Employer branding (nazywany również skrótowo EB) to w dosłownym tłumaczeniu marka pracodawcy. W praktyce oznacza strategię oraz zestaw działań, które doprowadzić mają do wykreowania pozytywnego wizerunku organizacji w kontekście miejsca pracy, który przyciąga utalentowanych kandydatów oraz buduje lojalność i zaangażowanie pracowników.
Strategia employer brandingowa obejmuje wiele obszarów, takich jak komunikacja zewnętrzna i wewnętrzna, projektowanie atrakcyjnych ścieżek kariery, oferowanie benefitów pozapłacowych, tworzenie przyjaznej i zrównoważonej kultury organizacyjnej oraz aktywną partycypację w inicjatywach związanych z lokalną społecznością czy środowiskiem. Ważnym elementem jest również świadome budowanie marki pracodawcy poprzez korzystanie z mediów społecznościowych i firmowych stron internetowych oraz innych kanałów komunikacji.
Przykładając coraz większą wagę do informacji dostępnych w sieci, opinii pracowników oraz doświadczeń innych osób związanych z daną firmą, kandydaci starają się dokładnie ocenić, czy organizacja spełnia ich oczekiwania. Poszukują przecież nie tylko stanowiska, ale także miejsca, gdzie będą mogli rozwijać swoje umiejętności, realizować zawodowe ambicje oraz być częścią społeczności, której przyświecają wspólne cele. Właśnie dlatego silny employer branding, oparty na jasno zdefiniowanej misji i wartościach, pozwala kandydatom zrozumieć, jak firma może plasować się w kontekście ich oczekiwań. Dzięki temu specjaliści, zanim zaaplikują na stanowisko, mogą dokonać świadomego wyboru i zdecydować, czy organizacja jest dla nich odpowiednim miejscem.
Wraz ze wzrostem atrakcyjności firmy na rynku pracy rośnie liczba aplikacji dopasowanych kandydatów. A to redukuje koszty m.in. publikacji ofert czy usług zewnętrznej firmy rekrutacyjnej. Prócz oszczędności związanych z budżetem możemy zaoszczędzić również czas. Zamiast desperacko szukać kandydatów, organizacja może wybierać spośród odpowiednio dopasowanych profesjonalistów, co przyspiesza cały proces i umożliwia szybkie wypełnienie wakatów. Dając się poznać jako dobry pracodawca, jeszcze zanim kandydat wciśnie guzik „aplikuj”, organizacja wpływa także pośrednio na rekrutacyjne wskaźniki konwersji – kandydaci, którzy już na początku procesu są przekonani do wartości i kultury organizacji, są bardziej skłonni zaakceptować ofertę pracy, zwiększając tym samym skuteczność rekrutacji i obniżając wskaźnik rezygnacji.
Last but not least – skuteczny EB pozwala organizacji budować długoterminowe relacje z kandydatami, nawet jeśli nie zostaną oni zatrudnieni na danym stanowisku. Pozytywne doświadczenia kandydatów, które wynikają z interakcji z firmą, mogą przełożyć się na rekomendacje związane z pozytywnym candidate experience, umocnienie wizerunku pracodawcy wśród kandydatów, a nawet na przyszłe zainteresowanie kandydata innymi ofertami pracy w rzeczonej firmie.
Pracownicy, którzy czują się bezpiecznie, mają możliwości rozwoju i dobre relacje z zespołem, są mniej skłonni poszukiwać innych opcji zatrudnienia. To z kolei przyczynia się do obniżenia rotacji w firmie, co pozwala uniknąć kosztów związanych z rekrutacją i szkoleniem nowych osób, utrzymać ciągłość w realizacji projektów oraz osiąganiu celów biznesowych i rozwojowych organizacji. Pracownicy dziś szukają organizacji, które oferują pozytywną kulturę pracy, zdrową równowagę między życiem prywatnym a zawodowym, konkurencyjne wynagrodzenie oraz przydatne benefity. Wizerunek pracodawcy ma również wpływ na poczucie przynależności – pracownicy chcą być częścią organizacji, która jest ceniona i szanowana zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Silny employer branding przyczynia się do budowania poczucia tożsamości i dumy z bycia częścią organizacji odnoszącej sukcesy i wspierającej pracowników.
Istotną rolę w kontekście EB odgrywa employee advocacy. Poprzez dzielenie się informacjami, udostępnianie treści na mediach społecznościowych, a także rekomendowanie firmy swoim znajomym, pracownicy stają się ambasadorami marki. Pracownicy mogą podzielić się swoimi pozytywnymi doświadczeniami związanymi z pracą i promować firmę np. w swoich sieciach społecznościowych. Główną korzyścią employee advocacy jest wiarygodność przekazu, który bywa doceniany przez odbiorców bardziej niż tradycyjne działania marketingowe. Pracownicy mają unikalną perspektywę i są w stanie opowiedzieć o swoich sukcesach, rozwoju zawodowym i satysfakcji z pracy w sposób autentyczny i przekonujący. Employee advocacy ma potencjał do zwiększenia świadomości marki, dotarcia do nowych klientów oraz budowania ich lojalności. W tej strategii bardzo istotne pozostaje zaangażowanie pracowników poprzez budowanie pozytywnej kultury organizacyjnej, zapewnienie odpowiednich narzędzi i szkoleń, a także docenianie ich za aktywność i wkład w promocję firmy.
Przemyślany, strategicznie prowadzony employer branding przyciąga najlepszych kandydatów i pozwala zatrzymać w szeregach organizacji najbardziej utalentowanych pracowników. Dzięki dobrej strategii EB organizacja może osiągnąć liczne korzyści – zarówno krótko-, jak i długofalowe – również z perspektywy biznesowej. Dbając o potrzeby pracowników i kandydatów, możemy liczyć na ich wsparcie w procesie tworzenia marki pracodawcy. A wsparcie usatysfakcjonowanych pracowników jako ambasadorów marki to klucz do autentycznej i skutecznej promocji.