Pokolenie Z na rynku pracy

  • today pt, 3 Gru 2021
Każde pokolenie wchodzące na rynek pracy ma swoje oczekiwania względem pracodawcy i warunków zatrudnienia, a tym samym spędza sen z powiek pracodawców, którzy po pierwsze muszą dostosować swoją ofertę do młodych osób, a następnie dotrzeć do nich i przekonać, że to właśnie nasza oferta jest najlepsza.

artykuł sponsorowany

Czego oczekują od pracodawców?

Młode pokolenie w pierwszej kolejności oczekuje stabilności zatrudnienia, czyli trwałości pozostania w jednym miejscu i pewności w kwestii wynagrodzenia. Dużo chętniej zdecydują się na umowę o pracę niż na własną działalność gospodarczą. Dodatkowo chcieliby realizować swoje pasje i rozwijać zainteresowania w miejscu pracy. Młodzi chcą utrzymać równowagę pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Tutaj należy pamiętać, że jest to pokolenie, które inaczej niż dotychczas powinniśmy motywować. Część z nich w pierwszym miejscu pracy uświadamia sobie, czy jest to praca, jaką chcieliby wykonywać, dająca im satysfakcję. Bardzo ważne są nich dobra atmosfera w miejscu pracy oraz sens pracy. Dodatkowo 51% pokolenia Z chce czuć się docenianym za efekty swojej pracy (pracuj.pl). Jest to pokolenie cyfrowe, dla którego transparentność wynagrodzeń oraz opinie o pracodawcy mają duże znaczenie.

Pracodawcy bardzo chętnie zatrudniają młodych ludzi

To oni wnoszą powiew świeżego spojrzenia, dają potencjał zespołowi oraz wnoszą radość życia. Dzisiaj – ze względu na zarządzanie wielopokoleniowymi grupami (wydłużył się czas aktywności pracowników na rynku pracy) – pracodawcy oczekują od młodych otwartości na inne grupy wiekowe, czyli umiejętności słuchania, konfrontacji i dyskusji oraz współpracy w środowisku zróżnicowanym wiekowo. Bardzo cennym jest umiejętność szybkiego poszukiwania różnych rozwiązań z naciskiem na kreatywność, elastyczność oraz chęć uczenia się. Ponadto pracodawcy zwracają uwagę na tzw. ”skromność zawodową”, czyli adekwatne oczekiwania finansowe względem posiadanych umiejętności. Bardzo wysoko oceniają też kwestię adaptacji w nowym środowisku pracy.

Wizerunek pracodawcy

Środowisko naturalne pokolenia Z to oczywiście Internet. To tam szuka informacji o możliwościach podjęcia praktyki i stażu już podczas studiów. Młodzi chętnie przeglądają profile społecznościowe potencjalnych pracodawców, aby zobaczyć, jak wygląda życie firmy, przeczytać komentarze oraz co inni mówią o pracodawcy.

Dlatego w dzisiejszych czasach tak ważne jest budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy, angażowanie pracowników w ustalanie celów i dbanie o wartości firmy. To właśnie pracownicy są prawdziwymi ambasadorami firmy. Młodzi dużo chętniej podejmują pracę w miejscu, gdzie mają coś do powiedzenia i panuje dobra atmosfera.

Gdzie szukać pokolenia Z?

Mimo dużej popularności branżowych mediów społecznościowych (LinkedIn oraz Goldenline) nie jest to miejsce, gdzie znajdziemy profile młodych osób – studentów oraz uczniów szkół średnich. Wynika to zapewne z obawy, że nie mają jeszcze doświadczenia zawodowego, a jedynym uzupełnieniem profilu jest informacja o edukacji, znajomości języków obcych oraz umiejętnościach.

Bazując na naszym doświadczeniu jako DPM Doradztwo personalne, stworzyliśmy narzędzie, które pozwoli na pokazaniu chęci i predyspozycji zawodowych młodych osób, a nie tylko ich doświadczenia zawodowego. Narzędzie ReadyToWork powstało z myślą o młodych pokoleniach wchodzących na rynek pracy i myślących o zdobywaniu doświadczenia już na etapie nauki oraz dla pracodawców, którzy są otwarci na młode talenty.

