Na czasie | odc. 3: Jak przyciągnąć wartościowych pracowników?

  • today czw, 6 Kwi 2023
Pozyskanie utalentowanych kandydatów na rynku pracy to klucz do sukcesu organizacji. W końcu nic nie wpływa na rozwój firmy lepiej niż dobrze dopasowani, wartościowi pracownicy, którzy angażują się w rozwój swojego miejsca pracy. Jak zwrócić uwagę utalentowanych kandydatów na ofertę swojej firmy? Co zapewnić pracownikom, by pozostali lojalni i zmotywowani? Postaw na przemyślaną strategię HR-ową i employer brandingową oraz działania motywacyjne. O czym koniecznie musisz pamiętać? Już podpowiadamy!

  • Pracodawcy, którzy oferują konkurencyjne wynagrodzenia i atrakcyjne pakiety świadczeń, mają większe szanse na przyciągnięcie utalentowanych kandydatów i zatrzymanie najlepszych pracowników.
  • Inwestowanie w zwiększanie kompetencji zatrudnionych specjalistów sprawia, że organizacja staje się atrakcyjna w oczach ambitnych kandydatów, którzy pragną się rozwijać. To także doskonały sposób, by zwiększyć innowacyjność i kreatywność pracowników.
  • Atmosfera w miejscu pracy to istotny czynnik w kontekście pracowniczej retencji. Bezpieczne, akceptujące i oparte na równości środowisko zawodowe to podstawa zmotywowanych zespołów, do których chętnie dołączą utalentowani specjaliści.
  • Kandydaci postrzegają firmy oferujące elastyczność trybu pracy jako bardziej atrakcyjne i wspierające, gdyż umożliwiają one zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Dla pracowników oznacza to zwiększenie produktywności i satysfakcji z pracy oraz mniejszy stres. Pracodawcom oferuje natomiast dostęp do szerszej puli utalentowanych kandydatów.
  • Wielu kandydatów szuka firm, które są zgodne z ich osobistymi wartościami i przekonaniami. Warto jasno przekazywać misję i wartości swojej firmy w ogłoszeniach o pracę i podczas rozmowy kwalifikacyjnej, by wyłonić najlepiej dopasowanych do celów organizacji specjalistów.

 

W tym artykule:

Krok 1. Konkurencyjne wynagrodzenie

Krok 2. Przestrzeń na rozwój

Krok 3. Pozytywna kultura organizacji

Krok 4. Elastyczny model i czas pracy

Krok 5. Misja i wartości

Podsumowanie

 

Krok 1. Konkurencyjne wynagrodzenie

Budując strategię HR-ową organizacji, nie można pominąć roli, jaką w przyciągnięciu wartościowych pracowników odgrywają atrakcyjne wynagrodzenia i pakiety świadczeń pozapłacowych. Upewnij się, że to, co oferuje pracownikom Twoja firma, pozostaje konkurencyjne względem stawek w branży. Dziś informacje o benefitach i wynagrodzeniach w różnych sektorach i branżach stają się już powszechnie dostępną wiedzą, a widełki na stałe zagościły w ogłoszeniach rekrutacyjnych. Tendencje rynkowe zmierzają w stronę pełnej jawności w tym obszarze. Według naszego raportu „Rynek Pracy Specjalistów H1 2022” pod koniec pierwszego półrocza ubiegłego roku 12% aktywnych ogłoszeń w serwisie Pracuj.pl zawierało informacje o możliwym przedziale zarobków na danym stanowisku. Statystyki te z pewnością będą rosły. Dlatego warto trzymać rękę na pulsie i regularnie weryfikować swoją ofertę. Konkurencyjny pakiet wynagrodzeń i świadczeń to dla potencjalnych kandydatów jasny sygnał, że cenisz ich wiedzę i umiejętności. Adekwatne do wykonywanej pracy wynagrodzenie pomaga również zatrzymać najlepszych pracowników. Jeśli czują oni, że są wynagradzani sprawiedliwie, jest bardziej prawdopodobne, że pozostaną w firmie na dłużej. Wynagradzani stosownie do umiejętności i zaangażowania specjaliści będą bardziej skłonni do odczuwania satysfakcji z wykonywanych obowiązków i zmotywowani do działania. Trudno również nie dostrzec znaczącego wpływu konkurencyjnego wynagrodzenia na wizerunek pracodawcy. Jeśli więc chcesz przyciągać najlepszych pracowników, podczas budowania strategii HR-owej nie możesz pominąć tego aspektu.

Wskazówka: Regularnie badaj tendencje związane z wynagrodzeniami w Twojej branży. Wprowadź w swojej firmie siatkę wynagrodzeń, a w ogłoszeniach zawsze publikuj widełki.

