Czy warto inwestować w wizerunek pracodawcy?

To już dawno nie jest pytanie: czy warto? To są pytania: w co, jak i kiedy inwestować, by zbudować odpowiedni wizerunek firmy jako pracodawcy. Kandydaci bowiem aktywizują się, ale...  czy wybiorą akurat Twoją firmę? Czy w ogóle znają jej markę i ofertę? Odpowiedzi na te pytania nie są oczywiste, jeśli dbałość o wizerunek firmy jako pracodawcy nie była ważnym obszarem w organizacji.

„Skupiamy się na swoim biznesie, a to co robimy, robimy doskonale” – takie podejście zdecydowanie nie wystarczy, by zachęcić do współpracy najbardziej poszukiwanych pracowników. Marka pracodawcy i działania employer brandingowe to dziś must-have każdej firmy, której zależy na pozyskaniu najważniejszych talentów, kompetencji i doświadczeń. Rynek pracy aż wrze od ofert, ale też mobilność kandydatów gotowych zmienić nie tylko korporacyjne barwy, ale także całkowicie swoje kompetencje i zakres obowiązków – jest na rekordowo wysokim poziomie. Wszystko po to, by lepiej zarabiać, ale też realizować się zawodowo i zyskać większą stabilność.

Jak Cię widzą, tak do Ciebie aplikują

Czy jako osoba zajmująca się poszukiwaniem i zatrudnianiem masz świadomość, że co szósty kandydat bierze pod uwagę wizerunek i markę pracodawcy, zanim zdecyduje się na zmianę pracy? Tak wynika z badania „Percepcja wizerunku pracodawców w oczach kandydatów” przeprowadzonego już w czasie pandemii, gdy wydawało się, że najważniejsze pozostają finanse i stabilizacja, a kandydaci wcale „nie palą się” do jakichkolwiek zmian (więcej informacji o badaniu znajdziesz w publikacji: „Preferowany pracodawca, czyli kto?”). Oznacza to, że kandydaci chcą naprawdę dobrze poznać swojego przyszłego pracodawcę i głęboko analizują wszystkie dostępne informacje, które znajdą na temat firmy i jej oferty.

Gdzie zaglądają, czego szukają i co czytają kandydaci? Dziś naturalnie są to głównie wydarzenia, akcje i publikacje dostępne online. Jednak dzięki przeniesieniu większości aktywności do Internetu ich zasięg bardzo się poszerzył. Dla Ciebie jako rekrutera oznacza to, że możesz swoich kandydatów skutecznie szukać dosłownie wszędzie (bez jakichkolwiek barier geograficznych), ale by ich zachęcić – musisz się pokazać i wyróżnić.

EB. Dwa kroki na początek

Wielu pracodawców już dawno odkryło, że inwestycja w działania employer brandingowe jest jednym z tych kosztów, który z biegiem czasu generuje dla organizacji coraz większy zwrot. Wizerunek bowiem, dobre imię i reputacja firmy są nie tylko magnesem przyciągającym talenty, ale też tarczą obronną przeciw potencjalnym kryzysom.

  1. Jeśli i Ty chcesz rozpocząć aktywnie działać i promować markę swojej organizacji jako atrakcyjnego miejsca pracy, zacznij od… dokładnego zbadania, jak jest w niej naprawdę. Badania satysfakcji to kluczowy element nie tylko budowania doświadczeń obecnych pracowników, ale także candidate experience. By wiedzieć, jak wyróżnić się spośród firm konkurencyjnych oraz innych pracodawców, sprawdź najpierw jakie atuty i przewagi widzą Twoi pracownicy. Ich głos może pozwolić Ci nie tylko dobrze zdefiniować employer value proposition, ale także poznać często nieuświadomione w organizacji (a wyjątkowe) cechy kultury organizacyjnej.
  2. Drugim krokiem jest opracowanie strategii działań EB i ich celu. Ważnym elementem strategii jest właściwe zidentyfikowanie person najbardziej pożądanych kandydatów – managerów, doświadczonych specjalistów lub młodych pracowników dopiero rozpoczynających karierę zawodową. Od odpowiednio zdefiniowanej grupy docelowej zależy powodzenia dalszych działań i w efekcie sukces rekrutacyjny. Dlaczego? Ponieważ dobrze znając swoich kandydatów wiesz, jakie są ich potrzeby i oczekiwania, a to pozwoli Ci przygotować zarówno odpowiednią ofertę pracy, jak i dobrać najskuteczniejsze narzędzia oraz kanały komunikacji i dotarcia do nich.

