Employer branding w Twojej firmie – o czym warto pamiętać?

  • today czw, 18 Maj 2023
Budowanie pozytywnego EB to w dużej mierze klucz do przyciągania i zatrzymywania utalentowanych pracowników. Employer branding, czyli zestaw działań marketingowych mających na celu tworzenie atrakcyjnego wizerunku firmy na rynku pracy, staje się coraz ważniejszy w konkurencyjnym świecie biznesu. Jakie kroki podjąć, aby był skuteczny?

Employer branding krok po kroku – checklista

Chcesz wzmocnić lub stworzyć od zera swoją markę wśród pracowników i kandydatów? Skorzystaj z poniższej checklisty, która wesprze Cię w budowaniu atrakcyjnego employer brandingu.

 

Krok 1. Strategia EB w Twojej firmie:

  • Zdefiniuj jasne cele, które chcesz osiągnąć. Czy chcesz przyciągnąć specjalistów z danej branży, zwiększyć świadomość marki wśród potencjalnych kandydatów albo zatrzymać i zmotywować obecnych pracowników? Konkretne cele pomogą Ci skoncentrować się na właściwych działaniach.
  • Zidentyfikuj grupy docelowe – to podstawa skutecznego employer brandingu. Wskaż typy kandydatów i pracowników, których chcesz przyciągnąć i zatrzymać. Może to obejmować specjalistów z różnych dziedzin, młodych absolwentów, profesjonalistów z doświadczeniem czy też osoby poszukujące określonych wartości w miejscu pracy. Na tej podstawie stwórz persony, do których będziesz się zwracać w komunikacji EB.
  • Wybierz odpowiednie kanały komunikacji, dostosowane do Twojej grupy docelowej. Mogą to być: media społecznościowe, strony internetowe, platformy rekrutacyjne czy też działania offline: targi pracy i wydarzenia branżowe. Na tym etapie bardzo istotna będzie znajomość zwyczajów i preferencji grupy targetowej.
  • Opracuj sposoby wzmocnienia wizerunku pracodawcy – organizowanie wydarzeń branżowych, nagradzanie osiągnięć pracowników, promowanie wartości i misji firmy to tylko niektóre z licznych możliwości. Ważne jest, aby te działania były spójne z tożsamością Twojej firmy i atrakcyjne dla Twojej grupy docelowej.

Pamiętaj, że strategia employer brandingowa powinna być elastyczna i dostosowana do zmieniających się potrzeb i oczekiwań zarówno kandydatów, jak i pracowników. Pamiętaj więc o regularnej analizie efektywności działań i wdrażaniu zmian zgodnie z otrzymanym feedbackiem.

 

Krok 2. Potrzeby pracowników i kandydatów:

  • Przeprowadź badania za pomocą narzędzi, takich jak ankiety lub wywiady, aby poznać opinie pracowników i kandydatów na temat Twojej firmy. Zapytaj o ich doświadczenia, oczekiwania oraz wrażenia związane z pracą lub procesem rekrutacyjnym, przeprowadzaj także exit interview. To pomoże Ci zyskać wgląd w to, jak Twoja firma jest postrzegana.
  • Zidentyfikuj oczekiwania pracowników i kandydatów, analizując zebrane dane. Czy istotne są dla nich rozwój zawodowy, praca w zespole, elastyczne godziny pracy, pakiet benefitów? A może coś jeszcze innego? Zrozumienie tych oczekiwań pomoże Ci lepiej dostosować ofertę i działania employer brandingowe.
  • Skoncentruj się na poprawie, wdrażając rozwiązania, które lepiej odpowiadają na potrzeby pracowników i kandydatów. Może to obejmować zmiany w procesie rekrutacji, rozwój programów szkoleniowych, ulepszenie polityki benefitowej czy stworzenie przyjaznej i wspierającej atmosfery pracy.

Pamiętaj, że badanie potrzeb pracowników i kandydatów to proces ciągły. Regularne monitorowanie i analiza opinii oraz dostosowywanie działań do zmieniających się oczekiwań pomogą Ci utrzymać atrakcyjność na rynku pracy i lepiej sprostać jego wymaganiom.

