Czego nauczyliśmy się o działach HR przez dwa lata istnienia Tarczy Językowej dla firm

  • today wt, 24 Maj 2022
Początek 2020 roku oznaczał dla pracowników firm utratę lub wstrzymanie wielu benefitów. Szkolenia językowe były prawdopodobnie jednymi z pierwszych na liście. Trwający wiele tygodni chaos, wstrzymane budżety szkoleniowe i brak jakiejkolwiek decyzyjności kazały poważnie zastanowić się nad tym co dalej.

Działy HR potrzebują twardych danych

Jako lider na rynku e-learningu językowego eTutor miał możliwość otworzenia swoich zasobów za darmo, na wiele miesięcy, dowolnej liczbie odbiorców B2B. Celem projektu było wówczas przede wszystkim przywrócenie pracownikom utraconego kilka tygodni wcześniej dostępu do nauki języków obcych. Udostępniliśmy bezpłatnie ponad 2500 lekcji online z języka angielskiego i niemieckiego na wszystkich poziomach zaawansowania. Przekazaliśmy do dyspozycji pracowników i HR-u kursy ogólne, biznesowe, specjalistyczne i podróżnicze. 

Pierwsze wdrożenia pokazały, że kluczowym elementem wsparcia było raportowanie aktywności i zaangażowania pracowników. Cykliczne statystyki nauki na platformie pozwoliły działom HR zorientować się czy organizacja jest gotowa na nowy format kształcenia. Zbierane sukcesywnie dane i pozytywny feedback od pracowników skłaniały działy HR do myśli o powrocie do benefitów językowych na stałe. 

W trakcie realizacji programu otrzymaliśmy cenne wskazówki i sugestie dotyczące platformy i sposobu jej wykorzystania w firmach. Etutor stał się elementem angażującym wszystkich pracowników, zarówno biurowych jak i produkcyjnych. Potwierdzały to raporty generowane oddzielnie dla każdego obszaru w organizacji. Tym samym działy HR zyskały solidny argument dla zarządu, aby umieścić benefit w budżecie szkoleniowym. 

Zaangażowanie działu HR jest kluczowe dla sukcesu

Tarcza Językowa znalazła swoje miejsce w największej w Polsce niemieckiej sieci drogerii. Program został zaimplementowany w organizacji z niezwykłym zaangażowaniem i energią Działu Szkoleń i Rozwoju. Proaktywna postawa tak potrzebna do zachęcania pracowników do samorozwoju zrodziła niezwykły pomysł. 

Do celów promocji benefitu został stworzony motywator, brand hero, który kojarzył się pracownikom z platformą eTutor, zapraszał codziennie do nauki i towarzyszył podczas wielu wewnętrznych i zewnętrznych wydarzeń. Dzięki kreatywnemu działaniu zespołu human resources, nauka języków online zdobyła w firmie olbrzymią popularność a zaangażowanie i aktywność pracowników na platformie utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. 

Dzięki ciężkiej pracy działu HR pracownicy czują, że platforma językowa nie jest jedynie dodatkiem do kafeterii benefitów, ale częścią kultury organizacyjnej. Ta inspirująca współpraca pokazała, że Tarcza Językowa dla firm stała bardzo ważnym elementem nowej odsłony działań EB-owych skrojonych na trudne czasy. 

Nauka języków stała się dla HR-u ważnym elementem employer brandingu

W czasach upowszechnienia się pracy zdalnej, dla działów HR stało się oczywiste, że eTutor jest skutecznym wsparciem marki pracodawcy. Działy HR otrzymały potężne narzędzie, dzięki któremu mogły pokazać, że dbają nie tylko o zadowolenie pracowników, ale też wspierają biznes.

Kolejni pracodawcy zaczynali się regularnie chwalić na zewnątrz udziałem w Tarczy Językowej, wykorzystując swoje profile firmowe na LinkedIn, Facebooku, strony kariery, a nawet konta na Instagramie. Posiadanie eTutora w ofercie świadczeń pozapłacowych było jasnym sygnałem dla potencjalnych kandydatów, że firma poważnie traktuje nowe trendy związane z pracą zdalną i digitalizacją biznesu.

W czasie intensywnej konkurencji o pracownika i trudności przy rekrutacjach powstała silniejsza niż jeszcze kilka lat temu potrzeba odróżnienia się od konkurencji. Darmowa nauka języków idealnie wspiera realizację tego celu. Etutor stanowił i stanowi do dzisiaj pomost językowy pomiędzy światem online, remote i hybrid. Jest odpowiedzią na potrzeby zmieniającego się świata biznesu. 

Polityka równości jest priorytetem dla zespołów HR

Nauczanie języków klasycznymi metodami wymaga dużego budżetu oraz zaangażowania działów HR w organizację zajęć. Koszt lekcji z lektorami dla wszystkich pracowników zazwyczaj przekracza finansowo możliwości firm. Dodatkowo udostępnianie nauki języków tylko wybranym pracownikom stoi w sprzeczności z polityką równości, która jest jednym z najważniejszych trendów pro pracowniczych ostatnich lat.

