Codzienne pracowników problemy: 9 rzeczy, na które warto zwrócić uwagę!

  • today czw, 10 Lis 2016
Praca to codzienne zmagania, wyzwania stawiane przez szefów, problemy zespołowe. By pomóc Ci w budowaniu odpowiedniego employer brandingu, przygotowaliśmy małą ściągawkę. 

Nie ma na świecie takiej firmy, która stworzyłaby idealne warunki pracy – wynika to między innymi z tego, że każdy z nas jest inny, ma swoje zalety, ale też i wady, które ciężko wyeliminować. Praca jest trochę jak szkolna klasa, w której ścierają się ze sobą różne charaktery. Dobry szef wie jednak, na co zwrócić uwagę i w jakich momentach zareagować, by wprowadzić zdrową atmosferę i załagodzić narastające problemy.

Jedną z podstawowych zasad jest próba samodzielnego rozwiązania problemu – jako szef nie deleguj do tego oddzielnego zespołu. Warto na początku samemu sprawdzić, czy komplikacje, z którymi mierzą się pracownicy, są łatwe do rozwiązania, czy może warto poświęcić im więcej uwagi.

Co ciekawe, problemy pracowników, których możesz nie zauważać zarówno Ty, jak i Twoi bezpośredni współpracownicy, mogą być zarówno natury personalnej, jak i administracyjnej. Jeśli wyczuwasz niepokojące oznaki, lub po prostu widzisz spadek morale zespołu, zanim zwołasz walne zebranie – obserwuj i słuchaj – dzięki temu szybciej znajdziesz źródło strapienia.

By pomóc Ci w budowaniu odpowiedniego employer brandingu, przygotowaliśmy dla Ciebie małą ściągawkę – 9 problemów, z którymi najczęściej mierzą się pracownicy. Sprawdź, czy któryś z nich jest też na Twojej liście!

1. Braki sprzętowe

Wyobraź sobie swój pierwszy dzień w nowej pracy – czekasz już kilka godzin na komputer, który wciąż nie dojechał do firmy, lub chcesz wydrukować próbnie projekt graficzny w kolorze, ale masz do dyspozycji tylko czarno-białą drukarkę. Obie sytuacje mogą być frustrujące zwłaszcza wtedy, gdy się spieszysz, bo nad głową masz deadline’y. Takie braki sprzętowe nie są sytuacjami wyjątkowymi – to jeden z najczęstszych problemów zarówno małych, jak i wielkich firm. Co ważne, często dochodzi do tego jeszcze mozolna papierologia, która frustruje pracowników. Czy da się to zmienić? Tak! Pamiętaj by mieć w zapasie sprzęt dla nowych pracowników oraz na wypadek awarii, a także ogranicz formalności do minimum!

2. Wolny Internet

Wydaje Ci się, że problem z siecią to nie problem? W XXI wieku, kiedy internet stał się jednym z podstawowych środków komunikacji, brak dostępu do sieci może okazać się problemem wagi międzynarodowej. Pojedyncze awarie zdarzają się cały czas i każdy z pracowników to zrozumie, jednak gdy są nagminne, doprowadzają do szału. Ważny plik ściągnięty jedynie w połowie, mail niewysłany na czas, czy ogromne problemy podczas researchu. Te małe zdarzenia sprawiają, że pracownicy są sfrustrowani i szukają sobie innych zajęć – niekoniecznie związanych z pracą.

3. Nadgodziny, czyli braki kadrowe

W kilku dodatkowych godzinach pracy nie ma nic złego – każdy z nas jest świadomy, że czasem trzeba zostać w pracy odrobinę dłużej, by dokończyć projekt na czas. Kiedy jednak taka sytuacja jest nagminna, oznacza to, że firmie brakuje pracowników. Osoby, które najczęściej robią nadgodziny są zmęczone i mniej wydajne – zaczynają popełniać więcej błędów i narzekać na swoje warunki pracy. Dobry szef wie, że to moment, w którym zespół potrzebuje wsparcia w postaci nowego pracownika, który mógłby odciążyć obecnych.

4. Czas na przerwę

Pracownicy kochają przerwy – to moment, w którym mogą oderwać się od komputera, zjeść spokojnie obiad lub wypić kawę. Taka chwila odpoczynku to także kilka sekund, podczas których mózg ma szansę na odświeżenie i podejście do wyzwania ze zdwojoną siłą. Dlatego nie ma nic gorszego, niż załatwianie dodatkowych rzeczy podczas takiego przestoju. Wypełnianie papierów, czy rozmowy o nowych projektach podczas posiłku nie sprzyjają dobrej atmosferze w pracy, dlatego jako szef pamiętaj, że przerwa, nawet ta najkrótsza, to rzecz święta!

5. Bagatelizowanie

Lubimy wyrażać różne opinie, zwłaszcza na tematy, które dotyczą nas bezpośrednio, lub są związane z projektami, w których bierzemy udział. Nawet pracownicy najniżsi stopniem mają swoje własne poglądy na pewne kwestie i chcieliby się nimi podzielić. Ignorowanie ich źle wpływa nie tylko na morale, ale też na ich samoocenę oraz atmosferę w pracy. Warto wysłuchać każdej opinii, nawet jeśli nie będzie miała ona nic wspólnego z podjętą przez nas decyzją.

6. Zebrania

Deadline goni deadline, a w kalendarzu 5 spotkań, w tym aż 4 dotyczące planowania pracy na najbliższe dni. Ciągłe zebrania nie tylko zabierają cenny czas, ale również wybijają z rytmu. Pomyśl nad rozwiązaniem stałym – np. jedno zebranie w tygodniu, podczas którego omówisz ze współpracownikami harmonogram na najbliższe dni oraz otrzymasz sprawozdanie z pracy wykonanej do tej pory.