 

Krok 3. Zbuduj spójny wizerunek marki:

  • Dopasuj strategię komunikacji do firmy. Skoncentruj się na przekazywaniu tych elementów wartości, misji i kultury organizacyjnej, które są istotne dla Twojej grupy docelowej. Używaj odpowiedniego języka i tonu, który oddaje charakter Twojej firmy i przemawia do pracowników i kandydatów.
  • Opracuj plan komunikacyjny, który uwzględni spójne przekazy i komunikaty na różnych kanałach. Upewnij się, że Twoje przesłanie jest klarowne i dostosowane do preferencji odbiorców. Skoncentruj się na informowaniu o korzyściach i wartościach, jakie oferuje Twoja firma, a także na podkreślaniu unikalnych cech, które wyróżniają Twoją firmę na rynku pracy.
  • Zadbaj o identyfikację wizualną, obejmującą logo, kolorystykę, fonty i inne elementy graficzne. To pomoże Ci się wyróżnić i zbudować rozpoznawalność marki. Upewnij się, że te elementy są spójne i konsekwentnie stosowane we wszystkich materiałach employer brandingowych, w tym na stronie internetowej, w mediach społecznościowych, ogłoszeniach rekrutacyjnych itp.
  • Uczyń ze swoich pracowników ambasadorów marki, włączając ich w działania EB.

Spójna marka pracodawcy buduje zaufanie i przyciąga potencjalnych kandydatów oraz utrzymuje lojalność obecnych pracowników. Warto jednak także obserwować trendy i zmieniające się potrzeby odbiorców.

 

Krok 4. Zainwestuj w rozwój pracowników:

  • Zapewnij pracownikom możliwość rozwijania umiejętności i zdobywania nowych kompetencji poprzez oferowanie różnorodnych szkoleń, warsztatów i programów rozwojowych. Zidentyfikuj obszary, w których pracownicy chcą się rozwijać, i dostosuj ofertę do ich potrzeb. Pamiętaj, że inwestowanie w rozwój pracowników przyczynia się do ich satysfakcji, motywacji, zwiększając równocześnie ich wartość dla organizacji.
  • Przedstaw ścieżki rozwoju i możliwości awansu. Zidentyfikuj aspiracje i cele zawodowe pracowników, a następnie wspieraj ich w realizacji tych celów poprzez wcześniej wspomnianą edukację, mentoring czy też przydzielanie interesujących i wymagających projektów. Możliwość rozwoju kariery w Twojej firmie zachęci pracowników do pozostania na dłużej i przyczyni się do budowania lojalności, a co za tym idzie – wpłynie pozytywnie na Twój wizerunek na rynku pracy.
  • Zadbaj o przyjazną atmosferę. Zapewnij otwarty i wspierający klimat, w którym pracownicy czują się docenieni i zmotywowani. Troszcz się o integrację, stwórz przestrzeń do współpracy i wymiany pomysłów między pracownikami. Atmosfera w organizacji ma ogromny wpływ na zadowolenie i zaangażowanie pracowników!

Inwestowanie w rozwój pracowników nie tylko pozwala utrzymać wysoko wykwalifikowaną kadrę, ale także sprawia, że kandydaci postrzegają firmę jako miejsce, w którym będą mieli szansę się rozwijać i osiągać zawodowy sukces.

 

Krok 5. Wspieraj i komunikuj wartości, które są ważne dla Twojej firmy:

  • Zdefiniuj wartości, które są istotne dla Twojej firmy, takie jak odpowiedzialność społeczna, równość czy zrównoważony rozwój. Komunikuj je jasno zarówno wewnątrz organizacji, jak i poza nią. Wyjaśnij, jak wskazane kwestie wpływają na sposób działania i podejmowania decyzji w firmie (np. jeśli w Twojej firmie istotna jest różnorodność i równość, jak to się przekłada na politykę rekrutacyjną i płacową, inicjatywy integracyjne czy aspekty edukacyjne).
  • Działaj! Angażuj się w projekty społeczne, ekologiczne lub działania charytatywne, które odzwierciedlają Twoje wartości. Możesz np. organizować wolontariat pracowniczy, wspierać lokalne społeczności albo wprowadzać inicjatywy proekologiczne. Pokaż, że Twoja firma działa w sposób odpowiedzialny i zaangażowany, wpływając pozytywnie na społeczność i środowisko.
  • Mów o projektach i inicjatywach, w które firma się angażuje. Wykorzystaj odpowiednie kanały komunikacji – media społecznościowe, raporty – aby informować zarówno pracowników, jak i kandydatów o swoim zaangażowaniu.

Upewnij się, że Twoje działania są autentyczne i konsekwentne. Wiarygodność jest kluczowa w budowaniu zaufania i lojalności, unikaj więc pozornego zaangażowania, działań fasadowych. Odbudowywanie pozytywnego wizerunku marki po utracie wiarygodności wśród odbiorców jest o wiele trudniejsze niż tworzenie go od podstaw.

EB w Twojej firmie – podsumowanie

Od zdefiniowania strategii przez badanie opinii pracowników i kandydatów po inwestowanie w rozwój zatrudnionych i promowanie wartości firmowych – to wszystko składa się na skuteczne budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy. Choć employer branding wymaga czasu i zaangażowania, inwestycja w ten obszar to jedna z najlepszych decyzji, jakie możesz podjąć. Daj się poznać pracownikom i kandydatom od najlepszej strony!

Zobacz podobne

Strategia EB krok po kroku – instrukcja do wypracowania EVP dla Twojej marki

Atrakcyjność marki pracodawcy odgrywa kluczową rolę w przyciąganiu i zatrzymywaniu najlepszych talentów na rynku pracy. Fundament skutecznego employer brandingu stanowi wskaźnik Employer Value Proposition (EVP). Czym jest Employer Value Proposition? Jak wypracować EVP dla marki? Podpowiadamy kluczowe kroki, które pomogą Ci stworzyć EVP Twojej organizacji.

Czym jest employer branding i dlaczego warto prowadzić działania z nim związane?

Atrakcyjny wizerunek pracodawcy stanowi dziś jeden z najistotniejszych czynników przyciągających kandydatów i zatrzymujących pracowników w firmie na dłużej. Szczególnie na konkurencyjnym rynku pracy, z jakim obecnie mamy w dużej mierze do czynienia, przemyślany employer branding to sposób na zwrócenie uwagi najbardziej utalentowanych specjalistów. Wspomniane kwestie to tylko niektóre z powodów, dla których EB jest niezbędnym elementem strategii organizacji. Dlaczego jeszcze warto o niego zadbać?

Jak przygotować firmę do udziału w targach pracy online?

Targi pracy online – jedno z najpopularniejszych, ale też najczęściej dyskutowanych narzędzi employer brandingowych. Często zadawane są pytania: czy targi pracy są efektywne, czy warto się na nich pojawiać, jakie to może przynieść efekty? A tymczasem na samych wydarzeniach wciąż i niezmiennie pojawia się wielu kandydatów. Skąd wobec tego takie pytania i obawa, że targi nic nam nie dadzą? Bo sama obecność na targach pracy nie wystarczy, a brak wcześniejszego przygotowania rzeczywiście może skutkować poczuciem, że wydarzenie było miłym przeżyciem, ale nie miało przełożenia na konkretne efekty.

Śladami kandydatek i kandydatów cz. 3 | Co podbija serca szukających pracy?

Czy idealni, dopasowani aplikujący na nasze oferty pracy są niczym mityczne stworzenia, których stale szukamy, ale pozostają dla nas tajemnicą? Niby jesteśmy stale na ich tropie, analizujemy wszelkie ślady i poznajemy zwyczaje, ale pozostają oni często nieosiągalni… Nie. Tak nie jest i nie warto karmić się takimi przekonaniami. Rzeczywistość jest o wiele prostsza, a w sukurs przychodzą badania i analizy z obszaru candidate experience.