Nauka przez słuchanie, czyli podcasty o IT i HR

W natłoku obowiązków może nam brakować czasu na uczestniczenie w dodatkowych kursach czy zapoznawanie się z publikacjami na temat najnowszych trendów w naszej branży.  Z pomocą przychodzą coraz popularniejsze w ostatnim czasie podcasty– dostępne dla każdego i w każdym momencie. Pomagają one nie tylko w znajdywaniu rozwiązań dla branży HR, ale przede wszystkim poszerzają horyzonty, szczególnie jeśli w kręgu naszych zainteresowań pozostaje IT. Kogo warto obserwować?

Podcasty można porównać do audycji radiowych – prowadzący bardzo często zapraszają do siebie specjalistów branżowych, z którymi wspólnie rozwiązują problemy dotyczące konkretnych zagadnień lub po prostu wymieniają się poglądami. Początkowo podcasty największą popularność zdobyły w środowisku IT – szczególnie pośród twórców gier wideo. Nie ma w tym nic dziwnego, bowiem środowisko to chętnie dzieli się swoimi spostrzeżeniami nie tylko dotyczącymi aspektów technicznych, lecz również marketingowych i kulturowych. Audycje szybko znalazły wiernych słuchaczy zarówno wśród miłośników tej rozrywki, jak i pracowników, co zdecydowanie wpływało na jakość pracy i znajomość trendów.

Podcasty stanowią świetne zaplecze edukacyjne – zwłaszcza jeśli zależy nam na poszerzeniu swojej wiedzy. Dla osób związanych z branżą IT, to pierwsze i jedno z najważniejszych źródeł informacji o trendach, zmianach rynkowych i potrzebach pracowników. Jeśli zatem chcemy zbudować jak najlepszą strategię Employer Branding, skierowaną do specjalistów IT, a także poznać ich realne potrzeby, nie możemy pozostawać obojętni na takie audycje.


Poszerzaj wiedzę z sektora IT

 

Polskie środowisko IT jest bardzo aktywne, jeśli chodzi o dzielenie się wiedzą i spostrzeżeniami. Dużo informacji możemy znaleźć na YouTubie, Twitchu i oczywiście słuchając podcastów, które przygotowali branżowi influencerzy. Informacje przekazywane podczas audycji będą stanowiły bezcenne źródło wiedzy dla każdego specjalisty HR, który chce wypracować dobrą strategię Employer Brandingową, być na bieżąco z trendami i wiedzieć, czym „żyje” branża IT. Przedstawiamy listę najlepszych podcastów prosto ze świata IT.


▶ Retrospektywa

Kanał jednego ze znanych w branży IT Youtuberów – JavaDevMatt, który udziela cennych rad wszystkim osobom zainteresowanym pracą w branży IT. Do swoich audycji zaprasza także gości, którzy opowiadają o swoich doświadczeniach związanych z pracą – nie tylko stricte IT.


▶ Porozmawiajmy o IT 

IT to nie tylko programowanie – i o tym właśnie są audycje Krzysztofa Kempińskiego, który wspólnie z zaproszonymi gośćmi opowiada o promocji własnej, marketingu i kompetencjach miękkich, które wśród specjalistów IT są coraz bardziej pożądane. Jak wydobyć je podczas rozmowy rekrutacyjnej? Prowadzący na pewno wskaże drogę.


▶ DevTalk

Maciej Aniserowicz jest jednym z guru polskiej branży IT. Ze swoimi słuchaczami chętnie dzieli się nie tylko opiniami na temat samego programowania, ale także na temat rynku pracy, co będzie bardzo pomocne dla każdego rekrutera poszukującego specjalistów  z tej branży. Jakie są najnowsze trendy? Jak komunikuje się konkurencja? Czego nie robić, aby przyciągnąć najlepszych specjalistów? Podczas kilkunastominutowych rozmów na pewno znajdą się odpowiedzi.


