Nazwa firmy: Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group / Compensa TU na Życie SA Vienna Insurance Group
Opis działalności: Powstała w 1990 roku Compensa to jedna z czołowych firm ubezpieczeniowych w Polsce, której głównym akcjonariuszem jest Vienna Insurance Group – austriacki koncern ubezpieczeniowy. Towarzystwo dąży do bycia liderem technologicznym oraz pierwszym wyborem pracowników, klientów i partnerów biznesowych, co potwierdzają liczne nagrody, m.in wyróżnienie europejskim tytułem National Winner w kategorii The Digital Technology Award. Compensa została również zauważona jako firma odpowiedzialna społecznie i otrzymała tytuł „Partner Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego” za kampanię społeczną „Bezpieczna Autostrada”. Towarzystwo oferuje pełen zakres ubezpieczeń komunikacyjnych, majątkowych, osobowych i życiowych, przygotowanych zarówno dla klientów indywidualnych, małych i średnich przedsiębiorstw jak i dla dużych firm. Firma jest także oferentem PPK, jako jedyny ubezpieczyciel w Polsce.
Liczba zatrudnionych: 1679 osób (43 jednostki terenowe)
W oddziałach terenowych Compensy pracuje wiele osób, które mają bezpośredni kontakt z klientami. Są to przedstawiciele sił sprzedaży i obsługi klienta, pracownicy odpowiedzialni za współpracę z pośrednikami oraz zespoły realizujące likwidację szkód.
W związku z pandemią koronawirusa pierwszy etap zabezpieczania pracowników polegał na przyspieszeniu digitalizacji procesów biznesowych, skróceniu wszelkich formalności i umożliwieniu ich realizacji w trybie jak najbardziej uproszczonym oraz zdalnym. Jako lider technologiczny na rynku ubezpieczeń część działań umożliwiających pracę zdalną Compensa już miała za sobą. O ile przeniesienie części biznesowej do trybu online nie stanowiło większego problemu, o tyle wyzwaniem okazała się migracja części biurowej. Finalnie aż 95% załogi pracowało w trybie zdalnym, w tym pracownicy 53 oddziałów ubezpieczyciela.
W pierwszym etapie transformacji wynikającej z ograniczeń, jakie zostały narzucone w zw. z pandemią COVID-19, Compensa powołała sztab kryzysowy, który odpowiadał za stworzenie niezbędnych procedur, a także sposoby komunikacji z pracownikami w tej nietypowej sytuacji. Pierwszym wyzwaniem z jakim należało się zmierzyć było zapewnienie pracownikom niezbędnych narzędzi do pracy zdalnej. Nie wszyscy zatrudnieni na co dzień korzystali z laptopów i mogli pracować poza biurem. Jednak zespół IT zadbał o to, by pracownicy mieli dostęp do pulpitów zdalnych i do zasobów sieciowych (VPN) tak, by pandemia nie wpłynęła negatywnie na realizację zadań. Codzienna praca towarzystwa ubezpieczeniowego wiąże się m.in z codziennym obiegiem dużej ilości poufnych dokumentów, które muszą być odpowiednio chronione. W związku z koronawirusem Compensa wykorzystała wypracowane wcześniej rozwiązania – elektroniczny obieg dokumentów i cyfrowy podpis.
Kluczowa stała się komunikacja, dzięki której wszyscy pracownicy mieli dostęp do aktualnych informacji na temat kondycji biznesowej firmy, działań realizowanych przez poszczególne działy, a także rozwoju sytuacji związanej z pandemią (w tym oficjalnych zaleceń i obostrzeń wprowadzanych przez rząd).
Mimo trudnej sytuacji zewnętrznej Compensa nadal aktywnie rekrutowała nowych pracowników, w tym także stażystów na praktyki letnie. W związku z ryzykiem epidemicznym oraz koniecznością zachowania dystansu, wszystkie działania rekrutacyjne oraz część onboardingu były jednak realizowane online. Etap wdrożenia nowych pracowników został przygotowany w formie filmów i szkoleń dostępnych online, wśród nich znalazły się także wystąpienia zarządu oraz dyrektorów poszczególnych departamentów.