5 narzędzi w niezbędniku EB

A skoro mówimy o kanałach komunikacji i narzędziach: na koniec zostawiamy Ci praktyczne zestawienie najważniejszych narzędzi EB online, które pomogą Ci zbudować nie tylko optymalny wizerunek Twojej marki jako pracodawcy, ale również nawiązać bliższe relacje z kandydatami i szukającymi pracy talentami.

  1. Strona www | zakładka Kariera

Jeśli jeszcze jej nie masz… to najwyższy czas by ją założyć! Zakładka kariera to najważniejsza wizytówka firmy i najbardziej naturalne (i wiarygodne) źródło podstawowych informacji dla kandydatów. Umieść w niej nie tylko kluczowe informacje czy aktualne oferty pracy, ale przedstaw także interesujące kandydata aspekty pracy w Twojej firmie np. opisz wartości i kulturę organizacyjną, przedstawi przebieg procesu rekrutacyjnego czy przygotuj film video pokazujący siedzibę „od środka”.

  1. Profil firmy na portalach rekrutacyjnych

Myśląc o zmianie pracy kandydaci wybierają także te źródła, w których oferty są zagregowane i łatwo wyszukać interesujące ogłoszenie filtrując je wg stanowisk, branż, lokalizacji lub wysokości wynagrodzenia. Prócz ofert pracy w dobrych serwisach jest także miejsce na opis firmy i przedstawienie jej wyróżniających cech. Jeśli nie masz zakładki kariera na własnej stronie, warto stworzyć profil pracodawcy w serwisie rekrutacyjnym. Taki profil – podobnie jak inne działania w mediach zewnętrznych – przyciąga nie tylko kandydatów świadomych istnienia Twojej marki, ale także tych, którzy o Twojej firmie wcześniej nie słyszeli.

  1. Przewodniki i publikacje rekrutacyjne

Wielu kandydatów sięga także po specjalnie przygotowywane periodyki, które opracowywane są właśnie z myślą o nich. Można w nich znaleźć nie tylko podstawowe informacje o firmie, ale często również pogłębione artykuły eksperckie czy wywiady z przedstawicielami firmy. Dla pracodawców to również jedna z form zaistnienia w świadomości potencjalnych pracowników i sposób na zainteresowanie ich oferowanym środowiskiem pracy. Do najpopularniejszych tego typu publikacji należy ukazujący się co roku Przewodnik Pracodawcy, który wszystkim kandydatom udostępniany jest za darmo online. Istotną przewagą takich publikacji jest także ich szeroka promocja, która skutecznie poszerza zasięg. Dla Ciebie często oznacza dotarcie z informacją o ofercie i marce dużo dalej, niż przy wykorzystaniu własnych kanałów komunikacji.

  1. Wydarzenia i targi pracy

Choć pandemia skutecznie przeniosła większość aktywności do Internetu, również tam informacji o pracodawcach szukają kandydaci. Webinary, meetupy oraz wirtualne targi pracy to doskonała okazja nie tylko do prezentacji firmy i jej oferty potencjalnym pracownikom, ale – co najważniejsze – do interakcji z nimi. Podczas Festiwalu Pracy JOBICON pracodawcy mogą umawiać się z kandydatami na rozmowy indywidualne, mają dostęp do specjalnych pokoi, w których mogą spotkać się z zainteresowanymi także w większych grupie. Firmy mogą dodawać własne materiały promocyjne, informacyjne czy edukacyjne w wielu atrakcyjnych formatach (prezentacji, video czy ebooków) oraz poprowadzenia warsztatów czy webinarów online. Interakcja z kandydatami jest także pogłębiona dzięki chatom i komunikatorom, a rozmowy podczas targów mogą być doskonałą formą przedwstępnej rekrutacji.

