Pokolenie Z na rynku pracy

  • today pt, 3 Gru 2021
Każde pokolenie wchodzące na rynek pracy ma swoje oczekiwania względem pracodawcy i warunków zatrudnienia, a tym samym spędza sen z powiek pracodawców, którzy po pierwsze muszą dostosować swoją ofertę do młodych osób, a następnie dotrzeć do nich i przekonać, że to właśnie nasza oferta jest najlepsza.

artykuł sponsorowany

Czego oczekują od pracodawców?

Młode pokolenie w pierwszej kolejności oczekuje stabilności zatrudnienia, czyli trwałości pozostania w jednym miejscu i pewności w kwestii wynagrodzenia. Dużo chętniej zdecydują się na umowę o pracę niż na własną działalność gospodarczą. Dodatkowo chcieliby realizować swoje pasje i rozwijać zainteresowania w miejscu pracy. Młodzi chcą utrzymać równowagę pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Tutaj należy pamiętać, że jest to pokolenie, które inaczej niż dotychczas powinniśmy motywować. Część z nich w pierwszym miejscu pracy uświadamia sobie, czy jest to praca, jaką chcieliby wykonywać, dająca im satysfakcję. Bardzo ważne są nich dobra atmosfera w miejscu pracy oraz sens pracy. Dodatkowo 51% pokolenia Z chce czuć się docenianym za efekty swojej pracy (pracuj.pl). Jest to pokolenie cyfrowe, dla którego transparentność wynagrodzeń oraz opinie o pracodawcy mają duże znaczenie.

Pracodawcy bardzo chętnie zatrudniają młodych ludzi

To oni wnoszą powiew świeżego spojrzenia, dają potencjał zespołowi oraz wnoszą radość życia. Dzisiaj – ze względu na zarządzanie wielopokoleniowymi grupami (wydłużył się czas aktywności pracowników na rynku pracy) – pracodawcy oczekują od młodych otwartości na inne grupy wiekowe, czyli umiejętności słuchania, konfrontacji i dyskusji oraz współpracy w środowisku zróżnicowanym wiekowo. Bardzo cennym jest umiejętność szybkiego poszukiwania różnych rozwiązań z naciskiem na kreatywność, elastyczność oraz chęć uczenia się. Ponadto pracodawcy zwracają uwagę na tzw. ”skromność zawodową”, czyli adekwatne oczekiwania finansowe względem posiadanych umiejętności. Bardzo wysoko oceniają też kwestię adaptacji w nowym środowisku pracy.

Wizerunek pracodawcy

Środowisko naturalne pokolenia Z to oczywiście Internet. To tam szuka informacji o możliwościach podjęcia praktyki i stażu już podczas studiów. Młodzi chętnie przeglądają profile społecznościowe potencjalnych pracodawców, aby zobaczyć, jak wygląda życie firmy, przeczytać komentarze oraz co inni mówią o pracodawcy.

Dlatego w dzisiejszych czasach tak ważne jest budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy, angażowanie pracowników w ustalanie celów i dbanie o wartości firmy. To właśnie pracownicy są prawdziwymi ambasadorami firmy. Młodzi dużo chętniej podejmują pracę w miejscu, gdzie mają coś do powiedzenia i panuje dobra atmosfera.

Gdzie szukać pokolenia Z?

Mimo dużej popularności branżowych mediów społecznościowych (LinkedIn oraz Goldenline) nie jest to miejsce, gdzie znajdziemy profile młodych osób – studentów oraz uczniów szkół średnich. Wynika to zapewne z obawy, że nie mają jeszcze doświadczenia zawodowego, a jedynym uzupełnieniem profilu jest informacja o edukacji, znajomości języków obcych oraz umiejętnościach.

Bazując na naszym doświadczeniu jako DPM Doradztwo personalne, stworzyliśmy narzędzie, które pozwoli na pokazaniu chęci i predyspozycji zawodowych młodych osób, a nie tylko ich doświadczenia zawodowego. Narzędzie ReadyToWork powstało z myślą o młodych pokoleniach wchodzących na rynek pracy i myślących o zdobywaniu doświadczenia już na etapie nauki oraz dla pracodawców, którzy są otwarci na młode talenty.