ReadyToWork – narzędzie komunikacji między kandydatami i pracodawcami

Korzyści dla pracodawców:

  • skrócenie procesu dotarcia do młodych ludzi
  • wielu kandydatów w jednym miejscu
  • platforma komunikacji z młodymi ludźmi za pomocą narzędzi najlepiej im znanych
  • budowanie relacji z młodym pokoleniem

Korzyści dla kandydatów:

  • skrócenie procesu dotarcia do pracodawców
  • zwiększenie świadomości młodych kandydatów o rynku pracy
  • propozycje współpracy ze strony firm
  • aplikacje bez CV

ReadyToWork to narzędzie kontaktu z młodym pokoleniem. Za pomocą opcji wyszukiwania można skontaktować się z osobami, które studiują na konkretnej uczelni lub konkretnym kierunku. Na platformie uczniowie/studenci nie wypełniają profilu zawodowego, ale profil chęci i predyspozycji zawodowych. Chcemy pomóc młodym osobom w wejściu na rynek pracy, a pracodawcom, pomóc znaleźć wartościowych pracowników. Jest to świetna platforma, która skupia studentów i uczniów z całej Polski oraz firmy z różnych branż. Z nami dotrzesz do najlepszych kandydatów.


autor  |  Jakub Hagno  |  Business Development Manager w DPM Sp. z o.o., autor platformy ReadyToWork, konsultant personalny realizujący projekty rekrutacyjne w obszarze zarządzania strategicznego i operacyjnego, posiadający wieloletnie doświadczenie we współpracy ze spółkami na arenie krajowej i międzynarodowej.

Zobacz podobne

Rusza VIII edycja konkursu HR Dream Team!

Konkurs HR Dream Team od wielu lat cieszy się dużym zainteresowaniem zespołów i branży HR. To idealna przestrzeń na docenienie i wyróżnienie projektów małych, średnich i dużych firm.

Nowy model pracy i rekrutacji. Czy masz wszystko, aby przyciągać największe talenty?

Czy naprawdę nikt nie szuka pracy? Dlaczego znalezienie pracownika tak długo trwa? Nie da się zliczyć na palcach, ilu pracodawców zadaje sobie takie pytanie. A czy rzeczywiście tak jest, że wszyscy ludzie są zatrudnieni na tak dobrych posadach, że ani myślą to zmieniać? Oczywiście, że nie.

Kiedy programista i programistka idą na branżową emeryturę?

Duże wymagania, trudne i często zakończone niepowodzeniem rekrutacje i wysokie ryzyko utraty ważnych talentów – szukanie i zatrudnianie specjalistów z branży IT nie jest łatwe. Ale pośród wielu wyzwań, jakie przed pracodawcami i wspierającymi ich działami HR stawiają programiści i programistki, póki co nie ma obawy przed odchodzeniem pracowników na emeryturę. Ale czy na pewno? Czy liczy się tylko zapisana w ustawie granica wieku? Być może do odejścia na „emeryturę” wystarczy pasja lub oszczędności, które przecież jest z czego odkładać? Albo tak częste dzisiaj wypalenie zawodowe.

Krótsza praca, szczęśliwszy pracownik, czyli czterodniowy dzień pracy w IT?

Mniej stresu, więcej czasu na swoje pasje, mechanizm ochrony przed wypaleniem zawodowym, zadowolona rodzina, z którą wreszcie można spędzić więcej czasu, szansa na dłuższy i bardziej jakościowy odpoczynek oraz dowiedziony badaniami wzrost produktywności i zaangażowania pracowników – to tylko część zalet czterodniowego tygodnia pracy. Co więcej, wydaje się on idealnym rozwiązaniem na przyciąganie talentów z ultra konkurencyjnego rynku pracy w branży IT, gdzie pracownicy ponad wszystko cenią sobie elastyczność pracy. Czy zatem skoncentrowany tydzień roboczy to benefit przyszłości dla programistów?