-
today śr, 8 Kwi 2020
-
bar_chart 403 wyświetleń
To tylko rzeczy. Ot, firmowe meble. W ich miejsce pojawią się kolejne. Chyba, że da się im drugie życie. Taka myśl zaświtała w głowach zespołu intive. Później uruchomiono wewnętrzne pokłady entuzjazmu, energii, dobrej organizacji czasu i pracy zespołowej. Efekty kampanii „Zero waste” przerosły najśmielsze oczekiwania, ale co najważniejsze – przyniosły wiele korzyści. Akcja udowodniła, że działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu doskonale integrują, angażują i pozytywnie wpływają zarówno na employer, jak i employee branding.
Studium przypadku firmy intive projektu „Zero Waste”,
zgłoszonego do konkursu HR Dream Team w roku 2019.
Nowe wnętrza, stare wartości
Wszystko zaczęło się od przeprowadzki i zmiany biura we Wrocławiu, po tym, jak nastąpiła fuzja BLStream oraz SMT Software Services i powstała marka intive. Nowa przestrzeń biurowa wymagała nowego wyposażenia i aranżacji. Co więc zrobić ze starymi meblami i przedmiotami? Aby zachować to, co tworzyło niepowtarzalny klimat poprzedniego miejsca oraz mieć na uwadze dobro środowiska naturalnego - uruchomiono projekt „Zero Waste”.
Rzeczy z dwóch dotychczasowych wrocławskich biur znalazły swój nowy dom w innych miastach - gdzie również znajdują się biura firmy – zasiliły podwrocławską szkołę, wsparły organizacje pozarządowe oraz inne lokalne środowiska. W posiadanie firmowych przedmiotów mogli też wejść sami pracownicy, kupując je w atrakcyjnych cenach. Korzystali przy tym ze specjalnej aplikacji do rezerwacji przedmiotów. Pozyskane w ten sposób pieniądze zostały przekazane na cele statutowe Fundacji Rozwój.
Integracja: od HR po UX
Aby płynnie zarządzać dość rozbudowaną akcją, potrzebny był dobry plan, uwzględniający rozmaite aspekty, jak choćby inwentaryzacja, ustalenie cen i fakturowanie. Bardzo dużo zależało też od przejrzystej i bieżącej komunikacji w zespołach. Projekt został podzielony na etapy, a w jego realizację włączali się pracownicy różnych działów, m.in. HR, administracji, księgowości i UX
(user experience). Kompetencje specjalistów doskonale się ze sobą uzupełniały. Przykładowo, dział UX przygotował projekt graficzny aplikacji, dział administracji zadbał o formularz inwentaryzacji i dokumentację fotograficzną, a dział księgowości dopilnował kwestii rozliczeń. Całość koordynował dział marketingu i CSR, angażując się też w realizację poszczególnych zadań.
W pierwszym etapie projektu ponad 80 proc. przedmiotów znalazło nowych właścicieli za pośrednictwem aplikacji. W drugim etapie było to 68 proc. Lista zalet akcji jest naprawdę obszerna. Co ważne, nie chodził tylko o wartościowy gest. Ważne było również to, jak współpraca i zaangażowanie w projekt „Zero Waste” wpłynęły na relacje w zespołach i między działami – jak bardzo wzmocniły nastawienie na kooperację, pozytywną atmosferę i umiejętności miękkie pracowników. Nawiązanie kontaktu z lokalnymi instytucjami i środowiskami oraz przekazanie darowizn stało się źródłem radości i cennych doświadczeń.
Siła pomagania – wartościowy EB!
Zapobiegając utylizacji mebli i chroniąc przed zniszczeniem przedmioty, które będąc w dobrym stanie wciąż nadawały się do użytku, ekipa intive z jednej strony ocaliła bezcenne wspomnienia, z drugiej realnie zmniejszyła ilość wytwarzanych odpadów. Tym samym pracownicy zmieniając biuro i rozpoczynając nowy etap we wrocławskim oddziale firmy, pokazali, że wartości, które wyznają – #empathy, #agility, #enthusiasm - nie są jedynie spisane na papierze. Co więcej, akcja tak bardzo spodobała się zespołowi, że będzie kontynuowana także w 2020 roku. Tym razem ekipa intive planuje wspólne nasadzenie 5.000 sadzonek drzew razem z Fundacją Rozwój w okolicach Wrocławia.
Dagmara Perlak
Absolwentka Akademii Ekonomicznej na kierunkach Stosunki Międzynarodowe oraz Komunikacja Marketingowa. Większość zawodowego życia związana z marketingiem, najpierw po stronie agencji, następnie po stronie klienta. Od ponad 2 lat rozwija w dużej, międzynarodowej firmie IT, od podstaw, program i strategię Corporate Social Responsibility.
Członkini CSR Wro Club, wrocławskiego klubu zrzeszającego pasjonatów i praktyków CSR. Zwolenniczka skrupulatnego planowania, projektowego podejścia do pracy oraz działania zakładającego różne możliwe scenariusze. Wierzy w złożoność rzeczywistości i skuteczność współpracy oraz mądrze zaplanowanych inicjatyw.