Od ponad 2 lat rynek pracy, a razem z nim branża rekrutacyjna, znaczony jest zmianą. I choć oczywiście było tak również w przeszłości, to jednak obecne ich tempo jest znacznie większe, a ich liczba – wyższa. Nie jest więc zaskoczeniem, że i wiele HR-owych publikacji brało pod kupę właśnie ten obszar.
Zjawiska #greatresignation dotyka coraz większą liczbę pracodawców i zdaje się przybierać na sile. Dlaczego pracownicy i pracowniczki odchodzą? Co sprawia, że podejmują takie, a nie inne decyzje? Jakie braki w ostatnim miejscu pracy mogły doskwierać im na tyle, że pożegnali się z organizacją? Co mogą zrobić pracodawcy, aby zadbać o potrzeby osób w firmie zawczasu? Odpowiedzi na te i inne pytania szukało Deloitte w badaniu, prezentując jego wyniki w raporcie.
Raport dostępny tutaj: https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/human-capital/articles/od-fali-odejsc-do-fali-zmian.html
Pozostając w temacie zmiany branży lub specjalizacji – to właśnie one stają się rosnącym motywatorem do zmiany pracodawcy, wespół z potrzebą pracy zdalnej. Co jeszcze wpływa na chęć zawodowej rewolucji i jak wielu Polaków i Polek deklaruje aktywne poszukiwanie nowego miejsca zatrudnienia? Między innymi na te pytania przyniósł odpowiedzi raport z badania Pracuj.pl „Praca w czasach zmian”, przeprowadzonego we wrześniu ubiegłego roku.
Przeczytaj raport: https://media.pracuj.pl/210661-gotowi-na-nowa-prace-w-czasach-zmian-badanie-pracujpl
Pozostając w tematyce kondycji, tym razem ogólnej, rynku pracy w 2022 roku, polecamy:
Jak prezentował się poziom wellbeingu, ale i zaangażowania pracowników na świecie? Czy poziom stresu pracowników i pracowniczek zmalał w porównaniu do tego, jaki wygenerował najbardziej turbulentny rok 2020? Między innymi na te pytania odpowiedział raport przygotowany przez Instytut Gallupa.
Pobierz raport: https://www.gallup.com/workplace/349484/state-of-the-global-workplace-2022-report.aspx
Nad pokoleniami aktywnymi na polskim rynku pracy pochylił się w swoim zeszłorocznym raporcie Grafton, szukając odpowiedzi między innymi na pytania: czy polskie firmy są inkluzywne? Jak różne pokolenia współgrają ze sobą na co dzień w firmach, co je łączy, a co dzieli? Co ważne, raport powstał w oparciu o głosy obu stron, tj. pracodawców, ale i pracowniczek i pracowników.
Materiał dostępny na: https://www.grafton.pl/pl/pokolenia-na-polskim-rynku-pracy
Pojęcie „dobry pracodawca” zmienia się razem z oczekiwaniami i potrzebami poszukujących pracy. Chcąc podążać za pulsem tych ostatnich, rekomendujemy:
Jak przez ostatni rok zmieniły się oczekiwania pracowników i na co zwracali uwagę przy wyborze pracodawcy? Która firma została zwycięzcą rankingu na najbardziej atrakcyjnego pracodawcę 2022 roku? Jak ważne jest świadome planowanie działań employer brandingowych?
Na pytania materiał dostępny tutaj: https://info.randstad.pl/randstad-employer-brand-research-2022-raport-krajowy-22
Inspiracji z obszaru wyjątkowego dbania o pracowników, ale też i samą markę pracodawcy, nigdy zbyt wiele. Kolejna już publikacja HRM Institute pomaga świadomie zarządzać działaniami EB w organizacjach. Materiał do pobrania tutaj: https://hrminstitute.pl/eb-book-2022/
Obszarem, któremu zarówno pracodawcy przyglądają się uważniej, ale też i zatrudnieni coraz częściej mówią „sprawdzam!”, stała się kultura organizacyjna firm. Dlatego polecamy:
W kolejnym odcinku cyklu webinarów Tomasz Chaciński i Marta Pawlak-Dobrzańska wzięli na tapet nie rzeczywistość VUCA, czyli zmienność, niepewność, złożoność i niejednoznaczność, a otoczenie BANI, akronim słów kruchy, niespokojny, nieliniowy i niezrozumiały (ang. brittle, anxious, nonlinear and incomprehensible), zastanawiając się jednocześnie, jak #greatreshuffle zmienia „zasady gry” dla pracodawców.
Zapis webinaru jest dostępny tutaj: https://youtu.be/hn9TCyrsiWc
Kultura organizacji, choćby i pielęgnowana, nie zda się na wiele, jeśli będzie istniał rozdźwięk między tym, jak chcą widzieć ją zarządy czy działy HR, a tym, jak i czy „czują” ją osoby w tej firmie pracujące. Dlatego też, chcąc sprawdzić, jak kulturę organizacji i jej składowe widzą pracownicy i pracowniczki, a jak pracodawcy, w 2022 roku zostało przeprowadzone badanie „Percepcja pojęcia kultury organizacyjnej”, którego efektem jest raport odpowiadający między innymi na pytania: czym jest kultura organizacyjna? Co się na nią składa? Skąd informacje o nie czerpią pracownicy i kandydaci, a jak to wygląda w perspektywie HR? Na ile pracownicy znają kulturę swoich organizacji i jak ją oceniają?
Raport dostępny tutaj: https://wyzwaniahr.pracuj.pl/publications/raport-badanie-kultury-organizacyjnej/
Czasy mniejszych lub większych turbulencji wpływają także na pozycję i znaczenie samych pracowniczek i pracowników działów human resources w organizacjach. Jaki był branżowy puls w 2022 roku? Czy pozycja, rozumienie roli HR uległy (i ulegają) zmianom?
Kto ma przeprowadzać rozmowy korygujące, kto udzielać informacji zwrotnej? Kto powinien decydować o zatrudnieniu i zwolnieniach? Kto ma przekazywać te informacje pracownikom i pracowniczkom? A kto bierze odpowiedzialność za… Takich pytań można postawić wiele niemal w każdej organizacji. Kwestię rozmycia odpowiedzialności, ale też i możliwości ich rozgraniczenia wzięli na tapet w odcinku „Mentor talk” Iwona Wencel i Jacek Santorski.
Zapis rozmowy można obejrzeć tutaj: https://hrpowermentor.com/mentor-talk-rola-lidera-hr/
Czy autoportret pracowników i pracowniczek obszaru zarządzania zasobami ludzkimi uległ znaczącym zmianom w ubiegłym roku? Czy praca na stanowiskach lub w działach personalnych w firmach małych, średnich i dużych wyglądała podobnie? Jak osoby zatrudnione w HR widzą własny wizerunek i rolę w organizacji i czy z technologią były na bakier, czy za pan brat? Czy w firmach, w których pracowały respondentki i respondenci badania, istniały jasno sprecyzowane ścieżki kariery na stanowiskach HR? Na te i inne pytania odpowiedzi przyniósł raport z cyklicznego badania.
Pobierz raport: https://wyzwaniahr.pracuj.pl/publications/raport-badanie-hr-u-portret-wlasny-2022/