▶ Ostra Piła

Jak wygląda praca w IT? Z jakich nowinek technologicznych warto skorzystać? O tym opowiedzą autorzy podcastu Ostra Piła. Proponowane tematy, a także harmonogram można podejrzeć na Trello, z którego prowadzący korzystają, zgodnie z założeniami swoich audycji.


▶ Developer on Fire

Choć jest to podcast zagraniczny, warto poświęcić mu parę chwil – szczególnie by posłuchać odcinków związanych z pracą w branży IT. Znajomość najnowszych, światowych trendów będzie bardzo pomocna przy budowaniu strategii Employer Branding na rynku polskim. Choć prezentowane kierunki i mechanizmy na rodzimy rynek przyjdą z małym opóźnieniem – warto być do nich dobrze przygotowanym.


Nowe technologie na wyciągnięcie ręki

 

Zagłębiając się w temat IT, warto zwrócić uwagę również na nowinki technologiczne, a także pułapki z nimi związane. Tu również polski rynek ma do zaoferowania kilka, bardzo ciekawych podcastów, które zdecydowanie poprawią jakość pracy i pomogą w doborze nowoczesnych narzędzi.

▶ Niebezpiecznik

Znany polski blog ma również swój kanał – to tu omawiane są tematy związane z technologią, przede wszystkim z bezpieczeństwem, a problemy i zagadnienia z nim związane  stają się w sieci coraz bardziej istotne. Nie wszystkie nowinki technologiczne okażą się hitem, a część z nich niesie za sobą duże zagrożenie ochrony danych osobowych, o czym przekonali się ostatnio np. użytkownicy FaceApp.


▶ Biznes Myśli

To nowy kanał na mapie polskich podcastów, prowadzony przez architekta systemów informatycznych, pasjonata SI. Pojawiają się tu nie tylko informacje o nowościach, ale przede wszystkim bardzo trafne futurystyczne rozważania odnoszące się do rynku pracy – jak się on zmieni, gdy sztuczna inteligencja zacznie zawłaszczać dla siebie coraz większe obszary. Jeśli robotyzacja kojarzy Ci się z miejscem pracy – ten kanał to must have!


▶ Yes Was Podcast 

Wszystkie nowinki technologiczne w jednym miejscu. Które są warte poświęcenia im trochę więcej uwagi, a które szybko odejdą w zapomnienie? Może niektóre z nich będą gotowe do wdrożenia w ramach rozwoju HR? Autorzy audycji na pewno zwrócą na to uwagę, szczególnie że nie szczędzą słów krytyki, gdy uważają produkt za chybiony.


Zagraniczne podcasty must have dla rekruterów

Mówiąc o podcastach w służbie HR, nie można zapomnieć także o tych, które odnoszą się bezpośrednio do branży. Audycje prowadzone przez największych światowych specjalistów pozwalają na szybkie zaznajomienie się z obowiązującymi trendami oraz pomogą w rozwiązaniu nawet najtrudniejszych kadrowych problemów.


▶ CIPD

 

Przez słuchaczy określany jest mianem profesjonalnego podcastu poświęconego sprawom HR i rozwoju kadr. Kanał prowadzą specjaliści zaangażowani w promowanie lepszej jakości pracy. Od początku istnienia setki osób z całego świata zmieniło swoje podejście do wykonywania codziennych obowiązków, które przyczyniły się do zwiększenia znaczenia działów HR w firmach.

 

▶ HR Happy Hour

 

To jeden z najstarszych podcastów skierowany do branży HR. Misją twórców jest stałe poszerzanie horyzontów, omawianie najnowszych trendów i odnoszenie się do najważniejszych wydarzeń związanych z tą branżą. Szczególnie istotne jest zarządzanie zasobami ludzkimi – jak robić to efektywnie, czego unikać i jak budować relacje pomiędzy zespołami. Co ważne, twórcy w bardzo przystępny sposób opowiadają o zapotrzebowaniach pracowników, które bezpośrednio wpływają na strategię Employer Branding.


