EB powinien angażować pracowników w budowanie wartości organizacji

  • today pon, 28 Lis 2016
O konieczności budowy świadomych działań wizerunkowych mówi Patrycja Łakomy, Employer Branding Specialist z Mars Polska.

Jedną z podstawowych wartości employer brandingu są ludzie. To oni inspirują do działania, to w ich rekomendacjach drzemie prawdziwa siła. Reputacja pracodawcy powinna być przez firmy traktowana jako jeden z priorytetów. W Mars Inc. rozmawia się o nim na poziomie zarządów organizacji. Zapraszamy do lektury rozmowy z Patrycją Łakomy, Employer Branding Specialist z Mars Polska.

Wyzwania HR: Jak Pani buduje markę pracodawcy? Z którego projektu employer brandingowego jest Pani najbardziej dumna?

Patrycja Łakomy, Mars Polska: Świadome działania EB w mojej organizacji są realizowane od ponad 10 lat, a zatem mam od kogo w organizacji się uczyć. Uczę się od współpracowników, ale też czerpię z doświadczeń rekrutera, bo od tej roli rozpoczynałam swoją zawodową przygodę. Realizowane przez mnie działania to konsekwentne wdrażanie strategii employer bradingowej i stałe weryfikowanie, czy jest ona aktualna. To już nie pojedyncze projekty, a permanentne działanie. Przykładowo, studenci znają i wyczekują oferty Akademii Wiedzy Praktycznej (cykl szkoleń dla studentów realizowane podczas semestru zimowego) i to doskonały miernik, że działanie realizuje swój cel budowania świadomości o nas jako pracodawcy i zachęca do aplikowania. Kandydaci często wymieniają spotkanie z nami podczas warsztatów jako to, które przekonało ich do złożenia swojego CV. Wśród działań, o których mówimy z dumą, są m.in. live streamingi podczas warsztatów, a w tym roku planujemy wdrożyć kolejne, które są odpowiedzią na potrzebę większego zagospodarowania działań online. Mam poczucie wpływu na to, że stale doskonalimy naszą ofertę.

 

Wyzwania HR: EB to chwilowa moda na budowanie marki pracodawcy, czy strategiczna decyzja firmy?

Patrycja Łakomy, Mars Polska: Odpowiem odnosząc się do doświadczeń w mojej organizacji, bo budowanie marki pracodawcy jest tutaj świadomym wyborem. Nie jest to tylko działanie HR, ale temat, o którym rozmawiamy na poziomie zarządów organizacji wchodzących w skład Mars Inc. w Polsce. Reputacja pracodawcy to dla nas jeden z priorytetów. W odniesieniu do tego, co obserwuję, wnioskuję, że organizacje dostrzegły, że każda z nich posiada pewien wizerunek, nad którym warto pracować. Employer branding wspiera w prowadzeniu skutecznych rekrutacji i motywowania pracowników, co ma bezpośrednie przełożenie na prowadzenie i rozwijanie biznesu. W mojej opinii, działania EB to długofalowa inwestycja i element, który na stałe zagości w działach świadomych pracodawców.

 

Wyzwania HR: Jakie są największe wyzwania EB-owców dzisiaj, a z czym będą mierzyć się za 10 lat?

Patrycja Łakomy, Mars Polska: Dzisiaj rozmawiamy o digitalizacji, wykorzystaniu różnych nośników informacji i zachowaniu spójności komunikatów, jakie wysyłamy. Mamy tego wysoką świadomość, jednak egzekwowanie naszych działań online nadal stanowi wyzwanie – takie głosy słyszę i sama również rozwijam tę kompetencję z obszaru digital marketingu. Treści, jakie tworzymy, powinny być odpowiedzią na wartości poszukiwane przez wszystkie pokolenia pracowników i kandydatów. Organizacje i ich sposób funkcjonowania dynamicznie się zmieniają, co za tym idzie już teraz mówimy o zmianach na poziomie formy współpracy, wymiaru czasu pracy, elastyczności. Sądzę, że zmiany te będą się pogłębiały i ich dynamika wzrośnie. Będziemy mierzyli się z koniecznością jak najszybszej odpowiedzi organizacji na to, jak będą chciały pracować w niej różne pokolenia pracowników.

 

Wyzwania HR: Jaki jest Pani zdaniem największy błąd, który można popełnić w pracy nad budową marki pracodawcy?

Patrycja Łakomy, Mars Polska: W mojej opinii organizacje mierzą się z odmiennymi trudnościami na różnym poziomie zaawansowania działań EB. To, na co chciałabym zwrócić uwagę, to angażowanie pracowników w budowanie tej unikalnej wartości z pracy w konkretnej organizacji. Działania ukierunkowane tylko na kandydatów bez odzwierciedlania w komunikacji tego, jaka organizacja jest naprawdę, czyli jak widzą ją pracownicy – to w mojej opinii główny grzech EB.

 

Wyzwania HR: Jakie narzędzia są Pani zdaniem podstawą działania EB-owca AD 2016? A jakie są wciąż nowością, ale Pani zdaniem zagoszczą w projektach employer brandingowych na dobre?

