Pracownicy chcą mieć wybór. Dlaczego karta na siłownię nie zawsze motywuje?

Rynek pracy zmienia się nieustannie. Z jednej strony ma to związek z postępem technologicznym - z drugiej zaś - z rosnącą świadomością pracowników. Kiedyś ludzie pracowali głównie po to, by zaspokoić potrzeby bytowe. Dzisiaj oczekujemy czegoś więcej - chcemy się realizować i rozwijać. I chcemy, by pracodawca potrafił takie potrzeby zaspokoić.
artykuł sponsorowany

Wraz ze zmianami mentalnymi i rosnącą samoświadomością zatrudnionych, obserwujemy także zmiany strukturalne w organizacjach. Coraz większego znaczenia nabiera gospodarka gig economy, która sprawia, że freelancing na świecie rozwija się wyjątkowo szybko.  Przewiduje się, że wolni strzelcy w 2020 roku będą stanowić około 40% siły roboczej w Ameryce i około 25% europejskich zasobów pracowniczych. Z raportu Useme.eu „Freelancing w Polsce edycja 2019” wynika, że dla 49,3% freelancerów taka forma zarobkowania jest jedynym modelem utrzymania.

Talenty na własny rachunek

Co ciekawe - ostatnie miesiące i pandemia COVID-19 nie zachwiała tego trendu, a raczej go wzmocniła. Jedno z ostatnich badań Gartnera ujawniło, że aż 32% organizacji rezygnuje z pracowników etatowych na rzecz freelancerów lub pracowników projektowych/czasowych. Niektóre robią to z konieczności, ponieważ coraz więcej najzdolniejszych talentów przechodzi na model samozatrudnienia. Inni robią to aby zaoszczędzić pieniądze, zmniejszyć powierzchnię biurową i zapewnić sobie większą elastyczność zarządzania pracownikami. Jednak ten trend stawia także poważne wyzwanie przed działami HR. Powstaje bowiem pytanie, jak zarządzać wydajnością pracowników „zewnętrznych”, jak ich zaangażować oraz sprawić, by czuli się częścią firmy?

Zmotywować freelancera

Zaangażowanie pracownika etatowego buduje się na wiele różnych sposobów. Praca w danej firmie to ogromna część jego życia i tożsamości zawodowej – czasami przez wiele lat przychodzi do biura, buduje bezpośrednie relacje z szefami i współpracownikami, bierze udział w integracjach, ma dostęp do przeróżnych świadczeń, a na święta otrzymuje firmowy upominek. W przypadku freelancerów budowa zaangażowania nie jest już tak oczywista. Często brakuje osobistych relacji, tzw. gigger częściej pracuje z domu, a niejednokrotnie - dla kilku firm jednocześnie. Jeszcze do niedawna nie było też możliwości włączenia go w program świadczeń pracowniczych. Pakiet taki bowiem mógł obejmować jedynie osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę. Stanowiło to problem nie tylko w świetle budowania lojalności i zaangażowania, ale także pod kątem przyciągnięcia nowych talentów, które coraz częściej – poza wysokim wynagrodzeniem - szukają atrakcyjnych gratyfikacji pozapłacowych. ABC London Group wypełnia swojego rodzaju lukę na rynku pracowniczym. Kontrakty B2B to coraz częściej stosowane rozwiązanie – już nie tylko w działach IT. Firma stworzyła innowacyjne podejście do budowania lojalności pracowników i zarządzania ofertą benefitów pozapłacowych, skierowane zarówno do pracowników etatowych jak i konsultantów b2b. „Dajemy przedsiębiorcom szansę budowania zaangażowanych i efektywnych miejsc pracy, w których każdy – bez względu na formę zatrudnienia – może czuć się częścią firmy” – mówi Robert Zubrzycki, Prezes Zarządu ABC London Group. „Równy dostęp do benefitów pracowniczych staje się szczególnie ważny teraz - w sytuacji, kiedy pakiet medyczny czy ubezpieczenie na życie oferowane przez organizację – naprawdę robi różnicę” – dodaje.

