Czego nauczyliśmy się o działach HR przez dwa lata istnienia Tarczy Językowej dla firm

  • today wt, 24 Maj 2022
Początek 2020 roku oznaczał dla pracowników firm utratę lub wstrzymanie wielu benefitów. Szkolenia językowe były prawdopodobnie jednymi z pierwszych na liście. Trwający wiele tygodni chaos, wstrzymane budżety szkoleniowe i brak jakiejkolwiek decyzyjności kazały poważnie zastanowić się nad tym co dalej.

Działy HR potrzebują twardych danych

Jako lider na rynku e-learningu językowego eTutor miał możliwość otworzenia swoich zasobów za darmo, na wiele miesięcy, dowolnej liczbie odbiorców B2B. Celem projektu było wówczas przede wszystkim przywrócenie pracownikom utraconego kilka tygodni wcześniej dostępu do nauki języków obcych. Udostępniliśmy bezpłatnie ponad 2500 lekcji online z języka angielskiego i niemieckiego na wszystkich poziomach zaawansowania. Przekazaliśmy do dyspozycji pracowników i HR-u kursy ogólne, biznesowe, specjalistyczne i podróżnicze. 

Pierwsze wdrożenia pokazały, że kluczowym elementem wsparcia było raportowanie aktywności i zaangażowania pracowników. Cykliczne statystyki nauki na platformie pozwoliły działom HR zorientować się czy organizacja jest gotowa na nowy format kształcenia. Zbierane sukcesywnie dane i pozytywny feedback od pracowników skłaniały działy HR do myśli o powrocie do benefitów językowych na stałe. 

W trakcie realizacji programu otrzymaliśmy cenne wskazówki i sugestie dotyczące platformy i sposobu jej wykorzystania w firmach. Etutor stał się elementem angażującym wszystkich pracowników, zarówno biurowych jak i produkcyjnych. Potwierdzały to raporty generowane oddzielnie dla każdego obszaru w organizacji. Tym samym działy HR zyskały solidny argument dla zarządu, aby umieścić benefit w budżecie szkoleniowym. 

Zaangażowanie działu HR jest kluczowe dla sukcesu

Tarcza Językowa znalazła swoje miejsce w największej w Polsce niemieckiej sieci drogerii. Program został zaimplementowany w organizacji z niezwykłym zaangażowaniem i energią Działu Szkoleń i Rozwoju. Proaktywna postawa tak potrzebna do zachęcania pracowników do samorozwoju zrodziła niezwykły pomysł. 

Do celów promocji benefitu został stworzony motywator, brand hero, który kojarzył się pracownikom z platformą eTutor, zapraszał codziennie do nauki i towarzyszył podczas wielu wewnętrznych i zewnętrznych wydarzeń. Dzięki kreatywnemu działaniu zespołu human resources, nauka języków online zdobyła w firmie olbrzymią popularność a zaangażowanie i aktywność pracowników na platformie utrzymuje się na bardzo wysokim poziomie. 

Dzięki ciężkiej pracy działu HR pracownicy czują, że platforma językowa nie jest jedynie dodatkiem do kafeterii benefitów, ale częścią kultury organizacyjnej. Ta inspirująca współpraca pokazała, że Tarcza Językowa dla firm stała bardzo ważnym elementem nowej odsłony działań EB-owych skrojonych na trudne czasy. 

Nauka języków stała się dla HR-u ważnym elementem employer brandingu

W czasach upowszechnienia się pracy zdalnej, dla działów HR stało się oczywiste, że eTutor jest skutecznym wsparciem marki pracodawcy. Działy HR otrzymały potężne narzędzie, dzięki któremu mogły pokazać, że dbają nie tylko o zadowolenie pracowników, ale też wspierają biznes.

Kolejni pracodawcy zaczynali się regularnie chwalić na zewnątrz udziałem w Tarczy Językowej, wykorzystując swoje profile firmowe na LinkedIn, Facebooku, strony kariery, a nawet konta na Instagramie. Posiadanie eTutora w ofercie świadczeń pozapłacowych było jasnym sygnałem dla potencjalnych kandydatów, że firma poważnie traktuje nowe trendy związane z pracą zdalną i digitalizacją biznesu.

W czasie intensywnej konkurencji o pracownika i trudności przy rekrutacjach powstała silniejsza niż jeszcze kilka lat temu potrzeba odróżnienia się od konkurencji. Darmowa nauka języków idealnie wspiera realizację tego celu. Etutor stanowił i stanowi do dzisiaj pomost językowy pomiędzy światem online, remote i hybrid. Jest odpowiedzią na potrzeby zmieniającego się świata biznesu. 

