Jakie wewnętrzne działania employer brandingowe są atrakcyjne dla programistów?

  • today śr, 26 Paź 2022
„Zmieniam pracę” – to zdanie, którego pracodawcy z sektora IT boją się zdecydowanie najbardziej. Trudno się dziwić. Sektor informatyczny to rynek pracownika. Zapotrzebowanie na pracowników IT jest znacznie wyższe niż ich dostępność na rynku pracy. Firmy mają problem z obsadzeniem braków kadrowych, często z powodu niepełnej załogi zmuszane są do odmowy realizacji projektów. Dlatego równie ważne, co znalezienie specjalisty, jest jego zatrzymanie w firmie. Jakie działania podjąć, aby programista nie chciał odejść? Sprawdź, jaką rolę w utrzymaniu pracownika ma employer branding i czy daje on gwarancję, że dobrze „zaopiekowany” specjalista zostanie w firmie na lata.

Co to jest employer branding?

Employer branding to odpowiedź na współczesne wyzwania stojące przed firmami. Ciągle zmieniająca się sytuacja na rynku pracy popycha przedsiębiorstwa do wdrażania strategii i praktyk mających na celu zbudowanie wizerunku firmy jako atrakcyjnej dla pracownika i realizującej założone cele biznesowe. Aktywności z zakresu EB kierowane są zarówno do przyszłych, jak i obecnych kandydatów. Działania wizerunkowe mają na celu stworzyć obraz pożądanego pracodawcy oraz firmy, w której panują atrakcyjne warunki do pracy, ale i do rozwoju kariery. Dlaczego to tak ważne? Z pracy naukowej „Wewnetrzny employer branding w ocenie pracowników branży IT w świetle badań własnych[1] opublikowanej przez Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu wynika, że aż 60% badanych oczekuje od swojego pracodawcy możliwości rozwoju!

Budowanie marki pracodawcy to długotrwały proces, w wyniku którego przedsiębiorstwa mają zbudować spójny wizerunek zarówno od wewnątrz, jak i na zewnątrz. Grupy docelowej nie stanowią klienci, a pracownicy i kandydaci. Dla utrzymania pracowników w firmie ważne są wewnętrzne działania employer brandingowe, które obejmują procesy rekrutacji wewnętrznej, opiekę zdrowotną, benefity, rozwój czy kulturę organizacji.

Dlaczego marka pracodawcy w branży IT jest tak ważna?

Duże braki kadrowe w sektorze IT sprawiają, że branża informatyczna to rynek pracownika. To pracownicy dyktują warunki, a pracodawcy muszą zabiegać o zainteresowanie kandydatów. Dlatego kreowanie pozytywnego wizerunku firmy w branży IT jest wyjątkowo ważne, co potwierdzają statystyki opublikowane na portalu employerbranding.pl[2]. Wynika z nich, że:

  • aż 83% badanych byłoby skłonnych przyjąć pracę z niższym wynagrodzeniem, jeśli marka potencjalnego pracodawcy byłaby silna,
  • przedsiębiorstwa o silnej marce otrzymują aż 250% więcej aplikacji,
  • aż 69 % badanych nie zatrudniłoby się w firmie o negatywnej reputacji.

Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych wskazały, że aż 78 % specjalistów IT zmieniłoby pracę, jeśli mogłoby liczyć na wyższe wynagrodzenie lub benefity. Dlatego należy przyłożyć dużą uwagę do działań employer brandingowych mających na celu zatrzymanie już zatrudnionych pracowników w przedsiębiorstwie. Paweł Dziechciarz w publikacji „Prawdziwe przyczyny odchodzenia z pracy” [3] szacuje, że zastąpienie dobrego specjalisty innym kosztuje firmę tyle, co roczne wynagrodzenie tego pracownika.

Wewnętrzny employer branding w IT, czyli wizerunek firmy od środka

W 2014 roku to właśnie branża IT stanęła na podium działań employer brandingowych[4]. Dynamiczny rozwój wizerunkowy w sektorze informatycznym spowodowany jest m.in.:

  • intensywnym rozwojem nowych technologii,
  • dużym zapotrzebowaniem na specjalistów IT,
  • doborem kadry specjalistów do wymagań firmowych,
  • przyciąganiem uwagi potencjalnych pracowników.

