HR-owcu! Czego możesz nauczyć się od pokolenia Z?

  • today nie, 11 Cze 2017
Zetki – dzisiejsi licealiści i studenci to dla wielu osób wciąż zagadka. Czego można spodziewać się po pokoleniu, dla którego świat realny i wirtualny to jedna rzeczywistość, a podstawowym źródłem informacji o świecie są media społecznościowe? 

Kto szuka informacji o pokoleniu Z, powinien zacząć od obejrzenia pierwszego odcinka dokumentalnej serii reportaży On/Off przygotowanego Natalię Hatalską, autorkę bloga hatalska.com.

Jak przekonuje autorka, Zetki to pokolenie, które zmieni nasz świat. Co ciekawe to właśnie oni posiadają większość tzw. kompetencji przyszłości, czyli umiejętności, które w ciągu najbliższych kilku lat będą szczególnie poszukiwane przez pracodawców. Należą do nich m.in.:

  • Inteligencja społeczna i emocjonalna – to właśnie od nich zależy umiejętność czytania drugiego człowieka, bazując nie tylko na tym co mówi, ale również jak się zachowuje, jakie emocje i podprogowe komunikaty wysyła
  • Crossowanie umiejętności, czyli zdolność łączenia i wykorzystywania wiedzy z wielu dziedzin, przydatna szczególnie w branżach, gdzie wykorzystuje się różne kompetencje
  • Zdolność do pracy w wielokulturowych, globalnych środowiskach – to właśnie młodych ludzi wyróżnia większa łatwość adaptacyjna, umiejętność pracy w zróżnicowanych warunkach kulturowych oraz rozróżniania, rozumienia i działania w innej kulturze.
  • Praca w wirtualnych zespołach – młode pokolenie przoduje w tzw. pracy wirtualnej, która często wiąże się z realizacją projektów ze współpracownikami z różnych miast, krajów czy nawet kontynentów
  • Praca w szumie informacyjnym, czyli nic innego jak zdolność do selekcji, rozróżniania i filtrowania informacji, wybieranie tego co rzeczywiście ważne. Młodzi ludzie potrafią nie tylko pracować z danymi, wybierać te najważniejsze, ale co równie istotne zaprezentować je w czytelny sposób

Wśród kompetencji naturalnych dla Zetek są również takie, które w najbliższym czasie mogą okazać się szczególnie cenne z punktu widzenia HR-owców.

Elastyczność

Praca w godzinach 9-17 powoli odchodzi do lamusa. Wie o tym młode pokolenie, ale czy zawsze pamiętają specjaliści ds. zasobów ludzkich? Jak wynika z raportu Praca: Scenariusze Przyszłości przygotowanym przez infuture hatalska foresight institute, elastyczność to jedna z najbardziej cenionych przez młodych ludzi wartości. Jak przekonują jego autorzy – młode pokolenie wychowane w czasach wszechobecnego internetu, zwyczajnie nie widzi potrzeby pracy 8 godzin dziennie. Dlatego chce i wie, jak efektywnie zarządzać swoim czasem.

Umiejętność pracy zdalnej

Mając pod ręką narzędzia, młodzi ludzie są w stanie pracować praktycznie wszędzie. Aż 54% respondentów do 35 roku życia wskazuje, że najatrakcyjniejsza jest dla nich praca freelancera lub prowadzenie własnej działalności gospodarczej, 27% stwierdziło, że praca na etat, ale z domu, a zaledwie 19% uznało, że najlepszym modelem jest praca na etat w biurze. Tak naprawdę w dobie technologii mobile do pracy potrzebne jest dziś tylko laptop, smartfon czy tablet oraz dostęp do wifi. Trend ten widoczny jest również w branży HR, w której dostępnych jest coraz więcej narzędzi ułatwiających pracę zdalną.

Wykorzystanie nowych technologii do komunikacji

Wachlarz narzędzi komunikacyjnych jest dziś bardzo szeroki i praktycznie cały czas się poszerza. Dzięki nowych technologiom możemy brać udział w telekonferencjach, czy wideokonferencjach (i jedyne, czego do tego potrzebujemy do smartfon oraz dostęp do sieci). Pracownicy na całym świecie komunikują się ze sobą w świecie rzeczywistym w wewnętrznych serwisach społecznościowych, na komunikatorach. W branży HR narzędziem umożliwiającym taką pracę jest m.in. Strefa Pracuj.pl, która stanowi pomost między klasyczną pocztą e-mail, a rozbudowanym systemem ATS, takim jak np. eRecruiter.


A Wy, czego uczycie się od najmłodszego pokolenia, które właśnie wchodzi na rynek pracy?

Zobacz podobne

Strategia EB krok po kroku – instrukcja do wypracowania EVP dla Twojej marki

Atrakcyjność marki pracodawcy odgrywa kluczową rolę w przyciąganiu i zatrzymywaniu najlepszych talentów na rynku pracy. Fundament skutecznego employer brandingu stanowi wskaźnik Employer Value Proposition (EVP). Czym jest Employer Value Proposition? Jak wypracować EVP dla marki? Podpowiadamy kluczowe kroki, które pomogą Ci stworzyć EVP Twojej organizacji.

Czym jest employer branding i dlaczego warto prowadzić działania z nim związane?

Atrakcyjny wizerunek pracodawcy stanowi dziś jeden z najistotniejszych czynników przyciągających kandydatów i zatrzymujących pracowników w firmie na dłużej. Szczególnie na konkurencyjnym rynku pracy, z jakim obecnie mamy w dużej mierze do czynienia, przemyślany employer branding to sposób na zwrócenie uwagi najbardziej utalentowanych specjalistów. Wspomniane kwestie to tylko niektóre z powodów, dla których EB jest niezbędnym elementem strategii organizacji. Dlaczego jeszcze warto o niego zadbać?

Trudna rola menedżerów liniowych – jak wspierać ich w wyzwaniach?

Menedżerowie liniowi pełnią jedną z kluczowych ról w organizacji – to właśnie oni są odpowiedzialni za realizację celów biznesowych i zapewnienie skutecznego funkcjonowania działów operacyjnych w firmie. Jednocześnie muszą także zarządzać zespołem pracowników, kontrolować koszty oraz utrzymywać wysoki poziom jakości i wydajności. W jaki sposób jako działy HR i organizacje możemy zapewnić wsparcie menedżerom liniowym?

Employer branding w Twojej firmie – o czym warto pamiętać?

Budowanie pozytywnego EB to w dużej mierze klucz do przyciągania i zatrzymywania utalentowanych pracowników. Employer branding, czyli zestaw działań marketingowych mających na celu tworzenie atrakcyjnego wizerunku firmy na rynku pracy, staje się coraz ważniejszy w konkurencyjnym świecie biznesu. Jakie kroki podjąć, aby był skuteczny?