(Ciągła) zmiana perspektywy

Kwestia równego dostępu do benefitów dla wszystkich zatrudnionych to nie jedyna rzecz, z jaką muszą zmierzyć się firmy chcąc budować zaangażowane miejsca pracy. Pandemia koronawirusa pokazała, że w ciągu zaledwie dwóch miesięcy, potrzeby ludzkie mogą ulec diametralnym zmianom. Przykładowo w 2019 r. według badania Confidence Index - 52% Polaków deklarowało, że od czasu do czasu chciałoby pracować zdalnie. Sytuacja związana z COVID-19 sprawiła, że home office stał się codziennym standardem dla niemalże każdej organizacji. Choć początkowo takie rozwiązanie mogło cieszyć – najnowsze badania dowodzą, że praca zdalna w pełnym wymiarze to nie tylko korzyści – ale też źródło problemów. Międzynarodowy raport „State of Remote Raport 2020” wskazuje, że 20% osób pracujących w domu ma problemy z utrzymaniem efektywnej komunikacji z zespołem, kolejne 20% ma poczucie osamotnienia. Perspektywa pracowników zmieniła się także w zakresie innych popularnych benefitów. „Owocowe czwartki” czy dostęp do kart i voucherów sportowych wyraźnie blednie w obliczu potrzeby wsparcia psychologicznego czy możliwości skorzystania z prywatnej opieki medycznej. Jak wynika z danych BCC – zauważają to pracodawcy, którzy zwracają się ku benefitom bardziej adekwatnym do aktualnych okoliczności.

Dać wybór

Ciągle jednak większość organizacji wybiera za pracownika. Tymczasem prawie wszyscy badani pracownicy (badanie Sodexo Benefits and Rewards Services Polska) chcieliby mieć możliwość wyboru świadczeń i tego oczekują od swoich pracodawców. Taką praktykę stosuje jednak zaledwie 1/3 badanych firm. Wyjątkiem jest sektor IT oraz nowoczesnych technologii i bankowości, gdzie połowa firm daje pracownikom możliwość wyboru interesujących ich benefitów. W innych branżach odsetek pracodawców pozwalających na wybór świadczeń pozapłacowych nie przekracza 35%. To ogromna rozbieżność między realiami a oczekiwaniami pracowników, którzy sami rzadko wybraliby rozwiązania, narzucane przez firmę. Pracownicy, którym pozwala się dokonać wyboru świadczeń, sięgają raczej po rozwiązania niestandardowe, takie jak roczny abonament na samochód, concierge, naukę angielskiego online czy pakiet emerytalny. Często też, w wyniku zamiany sytuacji życiowej – zmieniają wcześniej wybrany pakiet na zupełnie inny, który w danym momencie lepiej trafia w ich podstawowe potrzeby.
„Oferta ABC London Group to kompletna zmiana podejścia do budowania i zarządzania ofertą świadczeń pozapłacowych” – mówi Robert Zubrzycki. „Chcemy, aby nasi Klienci mogli korzystać z benefitów w sposób stabilny, transparentny i przede wszystkim – komfortowy. Wierzymy, że benefity spełniają swoją rolę tylko wtedy – kiedy naprawdę odpowiadają na oczekiwania pracownika” – dodaje.

Czas rewizji

Pandemia COVID-19 niejako zmusiła pracodawców do rewizji strategii wynagradzania pracowników. W branżach, które najbardziej ucierpiały – benefity są częściowo wygaszane lub zamrażane. Z drugiej jednak strony - część firm zaczyna poszukiwać nowych rozwiązań. Coraz więcej pracodawców wyraża także chęć skorzystania ze wsparcia zewnętrznych ekspertów rynku benefitów, których zadaniem jest analiza funkcjonujących w organizacji świadczeń i przebudowa ich w taki sposób, by dostosować benefity do potrzeb oraz obniżyć koszty. „Często są to także koszty obsługi” – mówi Piotr Kędzierski Partner Zarządzający ABC London Group. „Aplikacja ABC ułatwia codzienną pracę zespołom HR, przenosząc obowiązki zarządzania benefitami do systemu gdzie pracownik sam zmienia pakiet opieki medycznej, dodaje dziecko do opieki czy nawet pobiera fakturę do zapłacenia. To optymalizacja procesów – szczególnie w kontekście obecnej sytuacji, kiedy większość zagadnień proceduralnych przenosi się do strefy online” komentuje.

Po co te benefity?

Na koniec pozostaje pytanie: po co w ogóle rozmawiać dzisiaj o benefitach, skoro eksperci wieszczą koniec rynku pracownika? Odpowiedzią niech będzie ostatnie badanie Fleishman Hillard, które jednoznacznie mówi, że to - jak organizacja traktuje pracownika - to już nie tylko kwestia wewnętrzna. Świadomość społeczna jest obecnie wyższa niż kiedykolwiek, a nie od dzisiaj wiadomo, że zadowolony i lojalny pracownik to nie tylko lepsza efektywność czy wydajność, ale też najwspanialszy ambasador marki.    
 