Co ciekawe, część działań została również zaadaptowana na potrzeby klientów zewnętrznych, którzy poszukiwali aktualnych i rzetelnych informacji na temat COVID-19. Dzięki wypracowanym wewnętrznie materiałom powstały poradniki i materiały dla działów Assistance i infolinii, które pozostawały na pierwszej linii kontaktu z klientami.
W sytuacjach wyjątkowych – zwłaszcza wtedy, gdy pracownicy nie mają ze sobą bezpośredniego kontaktu – najważniejsza jest komunikacja. Pamiętając o tym, dział HR zainicjował akcję „Zdolni-Zdalnie”, czyli szereg aktywności, które miały na celu podtrzymać wśród pracowników poczucie wspólnoty, zapewnić możliwość kontaktu, a także dać im chwilę wytchnienia w trudnym czasie lockdown’u. Wykorzystano do tego platformę wewnętrzną Compensy, przypominającą interfejsem znane portale społecznościowe, gdzie każdy z pracowników może dodać post, komentarz czy ‘lajka’. W ramach akcji publikowane były zarówno przydatne porady i bieżące informacji, jak i organizowane konkursy z nagrodami, np.:
Nagrodami w konkursach były bony tematyczne do sklepów internetowych.
Aby zadbać o kondycję psychiczną oraz rozwój pracowników Compensy, zespół HR przygotowywał felietony i poradniki (#ZdolniZdalnieMentalnie) oraz zachęcał do udziału w webinarach. Materiały te były poświęcone sposobom radzenia sobie z negatywnymi skutkami izolacji, zarządzania sobą w trybie pracy zdalnej, a także organizowania wolnego czasu. Pracownicy mieli także możliwość anonimowego skorzystania z konsultacji lub interwencji psychologa.
W ramach akcji zadbano także o możliwość korzystania z oferty kulturalno-rekreacyjnej (#ZdolniZdalnieKulturalnie). Pracownicy otrzymywali newslettery z ciekawymi wydarzeniami online – wystawy, przedstawienia, koncerty, filmy, a także wirtualne wycieczki. Ponadto, zespół Compensy zaangażował się w akcje pomocowe, których beneficjentami były fundacje oraz szpitale walczące z epidemią Covid-19.
Komentarz spółki:
Obecnie jesteśmy w fazie powrotu do biur i oddziałów. Starannie przeanalizowaliśmy cykl aktywności pracowników – od momentu wyjścia z domu przez cały dzień pracy w biurze (którędy wchodzą, jak się poruszają po biurze, z czym mają największą styczność) – wszystko po to, by zminimalizować ewentualne ryzyka i zapewnić jak największe bezpieczeństwo. Pracownicy zostali podzieleni na dwie grupy (zieloną i różową), które pracują w dwutygodniowym trybie rotacyjnym i nie spotykają się ze sobą. Przygotowaliśmy wiele materiałów przypominających o zasadach bezpieczeństwa na terenie biura czy oddziału. W newralgicznych punktach umieszczone zostały materiały informacyjne i dodatkowe środki dezynfekujące. Robimy wszystko, by powrót był jak najbezpieczniejszy dla wszystkich – mówi Paweł Kamiński, Młodszy Specjalista ds. Rekrutacji i Rozwoju, Biuro Zasobów Ludzkich, Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group.
Komentarz Zyty Machnickiej:
Jednym z największych i najbardziej negatywnych skutków pandemii jest jej wpływ na kondycję psychiczną pracowników. Funkcjonowanie w rzeczywistości pełnej obaw o zdrowie swoje i bliskich, kolejne obostrzenia utrudniające codzienne funkcjonowanie oraz nagła zmiana warunków pracy, muszą się w końcu odbić na ludzkim zdrowiu. Dlatego w przypadku działań towarzystwa ubezpieczeniowego Compensa na szczególną uwagę zasługuje projekt #ZdolniZdalnieMentalnie. Gdy pracownicy otrzymują możliwość skorzystania z anonimowych porad lub interwencji psychologa oraz mają łatwy dostęp do poradników, felietonów i webinarów podejmujących zagadnienia zdrowia psychicznego i radzenia sobie w nowych warunkach, jest szansa, że w czasach pandemii poradzą sobie trochę lepiej. Dobrze wiedzieć, że takie działania może wprowadzić nawet pracodawca, który ma w Polsce aż 43 oddziały.