  1. Media społecznościowe i rekomendacje

Z cytowanego wcześniej badania „Percepcja wizerunku pracodawców w oczach kandydatów” wynika również, że kandydaci chętnie weryfikują opinie o pracodawcy wśród znajomych, byłych i obecnych pracowników oraz w sieci. Źródłem cennej dla nich wiedzy są również media społecznościowe i fora internetowe. O ile zakładka Kariera, profil firmy w serwisie rekrutacyjnym czy publikacje branżowe to doskonałe narzędzia do prezentacji firmy jako pracodawcy, to właśnie podczas targów pracy i wydarzeń online można nawiązać z nimi bliższy i bezpośredni kontakt. Jak go podtrzymać? Prowadząc choćby regularną komunikację z fanami i „followersami” firmy w mediach społecznościowych. To najbardziej interaktywna forma komunikacji i dzielenia się aktualnymi wydarzeniami z życia firmy, która zainteresuje potencjalnych pracowników. Co więcej, to również forma komunikacji angażująca już zatrudnionych pracowników, których opinia może być wykorzystana do tworzenia programów ambasadorskich czy rekomendacji oraz poleceń.


Działania EB nie muszą być bardzo skomplikowane ani pochłaniać gigantycznych środków. Każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku. Podróż potencjalnych kandydatów od poznania nazwy Twojej organizacji, aż do z sukcesem zakończonego spotkania rekrutacyjnego może rozpocząć się od profilu pracodawcy w serwisie rekrutacyjnym, publikacji branżowej lub wirtualnego stoiska podczas targów pracy. Pamiętaj, że nawet małe kroki mogą stać się przełomowe.


Chcesz docierać do kandydatów i budować markę pracodawcy podczas wyjątkowego wydarzenia online, gwarantującego bezpieczeństwo i komfort interakcji, dostosowanego do potrzeb młodych ludzi, stworzonego na styku wiedzy, technologii i rozrywki? Jeśli tak, poznaj ofertę Festiwalu Pracy Jobicon i poznaj możliwości!

Iga Pazio
Inicjatorka i pomysłodawczyni wielu inicjatyw, badań i publikacji dla i o branży HR, wieloletnia redaktor naczelna Kompendium HR i serwisu wyzwaniaHR.pracuj.pl, w latach 2010-2022 związana z Pracuj.pl i Grupą Pracuj. Entuzjastka dzielenia się wiedzą, branży HR i data driven content.

Zobacz podobne

Strategia EB krok po kroku – instrukcja do wypracowania EVP dla Twojej marki

Atrakcyjność marki pracodawcy odgrywa kluczową rolę w przyciąganiu i zatrzymywaniu najlepszych talentów na rynku pracy. Fundament skutecznego employer brandingu stanowi wskaźnik Employer Value Proposition (EVP). Czym jest Employer Value Proposition? Jak wypracować EVP dla marki? Podpowiadamy kluczowe kroki, które pomogą Ci stworzyć EVP Twojej organizacji.

Czym jest employer branding i dlaczego warto prowadzić działania z nim związane?

Atrakcyjny wizerunek pracodawcy stanowi dziś jeden z najistotniejszych czynników przyciągających kandydatów i zatrzymujących pracowników w firmie na dłużej. Szczególnie na konkurencyjnym rynku pracy, z jakim obecnie mamy w dużej mierze do czynienia, przemyślany employer branding to sposób na zwrócenie uwagi najbardziej utalentowanych specjalistów. Wspomniane kwestie to tylko niektóre z powodów, dla których EB jest niezbędnym elementem strategii organizacji. Dlaczego jeszcze warto o niego zadbać?

Employer branding w Twojej firmie – o czym warto pamiętać?

Budowanie pozytywnego EB to w dużej mierze klucz do przyciągania i zatrzymywania utalentowanych pracowników. Employer branding, czyli zestaw działań marketingowych mających na celu tworzenie atrakcyjnego wizerunku firmy na rynku pracy, staje się coraz ważniejszy w konkurencyjnym świecie biznesu. Jakie kroki podjąć, aby był skuteczny?

Jak przygotować firmę do udziału w targach pracy online?

Targi pracy online – jedno z najpopularniejszych, ale też najczęściej dyskutowanych narzędzi employer brandingowych. Często zadawane są pytania: czy targi pracy są efektywne, czy warto się na nich pojawiać, jakie to może przynieść efekty? A tymczasem na samych wydarzeniach wciąż i niezmiennie pojawia się wielu kandydatów. Skąd wobec tego takie pytania i obawa, że targi nic nam nie dadzą? Bo sama obecność na targach pracy nie wystarczy, a brak wcześniejszego przygotowania rzeczywiście może skutkować poczuciem, że wydarzenie było miłym przeżyciem, ale nie miało przełożenia na konkretne efekty.