Świadczysz usługi lub masz produkty dedykowane szerokorozumianej branży HR? Prowadzisz agencję doradztwa personalnego, agencję pracy tymczasowej, oferujesz usługi wsparcia marki pracodawcy, innowacyjne benefity albo inne produkty wspierające pracę HR? Chcesz budować ekspercki wizerunek swojej marki oraz dotrzeć do szerokiego grona odbiorców?

Jeśli tak - publikuj w Kompendium HRPobierz ofertę i bądź z nami w edycji 2021!

 
Iwona Gołębska
HRBP w Advanced Business Consulting London Group Ltd. W organizacji odpowiedzialna za wdrażanie i rozwój systemów zarządzania zasobami ludzkimi oraz benefitów pozapłacowych dla pracowników, głównie kontraktorów B2B.

Zobacz podobne

HR Day: od święta i na co dzień

Zaczęło się bardzo spontanicznie. Najpierw – jak to często bywa – było pytanie: co zrobić inaczej niż zwykle? Jak docenić, uhonorować i jednocześnie spotkać się oraz świętować? Jak zrobić to tak, by wydarzenie przeszło do historii? Potem przyszedł czas na dyskusje i… przebłysk idei, jeden z pomysłów został nagłośniony, a potem podchwycony. Powstały zręby koncepcji, która w toku współpracy różnych osób ewoluowała, nabierała kształtów i stopniowo się rozrastała. Dzisiaj HR Day to już kolejna edycja Ogólnopolskiego Dnia Pracowników HR. Ale nie tylko – to coś więcej niż święto przypadające 20 czerwca. To znacznie większa świadomość biznesowa roli HR w organizacjach, bezcenne branżowe więzi i wsparcie, a także bardzo potrzebne poczucie docenienia.

Zosia nie-samosia, czyli jakie rekrutacje warto zlecić na zewnątrz

Zaczynamy, zawieszamy. Wznawiamy. Zmieniamy. Rozszerzamy, albo raczej rozwijamy… Niektóre procesy rekrutacyjne w dobie pandemii przypominały jazdę na roller-coasterze zmierzającym w nie do końca znanym kierunku. Tak samo odczuwali to zarówno rekrutujący, jak i rekrutowani. A jak będzie teraz w (oby!) post-covidowej rzeczywistości? Dynamika na pewno nie spadnie. Czas jest w HR cenną walutą, ale jednocześnie towarem deficytowym. Dlatego planując projekty rekrutacyjne, warto zastanowić się, które rekrutacje lepiej zlecić na zewnątrz, by nie tylko zaoszczędzić czas, lecz także zwiększyć efektywność procesu i dotrzeć do kandydatów najlepiej dopasowanych do wolnego stanowiska.

Rekrutacyjny digitalowy tort. Z wisienką!

Przed Tobą kolejny proces rekrutacyjny, więc naturalnym pierwszym krokiem na ścieżce dotarcia do kandydata jest przygotowanie treści ogłoszenia. A gdyby tak zadbać o promocję oferty i potraktować ją jak reklamę? Digitalowy „tort” czeka na pokrojenie tak, by  jego wisienka wpadła również na rekrutacyjny talerz. Zadbaj więc o to, by pracodawca był syty, a kandydat cały… zadowolony. Do wyboru masz wiele możliwości marketingowo-reklamowych. Dowiedz się, jak wygląda mapa podróży Twojego potencjalnego pracownika, a następnie dobierz odpowiednie narzędzia i rozwiązania online.

Zmiksuj employer branding wg receptury Twojej marki

Powszechnie znane są koncepcje 4P, 4C czy 7P – czyli składowe marketingowej mieszanki idealnej. Liczba składników skutecznego zarządzania popytem na produkt czy usługę zmienia się oczywiście w czasie, a jej twórcami są praktycy i eksperci na co dzień dbający o marketing. Dlaczego o tym piszemy? Ponieważ employer branding również rządzi się prawami zbliżonymi do tych, ze świata marketingu i także w przypadku tego obszaru, by odnieść sukces trzeba dobrze skomponować odpowiednie składniki. Czy marketingowy „narzędziownik” może przydać się specjalistom employer brandingu? Jak najbardziej! Zapraszamy na przegląd rozwiązań, które warto „wypożyczyć” od koleżanek i kolegów z tego działu.