Krok 2. Przestrzeń na rozwój

Najlepsi specjaliści regularnie poszukują możliwości rozwoju i poszerzania swoich umiejętności. Upewnij się, że zapewniasz swoim pracownikom dostęp do programów szkoleniowych, mentoringu i innych zasobów edukacyjnych, które mogą pomóc im w rozwoju kariery i pozyskiwaniu nowej wiedzy. Rozmawiaj z zatrudnionymi osobami na temat ich potrzeb związanych z rozwojem, o tym, jak widza przyszłość w organizacji, badaj poziom satysfakcji i oczekiwania względem firmy, na przykład za pomocą cyklicznych ankiet. Jesteśmy skłonni zostać dłużej z pracodawcami, którzy aktywnie przyczyniają się do tego, że stajemy się lepsi w tym, co robimy. Nie bez powodu w ostatnich latach znacząco wzrosła rola benefitów związanych właśnie z edukacją. Według naszego badania „Benefity oczami pracowników” dla 70 proc. zatrudnionych największe znaczenie w momencie zmiany pracodawcy miałoby dofinansowanie szkoleń. Pracownicy, którzy mają możliwość uczenia się i rozwijania nowych umiejętności, są bardziej skłonni do myślenia w sposób innowacyjny i kreatywny, a to przekłada się na jakość i wydajność ich pracy. Zachęcanie pracowników do rozwijania się, testowania nowych, nieszablonowych rozwiązań może przyczynić się stworzenia firmowej przewagi konkurencyjnej – nowych usług i produktów czy usprawnionych procesów. Pracownicy, w których rozwój inwestujemy, mają szerszy zakres umiejętności i wiedzy. Są więc w stanie lepiej dostosować się do zmian w środowisku biznesowym, przyjąć nowe role i obowiązki.

Wskazówka: Regularnie konfrontuj się z oczekiwaniami rozwojowymi pracowników. Stwórz w organizacji przestrzeń na wewnętrzną wymianę wiedzy, na przykład w formie popularnych w branży IT gildii.

Krok 3. Pozytywna kultura organizacji

Chcesz być na topie wśród wymarzonych pracodawców? Stwórz środowisko pracy, które jest wspierające, pełne szacunku i zintegrowane. Zachęcaj do współpracy, otwartej komunikacji i zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Nasze badanie „Percepcja pojęcia kultury organizacyjnej” nie pozostawia wątpliwości – 81 proc. kandydatów i pracowników uwzględnia kulturę organizacyjną w decyzji o aplikowaniu na stanowisko w firmie.  Kandydatów częściej przyciągają organizacje, które mają silną pozytywną kulturę, zgodną z ich wartościami i stylem pracy. Pozytywna kultura organizacyjna może również pomóc w zatrzymaniu talentów i mieć korzystny wpływ na produktywność – gdy pracownicy czują, że są częścią wspierającego zespołu, chętniej angażują się w swoje obowiązki. W raporcie firmy Robert Walters „The Role Of Workplace Culture In Recruiting Top Talent” czytamy, że niemal ¾ pracowników odeszło z pracy z powodu niedopasowania kulturowego. Bezpieczne, wspierające środowisko pracy to niższy poziom stresu i niepokoju. A to oznacza wyższy poziom satysfakcji z pracy.

Wskazówka: Niech kultura organizacyjna Twojej firmy nie będzie tajemnicą – komunikuj działania z nią związane za pośrednictwem social mediów i w ogłoszeniach rekrutacyjnych.

Krok 4. Elastyczny model i czas pracy

Liczby nie pozostawiają wątpliwości. Dążymy do tego, by pracować elastycznie. Jak wynika z badania Antal i Sodexo „Cztery osobowości – jeden rynek pracy”, pracownicy dziś chcieliby pracować zdalnie (76 proc.) oraz dostosowywać czas pracy elastycznie do swoich potrzeb (81 proc.). By odpowiedzieć na te oczekiwania pracowników i kandydatów, rozważ oferowanie pracy zdalnej (o ile oczywiście jest to możliwe na obsadzanym stanowisku) i elastycznych harmonogramów w zgodzie z work-life balance. Pracownicy, którzy mogą samodzielnie zarządzać czasem, są bardziej produktywni i mniej zestresowani.  Ponadto Twoja oferta może trafić do szerszego grona kandydatów, co zwiększa szansę na pozyskanie utalentowanego pracownika. To rozwiązanie, które równocześnie odpowiada na potrzeby pracowników i zwiększa możliwości pracodawcy. Absolutny win-win.

