Opiekuńcza korporacja w hybrydowej rzeczywistości

  • today pon, 21 Lut 2022
Pandemia COVID-19 przedefiniowała nasze życie, zarówno to prywatne, jak i zawodowe. Niektóre ograniczenia i utrudnienia w „normalnym” – jak postrzegaliśmy je przed marcem 2020 roku – funkcjonowaniu pozostaną z nami na dłużej. Pytanie, jak szybko i jak sprawnie dostosują się do nich polscy pracodawcy. Od tego jak zadbają o swoich pracowników, będzie zależało utrzymanie wysoko wykwalifikowanych specjalistów oraz zespołów przez nich tworzonych.

artykuł sponsorowany

W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy wielu z nas zmieniły się priorytety. Doceniliśmy takie wartości jak zdrowie, rodzina i bezpieczeństwo dnia codziennego. To spowodowało, że oczekiwania pracowników w stosunku do swojego pracodawcy też uległy zmianie. Ludzie w firmach oczekują poświęcenia większej uwagi właśnie tym obszarom: zdrowiu, równowadze życiowej i bezpiecznej organizacji pracy. To wyzwanie, przed którym stanęły wszystkie organizacje, zarówno te zatrudniające kilku czy kilkunastu pracowników jak i potężne korporacje.

Dziś często nie wyobrażamy sobie funkcjonowania przedsiębiorstwa bez dominującej pracy zdalnej. Są oczywiście tacy, którzy w takiej sytuacji odnaleźli się niczym ryba w wodzie i nigdy nie pracowało im się lepiej. Jednak przeważająca większość z nas odczuwa negatywne skutki pracy w warunkach domowych. Jak duża jest to skala, niech świadczy fakt, że w badaniu Pracodawców RP pt. „Praca zdalna 2.0 – analiza rozwiązań legislacyjnych, ekonomicznych i społecznych związanych z zastosowaniem pracy zdalnej jako odpowiedzi na sytuację epidemiologiczną COVID-19”, na negatywne skutki pracy zdalnej skarży się aż 94% osób. Blisko połowa ankietowanych narzeka na odizolowanie i brak kontaktów społecznych, z kolei co trzeci ma kłopoty z połączeniem pracy zawodowej z życiem rodzinnym.

Te dane są alarmujące, ale równocześnie wskazują kierunki, w których powinny rozwijać się nasze firmy. Pracownicy oczekują jeszcze większej troski ze strony pracodawcy. Rozbudowany system prywatnej opieki medycznej stał się dziś produktem niezwykle pożądanym.

Zadbaj o zdrowie swoje i swoich pracowników

Pod koniec 2020 roku Polska Izba Ubezpieczeń przeprowadziła badanie, dotyczące prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych. Pokazało ono wyraźny wzrost zainteresowania prywatną ochroną zdrowia, szczególnie ze względu na szybki dostęp do specjalistów (wskazało go ponad 50% ankietowanych), możliwość skorzystania z najnowszych technologii, do których dostęp w publicznej służbie zdrowia jest utrudniony (29 %), a także krótkie terminy oczekiwania na rezonans magnetyczny, tomografię komputerową czy inne badania diagnostyczne (24%).

To wszystko system prywatnej ochrony zdrowia oferował już wcześniej i będzie robił to dalej. Z moich obserwacji wynika, że w 2021 roku równie ważne jak dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną, okazały się takie elementy naszych pakietów, jak wsparcie psychologiczne czy dedykowane programy edukacyjne. Z raportu Głównego Urzędu Statystycznego wynika, iż dobrostan psychiczny ponad 7 milionów Polaków został zachwiany przez warunki, którym muszą sprostać w trakcie pracy zdalnej. Wzmogło się poczucie odizolowania i lęku przed przyszłością, zarówno ekonomiczną, jak i zdrowotną. GUS zbierał te dane w II i III kwartale 2020 roku, czyli podczas pierwszej fali pandemii.

Zaoferowanie pracownikom, w odpowiedzi na ich potrzeby, wsparcia psychologicznego oraz doradztwa w obszarze szerokorozumianego komfortu życia pozytywnie wpływa na codzienne samopoczucie i efektywność pracy. Mam na myśli nie tylko klasyczne wsparcie psychologa w systemie opieki medycznej, ale także warsztaty z różnych dziedzin, w tym świadomego odżywiania, ergonomii miejsca pracy, radzenia sobie ze stresem.

Ważnym elementem są także szkolenia kadry menedżerskiej, od której sposobu komunikacji i stylu przywództwa w dużym stopniu zależy skuteczność pracy zespołu w czasach pracy on-line. W enel-med wprowadziliśmy wszystkie te rozwiązania. Część z nich była kontynuacją wcześniej działających programów, dostosowanych do nowej sytuacji, a niektóre elementy były nowością. Działania zostały odebrane bardzo pozytywnie – zwłaszcza warsztaty z radzenia sobie ze stresem – co tylko utwierdziło mnie w przekonaniu, jak ważna jest „opiekuńcza” rola pracodawcy. Dzięki poczuciu bezpieczeństwa, nasi pracownicy są skłonni do podejmowania nowych wyzwań, stają się bardziej kreatywni i przygotowani na kryzysy w przyszłości.

Benefit na miarę 2021 roku

Warto zauważyć, że firmowe pakiety medyczne pozostają jednym z nielicznych benefitów, który jest realizowany w sposób ciągły, nawet w szczycie najgłębszego lockdownu. Pracownicy stracili wówczas dostęp do innych chętnie wybieranych benefitów, takich jak siłownie, baseny, kluby fitness (nazwijmy to ogólnie – do kart sportowych), zamknięte były kina i teatry, nie funkcjonowały stołówki pracownicze czy pokoje relaksu w biurach, zawieszono także zdecydowaną większość wyjazdów integracyjnych.

