Podwyżki inflacyjne i co dalej – jak utrzymać pracownika w firmie

  • today pt, 10 Cze 2022
Inflacja stała się w ostatnim czasie najczęściej powtarzanym hasłem, odmienianym przez wszystkie przypadki. Stale rosnące ceny podstawowych produktów i usług, a co za tym idzie - diametralny wzrost kosztów utrzymania sprawiły, że wielu pracowników zaczęło szukać nowych, lepiej płatnych miejsc pracy. Pracodawcy zaś zaczęli szukać sposobów na zatrzymanie pracownika. Ale czy podwyżki inflacyjne wystarczą? Odpowiedzią na rosnącą inflację mogą okazać się właściwie dobrane benefity oraz angażująca i solidna kultura organizacyjna.

Jak wynika z najnowszego raportu Pracuj.pl “Nowe oblicza pracy”, „aż 76% respondentów Pracuj.pl uważa, że obecna pensja wystarczy im na mniej, niż jeszcze 12 miesięcy temu. Taka sama część badanych oceniła, że inflacja ma negatywny wpływ na ich wynagrodzenie. Dodatkowo 59% respondentów ocenia, że inflacja istotnie wpływa na faktyczną wartość (siłę nabywczą) ich pensji[1]”.  Najlepszym rozwiązaniem zaistniałego problemu byłoby analogiczne do wzrostu poziomu inflacji podwyżki wynagrodzeń – jednak nawet świetnie prosperujące przedsiębiorca mają swoje ograniczenia i limity budżetowe. Nie mogą więc co chwila regulować pensji w związku z inflacją. Pracodawcy muszą więc walczyć z inflacją w sposób przemyślany, jednak przynoszący pracownikom wymierne korzyści. Z pomocą obu stronom przychodzą tu dwa kluczowe narzędzia HR – wspierająca kultura organizacyjna oraz benefity pozapłacowe.

Benefity pracownicze – dodatkowa korzyść czy standard?

Wszyscy wiemy, że w obecnych czasach sama pensja to stanowczo za mało. Pracownicy oczekują od pracodawcy dodatkowych benefitów, które mają poprawiać jakości ich życia, dlatego pracodawcy od dawna proponują do oferty benefitów firmowych włączają min. karty sportowe, ubezpieczenia medyczne czy karty przedpłacone. To dodatkowa korzyść dla pracownika, która wzmacnia lojalność wobec firmy i poprawia nastroje ogólne zadowolenie z pracy. Jednak coraz częściej takie benefity są traktowane jako standard i nie wystarczą, by zatrzymać pracowników na dłużej. Podobnie dzieje się w przypadku benefitu w postaci pracy zdalnej. Ludzie przyzwyczaili się do pracy z domu i przestali traktować to jako ,dodatek’ czy ,bonus’ w miejscu pracy. Obecnie aż 59,9% pracowników deklaruje, że najoptymalniejszą formą zatrudniania powinien być model hybrydowy[2], a 91% respondentów uważa, że stanowisko pracodawców do pracy zdalnej powinno zostać podane do wiadomości już na etapie ogłoszenia o pracę[3].

Nowoczesne benefity

W dobie rosnącej inflacji nikt ‘nie pogardzi’ dofinansowaniem do posiłków, zakupów czy opieki medycznej, zwłaszcza tej specjalistycznej. Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że standardowe benefity nie wystarczą. Tym samym rynek benefitowy został zmuszony do poszerzenia oferty o nowe, dostępne i elastyczne rozwiązania.

Nowoczesny model benefitów musi wyróżniać się innowacyjnością, odnosić się do tej sfery życia pracowników, które do tej pory były pomijane. Przy nowoczesnych benefitach warto wymienić np.:

  • workation,
  • dofinansowanie do Spotify, Audioteki czy kina,
  • dofinansowanie do wynajmu samochodu,
  • środki finansowe na szkolenia,
  • 4 dniowy dzień pracy,
  • ubezpieczenie dla zwierząt pracownika,
  • firmowy rower.

Najlepiej, jeśli firma da pracownikowi możliwość wyboru, żeby ten sam podjął decyzje, które benefity będą mu najbardziej potrzebne. Pracodawca zyska wtedy pewność, że oferta benefitowa jest dla pracownika atrakcyjna.

Zarządzanie benefitami – jak robić to mądrze

Przede wszystkim, oferta benefitowa mająca zachęcić pracowników do pozostania z pracodawcą musi być atrakcyjna, wszechstronna i dająca wybór. Nie ma więc lepszego rozwiązania niż konsolidacja różnorodnych benefitów w jednym miejscu, do którego dostęp będzie możliwy również z poziomu platformy webowej i aplikacji mobilnej. Worksmile to narzędzie all in one, które m.in. pomaga w dostarczaniu oraz zarządzaniu wszystkimi firmowymi benefitami, prowadzeniu komunikacji wewnątrzfirmowej oraz docenianiu i dbaniu o pracowników.