ReadyToWork – narzędzie komunikacji między kandydatami i pracodawcami

Korzyści dla pracodawców:

  • skrócenie procesu dotarcia do młodych ludzi
  • wielu kandydatów w jednym miejscu
  • platforma komunikacji z młodymi ludźmi za pomocą narzędzi najlepiej im znanych
  • budowanie relacji z młodym pokoleniem

Korzyści dla kandydatów:

  • skrócenie procesu dotarcia do pracodawców
  • zwiększenie świadomości młodych kandydatów o rynku pracy
  • propozycje współpracy ze strony firm
  • aplikacje bez CV

ReadyToWork to narzędzie kontaktu z młodym pokoleniem. Za pomocą opcji wyszukiwania można skontaktować się z osobami, które studiują na konkretnej uczelni lub konkretnym kierunku. Na platformie uczniowie/studenci nie wypełniają profilu zawodowego, ale profil chęci i predyspozycji zawodowych. Chcemy pomóc młodym osobom w wejściu na rynek pracy, a pracodawcom, pomóc znaleźć wartościowych pracowników. Jest to świetna platforma, która skupia studentów i uczniów z całej Polski oraz firmy z różnych branż. Z nami dotrzesz do najlepszych kandydatów.


autor  |  Jakub Hagno  |  Business Development Manager w DPM Sp. z o.o., autor platformy ReadyToWork, konsultant personalny realizujący projekty rekrutacyjne w obszarze zarządzania strategicznego i operacyjnego, posiadający wieloletnie doświadczenie we współpracy ze spółkami na arenie krajowej i międzynarodowej.

Zobacz podobne

Rola outplacementu w procesach restrukturyzacji

Restrukturyzacja, szczególnie jeżeli wiąże się z redukcją zatrudnienia, nie jest prostym ani bezbolesnym procesem dla organizacji. Nieprawidłowo przeprowadzona, źle zakomunikowana i wdrożona procedura zwolnień często wyrządza nieodwracalne szkody kulturze firmy i jej wizerunkowi jako pracodawcy.

Certyfikacje przewagą na rynku pracy?

Certyfikacje i poświadczenia umiejętności stanowią integralną część rynku pracy. CV kandydatów wypełnione są certyfikacjami z różnych dziedzin. W tym artykule postaram się przybliżyć ich wartość oraz wpływ na pozycję na rynku pracy.

[HR w zmianie VII] Technologie w HRM. Rewolucja czy ewolucja?

Choć na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy branża HR wykonała szybki ruch w stronę digitalizacji, boom technologiczny w tym obszarze jeszcze nie nastąpił. Widoczna zmiana dokonała się w obszarach rekrutacji i tzw. „twardego HR”, tj. kadrowo-płacowym, jednak na większą transformację cyfrową, nadal jeszcze trzeba poczekać. Jak wynika z raportu „Silniejsza pozycja HR i potencjał dla technologii” w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy aż 40% badanych firm w ogóle nie planuje wdrażać nowych lub zmieniać dotychczasowych rozwiązań HR-techowych. Czy to oznacza, że jest tak dobrze? Czy może potencjał wciąż pozostaje niewykorzystany?

[HR w zmianie VI] HR opuszcza strefę rozwojowego komfortu

Mimo, że rozwój pracownika bardzo mocno wiąże się z indywidualnymi aspiracjami, predyspozycjami i celami, w rzeczywistości stanowi jeden z elementów zbiorowej układanki tworzącej obraz organizacji. Narzędzi do samodzielnej nauki stale przybywa, jednak to właśnie wzajemna wymiana wiedzy i inspiracji odgrywa szczególną rolę, a jednocześnie stanowi wyzwanie w czasach, gdy lista potrzebnych kompetencji stale się zmienia, bezpośredni kontakt wśród pracowników jest ograniczony, onboarding odbywa się online, a w rozproszonych zespołach spotykają się przedstawiciele różnych generacji mający odmienne oczekiwania i przyzwyczajenia.