W tym artykule:
Co to jest EVP (Employer Value Proposition)?
Skuteczne EVP: krok 1 – zrozumienie marki
Skuteczne EVP: krok 2 – analiza rynku
Skuteczne EVP: krok 3 – badanie pracowników
Skuteczne EVP: krok 4 – wyłonienie wartości
Skuteczne EVP: krok 5 – opracowanie komunikacji
Skuteczne EVP – podsumowanie
W głowie każdego potencjalnego kandydata, zanim odpowie na ofertę pracy, pojawiają się pytania: „Czy chcę być częścią tej organizacji? Jeśli tak, to dlaczego?”. Odpowiedzi będzie szukał w EVP, czyli wartościach i korzyściach, które firma oferuje swoim pracownikom. Employer Value Proposition stanowi coś na kształt employer brandingowego DNA organizacji – i to właśnie w nim wyraża się jej unikatowość. EVP, które w jasny sposób komunikuje, że pracodawca spełnia potrzeby pracowników, potrafi znacząco wpłynąć na przewagę konkurencyjną w kontekście pozyskiwania i budowania zaangażowania najbardziej utalentowanych specjalistów.
EVP opiera się na autentycznych wartościach i tożsamości firmy. Właśnie dlatego w pierwszym kroku w procesie opracowywania EVP dla Twojej organizacji kluczowe będzie pełne zrozumienie marki. Zacznij od przeanalizowania misji i wizji Twojej firmy. Misja jest esencją tego, co firma robi i jakie ma cele, podczas gdy wizja przedstawia idealny obraz przyszłości, do którego firma dąży. Zrozumienie misji i wizji pozwoli Ci uzyskać głębszy wgląd w to, jak Twoja marka chce wpływać na świat i jakie wartości są dla niej ważne.
Przeanalizuj, jak Twoja firma planuje osiągnąć swoje cele i jakie inicjatywy podejmuje, aby rozwijać się na rynku. Zrozumienie strategii biznesowej pozwoli Ci dostosować EVP do długoterminowych planów firmy i zidentyfikować kluczowe obszary, na których warto skoncentrować się w komunikacji z potencjalnymi kandydatami i pracownikami.
Równie istotna będzie identyfikacja unikalnych cech Twojej marki. Co sprawia, że Twoja firma wyróżnia się spośród konkurencji? Czy to innowacyjność, zrównoważony rozwój, elastyczność czy może silny zespół?
Przeprowadź analizę rynku pracy. Pozyskane dane wykorzystaj do lepszego poznania otoczenia, w którym działasz. Zbadaj inne firmy działające w Twojej branży i dowiedz się, czym się wyróżniają jako pracodawcy. Jakie są ich główne komunikaty i wartości? Jakie korzyści oferują swoim pracownikom? Ta analiza pozwoli Ci wskazać własne unikalne cechy i lepiej zrozumieć, w jaki sposób możesz pozostawać konkurencyjny na rynku pracy.
Nie zapomnij również o badaniu trendów rekrutacyjnych. Świat pracy ciągle ewoluuje, a wraz z nim – oczekiwania kandydatów. Dowiedz się, jakie nowe narzędzia, technologie czy metody rekrutacji zyskują na popularności. Być może istnieją innowacyjne sposoby, które możesz włączyć do swojego EVP, aby przyciągnąć uwagę i zainteresowanie najlepszych.
Przeprowadzenie badania wśród obecnych pracowników jest kluczowym krokiem w procesie opracowywania EVP. To pomoże Ci zrozumieć, co motywuje Twoich pracowników, co cenią najbardziej w pracy oraz jak postrzegają Twoją markę jako pracodawcę.
Przeprowadź badania i wywiady wśród obecnych pracowników swojej firmy, aby zebrać informacje na temat ich demografii, motywacji, oczekiwań wobec pracy i korzyści, jakie chcieliby uzyskiwać od pracodawcy. Skoncentruj się na ich doświadczeniach i oczekiwaniach w kontekście kultury organizacyjnej, wynagrodzenia, rozwoju zawodowego, benefitów i warunków pracy. Te dane będą stanowić podstawę do tworzenia person, które pomogą Ci zrozumieć potrzeby różnych pracowników.
Na podstawie wyników stwórz reprezentacyjne profile pracowników. Każda persona powinna zawierać informacje na temat demografii, celów zawodowych, wyznawanych wartości, oczekiwań dotyczących rozwoju, korzyści, jakich oczekują od pracodawcy itp. Tworząc persony, staraj się wczuć w rolę pracownika i zrozumieć jego perspektywę. Zadaj sobie pytanie, dlaczego wskazane cechy, potrzeby i cele są dla niego istotne.
Na podstawie analizy marki, rynku i opinii pracowników zidentyfikuj kluczowe wartości Twojej marki jako pracodawcy. Skoncentruj się na tym, co czyni Twoją firmę atrakcyjną dla pracowników, np.:
Na podstawie wyłonionych wartości stwórz kilka kluczowych komunikatów, które będą reprezentować EVP Twojej marki. Komunikaty te powinny być konkretne i oddawać istotę marki jako pracodawcy. Upewnij się, że są one spójne z misją, wizją i strategią firmy. Następnie przetestuj swoje EVP na docelowej grupie pracowników. Na podstawie uzyskanych informacji zwrotnych dostosuj EVP do potrzeb.
Włącz EVP do ofert pracy, mediów społecznościowych i innych kanałów rekrutacyjnych. Monitoruj skuteczność komunikatów i regularnie oceniaj, czy EVP nadal odzwierciedla wartości i oczekiwania pracowników, a także jest zgodne z rozwojem marki.
Oczekiwania osób zatrudnionych i rynek pracy mogą się zmieniać, dlatego stale rozwijaj i dostosowuj swoje EVP, aby pozostawać konkurencyjnym pracodawcą. Bądź otwarty na opinie pracowników i reaguj na ich potrzeby. Nie bagatelizuj znaczenia komunikacji wewnętrznej – regularnie informuj pracowników o wartościach, korzyściach i możliwościach, jakie oferuje Twoja firma.