Nowe możliwości i perspektywy. Podsumowanie konferencji Wyzwania HR Online 2021

  • today wt, 5 Paź 2021
Za nami rok pełen lekcji. Organizacje, a w nich ludzie, zostały z dnia na dzień wrzucone w nieznany świat realiów, o których wcześniej myślano w kontekście zmian na przestrzeni najbliższych lat. Mimo tego początkowo twardego zderzenia z nowym, pracodawcy szybko przestawili się na tor adaptacyjny. Czy zatem mimo dużych zmian, osiągnęliśmy małą stabilizację? Zapraszamy do lektury krótkiego podsumowania kolejnej edycji Wyzwań HR.
I tak procesy rekrutacyjne przeniosły się do Internetu, firmy przyswoiły tryb pracy zdalnej lub hybrydowej, on- i offboardingi mają miejsce online, menadżerowie hartują ciągle swój leadership i zarządzają zespołami rozproszonymi, polityki rozwojowe przechodzą jeśli nie rewolucję, to przynajmniej renowację, stare benefity robią miejsce nowym, wizerunek pracodawców podlega rekonstrukcji, a digitalizacja HR przyspiesza. Pierwsza fala zmian przetoczyła się już niewątpliwie przez rynek pracy, a praktycy HR, liderzy, właściciele firm są już bogatsi o bardzo świeże doświadczenia. I choć obecne, nadal niepewne realia dla wielu organizacji stanowią nieustające wyzwanie, pojawia się poczucie małej stabilizacji. Im dalej jednak w „nowe”, tym więcej rodzi się pytań – o przyszłość, długofalowe działania. O to, czy i jak powiedzieć „sprawdzam” tak w organizacji, jak i we własnym działaniu. Dlatego też, jak co roku, podczas konferencji Wyzwania HR wzięliśmy pod lupę kilka takich newralgicznych obszarów i wspólnie z prelegentami i prelegentkami szukaliśmy odpowiedzi na (nie zawsze wygodne) pytania.

Jakie tematy zostały wzięte na organizacyjny i HR-owy tapet?


Zmiana, która w nowej normalności nie oszczędziła nikogo. Można powiedzieć, że obecnie to codzienność. Niezależnie od wielkości organizacji, zdolność do zarządzania zmianą to podstawowa kompetencja wewnątrz firmy. Natalia de Barbaro, psycholożka-socjolożka z 25-letnim doświadczeniem w pracy z biznesem i autorka książki „Czuła przewodniczka”, w swojej prelekcji otwierającej konferencję nakreśliła, w jaki sposób HR może wspierać organizację i jej liderów w skutecznym wprowadzaniu zmian, przewidywaniu i minimalizowaniu skutków ubocznych oraz mentalnym przestawianiu się na nowe tory, a także jak przygotować grunt pod konieczne w organizacji zmiany oraz co zrobić, by wewnętrzny opór nie zniweczył planów. Wskazała również, czym różnią się poszczególne fazy implementacji zmiany i o co warto zadbać podczas każdej z nich, by finalnie również przekonać… nieprzekonanych.
Obietnica pracodawcy i jego marki w procesie weryfikacji. Wszelkie działania employer brandingowe to składanie obietnicy - wrażeń, doświadczeń oraz możliwości związanych z miejscem pracy. To też komunikacja o relacjach z kandydatami i pracownikami, aci coraz częściej mówią: „sprawdzam” I weryfikują deklaracje pracodawców o tym, że „ludzie są najważniejsi”. Aby zbudować i utrzymać dobrą markę pracodawcy na rynku warto zadbać o to, aby deklaracje stale miały pokrycie w rzeczywistości. Jak to zrobić? Prowadzić regularny audyt. Meandrami i receptami, jak robić to z głową i uważnością na odbiorców, mówiła Paulina Mazur, Konsultantka HR, propagatorka odpowiedzialnego EB i autorka bloga PaulinaMazur.com.
Prywatność i wpływ zmiany jej definicji na pracę online. Prywatność to jedno z praw, które jako ludzkość nazwaliśmy jako pierwsze. Rozwój społeczeństwa cyfrowego, pogłębionych mechanizmów gromadzenia danych (w tym z wykorzystaniem algorytmów) oraz pandemia całkowicie przedefiniowały pojęcie prywatności. Po raz pierwszy, znaczenie prywatności jednocześnie w naszym życiu jednocześnie spada i wzrasta. O tym, jak przedsiębiorcy i HR-owcy odnajdują się, a jak powinni znaleźć się w tej rzeczywistości oraz jak połączyć moralne i etyczne wyzwania związane z dzisiejszą koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa – zwłaszcza bezpieczeństwa w pracy i w organizacji – opowiadał dr Maciej Kawecki, dziekan Wyższej Szkoły Bankowej w Warszawie i prezes Instytutu Lema.
Wizerunek przedstawicielek i przedstawicieli działów HR i waga jego spójności na zewnątrz i wewnątrz organizacji. Czy czas trwającej pandemii i związanych z tym wyzwań to właściwy moment na branie pod lupę i dbałość o wizerunek własny? Dlaczego nie można (a przynajmniej nie warto) zapominać o dbałości o personal brand i odkładać go na wieczną półkę „ważne, ale nie pilne” i jak to wpływa na markę organizacji jako pracodawcy, rozmawiały Karolina Piekus, PR-owiec z krwi i kości, prowadząca od 10 lat agencję Concept PR, i Iga Pazio, redaktor naczelna Kompendium HR i serwisu wyzwaniaHR.pracuj.pl.
Rozwój kompetencji w organizacjach i poszerzanie wiedzy adekwatnie do czasu zmian. Rewolucje zachodzące w naszym otoczeniu wymagają zmiany podejścia do nauki, także w organizacjach, bowiem pracodawcy muszą nauczyć się mapować. O tym, jakie ścieżki rozwoju mogą rozpatrywać firmy, czym jest w praktyce jest reskilling & upskilling, na czym dziś polega corporate learning i co wybrać z szerokiego wachlarza rozwiązań edukacyjnych, mówiła Jowita Michalska, założycielka i CEO Digital University, ambasadorka Singularity University Warsaw Chapter.
Empatyczna rozmowa rekrutacyjna & diagnoza potencjału kandydata. Tradycyjna rozmowa z aplikującą do organizacji osobą może przynieść konkretny zestaw danych o kandydacie. Jednak czy branie pod uwagę jedynie suchych danych pozwoli na pełną diagnozę potencjału? Na temat tego, jak wystrzegać się rekrutacyjnej sztampy, włączyć empatię i wrażliwość do rozmów i finalnie dowiedzieć się od kandydata “więcej”, niż jest to napisane w jego CV, dzieliła się wiedzą dr Joanna Telus, dr nauk społecznych; mediator, konsultant, doradca personalny i zawodowy, facylitator.
Efektywna praca zdalna i hybrydowa, prawo i przepisy a szacunek do prywatności pracownika. Co właściwie przepisy mówią o pracy zdalnej i hybrydowej i jakie środki może wykorzystać pracodawca przy kontroli pracy pracownika na home office? Co w praktyce oznacza elastyczny czas pracy? Jak rozliczać nadgodziny na home office? Na te i inne pytania dotyczące meandrów prawnych w organizacji pracy na nowo z uwagą na prawo do prywatności odpowiadała mec. Elżbieta Niezgódka, adwokatka i inicjatorka Woman Labour Matters, pierwszego w Polsce projektu społecznego wspierającego kobiety w trudnych sytuacjach w pracy.
I finalnie: wspierające środowisko pracy. Rynek pracy i eksperci HR nieustannie poszukują skutecznych metod i narzędzi budowania angażującego środowiska pracy tak, aby to ostatnie faktycznie odpowiadało na potrzeby pracowników. O trendach, które nie tylko globalnie – ale i lokalnie – kształtują pracę w HR oraz zmieniają rolę HR-owca w organizacji, rozwiązaniach, które wspierają HR oraz dlaczego warto je wdrożyć w Twojej firmie i praktyczne przykładach zastosowania najnowszych technologii w tym obszarze mówił Maciej Noga, przedsiębiorca, inwestor, ekspert obszaru HR Tech, współtwórca Grupy Pracuj oraz wielu funduszy inwestycyjnych.
Tak w (bardzo dużym) skrócie prezentowała się konferencja Wyzwania HR Online 2021 - poza znamienitymi ekspertkami i ekspertami i Michałem Zalewskim, który prowadził wszystkich przez meandry agendy, Sandrą Osipiuk-Sienkiewicz, która prowadziła warsztaty oddechowe, gościliśmy również w trakcie transmisji na żywo ponad 500 uczestniczek i uczestników, a także grono 9 partnerów strategicznych wydarzenia:

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w przygotowanie tegorocznej edycji Wyzwań HR - zespołowi projektowemu, ekipie realizującej transmisję ze studia DKV, prelegentom i prelegentkom, zacnemu gronu kilkuset uczestniczek i uczestników :).

Do zobaczenia w przyszłym roku!

Zobacz podobne

Cel: zatrudnienie cudzoziemca. O czym warto, a o czym trzeba pamiętać, zatrudniając obcokrajowców?

Coraz więcej cudzoziemców decyduje się na pracę w Polsce. Wśród nich najliczniejszą grupę stanowią obywatele Ukrainy. Powodów do emigracji jest wiele – determinują ją konflikty zbrojne, zmiany demograficzne i ekonomiczne – ale najczęściej jest to zwykła chęć poprawy swojego losu.

Pierwszy krok do benefitowego sukcesu: badanie potrzeb

Benefity pozapłacowe stały się nieodzowną składową systemu wynagradzania pracowników w większości firm. Świadczą o atrakcyjności organizacji na rynku pracy zarówno wśród zatrudnionych osób, jak i kandydatów. Pracodawcy prześcigają się więc w konstruowaniu atrakcyjnych polityk świadczeń pozapłacowych. W jaki sposób jednak zbadać faktyczne potrzeby i oczekiwania wobec tych ostatnich, by zbudować trafną politykę benefitową firmy?

Wyprodukujcie mi 1000 mikrofalówek! Od rekrutacji po outsourcing procesów produkcyjnych, czyli co nowoczesny HR powinien wiedzieć o BPO

Poza myślą technologiczną, know-how i marką, można outsource’ować każdy proces w firmie, niezależnie od tego, czy będzie to księgowość, IT czy HR. To pozwala firmie skupić się na tych działaniach, na których organizacja się zna i które stanowią oś jej przewagi konkurencyjnej. Na przykładzie wyzwań postawionych przed dyrektorem HR z branży AGD podpowiadamy, które procesy HR (i nie tylko) warto wyprowadzić poza firmę oraz kiedy ma to sens.

Benefity. Jak mówić o nich w procesie rekrutacji oraz w samej organizacji?

Benefity od kilku lat są tematem priorytetowym dla działów HR w wielu firmach. W czasach ogromnej konkurencji wśród pracodawców i zaciekłej walki o pracownika, firmy prześcigają się w tworzeniu coraz bardziej różnorodnych programów benefitowych. Głównym celem tych programów jest nie tylko zachęcenie potencjalnych kandydatów do pracy, ale także przekonanie już zatrudnionych do pozostania w firmie. Jak o nich mówić, by obie te grupy widziały wartość oferowanych rozwiązań?