7. Zmiany kadrowe

W każdej pracy prędzej czy później dochodzi do zmian kadrowych – zarówno na niskich, jak i wyższych stanowiskach. To ten element pracowniczego krajobrazu, do którego jesteśmy przyzwyczajeni, ale nie zawsze reagujemy na niego z entuzjazmem. Kiedy tworzysz zespół od podstaw, możesz sam zdecydować o jego kształcie. Jednak gdy chcesz do zgranego zespołu dołączyć nową osobę, powinieneś wziąć pod uwagę także aspekty psychologiczne, tuż obok kompetencyjnych. Dobranie charakterów może mieć wpływ nie tylko na atmosferę ale również realnie przekłada się na wyniki!

8. Obowiązki

W dużych korporacjach role pracowników są jasno określone. W mniejszych firmach czasem bywają z tym problemy – stanowiska łączą się, lub nie ma jasno zaznaczonych granic kompetencyjnych. Jeśli ilość zadań jest mała, nie ma z tym problemu, ale gdy zarówno firma, jak i lista czynności, za którą odpowiada dany pracownik szybko się powiększa, mogą nastąpić konflikty organizacyjne. Zwróć uwagę na to, czy nie dajesz swoim podwładnym zbyt dużo zadań, które nie są powiązane z ich stanowiskami.

9. Plotki

Większość z nas lubi plotkować i robi to dość często nieświadomie. Są jednak osoby, które plotkami żyją i ich najważniejszym punktem w ciągu dnia jest wspólne spotkanie w kuchni, podczas którego mogą zebrać odpowiedni dla siebie wywiad. Jako dobry szef powinieneś trzymać rękę na pulsie i wiedzieć, jaki wpływ mają na poszczególnych pracowników. Większość z nich bywa niegroźna, ale niektóre mogą nieść za sobą poważne konsekwencje. Zwróć uwagę, czy te mniej lub bardziej prawdziwe historie przy porannej kawie nie wpływają bezpośrednio na innych pracowników i nie atakują ich personalnie – wbrew pozorom, czasem nawet niewinne plotki mogą stać się dla pewnych osób dużym problemem, co może wpłynąć na ich komfort oraz samopoczucie w pracy, a co za tym idzie, odbić się dużą czkawką w całym zespole.


Mniejsze i większe biurowe problemy zawsze były i zawsze będą zmorą każdego miejsca pracy. Nie próbuj ich wszystkich zlikwidować od razu i nie przejmuj się, jeśli wciąż się będą pojawiać się nowe – to normalne! Bądź rozsądnym szefem i staraj się słuchać oraz obserwować swoich pracowników i realnie odpowiadać na ich potrzeby!

Zobacz podobne

Śladami kandydatek i kandydatów cz. 3 | Co podbija serca szukających pracy?

Czy idealni, dopasowani aplikujący na nasze oferty pracy są niczym mityczne stworzenia, których stale szukamy, ale pozostają dla nas tajemnicą? Niby jesteśmy stale na ich tropie, analizujemy wszelkie ślady i poznajemy zwyczaje, ale pozostają oni często nieosiągalni… Nie. Tak nie jest i nie warto karmić się takimi przekonaniami. Rzeczywistość jest o wiele prostsza, a w sukurs przychodzą badania i analizy z obszaru candidate experience.

Śladami kandydatek i kandydatów cz. 1 | Gdzie szukają informacji o pracodawcach?

Zdecydowana większość szukających pracy – zanim podejmie decyzję o wysłaniu aplikacji – sprawdza informacje o potencjalnym pracodawcy. Źródeł wiedzy o nowym miejscu pracy jest bardzo wiele. Tak dużo, że być może o części z nich zapominasz w natłoku codziennych zajęć! Najważniejsze jest jednak zadbanie o to, by kandydaci dotarli do informacji wg  klucza 3P – prawdziwych, potrzebnych i pozytywnych. Jak zatem zadbać o employer branding, potrzeby informacyjne osób zainteresowanych naszą organizacją i gdzie lokować treści o firmie? 

Śladami kandydatek i kandydatów cz. 2 | Dlaczego chętnie zaglądają za firmowe kulisy?

Wyobraź sobie idealny początek pozytywnego candidate experience w kontakcie z Twoją firmą oczami osoby aplikującej do Twojej firmy. Czyta Twoje ogłoszenie. Omiata wzrokiem przejrzystą, intuicyjną i po prostu ładną wizualnie ofertę. Szybko znajduje najbardziej interesujące dane: opis stanowiska i obowiązków, precyzyjnie określone wymagania, pełną listę benefitów i korzyści dla pracujących oraz spójny obraz marki przekazany za pomocą przemyślanej treści i materiałów audiowizualnych. Ogłoszenie jest dobrze sprofilowane, a dociekliwych kieruje dalej do profilu pracodawcy. Czy to wystarczy?

Jak w kilku krokach przygotować się do targów pracy online?

Szybki rzut oka na historię targów pracy na przestrzeni ostatnich 2 dekad pokazuje, że… historia lubi się powtarzać. Jeszcze kilkanaście lat temu funkcjonowały obok siebie targi stacjonarne i online’owe (choćby Wirtualne Targi Pracy, organizowane przez Pracuj.pl). Potem przez kilka lat prym wiodła tradycyjna odsłona wydarzeń, by niespełna 2 lata temu stanąć w obliczu ponownej transformacji do online’u.