MBA i co dalej? Ścieżki kariery absolwentów

  • today śr, 1 Wrz 2021
Co robią absolwenci kierunków MBA po ukończeniu studiów? Jakie ścieżki kariery wybierają? Czy naprawdę zarabiają więcej?

artykuł sponsorowany

Część profesjonalistów, którzy decydują się na studia MBA, po ich ukończeniu spodziewa się efektu ubocznego: większej jasności wokół ich własnej ścieżki kariery dzięki uzyskaniu tego tytułu. Często jednak zdarza się dokładnie odwrotnie: wszystko staje się jeszcze bardziej zagmatwane. Dzieje się tak, m.in. dlatego, że szkoły biznesu tworzą społeczność o wspólnej kulturze, języku i często wspólnej „rzeczywistości”, która obejmuje oczekiwania co do przyszłości „po MBA”, jak np. jaką podwyżkę powinni otrzymać absolwenci. Bycie częścią zbiorowego umysłu może być czymś inspirującym i pięknym, ale może też bardzo silnie wpływać na własne priorytety, ponieważ w takiej sytuacji często student MBA wchłania pomysły i wyobrażenia innych ludzi. Istnieje wtedy ryzyko, że pomyli swój głos z aspiracjami i wartościami podzielanymi przez jego otoczenie.
Absolwent MBA może:
  • nic nie zmieniać,
  • zmienić branżę / profil obszaru zawodowego,
  • założyć własną firmę w pełnym wymiarze godzin,
  • założyć własną firmę „jako dodatek”,
  • kontynuować naukę (równolegle),
  • dążyć do awansu w swojej obecnej organizacji,
  • dążyć do awansu poprzez zmianę zewnętrzną.

Ponieważ każda decyzja może mieć duży wpływ na to, w jaki sposób dalsza kariera się potoczy, warto dokładnie przemyśleć swoją ścieżkę rozwoju.
Każdy absolwent powinien poświęcić trochę czasu i zastanowić się:
  • Do jakiej branży i / lub funkcji najlepiej pasują: moje wykształcenie, zestaw umiejętności, kompetencje i osobowość?
  • Jakie środowisko pracy odpowiada mi najbardziej: start-up, PE/VC, kariera korporacyjna, bycie właścicielem firmy czy przedsiębiorcą?
  • W jakim kierunku naprawdę chcę iść w przeciwieństwie do tego, co myślę, że powinienem robić (patrz punkt o wspólnej rzeczywistości)?
MBA nie daje odpowiedzi na ww. pytania w magiczny sposób i też nie jest kluczem otwierającym wszystkie drzwi. Studenci i absolwenci równolegle do wymagających studiów muszą samodzielnie zadbać o to, by ważne dla nich zmiany, jak np. awans albo zmiana branży, faktycznie się wydarzyły. MBA to tylko jeden – owszem duży – krok wzdłuż podróży zawodowej.

MBA w praktyce. Historie absolwentów

Zgodnie z danymi ze Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej po studiach liczba osób zajmujących stanowiska najwyższej kadry menadżerskiej wzrasta aż o 21 punktów procentowych (z 37% do 58%), znaczący wzrost następuje również na szczeblach wyższej i średniej klasy menadżerskiej – tu wzrost wynosi 25 punktów procentowych (z 20% do 45%). Jeśli chodzi o własny biznes, aż 12% badanych założyło firmę, czyli o 7 punktów procentowych więcej niż przed studiami. Zapytaliśmy Tessę McIver, współzałożycielkę FixMix, dlaczego zdecydowała się na taki krok: „Rozpoczynając studia nie myślałam „założę firmę z kimś ze studiów”, jednak szybko stworzyła się grupa osób, która myśli podobnie. Dodatkowo, z jednej strony przeszliśmy merytorycznie przez tę samą wiedzę, a z drugiej strony uzupełniamy się, ponieważ przed studiami każdy robił coś innego – w naszym przypadku – komplementarnego. […] Polecam każdemu założenie firmy chociażby „po godzinach”, tak jak my to robimy, ponieważ jest to najlepszy sposób, by przetestować swoje siły, swoje kompetencje, swoją wytrwałość i swoją wiedzę w prawdziwych, rynkowych warunkach”. „Ja wybrałem ścieżkę przedsiębiorcy 17 lat po studiach MBA – bo taki miałem plan: najpierw praca w konsultingu, potem „u klienta” i na końcu własna firma – przy czym nie wiedziałem, czym ta firma będzie się zajmować. Przyznaję, że „korpoświat” dłużej mnie przytrzymał niż pierwotnie myślałem. Czy i jak studia MBA miały wpływ na moją decyzję? Trzeba otwarcie powiedzieć, że MBA nie robi z człowieka przedsiębiorcy, ale… dało mi to wiedzę i odwagę, by wymienić bardzo wygodne kajdanki korporacyjne na finansowe ryzyko – zwłaszcza na początku bycia właścicielem firmy”, opowiada Usamah Afifi, seryjny przedsiębiorca. Jego pierwsza firma zajmuje się strategicznym doradztwem biznesowym, druga wdrożeniami IT, a trzecią współzałożył półtora roku temu i działa ona w obszarze CX łącząc ze sobą AI i blockchain.
Warto dodać, że w 2014 r. zaledwie 3% absolwentów Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej zdecydowało się na ten przedsiębiorczy krok! Teraz to cztery razy więcej! A ile osób według danych awansuje? 59% w trakcie studiów, 15% po ok. 3 miesiącach od ukończenia, a 26% po 6 miesiącach. Statystycznie wzrost zarobków po studiach wśród absolwentów wynosi +34,52%.
W tym miejscu trzeba podkreślić, że awanse i podwyżki nie dzieją się w sposób automatyczny. To, jak absolwenci studiów MBA widzą samych siebie po tym ogromnym wysiłku i osiągnięciu, niekoniecznie pokrywa się z tym, jak widzą ich inni, w tym ich własny szef. Potrzeba czasu, a także właściwej komunikacji i zaprezentowania kompetencji, aby pokazać innym i przekonać ich, że są oni lepszą wersją swojego przeszłego „ja”. Nie powinni sugerować pracodawcy, że jeśli nie zostaną awansowani, odejdą. Warto przygotować plan działania, który udowodni, że wniosą wartość, za którą warto dodatkowo zapłacić. Jeśli po określonym przedziale czasu (i po dostarczeniu odpowiednich wyników!) obecny pracodawca nie jest gotowy, aby to zobaczyć – wtedy jest to czas, by zmienić pracę albo założyć firmę!