Wewnętrzny employer branding skierowany jest do zatrudnionych pracowników i obejmuje działania zapewniające korzyści z zatrudnienia u danego pracodawcy. Celem takich działań jest rozwój i zatrzymanie w organizacji specjalistów, którzy są dla przedsiębiorstwa cenni, angażują się w realizację wartości i celów firmy. Do wewnętrznych działań employer brandingowych należą:

  • polityka awansów wewnętrznych,
  • dobra atmosfera pracy,
  • warunki,
  • brak dyskryminacji i mobbingu,
  • dostęp do szkoleń,
  • benefity płacowe i pozapłacowe.

Nastawienie pracowników do organizacji i ich samopoczucie w miejscu pracy ma wpływ na poziom ich zaangażowania, jakość wykonywanej pracy, a także lojalność. To rolą pracodawcy jest stworzenie takich warunków pracy, dzięki którym specjaliści IT nie będą myśleli o jej zmianie. Bardzo duży odsetek specjalistów rozważających zmianę miejsca zatrudnienia skarży się na niskie zaangażowanie przedsiębiorstwa w ich rozwój i karierę. Specjaliści z branży IT szukają pracodawców zapewniających im równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym.

Programisto, nie uciekaj!

Według raportu „Rynek usług IT w Polsce” [5] rotacja pracowników w branży w 2015 roku kształtowała się na poziomie 13%. Już w 2022 r., według specjalistów Antal, wskaźnik rotacji sięgnął 25%. Można wysnuć wnioski, że utrzymać pracownika będzie coraz trudniej, a firmy, które nie podejmą odpowiednio wcześnie działań wizerunkowych, znajdą się w dużych kłopotach. Specjaliści będą wybierać tylko najlepszych pracodawców, bo… mają w czym wybierać.

Chociaż dla większości badanych to pieniądze stanowią najsilniejszy impuls do zmian, nie jest to jedyna motywacja. Według różnych badań i raportów wynika, że dla 52% specjalistów IT motorem do zmiany jest brak poczucia bezpieczeństwa i stabilizacji w organizacji. Dla 48% badanych przyczyną zmian jest złe zarządzanie zespołem lub złe stosunki na linii przełożony- pracownik.

Jak zatrzymać specjalistę IT na lata?

Nawet najbardziej rozwinięty employer branding nie zagwarantuje, że specjalista zostanie z nami na zawsze. Należy jednak powiedzieć sobie szczerze, że pracownicy nie odchodzą z pracy bez powodu. Warto więc wyeliminować wszystkie wąskie gardła, które mogłyby być katalizatorem zmian. Nawet kilkuprocentowy spadek rotacji to bardzo duże oszczędności dla przedsiębiorstwa. Ale nie tylko o pieniądze chodzi. Zmiana kadry powoduje również destabilizację projektów i zespołów. Wpływa demobilizująco na pozostałych pracowników i zaszczepia w nich wątpliwości. W jaki więc sposób zatrzymać pracowników w firmie?

1. Przede wszystkim słuchaj

Zmiana pracy to zazwyczaj proces. Rzadko kiedy zaangażowanie pracownika spada z dnia na dzień. Wcześnie odkryty problem być może pozwoli zapobiec jego negatywnym skutkom. O ile w przypadku małego zespołu można prowadzić częste rozmowy z pracownikami, o tyle w dużej korporacji już niekoniecznie. Warto jednak przeprowadzać regularne badania satysfakcji i potrzeb specjalistów i wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom.

2. Rozwój 

Drugą najważniejszą wartością wśród specjalistów IT, zaraz po wynagrodzeniu, jest możliwość rozwoju. Dotyczy to zwłaszcza juniorów. Wspierać rozwój można poprzez konferencje, szkolenia czy hackathony. Ceniony jest również dostęp do platform e-learningowych czy szkolenia wewnętrzne. Pracownicy bardzo chętnie uczą się języków obcych.

3. Elastyczne godziny pracy, home office i workation

Zarówno elastyczne godziny pracy, jak i praca zdalna pozwalają zachować równowagę między życiem prywatnym a zawodowym. Coraz większym entuzjazmem wśród pracowników cieszy się też workation. Połączenie pracy z wakacyjnym wyjazdem jest dla nich bardzo atrakcyjną perspektywą.