Patrycja Łakomy, Mars Polska: Spośród fundamentalnych obszarów działań EB-owca wymieniłabym strategiczną rangę tematu reputacji pracodawcy. Sukces działań zapewnia zrozumienie i wsparcie zarządu, czy wymienione przeze mnie wcześniej spójne działania wewnętrzne i zewnętrzne. Spośród narzędzi, o których więcej mówiło się w tym roku, wymieniłabym systemy rekomendacji w rekrutacji. Myślę, że jest to naturalny kierunek wynikający z tego, że pracownicy są naturalnymi ambasadorami firmy. Dla wielu organizacji jest to działanie dobrze znane, inne dopiero się tego uczą. Siła rekomendacji i jej skuteczność jest ogromna, więc sądzę, że jako system poleceń zagości na dobre w organizacjach.

 

Wyzwania HR: Employer branding zewnętrzny czy wewnętrzny? Które projekty woli Pani prowadzić?

Patrycja Łakomy, Mars Polska: Mam okazję łączyć obszar działań wewnętrznych i zewnętrznych EB. Toczą się one równolegle i właśnie ta różnorodność jest pociągająca. Oba obszary nie mogą bez siebie funkcjonować prawidłowo, dopiero ich synergia pozwala osiągnąć skuteczność. Przykładowo, wewnętrzne działanie jak badanie Great Place to Work® i praca nad wynikami, wspiera nasze działania na zewnątrz uwiarygadniając nas w oczach potencjalnych kandydatów.

 

Wyzwania HR: Gdzie szuka Pani employer brandingowych inspiracji?

Patrycja Łakomy, Mars Polska: Najczęściej inspiracje pojawiają się w rozmowach z ludźmi i nie mam na myśli tylko EB-owców, z którymi spotykam się przy okazji różnych wydarzeń branżowych, ale osób z różnych obszarów biznesu. To też uważne słuchanie kandydatów podczas rozmów rekrutacyjnych do pracy, na staże MARS Business Experience, programy rozwojowe Mars Leadership Program, czy naszych studenckich Ambasadorów na uczelniach.

Podsumowując, inspirujący są ludzie, a pomysły rodzą się podczas rozmów z nimi Polecam też miejsca w internecie, np. w sieci moich profesjonalnych znajomości, ludzie chętnie dzielą się kampaniami, artykułami, czy raportami. Najczęściej są to już przefiltrowane treści, co bardzo sobie cenię. A zatem wracamy do tematu siły poleceń.

Wyzwania HR: Dziękujemy za rozmowę i poświęcony czas.

Zobacz podobne

Strategia EB krok po kroku – instrukcja do wypracowania EVP dla Twojej marki

Atrakcyjność marki pracodawcy odgrywa kluczową rolę w przyciąganiu i zatrzymywaniu najlepszych talentów na rynku pracy. Fundament skutecznego employer brandingu stanowi wskaźnik Employer Value Proposition (EVP). Czym jest Employer Value Proposition? Jak wypracować EVP dla marki? Podpowiadamy kluczowe kroki, które pomogą Ci stworzyć EVP Twojej organizacji.

Czym jest employer branding i dlaczego warto prowadzić działania z nim związane?

Atrakcyjny wizerunek pracodawcy stanowi dziś jeden z najistotniejszych czynników przyciągających kandydatów i zatrzymujących pracowników w firmie na dłużej. Szczególnie na konkurencyjnym rynku pracy, z jakim obecnie mamy w dużej mierze do czynienia, przemyślany employer branding to sposób na zwrócenie uwagi najbardziej utalentowanych specjalistów. Wspomniane kwestie to tylko niektóre z powodów, dla których EB jest niezbędnym elementem strategii organizacji. Dlaczego jeszcze warto o niego zadbać?

Employer branding w Twojej firmie – o czym warto pamiętać?

Budowanie pozytywnego EB to w dużej mierze klucz do przyciągania i zatrzymywania utalentowanych pracowników. Employer branding, czyli zestaw działań marketingowych mających na celu tworzenie atrakcyjnego wizerunku firmy na rynku pracy, staje się coraz ważniejszy w konkurencyjnym świecie biznesu. Jakie kroki podjąć, aby był skuteczny?

Jak przygotować firmę do udziału w targach pracy online?

Targi pracy online – jedno z najpopularniejszych, ale też najczęściej dyskutowanych narzędzi employer brandingowych. Często zadawane są pytania: czy targi pracy są efektywne, czy warto się na nich pojawiać, jakie to może przynieść efekty? A tymczasem na samych wydarzeniach wciąż i niezmiennie pojawia się wielu kandydatów. Skąd wobec tego takie pytania i obawa, że targi nic nam nie dadzą? Bo sama obecność na targach pracy nie wystarczy, a brak wcześniejszego przygotowania rzeczywiście może skutkować poczuciem, że wydarzenie było miłym przeżyciem, ale nie miało przełożenia na konkretne efekty.