Pracodawcy stanęli przed wyzwaniem braku silnych motywatorów, ponieważ benefity wciąż pozostają wskazywane w badaniach jako jedna z głównych przyczyn zmiany pracy, bądź obniżenia poziomu satysfakcji i zaangażowania w realizację codziennych zadań na zajmowanym stanowisku. W tej sytuacji pakiety medyczne, rozszerzone o dodatkowe możliwości jak wykonanie testów przesiewowych na koronawirusa, pakiety badań po przechorowaniu na Covid-19, potwierdziły swoją wartość i przyniosły rozwiązanie problemów wielu firm.

Także ze względu na swoją innowacyjność. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom stosowanym przez branżę medyczną, wizyta lekarska nawet w czasie szczytu zachorowań na COVID-19 mogła przebiegać całkowicie bezproblemowo. W czasach, gdy większość spraw załatwiamy z pomocą swojego smartfona, elastyczne i mobilne rozwiązania trafiają w nasze potrzeby i podnoszą komfort życia, zwłaszcza w trudnym 2020 roku. W enel-med wprowadziliśmy pełen pakiet rozwiązań telemedycznych: zarówno e-wizyty, jak i tele- czy wideoporady. Wystawione e-recepty czy e-zwolnienia od razu pojawiały się na prywatnych kontach pacjentów w aplikacji. Dzięki aplikacji pacjenci mogli czuć się bezpiecznie, ograniczając kontakty społeczne w szczycie zachorowań. Potwierdzenie przybycia, a następnie numer gabinetu i dalsze zalecenia były przekazywane w formie online. To pozwalało poczuć się bezpiecznie i obniżało poziom stresu związany z przebywaniem w placówce medycznej w czasie pandemii.

Na koniec chciałabym podkreślić, że benefit powinien odpowiadać na potrzeby, kojarzyć się z troską, indywidualnym podejściem do mnie jako człowieka. Stąd tak ważne jest monitorowanie oczekiwań pracowników, a nawet przewidywanie nadchodzącego trendu. A następnie takie zarządzanie ofertą benefitową, aby spełnić oczekiwania pracowników, nawet te jeszcze nie do końca uświadomione.

Jestem przekonana, że dobry pracodawca od przeciętnego odróżnia się tym, że ten dobry kreuje rzeczywistość pracowniczą i zaskakuje swoich ludzi pozytywnie. Wywołuje poczucie, że pomyślał czego ludzie będą potrzebować w zmianie. W czasie epidemii troska o zdrowie i samopoczucie stała się ważniejsza niż kwestie związane z dobrami materialnymi. Znaczenie zdrowia i opieki medycznej według mnie jest priorytetem, bo tego oczekują nasi pracownicy. Przy czym ważne, aby zdrowie nie ograniczało się do procesu leczniczego, tylko było traktowane znacznie szerzej jako całokształt działań na rzecz dobrostanu pracownika – jako opieka fizyczna, psychiczna, a także profilaktyka na przyszłość.


autorka  |  Alina Smolarek  |  Dyrektor HR w Centrum medycznym ENEL-MED S.A. Odpowiada za realizację strategii personalnej w firmie, funkcjonowanie systemu zarządzania zasobami ludzkimi firmy oraz podejmowanie kluczowych decyzji dotyczących pracowników i rozwoju organizacji.

Zobacz podobne

Podwyżki inflacyjne i co dalej – jak utrzymać pracownika w firmie

Inflacja stała się w ostatnim czasie najczęściej powtarzanym hasłem, odmienianym przez wszystkie przypadki. Stale rosnące ceny podstawowych produktów i usług, a co za tym idzie – diametralny wzrost kosztów utrzymania sprawiły, że wielu pracowników zaczęło szukać nowych, lepiej płatnych miejsc pracy. Pracodawcy zaś zaczęli szukać sposobów na zatrzymanie pracownika. Ale czy podwyżki inflacyjne wystarczą? Odpowiedzią na rosnącą inflację mogą okazać się właściwie dobrane benefity oraz angażująca i solidna kultura organizacyjna.

Benefity. Lustro kultury organizacyjnej

„Pokaż mi swój program benefitowy, a powiem Ci, jaką masz – albo możesz mieć – kulturę organizacyjną w swojej firmie”, mógłbym powiedzieć, gdybym lubił aforyzmy. Choć nie oddaje to złożoności zjawiska, jestem przekonany, że sposób myślenia o strategii benefitowej i dobór konkretnych narzędzi wspierających jej wdrożenie w dużej mierze odzwierciedla kulturę organizacyjną firmy.

Dlaczego język angielski jest ważnym benefitem w firmach?

W dzisiejszych czasach angielski bezspornie jest przydatny i wykorzystywany w każdym aspekcie biznesowym. Okres pandemii pokazał, że pracownicy coraz częściej poszukują i oczekują benefitów, które bezpośrednio przełożą się na podniesienie swoich kwalifikacji oraz okażą się dla nich wartością dodaną, pewną inwestycją, a nie jedynie czymś “nice to have”. Znajomość języka angielskiego pozwala nam swobodnie poszerzać swoją wiedzę.

Czego nauczyliśmy się o działach HR przez dwa lata istnienia Tarczy Językowej dla firm

Początek 2020 roku oznaczał dla pracowników firm utratę lub wstrzymanie wielu benefitów. Szkolenia językowe były prawdopodobnie jednymi z pierwszych na liście. Trwający wiele tygodni chaos, wstrzymane budżety szkoleniowe i brak jakiejkolwiek decyzyjności kazały poważnie zastanowić się nad tym co dalej.