Kandydaci chcą wiedzieć jak najwięcej o firmie, do której zamierzają aplikować lub gdzie już są w trakcie procesu rekrutacji. To naturalna potrzeba, która wynika z chęci upewnienia się, że dokonują właściwego i przemyślanego wyboru. Decyzja o podjęciu współpracy z nową firmą to ważny krok, od którego zależą nie tylko ich przyszłe możliwości finansowe (a zatem realizacja zarówno potrzeb bytowych, jak i śmiałych planów oraz marzeń), ale też osobisty rozwój, kariera i satysfakcja. Nic zatem dziwnego, że kandydat bierze pod lupę przyszłego pracodawcę i szuka wszelkich informacji, które pozwolą mu zweryfikować nowe miejsce pracy i jego reputację.
Według badania Pracuj.pl „Polacy w nowym środowisku pracy” aż 78% Polaków zwraca podczas rekrutacji uwagę na opinię i rynkową renomę pracodawcy.
Nikt nie chce pracować tam, gdzie nie szanuje się pracowników, albo wszyscy patrzą na siebie wilkiem.
Dociekliwi znajdą informacje o pracodawcach w wielu różnych źródłach. Pierwszym i najbardziej oczywistym jest ogłoszenie o pracę. Już na etapie oferty poznają opis obowiązków na danym stanowisku, kluczowe wymagania pracodawcy czy oferowane benefity. To jednak zwykle zbyt mało, by podjąć decyzję o aplikowaniu lub rozważeniu złożonej przez Ciebie oferty (np. w przypadku kandydatów pasywnych). Z badania „Proces tworzenia treści ogłoszeń o pracę” opracowanego przez Pracuj.pl wynika, że dane o dokładnej lokalizacji firmy umieszcza w ogłoszeniu niewiele ponad połowa rekruterów (53%), podczas gdy ta informacja jest ważna dla prawie ¾ kandydatów. Szukają oni również informacji, które rzucają więcej światła na panującą w firmie atmosferę, możliwości rozwoju czy rodzaj struktury.
Często drugim krokiem jest zapoznanie się z profilem pracodawcy w serwisie rekrutacyjnym, w którym zazwyczaj można znaleźć:
Pracodawca dbający o employer branding swojej organizacji może również dodać do swojego profilu video, dodatkową wersję językową czy moduł z przekierowaniem do mediów społecznościowych. Obecnie już 66% firm korzystających z Pracuj.pl posiada swój profil i wskazuje go jako jedno z głównych działań w zakresie budowania marki pracodawcy.
Niezależnie od branży czy stanowiska, szczególnie poszukiwane są informacje nt. wysokości zarobków. Dlatego jeśli polityka wynagrodzeniowa w Twojej firmie nie jest utajniona, zadbaj o to, by kandydaci już na etapie oferty pracy mogli poznać widełki płacowe – oczekuje tego 3 na 4 specjalistów, jak wskazuje raport „Candidate experience w Polsce 2021”.
Pozwoli to z jednej strony znacząco skrócić proces selekcji aplikacji – zgłoszą się jedynie ci, dla których zaproponowane przez Twoją firmę warunki finansowe są atrakcyjne – z drugiej: pokaże firmę jako transparentnego i nowoczesnego pracodawcę.
Jeśli rekrutujesz lub dbasz o wizerunek swojej firmy jako pracodawcy, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość: nad częścią istotnych dla kandydatów źródeł masz pełną kontrolę. Strona firmowa i zakładka poświęcona karierze mają szansę stać się perfekcyjnie dopracowaną wizytówką Twojej organizacji, a przede wszystkim – źródłem rzetelnej, potwierdzonej i aktualnej wiedzy o organizacji i jej kulturze.
Dziś zdecydowana większość firm ma stronę oraz sekcję dedykowaną rekrutacji. Nawet jeśli nie są to rozbudowane serwisy. to warto zadbać, by były w pełni przyjazne potencjalnym kandydatom.
Wystarczy, że spojrzysz na własne kanały komunikacji oczami kandydatów. Pomocne mogą się okazać poniższe pytania:
Analizując obecność firmy w social mediach, w pierwszej kolejności zadaj sobie pytanie, na których platformach ta obecność jest w przypadku Twojej firmy realnie potrzebna i uzasadniona? Mnogość dostępnych mediów społecznościowych nie oznacza bowiem, że firma powinna prowadzić swoją komunikację na każdej z nich. A jest z czego wybierać, gdyż obecnie większość mediów sprzyja publikowaniu wizerunku firmy jako pracodawcy, w tym informowaniu o nowych wakatach i poszukiwanych talentach.