Digitalizacja kursów językowych pozwoliła niskim kosztem zapewnić możliwość nauki języków wszystkim pracownikom. Nie ma znaczenia podział na pracowników produkcyjnych i biurowych, ani zajmowane stanowisko. Platforma językowa pozwala na naukę języków wszystkim, nie nadwyrężając budżetów szkoleniowych. Dodatkowo istnieje możliwość zakupu platformy dla ich rodzin. Podnosi to poczucie dobrostanu pracowników jaki stara się zapewnić każdy dbający o swój wizerunek pracodawca. 

Postępująca digitalizacja wymaga od działów HR większej elastyczności

Po dwóch latach od startu Tarczy Językowej dla firm, nauka języków znów zajęła zasłużone miejsce w katalogu świadczeń pozapłacowych oferowanych przez pracodawców. Jednak większość z nich nie zdecydowała się na powrót do klasycznych form nauczania języków. Dziś na rynku liczy się elastyczność, oferowanie pracy zdalnej i walka o każdego kandydata. Z tego powodu pracodawcy zamiast zajęć z lektorami wybierają platformę językową, która pozwala zaspokoić potrzeby językowe wszystkich pracowników.

Program Tarcza Językowa dla firm powstał jako wsparcie dla działów HR w obliczu zamrożonych budżetów benefitowych i nagłej pracy z domu. Rok 2021 zakończyliśmy liczbą niemalże 600 beneficjentów, uzyskaliśmy ponad 50 referencji oraz 100 wzmianek o programie w Internecie. Do programu przystąpiły firmy reprezentujące każdą liczącą się na rynku branżę. Po dwóch latach trwania programu Tarcza Językowa dla firm jest polecana przez kolejnych klientów i pracowników działów HR.  


autor | Tomasz Słoma | Director of Business Development w eTutor. Autor programu dla HR – Tarcza Językowa dla firm. Koordynator darmowego kursu „eTutor polski” po ukraińsku.

Zobacz podobne

Czy kultura organizacyjna musi być silna? O konieczności konstruktywnego podejścia do tematu.

Kultura organizacyjna to DNA firmy. Przekłada się na sposób zarządzania organizacją, czyli stanowi ścieżkę od wyznaczania misji i strategii działania, przez kształtowanie norm społecznych, systemu wartości i struktury formalnej, po kryteria doboru pracowników, pielęgnowanie wspólnych relacji, na komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej kończąc. Fundamentem kultury organizacji niezmiennie pozostają relacje międzyludzkie, kształtujące społeczność wewnątrzfirmową i atmosferę pracy. Właściwy klimat organizacyjny sprzyja nie tylko lepszemu zrozumieniu celów firmy, przez co umożliwia pełniejsze identyfikowanie się z organizacją i większe zaangażowanie w realizowane projekty, ale przede wszystkim silniej integruje pracowników, ułatwia komunikację zespołową i pomaga w budowaniu zdrowych relacji. 

Nie naklejaj plastrów, daj narzędzia

Obserwując rynek pracy na przestrzeni ponad dwóch ostatnich lat, można zaobserwować znaczące zmiany w postawie, potrzebach i oczekiwaniach pracowników. Na pierwszy plan wyraźnie wysuwa się nastawienie do pracodawcy i HR, postrzeganych jako “instytucji” wspierającej zespół na każdym etapie jego życia. Zatarła się już wyraźna różnica pomiędzy benefitami dotyczącymi życia zawodowego, jak np. finansowanie warsztatów czy szkoleń, a tymi – odnoszącymi się bezpośrednio do życia prywatnego, jak np. dofinansowanie do żłobków czy diet. Co więc ma zrobić owy pracodawca, gdy zespół składa się z kilkudziesięciu pracowników? W jaki sposób może on poznać indywidualne  potrzeby każdego z nich i na nie odpowiedzieć? Według mnie, odpowiedź na te pytania znaleźć można w starym indiańskim przysłowiu „Nie daruj głodnemu ryby. Podaruj mu wędkę i naucz go łowić”. Czym jest wędka, a czym ryba? W odniesieniu do kultury organizacji postaram się wyjaśnić w niniejszym felietonie.

Jak benefity językowe wspierają rozwój firmy i wizerunek pracodawcy?

Trwający przez kilka ostatnich lat rynek pracownika postawił nowe wyzwania przed działami Human Resources. W dobie niskiego bezrobocia, globalizacji i pracy zdalnej znalezienie wartościowego pracownika stało się zadaniem trudniejszym niż kiedykolwiek. Dzięki sprzyjającemu otoczeniu rynkowemu kandydaci coraz większą wagę przykładają do świadczeń pozapłacowych – innych niż firmy oferują zazwyczaj.

Informacja zwrotna się opłaca! Continous feedback dźwignią poprawy efektywności

W zachodnich przedsiębiorstwach tzw. performance review, czyli okresowa ocena pracy, coraz częściej wypierana jest przez nowy trend: continous feedback, czyli bieżącą konstruktywną informację zwrotną. Korelacje z twardymi KPI pokazują, że wdrożenie continous feedback daje policzalne zyski.