Większość firm ogranicza się do standardowego pakietu benefitów: ubezpieczenie na życie, prywatna opieka medyczna, karta multisport itd. Świadczenia te zaspokajają jednak tylko potrzebę bezpieczeństwa pracowników. Jeśli firma chce przyciągnąć i utrzymać najlepszych pracowników musi zapewnić im możliwość samorealizacji.
Kandydatów nie interesuje już PR-owa otoczka rekrutacyjna a konkretne zobowiązania firm dające im możliwość rozwoju. Lifelong learning, czyli ciągłe i konsekwentne podnoszenie kompetencji jest kluczowe zarówno dla pracowników, jak i pracodawcy. Ich interesy są nie tyle zbieżne, co sprzężone. Rozwój pracownika przekłada się na sukces firmy.
Rok w rok w TOP 3 umiejętności, które pracownicy chcieliby podnieść znajdują się języki obce. Dział HR wspierający sukces firmy nie może nie zaadresować tej potrzeby w ofercie benefitów pozapłacowych. Jest mocny element marketingu rekrutacyjnego, ale też narzędzie do zwiększenia efektywności pracy a co za tym idzie pomnożenia przychodów firmy.
Pracownicy zdają sobie sprawę z potęgi Dźwigni Językowej. Nie każdy z nich wie czym ona jest, ale każdy wartościowy pracownik ją wykorzystuje. Podstawą szybko i dobrze wykonanej pracy jest research. “Nie wyważa się otwartych drzwi” mówi stare powiedzenie. Wykorzystanie go w biznesie oznacza setki tysięcy, jeśli nie miliony zaoszczędzonych pieniędzy.
Case Study, fachowe artykuły, poradniki, wpisy blogowe, dokumentacje – przyswojenie wiedzy i doświadczeń innych firm to czas, którego pracownicy nie zmarnują na próby z których nic nie wynika, a które pochłaniają duże części budżetów. Jednak większość tych materiałów dostępna jest jedynie w języku angielskim, który jest powszechnym językiem w biznesie. Jak więcej? Jakieś 200 razy więcej! Co to oznacza? Firma, której pracownicy nie znają angielskiego ma dostęp do 0,5% wiedzy firmy, która inwestuje w rozwój językowy.
Przekonanie zarządu do podjęcia decyzji o wdrożeniu inicjatyw szkoleniowych to jedno z większych HR-owych wyzwań. Najlepiej zacząć od powyższych liczb. benefity językowe są przede wszystkim inwestycją a nie kosztem. Każda złotówka zainwestowana w kompetencje pracownika to zysk biznesu.
Chcąc, aby powyższe słowa miały praktyczny wymiar, postanowiliśmy przeprowadzić badanie wśród działów HR. Naszym celem było zmierzenie wpływu benefitów językowych na Employer Branding w polskich firmach. W okresie od 2 marca do 19 kwietnia 2022 roku przeprowadziliśmy ankietę wśród 377 profesjonalistów HR. Do podzielenia się swoimi spostrzeżeniami zaprosiliśmy również kilkunastu ekspertów i praktyków.
Zebrane odpowiedzi oraz komentarze ekspertów, połączyliśmy z doświadczeniem zebranym przez ponad 2 lat trwania programu „Tarcza Językowa dla firm”. Od marca 2020 roku pozwolił on setkom firm i tysiącom pracowników nie stracić kontaktu z nauką języków. Cała ta wiedza pozwoliła stworzyć najbardziej wnikliwą publikację dotyczącą wpływu benefitów językowych na rozwój firmy i wizerunek pracodawcy.
84% ankietowanych specjalistów HR uważa, że znajomość języków obcych (głównie angielskiego) ma wpływ na wyniki firmy. Praca zdalna i hybrydowa, digitalizacja i globalizacja spowodowały, że kursy językowe stały się koniecznością. Zastosowanie kursów językowych online wspiera konkretne korzyści biznesowe w nowej rzeczywistości wymuszonej zmianą. Sprawność językowa organizacji wzmocniła szanse na skalowanie biznesu i szybsze wychodzenie poza granice dotychczasowej działalności.
Zapytaliśmy więc respondentów jakie cechy powinien posiadać benefit językowy, aby inwestycja w niego wpisywała się w strategię rozwoju pracowników. W publikacji poznacie m.in. mapę insightów, które można wykorzystać np. w rozmowach z zarządem. 5 poniższych cech i związanych z nimi korzyści pojawiało się najczęściej:
Opinia ankietowanych specjalistów HR potwierdza, że benefit językowy powinien nie tylko zwiększać kompetencje językowe pracowników, ale również wspierać realizację celów biznesowych firmy.
Według naszego badania 75% respondentów zwróciło uwagę, że podczas rekrutacji kandydaci pytają o dostęp do benefitów językowych, a szkolenia językowe zwiększają atrakcyjność oferty pracy i mogą stanowić decydujący czynnik w wyborze pracodawcy. Oznacza to, że w przypadku nieposiadania w swojej ofercie benefitów językowych 3 na 4 kandydatów oceni naszą firmę niżej niż konkurencję.
Coraz mocniej doświadczamy nowych modeli pracy, w których język obcy jest kluczowy – GIG economy czy zawodowi „digital nomadzi”. To także koronny argument w rozmowach rekrutacyjnych z przedstawicielami pokolenia Z – dla nich ważny jest samorozwój i realna perspektywa wykorzystania umiejętności językowych chociażby w kontekście korzystania z nowinek technologicznych.
Wielu pracowników, niezależnie od wieku, branży, płci i doświadczenia, myśli dziś o pracy jako o środku prowadzącym do samorealizacji. Praca staje się drogą do rozwoju, a nie celem samym w sobie. W społeczeństwie nastąpiła radykalna zmiana w sposobie postrzegania roli zawodowej i definiowaniu korzyści, jakie powinna dawać nam praca.
Znajomość języków wspiera interakcje społeczne i integruje pracowników w rozproszonej strukturze. Jest także świetnym sposobem na zachęcanie pracowników do rozwijania umiejętności pozazawodowych, związanych z ich pasjami i marzeniami.
Warto pomyśleć o benefitach językowych w kategorii czynnika budującego lojalność i zaangażowanie. Benefit powinien być realną odpowiedzią na potrzeby pracownika i być dostosowanym do jego planów rozwoju. Zwiększa to satysfakcję i buduje lojalność, co przekłada się na niższą rotację. Pracownik staje się wiernym ambasadorem, czyli najbardziej wiarygodnym i autentycznym firmowym „PR-owcem”.
Od efektywnego benefitu pozapłacowego, do sprawnie działającego mechanizmu EBowego droga może być naprawdę krótka. Benefit językowy przestaje być tylko dodatkiem do pensji. Jest narzędziem w rękach działu HR, który za jego pomocą może kształtować inkluzywną kulturę organizacyjną.
Pobierz pełną wersję publikacji: “Jak benefity językowe wspierają budowanie wizerunku pracodawcy? Podsumowanie badania i komentarze praktyków HR & EB”
POBIERZ >>
Dowiedz się jak:
Zapraszam do lektury i… #makeEBmatter!