O tym, że w życiu trzeba być szczerym, wie każdy. W rekrutacji obiecywanie złotych gór również nie popłaca. Mogłoby wydawać się, że dla większości poszukujących pracy to informacja o wysokości wynagrodzenia jest głównym oczekiwaniem względem procesu. Wyniki najnowszego badania Candidate Experience w Polsce 2019 mogą jednak zaskoczyć. Okazuje się, że to czego kandydaci chcą od pracodawcy to szczerość i rzetelność, w rozmowach na temat stanowiska, na jakie aplikują – takiej odpowiedzi udzieliło aż 9/10 specjalistów (88%).
Kandydaci już w pierwszym etapie rekrutacji chcą dowiedzieć się o najciekawszych, jak i tych mniej fascynujących zadaniach, które będą wiązały się z codzienną pracą. Nikt nie lubi zaskoczeń, tym bardziej nieprzyjemnych. Lepiej wyłożyć przysłowiowe karty na stół i oszczędzić nowemu pracownikowi rozczarowań, a pracodawcy kolejnego czasochłonnego poszukiwania nowego kandydata.
Powszechnie utarło się, że kandydaci automatycznie wrzucają firmę, w której nie uzyskali zatrudnienia, do worka z negatywnymi doświadczeniami. Więc po co w ogóle dbać o candidate experience? Okazuje się, że brak oferty współpracy nie jest najważniejszą determinantą, przeważającą szalę wrażeń na „te złe”.
Odpowiedzi specjalistów (udzielone w wyżej wspomnianym badaniu) zapytanych o wynik ich ostatniego procesu i o to, jak go oceniają, pokazują, że zarówno ci, którzy otrzymali propozycję pracy, jak i odrzuceni odbierają procesy pozytywnie. W przypadku osób zatrudnionych 8/10 aplikujących wyniosło pozytywne wrażenia (84%), a wśród kandydatów, którzy zostali z procesu odrzuceni, 2/5 ocenia proces na plus (42%). Wyniki badania pokazują, że to, jak zostaniemy ocenieni przez kandydatów, zależy w dużej mierze od tego, czy zadbamy o pozytywny odbiór naszej organizacji w trakcie rekrutacji. A dbając o candidate experience mamy większe prawdopodobieństwo, że kandydat wróci do nas za jakiś czas, by wziąć udział w kolejnym procesie.
Poszukujący pracy chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami, zarówno pozytywnymi, jak i negatywnymi. Rozmawiają o procesach ze znajomymi z branży, z rodziną, często dzielą się swoimi wrażeniami szerzej, w Internecie. Nie raz rekruterzy zadają sobie pytanie: „skąd negatywne opinie na temat rekrutacji w mojej organizacji?” Przecież robią wszystko zgodnie z powszechnie znanymi dobrymi praktykami.
Najprostszą drogą do uzyskania odpowiedzi na to pytanie jest zadanie go kandydatom. Może wcale nie chodzi o sposób prowadzenia spotkań, a niekomfortowy pokój, w którym się odbywają? Aż 98% ankietowanych deklaruje, że chętnie podzieli się swoją opinią na temat procesu z pracodawcą. Dlaczego by nie wykorzystać tej deklaracji i poznać odpowiedzi na nurtujące pytania? Badanie opinii kandydatów pomoże poprawić to, co „kuleje” w procesach rekrutacyjnych, bez potrzeby zastanawiania się nad tym, co to może być. Kandydaci sami podpowiedzą, co robić dalej, by wznieść candidate experience procesu na wyżyny.