▶ DriveThru HR

 

Twórcy kanału starają się w łatwej i przystępnej formie przekazać tematy istotne z punktu widzenia specjalistów HR. Do swoich audycji zapraszają fachowców, którzy chętnie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Podczas rozmów poruszane są kwestie najnowszych trendów, problemy dotyczące rekrutacji, a także kultury organizacyjnej, która ma ogromny wpływ na funkcjonowanie całego działu HR. To ważne, szczególnie jeśli zależy nam na wielopokoleniowości w strukturach organizacji, a jak zapewniają prowadzący i ich goście – jest to możliwe!

 

▶ HBR IdeaCast

W cotygodniowych audycjach udział biorą profesjonaliści branżowi, naukowcy oraz dziennikarze. Podczas kolejnych wywiadów poruszany jest jeden konkretny temat – tak, aby znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące tego właśnie zagadnienia. Dostęp do podcastu jest płatny, ale jak przystało na Harvard Business Review – prezentowane tam treści są zawsze najwyższych lotów.


Jak widać, podcastów jest na rynku całkiem dużo – szczególnie, że specjaliści coraz bardziej lubią zasiadać po drugiej stronie mikrofonu, by podzielić się swoimi doświadczeniami i wiedzą. Warto z nich korzystać, szczególnie że do większości dostęp jest darmowy, zaś poszerzenie własnych kompetencji jest bez wątpienia bezcenne.

Krystyna Bartos-Ladra
Entuzjastka analitycznej strony marketingu, odpowiadająca w Grupie Pracuj za komunikację badań i statystyk. Specjalizuje się w obszarze rekrutacji w IT, śledząc trendy i wyzwania jednej z najbardziej dynamicznych branży jaką jest sektor technologiczny. Opiekun programu HR Flyers, zapraszającego pracodawców do współtworzenia technologii rekrutacyjnych Pracuj.pl.

Zobacz podobne

Rekrutacja w 2022 roku: specjaliści IT poszukiwani najczęściej, praca dla początkujących, mazowieckie na prowadzeniu

Ostatnie lata przynoszą coraz to nowe wyzwania branży HR, sprawiając, że przedstawiciele i przedstawicielki tej ostatniej mają pełne ręce roboty. W ubiegłym, rekordowym pod względem liczby procesów rekrutacyjnych roku szczególnie osoby specjalizujące się w pozyskiwaniu pracowników nie miały wielu chwil wytchnienia.

Dookoła kultury organizacji odc. 3 | Kto tworzy kulturę organizacyjną?

Kto odpowiada za kształtowanie kultury organizacyjnej? Czy ta ostatnia może być sztucznie narzucona i działać? W czyim ręku spoczywa odpowiedzialność za faktyczną zgodność kultury firmy z tym, co organizacja komunikuje?

Rekrutacja A.D. 2023? Akceleracja, autentyczność i adaptacja

Najnowszą historię – czy tę z ostatniej dekady – trendów rekrutacyjnych można podzielić na tę sprzed pandemii i tę po-pandemiczną. Świat pozyskiwania talentów sprzed marca 2020 roku zmieniał się oczywiście w czasie, jednak zmiany nie zachodziły gwałtownie, a zarówno pracodawcy, jak i pracownicy byli przyzwyczajeni do różnych, często o długoletniej tradycji, ususów działających na rynku pracy. Obecne rekrutacyjne realia to nie tylko akceleracja na wielu frontach, ale też coraz to nowe pojawiające się zjawiska, trendy i wyzwania, którym rekrutujący muszą stawiać czoła.

Dookoła kultury organizacji odc. 2 | Czy kultura organizacji znaczy zawsze to samo? Perspektywa pracowników i pracodawców

Kultura organizacji jest współcześnie nie tylko istotną częścią DNA firm, ale też i ważną kartą przetargową w procesie rekrutacji. Obecna w komunikacji pracodawców od dawna, coraz częściej jest też na ustach osób już zatrudnionych i tych szukających pracy. Innymi słowy: znaczenie kultury rośnie, ale i jej otoczenie staje się bardziej wymagające, bo pracownicy i pracowniczki coraz częściej – i słusznie! – mówią „sprawdzam”.