgnowana, nie zda się na wiele, jeśli będzie istniał rozdźwięk między tym, jak chcą widzieć ją zarządy czy działy HR, a tym, jak i czy „czują” ją zatrudnione w firmie osoby. Chcąc sprawdzić, jak kulturę organizacji i jej składowe widzą pracownicy i pracowniczki, a jak wypada ona w oczach pracodawców, Pracuj.pl badanie „Percepcja pojęcia kultury organizacyjnej”, a raport z niego przynosi odpowiedzi między innymi na pytania: czym jest kultura organizacyjna? Co się na nią składa? Skąd informacje o nie czerpią pracownicy i kandydaci, a jak to wygląda w perspektywie HR? Na ile pracownicy znają kulturę swoich organizacji i jak ją oceniają? Czy kultura ma wpływ na decyzję o zaaplikowaniu, a potem pozostaniu na dłużej w szeregach firmy?
Raport opatrzyli komentarzami eksperci i ekspertki: Zyta Machnicka, dr Bartłomiej Brach, Przemysław Lelewski, dr Monika Sońta oraz wspomniany wyżej Tomasz Chaciński.
Raport do pobrania znajduje się tutaj: https://wyzwaniahr.pracuj.pl/publications/raport-badanie-kultury-organizacyjnej/
Pozostając na chwilę jeszcze przy tematyce kultury organizacji, warto pochylić się nad kwestią inkluzywności tej ostatniej. Co ma wspólnego projektowanie uniwersalne z kulturą organizacyjną i równymi szansami w miejscu pracy? Czy faktycznie potrzeba specjalnych projektów dla różnych grup odbiorców, zróżnicowanych działań? Czy jest realne takie spojrzenie na szeroką grupę odbiorców, które pozwoli im w równym stopniu korzystać ze środowiska organizacji?
Powyższe pytania postawiły w artykule i poszukały odpowiedzi Magdalena Dorożyńska (Capgemini Polska) i Katarzyna Ociepka-Miąsik (Diversity Hub).
Artykuł poleca się lekturze tutaj: https://dreamemployer.pl/jak-zapewnic-rowne-szanse-w-miejscu-pracy-projektowanie-uniwersalne-a-kultura-organizacyjna/
Odpowiedź na pytania postawione wyżej pomoże znaleźć raport z badania „Kompetencje organizacji i pracowników”, przeprowadzonego przez twórców platformy Mindo. Przyczynkiem do stworzenia raportu była chęć dowiedzenia się, na ile kompetencje miękkie – czyli właśnie tzw. people skills – i ich rozwijanie u wszystkich osób w organizacji jest istotne tak dla struktur zarządzania zasobami ludzkimi, jak i samych pracowników i pracowniczek właśnie.
Raport dostępny do pobrania tutaj: https://mindoapp.pl/raport-kompetencje-organizacji-pracownikow/
I na koniec tego odcinka zaglądamy na sąsiedzkie branżowe podwórko, a dokładniej – employer brandingowe. Nikt raczej nie polemizowałby ze stwierdzeniem, że w budowaniu i zarządzaniu (dobrym) wizerunkiem firmy jako pracodawcy nieodzowna jest… strategia. W projektowaniu tej ostatniej można jednak napotkać wiele niewiadomych lub zgoła podążyć ścieżkami, które utrudnią bardzo cały proces. O tym, jak nie zbłądzić na manowce, pisze w 3 pełnych praktycznych wskazówek wpisach Daria Siwka na swoim blogu (pierwsze 2 są podlinkowane w tekście, do którego odnośnik niżej).
Obszerny wpis dostępny pod adresem: https://bardzohr.pl/2022/09/28/gotowi-na-przygode-7-lekcji-z-procesu-projektowania-strategii-eb-dla-grupy-komputronik-case/
Zapraszam na kolejne zestawienie już za miesiąc, a tymczasem życzę udanej i pełnej inspiracji lektury 😊.