Polityka równości jest priorytetem dla zespołów HR

Nauczanie języków klasycznymi metodami wymaga dużego budżetu oraz zaangażowania działów HR w organizację zajęć. Koszt lekcji z lektorami dla wszystkich pracowników zazwyczaj przekracza finansowo możliwości firm. Dodatkowo udostępnianie nauki języków tylko wybranym pracownikom stoi w sprzeczności z polityką równości, która jest jednym z najważniejszych trendów pro pracowniczych ostatnich lat.

Digitalizacja kursów językowych pozwoliła niskim kosztem zapewnić możliwość nauki języków wszystkim pracownikom. Nie ma znaczenia podział na pracowników produkcyjnych i biurowych, ani zajmowane stanowisko. Platforma językowa pozwala na naukę języków wszystkim, nie nadwyrężając budżetów szkoleniowych. Dodatkowo istnieje możliwość zakupu platformy dla ich rodzin. Podnosi to poczucie dobrostanu pracowników jaki stara się zapewnić każdy dbający o swój wizerunek pracodawca. 

Postępująca digitalizacja wymaga od działów HR większej elastyczności

Po dwóch latach od startu Tarczy Językowej dla firm, nauka języków znów zajęła zasłużone miejsce w katalogu świadczeń pozapłacowych oferowanych przez pracodawców. Jednak większość z nich nie zdecydowała się na powrót do klasycznych form nauczania języków. Dziś na rynku liczy się elastyczność, oferowanie pracy zdalnej i walka o każdego kandydata. Z tego powodu pracodawcy zamiast zajęć z lektorami wybierają platformę językową, która pozwala zaspokoić potrzeby językowe wszystkich pracowników.

Program Tarcza Językowa dla firm powstał jako wsparcie dla działów HR w obliczu zamrożonych budżetów benefitowych i nagłej pracy z domu. Rok 2021 zakończyliśmy liczbą niemalże 600 beneficjentów, uzyskaliśmy ponad 50 referencji oraz 100 wzmianek o programie w Internecie. Do programu przystąpiły firmy reprezentujące każdą liczącą się na rynku branżę. Po dwóch latach trwania programu Tarcza Językowa dla firm jest polecana przez kolejnych klientów i pracowników działów HR.  


autor | Tomasz Słoma | Director of Business Development w eTutor. Autor programu dla HR – Tarcza Językowa dla firm. Koordynator darmowego kursu „eTutor polski” po ukraińsku.

Zobacz podobne

Podwyżki inflacyjne i co dalej – jak utrzymać pracownika w firmie

Inflacja stała się w ostatnim czasie najczęściej powtarzanym hasłem, odmienianym przez wszystkie przypadki. Stale rosnące ceny podstawowych produktów i usług, a co za tym idzie – diametralny wzrost kosztów utrzymania sprawiły, że wielu pracowników zaczęło szukać nowych, lepiej płatnych miejsc pracy. Pracodawcy zaś zaczęli szukać sposobów na zatrzymanie pracownika. Ale czy podwyżki inflacyjne wystarczą? Odpowiedzią na rosnącą inflację mogą okazać się właściwie dobrane benefity oraz angażująca i solidna kultura organizacyjna.

Benefity. Lustro kultury organizacyjnej

„Pokaż mi swój program benefitowy, a powiem Ci, jaką masz – albo możesz mieć – kulturę organizacyjną w swojej firmie”, mógłbym powiedzieć, gdybym lubił aforyzmy. Choć nie oddaje to złożoności zjawiska, jestem przekonany, że sposób myślenia o strategii benefitowej i dobór konkretnych narzędzi wspierających jej wdrożenie w dużej mierze odzwierciedla kulturę organizacyjną firmy.

Dlaczego język angielski jest ważnym benefitem w firmach?

W dzisiejszych czasach angielski bezspornie jest przydatny i wykorzystywany w każdym aspekcie biznesowym. Okres pandemii pokazał, że pracownicy coraz częściej poszukują i oczekują benefitów, które bezpośrednio przełożą się na podniesienie swoich kwalifikacji oraz okażą się dla nich wartością dodaną, pewną inwestycją, a nie jedynie czymś “nice to have”. Znajomość języka angielskiego pozwala nam swobodnie poszerzać swoją wiedzę.

Krótsza praca, szczęśliwszy pracownik, czyli czterodniowy dzień pracy w IT?

Mniej stresu, więcej czasu na swoje pasje, mechanizm ochrony przed wypaleniem zawodowym, zadowolona rodzina, z którą wreszcie można spędzić więcej czasu, szansa na dłuższy i bardziej jakościowy odpoczynek oraz dowiedziony badaniami wzrost produktywności i zaangażowania pracowników – to tylko część zalet czterodniowego tygodnia pracy. Co więcej, wydaje się on idealnym rozwiązaniem na przyciąganie talentów z ultra konkurencyjnego rynku pracy w branży IT, gdzie pracownicy ponad wszystko cenią sobie elastyczność pracy. Czy zatem skoncentrowany tydzień roboczy to benefit przyszłości dla programistów?