„Podstawą informacji dla kandydatów jest strona internetowa firmy, ważna jest też opinia na rynku, ale kluczowym źródłem są dzisiaj media społecznościowe. Obserwuję to przy wszystkich procesach rekrutacji” – komentuje Joanna Bubeła, Partner HR w ATERIMA HR. „Kandydaci bardzo wnikliwie przeglądają zwłaszcza konta firmowe na LinkedIn. Znaczenie ma liczba obserwujących, jakość dodawanych postów, ale też reakcje na nie – czy jest ich kilka czy znacznie więcej i czy wpisy nie są komentowane przez tzw. kółko wzajemnej adoracji czyli kilka stale powtarzających się osób. To wszystko ma bardzo duże znaczenie w oczach kandydata”.
A co oprócz LinkedIn? Jeśli kusi Cię obecność na Tik Toku czy Instagramie zadbaj o to, by prezentowane tam treści odpowiadały nie tylko wymogom tych mediów, ale także korespondowały z wizerunkiem Twojej firmy i przede wszystkim pomagały dotrzeć do poszukiwanych przez Ciebie osób. A propos: czy masz dobrze zdefiniowane grupy docelowe, w tym persony? Czy wiesz, w jakich mediach społecznościowych faktycznie spotkasz wymarzonych kandydatów i kandydatki?
Obecność w konkretnych serwisach społecznościowych warto ustalić na podstawie analizy branży, wielkości przedsiębiorstwa, charakteru firmy oraz jej grup docelowych.
Czy warto być wszędzie? Niekoniecznie. Pamiętaj, że obecność w „so-me” zobowiązuje. Zastanów się czy w Twojej organizacji są siły i zasoby, które pozwolą konsekwentnie dbać o obecność i zarządzać komunikacją z użytkownikami. Nic skuteczniej nie odstrasza potencjalnego pracownika niż brak odzewu i reakcji ze strony pracodawcy, zapomniane i nieaktualne profile firmowe pełne „prehistorycznych” wpisów lub konta, które powielają dokładnie te same treści w różnych serwisach.
Prócz własnych mediów i kanałów komunikacji, kandydaci poszukujący informacji o firmie uważnie analizują również inne źródła informacji o potencjalnym przyszłym miejscu pracy. Wśród nich są profile w serwisach rekrutacyjnych, publikacje i przewodniki prezentujące pracodawców, targi i festiwale pracy (które nota bene dziś odbywają się zarówno stacjonarnie, hybrydowo, jak i wyłącznie w sieci) oraz inne wydarzenia, w których udział biorą firmy (np. dni kariery, hackathony czy inne challenge kompetencyjne).
Wielu pracodawców współpracuje również z organizacjami studenckimi czy urzędami pracy, w celu zidentyfikowania i zaadresowania swojej oferty także do kandydatów, którzy jeszcze nie weszli na swoją zawodową ścieżkę lub schodząc z dotychczas utartej wkraczają na nowe tory, np. szukając dofinansowanych ze środków publicznych kursów w ramach reskillingu.
Gdzie kandydaci i kandydatki szukają wiadomości o interesujących ich pracodawcach? Lista najpopularniejszych źródeł wiedzy o miejscu pracy stale się poszerza, a wśród najważniejszych, o które warto zadbać projektując najlepsze doświadczenia kandydatów i mając na uwadze swój employer branding, bezsprzecznie są:
Wnikliwe sprawdzenie firmy staje się jeszcze ważniejsze obecnie w czasach rekrutacji online. Jak podaje raport „Candidate Experience w Polsce 2021” aż 39% specjalistów uważa poznanie atmosfery i kultury organizacyjnej za wyzwanie zdalnych rekrutacji i jest to najczęściej wskazywany przez tę grupę problem.
Choć nazwy wymienione w powyższym nagłówku od razu wskazują osoby z konkretnym powołaniem, nie oznacza to, że musisz ich szukać daleko poza firmą. Najlepszą rekomendacją dla pracodawcy jest polecenie od zadowolonego pracownika, który chwali organizację wśród swoich znajomych i potencjalnych innych zainteresowanych. Potwierdzają to zarówno obserwacje rekrutujących, jak i badania prowadzone nad wiarygodnością poszczególnych źródeł informacji dla kandydatów i kandydatek. Jesteśmy skłonni wierzyć opiniom (nawet czysto subiektywnym) innych osób, niż najpiękniejszym broszurom czy zamieszczonym na stronie firmowej deklaracjom samego prezesa. Dlatego właśnie zespół Twojej firmy to doskonały „magnes”, który warto zaangażować do przyciągania nowych talentów.
Na koniec, nie można zapomnieć o ważnej roli, jaką sama lub sam odgrywasz jako osoba rekrutująca! To Ty masz bezpośredni kontakt z kandydatem i stanowisz dla niego lub dla niej najważniejsze (i sprawdzone) źródło informacji o pracodawcy – zarówno tych oficjalnych, jak i tych bardziej osobistych. Dlatego po pierwsze dobrze poznaj istotne informacje o swojej firmie, jej ofercie, kulturze organizacyjnej, po drugie mów językiem korzyści i przedstawiaj argumenty, które ważne są z punktu widzenia kandydata, a po trzecie… nastaw się pozytywnie, bo Twój entuzjazm i satysfakcja z pracy będą także budowały przewagi Twojej oferty pracy.