Co ważne, w platformie Worksmile pracownik znajdzie min. bogatą ofertę kafeteryjną, w tym jedyną na rynku ofertę długoterminowego wynajmu samochodów czy możliwość wypłacenia środków przeznaczonych na benefity w formie BLIK lub przelewu na konto bankowe. Zwłaszcza ostatnie rozwiązanie jest pozytywnie oceniane przez pracowników, którzy w ten sposób mogą podreperować domowy budżet.

Kafeteria benefitów w praktyce

W kafeterii pracownicy mają możliwość dopasowania benefitów do indywidualnych potrzeb, pasji oraz upodobań. System kafeteryjny Worksmile daje możliwość wykorzystania benefitów z wielu kategorii – od Rozrywki, Sportu i Kultury, przez Edukację, Zdrowie i Dom, aż po Dziecko czy Zwierzęta. Osoby zatrudnione mogą korzystać z nich w czasie wolnym, dbając o swoje samopoczucie i ładując baterie przed kolejnymi zawodowymi wyzwaniami. Użytkownicy mają dostęp do setek ciekawych benefitów – i nie są to wyłącznie wejścia do klubów sportowych czy dodatkowe polisy ubezpieczeniowe. W Worksmile pracownik znajdzie m.in. opiekę psychologiczną czy dofinansowanie przez pracodawcę żłobka lub przedszkola. W ciągu dwóch ostatnich lat zwiększyła się także ilość usług dostępnych w formie online. Pracownicy mogą korzystać m.in. z Spotify czy BookBeat oraz innych nowoczesnych form streamingowych. Taki mechanizm wynagradzania daje realne korzyści dla wszystkich.

Walcz z inflacją – informacją!

Czy same benefity wystarczą, by w dobie inflacji zatrzymać przy sobie pracowników? Wbrew pozorom, mogą się one okazać niewystarczające. Kluczowe jest również środowisko pracy i dostęp do informacji. Wszystkie te trzy czynniki budują angażującą kulturę organizacyjną. Rozwiązanie proponowane przez Worksmile ma jeszcze jedną cechę, która może przekonać zespół do pozostania w firmie. Dostęp do tzw. TRS (Total Reward Statement), dzięki któremu zatrudnieni otrzymują wgląd do szczegółowych informacji o swoim wynagrodzeniu, bonusach, benefitach pracowniczych, szkoleniach i innych świadczeniach. A jak wiadomo nie od dzisiaj, wiedza – zwłaszcza ta, dotycząca funduszy i dofinansowania – jest skuteczną metodą na zbudowanie lojalności i zaangażowania pracowników.


[1] Pracuj.pl, Nowe oblicza pracy, Warszawa

[2] Pracuj.pl, Dwa lata nowej normalności, Warszawa

[3] Tamże.

Zobacz podobne

Benefity. Lustro kultury organizacyjnej

„Pokaż mi swój program benefitowy, a powiem Ci, jaką masz – albo możesz mieć – kulturę organizacyjną w swojej firmie”, mógłbym powiedzieć, gdybym lubił aforyzmy. Choć nie oddaje to złożoności zjawiska, jestem przekonany, że sposób myślenia o strategii benefitowej i dobór konkretnych narzędzi wspierających jej wdrożenie w dużej mierze odzwierciedla kulturę organizacyjną firmy.

Dlaczego język angielski jest ważnym benefitem w firmach?

W dzisiejszych czasach angielski bezspornie jest przydatny i wykorzystywany w każdym aspekcie biznesowym. Okres pandemii pokazał, że pracownicy coraz częściej poszukują i oczekują benefitów, które bezpośrednio przełożą się na podniesienie swoich kwalifikacji oraz okażą się dla nich wartością dodaną, pewną inwestycją, a nie jedynie czymś “nice to have”. Znajomość języka angielskiego pozwala nam swobodnie poszerzać swoją wiedzę.

Czego nauczyliśmy się o działach HR przez dwa lata istnienia Tarczy Językowej dla firm

Początek 2020 roku oznaczał dla pracowników firm utratę lub wstrzymanie wielu benefitów. Szkolenia językowe były prawdopodobnie jednymi z pierwszych na liście. Trwający wiele tygodni chaos, wstrzymane budżety szkoleniowe i brak jakiejkolwiek decyzyjności kazały poważnie zastanowić się nad tym co dalej.

Krótsza praca, szczęśliwszy pracownik, czyli czterodniowy dzień pracy w IT?

Mniej stresu, więcej czasu na swoje pasje, mechanizm ochrony przed wypaleniem zawodowym, zadowolona rodzina, z którą wreszcie można spędzić więcej czasu, szansa na dłuższy i bardziej jakościowy odpoczynek oraz dowiedziony badaniami wzrost produktywności i zaangażowania pracowników – to tylko część zalet czterodniowego tygodnia pracy. Co więcej, wydaje się on idealnym rozwiązaniem na przyciąganie talentów z ultra konkurencyjnego rynku pracy w branży IT, gdzie pracownicy ponad wszystko cenią sobie elastyczność pracy. Czy zatem skoncentrowany tydzień roboczy to benefit przyszłości dla programistów?