Wskazówka: Pytaj pracowników i kandydatów, jaki tryb pracy najkorzystniej wpłynie na ich wydajność oraz pozwoli na zachowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym. Komunikuj otwartość na rozmowę i znalezienie dogodnego dla wszystkich rozwiązania lub kompromisu.

Krok 5. Misja i wartości

Organizacje, które mają określony zestaw wyznawanych wartości i jasną misję, są często pozytywnie postrzegane w swojej branży i społeczności. Nic w tym dziwnego. Pracownicy chcą czuć, że ich praca ma sens i przyczynia się do osiągnięcia większego celu. Chcą pracować dla organizacji, która podziela ich przekonania i jest zaangażowana w wywieranie pozytywnego wpływu, na przykład poprzez działania CSR-owe. Taka reputacja może uczynić organizację bardziej atrakcyjną dla kandydatów. Kiedy wartości i misja organizacji są jasne i dobrze zakomunikowane, również obecni pracownicy są bardziej skłonni do pozostania w firmie na dłużej. 57 proc. ankietowanych uczestniczących w badaniu „Kultura organizacyjna i innowacyjność” przeprowadzonym przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju zadeklarowało, że wspólnie wyznawane przez pracowników wartości i normy sprzyjają innowacyjności.  Ustal więc spójną z działaniami firmy komunikację dotyczącą misji i wartości, a przyciągniesz utalentowanych pracowników, którzy będą tworzyć bardziej zaangażowane i zmotywowane zespoły.

Wskazówka: Bądź konsekwentny w komunikowaniu wartości i celów – zarówno wewnątrz firmy, jak i podczas działań wizerunkowych, na przykład w social mediach. W strategii employer brandingowej zwróć uwagę na dobór odpowiedniego do komunikowanych wartości głosu i tonu.

Podsumowanie

Aby zwrócić uwagę odpowiednich kandydatów na swoją ofertę oraz sprawiać, że zdolni specjaliści pozostaną w szeregach Twojej firmy, warto bacznie przyglądać się potrzebom osób na rynku pracy oraz branżowej konkurencji. A te będą się zmieniać pod wpływem wielu czynników. Budując strategię HR-ową nastawioną na przykład na nowe talenty, pamiętaj, że to proces wymagający ciągłej uwagi. Tylko w ten sposób będziesz zawsze gotów, by regularnie odpowiadać na oczekiwania najlepszych, którzy mogą przyczynić się do sukcesu Twojej firmy.

Zobacz podobne

Strategia EB krok po kroku – instrukcja do wypracowania EVP dla Twojej marki

Atrakcyjność marki pracodawcy odgrywa kluczową rolę w przyciąganiu i zatrzymywaniu najlepszych talentów na rynku pracy. Fundament skutecznego employer brandingu stanowi wskaźnik Employer Value Proposition (EVP). Czym jest Employer Value Proposition? Jak wypracować EVP dla marki? Podpowiadamy kluczowe kroki, które pomogą Ci stworzyć EVP Twojej organizacji.

Czym jest employer branding i dlaczego warto prowadzić działania z nim związane?

Atrakcyjny wizerunek pracodawcy stanowi dziś jeden z najistotniejszych czynników przyciągających kandydatów i zatrzymujących pracowników w firmie na dłużej. Szczególnie na konkurencyjnym rynku pracy, z jakim obecnie mamy w dużej mierze do czynienia, przemyślany employer branding to sposób na zwrócenie uwagi najbardziej utalentowanych specjalistów. Wspomniane kwestie to tylko niektóre z powodów, dla których EB jest niezbędnym elementem strategii organizacji. Dlaczego jeszcze warto o niego zadbać?

Trudna rola menedżerów liniowych – jak wspierać ich w wyzwaniach?

Menedżerowie liniowi pełnią jedną z kluczowych ról w organizacji – to właśnie oni są odpowiedzialni za realizację celów biznesowych i zapewnienie skutecznego funkcjonowania działów operacyjnych w firmie. Jednocześnie muszą także zarządzać zespołem pracowników, kontrolować koszty oraz utrzymywać wysoki poziom jakości i wydajności. W jaki sposób jako działy HR i organizacje możemy zapewnić wsparcie menedżerom liniowym?

Employer branding w Twojej firmie – o czym warto pamiętać?

Budowanie pozytywnego EB to w dużej mierze klucz do przyciągania i zatrzymywania utalentowanych pracowników. Employer branding, czyli zestaw działań marketingowych mających na celu tworzenie atrakcyjnego wizerunku firmy na rynku pracy, staje się coraz ważniejszy w konkurencyjnym świecie biznesu. Jakie kroki podjąć, aby był skuteczny?