Absolwenci MBA na świecie

Rozwój kariery wraz z zakończeniem studiów MBA można też zauważyć na międzynarodowym rynku pracy. Zgodnie z badaniem wykonanym przez AMBA i BGA dotyczącym ścieżek karier absolwentów, 38% osób po MBA pracuje na stanowiskach kierowniczych średniego szczebla (w tym kierowników działów i dyrektorów), 2% na kierowniczych wyższego szczebla (w tym dyrektorzy, partnerzy, dyrektorzy krajowi lub wiceprezesi), a 9% to właściciele firm. Analizując rozwój ich karier warto dodać, że wśród pełnej próby absolwentów aż 17% stwierdziło, że znalazło wymarzoną rolę jeszcze podczas studiów, a kolejne 15% w ciągu sześciu miesięcy od ich ukończenia. Można też zauważyć, że ukończenie MBA zaostrza również apetyt na naukę. Ww. badania pokazują, że ponad jedna trzecia absolwentów kontynuowała naukę po zdobyciu MBA, z czego 34% we własnej szkole biznesu. Najbardziej interesuje ich uaktualnianie swojej wiedzy na temat technologii. Najpopularniejszym tematem wskazywanym przez respondentów była analityka danych dla menedżerów (47%), a tuż za nią znalazła się strategia cyfrowa (45%). Inne popularne tematy wskazane przez absolwentów to realizacja strategii (42%), globalne przywództwo (41%) i globalna strategia (39%). Międzynarodowe badania dotyczące ścieżek karier pokazują, że 64% aktywnych zawodowo dorosłych wybiera drogi, które są niezgodne z ich prawdziwymi motywatorami i aspiracjami. Dlatego niezależnie od zawodu, stanowiska, studiów, otoczenia albo przeszłych doświadczeń, zawsze warto się spokojnie zastanowić nad tym, co dalej.
autorka  |  Sandra Bichl  |  Partner programu Talent Tree Szkoły Biznesu PW, Prezes Career Angels.
 

Zobacz podobne

Pandemiczna kontuzja kultury organizacji? Rehabilitację zacznij od pracowników oraz ich doświadczeń

Czas (post)pandemiczny to czas powolnego kształtowania się nowego porządku w organizacjach. Dotyczy to relacji z klientami, kontrahentami, ale przede wszystkim z pracownikami. To dobry czas dla organizacji, aby zacząć tworzyć nową jakość, bardziej dopasowaną do obecnych wyzwań w miejscu pracy, jednocześnie próbując utrzymać emocjonalne zaangażowanie i atmosferę kultury organizacji. W obliczu bezprecedensowego kryzysu zdrowia publicznego, działy HR przodują w zarządzaniu zmianami strukturalnymi w organizacjach i stoją przed kilkoma wyzwaniami: praca zdalna, wydłużony urlop zdrowotny, bezrobocie, nowe stanowiska i role w firmach, cyfryzacja czy spowolnienie gospodarcze.

Tajniki rekrutacji: niebieskie kołnierzyki

Jak dzisiaj rozumiane jest pojęcie blue collars? O czym powinien pamiętać rekruter, który poszukuje właśnie w tej kategorii stanowisk i jak bardzo są zdywersyfikowane potrzeby rekrutacyjne tej grupy? Dziś odpowiemy sobie na wszystkie pytania.

3xK: sekrety udanej relacji na linii kandydat-konsultant-klient

3xK, czyli sekrety udanej relacji we współpracy pomiędzy kandydatem, konsultantem a klientem, to sieć rozwiązań oraz standardów postępowania wypracowanych na bazie obowiązujących zasad prawnych i ustaleń biznesowych. Ich powstanie podyktowane jest potrzebą optymalizacji obsługi i koordynacji projektu zatrudnienia przez wyspecjalizowany podmiot. Co się składa na dobre praktyki we współpracy? I dlaczego w modelu 3xKażdy ma znaczenie?

Poznaj zespoły nominowane do nagrody głównej w konkursie HR DREAM TEAM 2021!

Niezmiennie ideą konkursu HR DREAM TEAM jest wyróżnienie najbardziej efektywnych zespołów realizujących projekty z obszaru human resources. Ogromnie się cieszymy, że firmy dostrzegają wartość w rozwijaniu kultury organizacyjnej oraz wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań w zakresie rekrutacji i rozwoju pracowników. Projekty, które otrzymaliśmy w tym roku – w rekordowej liczbie 169 – były pełne kreatywnych i świeżych rozwiązań.