4. Atmosfera 

Coraz więcej ankietowanych stawia atmosferę w pracy jako jeden z najważniejszych czynników. Pracownicy szukają miejsc pracy, w których poczują się ważni i docenieni. Dlatego warto zaangażować specjalistów w życie firmy, pozwolić im podejmować decyzje – muszą uwierzyć, że mają realny wpływ na życie firmy. Zapewnij pracownikom dużą autonomię w podejmowaniu decyzji, daj możliwość prezentowania własnych pomysłów i rozwiązań.

Podsumowanie

Aby zbudować dobre warunki do długofalowej współpracy ze specjalistami, firmy muszą elastycznie dostosowywać się do zmieniających się potrzeb rynku. Wewnętrzny employer branding, oparty na jasnej komunikacji i otwartości na zmiany, z pewnością będzie do tego dobrą podstawą


Źródło:

[1] „Wewnetrzny employer branding w ocenie pracowników branży IT w świetle badań własnych

[2] Czy employer branding się opłaca? www.mjcc.pl

[3] „Prawdziwe przyczyny odchodzenia z pracy„, Paweł Dziechciarz

[4] Raport HRM Institute

[5] „Rynek usług IT w Polsce

Zobacz podobne

Rekrutacja juniorów w branży IT

Dynamiczny rozwój cyfryzacji, rosnące zapotrzebowanie na specjalistów z branży informatycznej i technologicznej oraz wysokie zarobki w IT sprawiają, że zawody związane z sektorem IT wydają się jedyną słuszną drogą zatrudnienia. Coraz więcej osób myśli o przebranżowieniu. Z jednej strony może to pomóc załatać dziurę na rynku pracy, z drugiej zaś na rynek wkracza coraz więcej osób z niskimi kwalifikacjami. W jaki sposób rekrutować juniorów, aby zatrudniać najbardziej wartościowych kandydatów? 

IT to nie tylko programiści!

Gdyby zapytać przypadkową, niezwiązaną z branżą IT osobę, czym zajmuje się ten sektor, zapewne usłyszelibyśmy odpowiedź – programowaniem. Tymczasem branża technologii informacyjnej obejmuje nie tylko programowanie, ale również inżynierię komputerową, cyberbezpieczeństwo i systemy informacyjne. Za każdym projektem stoi wielu specjalistów skupionych na innych zagadnieniach. Śmiało można powiedzieć, że branża IT nie istniałaby również bez UX i UI designerów. Dowiedz się, czym się oni zajmują, jak wygląda ich praca i  dlaczego są niezbędnym ogniwem w realizowaniu projektów.

Rynek pracy IT – kiedy bańka pęknie?

„Myślę o przebranżowieniu. Zostanę programistą” – echo tych słów coraz częściej i głośniej wybrzmiewa na rynku pracy. Zapotrzebowanie na specjalistów z branży IT stale rośnie. Coraz wyższe płace zachęcają ludzi do zmian, a globalna cyfryzacja daje nadzieję, że ten stan rzeczy będzie trwać wiecznie. Mogłoby się wydawać, że branża informatyczno-technologiczna to jedyna słuszna droga zatrudnienia, a rynek IT jest bańką niezdolną do napełnienia. Ale… czy na pewno? Czy masowe szkolenia i przebranżowienia nie wypełnią luki zbyt szybko? I jaki wpływ na wynagrodzenia w sektorze IT może mieć masowy „boom” na tę branżę?

Gwiazdy na pokładzie – jak zachęcić pracowników do bycia ambasadorami marki pracodawcy?

Ponoć podczas rekrutacji kandydat ma 10 sekund, aby „zrobić wrażenie” na rekruterach… Okazuje się jednak, że działa to w obie strony, zwłaszcza w przypadku tych zawodów, które są najbardziej pożądane na rynku. Szczególnie dociekliwi są specjaliści z branży IT. Firmy pragnące zatrudnić fachowców z sektora informatycznego muszą więc nieustannie dbać o wizerunek swojego przedsiębiorstwa. Employer branding w branży informatyczno-technicznej jest bardzo ważny. W jaki sposób podnieść wartość firmy? Jak wykorzystać potencjał drzemiący w pracownikach i w jaki sposób zwiększyć ich zaangażowanie nie tylko w życie firmy, ale również promocję przedsiębiorstwa na zewnątrz?