Docenić, jak to łatwo powiedzieć…

  • today czw, 4 Mar 2021
  • person Iga Pazio
  • bar_chart 674 wyświetleń
...ale nie zawsze łatwo wprowadzić w życie. Dzień Doceniania uplasował się wygodnie między Dniem Zakochanych a Dniem Kobiet i coraz popularniejszym Dniem Mężczyzn. Przedwiośnie sprzyja świętowaniu, ponieważ każdy z nas czeka już z wytęsknieniem na pierwsze cieplejsze dni (a z nimi na możliwość bezpośredniego przyswojenia większej dawki witaminy D). Zmęczeni trudami rozpoczynającego się roku szukamy pocieszenia i okazji do celebrowania. Jednak jak docenić pracownika, gdy nawał pracy i praca zdalna skutecznie kradną czas i uwagę? W ramach świątecznego SOS podpowiadamy, jak mniejszymi i większymi gestami sprawić, by pracownik poczuł, że jest ważny, a jego praca wartościowa z punktu widzenia całej organizacji.
Naturalnie, wiesz o tym doskonale, że pracownicy zasługują na pochwałę a jedno życzliwe słowo i dostrzeżenie codziennego wysiłku ze strony przełożonych skutkuje u nich erupcją pozytywnej energii, zwiększonej motywacji i zaangażowania. Widzisz, że Twoi ludzie rzetelnie wykonują swoje obowiązki. Wykazują się inicjatywą i kreatywnością w rozwiązywaniu problemów, z entuzjazmem podchodzą do nawet najbardziej rutynowych zadań. Do tego dzielą się wiedzą, doświadczeniem i kompetencjami dbając o rozwój własny oraz współpracowników. Na dodatek wszystko to osiągają łącząc często pracę zawodową w domowym „już-nie-zaciszu”, ze zdalną nauką, opieką, zakupami, lockdownami. Widzisz i wiesz, że warto ten trud docenić. Dlaczego? Choćby po to, by zostali. By nie odeszli, tylko dalej czerpali satysfakcję z tego, że pracują w tej samej organizacji, co Ty. Uwaga: jeśli nie wierzysz, sięgnij do badań[1].
Wynika z nich, że dla co trzeciego zatrudnionego motywacją do poszukiwania nowej pracy jest poczucie niedocenienia, a prawie 30% wskazało złą atmosferę i złe relacje z szefem.
Jak więc dowartościować pracownika – na święta, od święta, ale i na co dzień?

(Wcale nie) głuchy telefon

W pandemii, gdy jesteśmy od siebie odizolowani, niemożliwe stały się bezpośrednie interakcje. Na znaczeniu zyskały wideo-spotkania, telekonferencje czy – w przypadku przeciążeń sieci internetowej – zwykłe telefony i sms. Oczywiście rozmowa zdalna nie zastąpi kawy wypitej razem w firmowej kuchni czy salce spotkań, ale pozwoli zachować ciągłość relacji i komunikacji. Niezależnie od wybranego kanału komunikacji - nadal wpływa też na wzajemne postrzeganie i daje możliwość docenienia pracownika. Zatem zacznij od komunikacji – po prostu powiedz, dlaczego doceniasz pracownika i zachęć go do gry „Podaj dalej”. Jak?

Kudos czy pączek

Pomocny w tym przypadku może być na przykład pączek - a raczej Donut - czyli jedna z funkcjonalności popularnego Slacka, dzięki której można zainicjować spontaniczne, kilkuminutowe spotkania pracowników. Podczas takiego wirtualnego pączka można nawiązać „przypadkowy” kontakt z kimś z firmy - z kim na co dzień możesz nie mieć szansy porozmawiać - i potraktować to jako okazję do wyrażenia uznania czy podziękowania za współpracę. Jeśli nie korzystacie ze Slacka, a macie swoje profile na LinkedIn warto wypróbować popularną funkcję przypisaną do postów („Kudos”) i docenić współpracowników tak, by cała Wasza zawodowa sieć kontaktów przeczytała słowa uznania i mogła pogratulować sukcesów. Także platforma Worksmile, która wspiera pracodawców w budowaniu silnej kultury organizacyjnej wprowadziła opcję Kudos do modułu komunikacji wewnętrznej. Pączek, kudos, a nawet zwykła kolorowa karteczka (dziś raczej wirtualna) ze słowem uznania – czyli mała rzecz a cieszy.

Zdrowy nawyk

Z docenianiem jest trochę jak z dbaniem o zdrowie. Czasem wystarczą drobne gesty czynione regularnie, by zbudować zdrowie nawyki, a od nich już prosta droga do budowania kultury organizacyjnej opartej na szacunku, otwartości i docenianiu. Praktykę wdzięczności możesz rozpocząć także od przekazywania informacji zwrotnych. W HR feedback jest nieodzowny, ale sposób jego przekazywania może wpisywać się właśnie w kulturę doceniania. Zgodnie z teorią zielonego długopisu (w miejsce czerwonego, którym zwyczajowo nauczyciel kreśli błędy w zeszytach i na sprawdzianach uczniów) warto podkreślać to, co wyszło dobrze i się udało. Pozytywne wzmocnienie pozwala pracownikowi ukierunkować działania oraz skuteczniej i pewniej działać.

Feedback albo insight

Im częściej udzielasz i dostajesz informację zwrotną, tym większa staje się Twoja (lub pracownika) wiedza na temat tego, jak jesteś odbierany.
Celem pochwały jest nie tylko zachęcenie do „ponowienia pożądanego zachowania”, ale również zebranie informacji nt. odczuć, oczekiwań i potrzeb osoby, która jej udziela.
Patrząc z tej perspektywy feedback czy pochwała stają się również znanym z marketingu insightem czyli wglądem w percepcję innych i... zarazem źródłem ciekawej wiedzy.  To z kolei pozwala lepiej się porozumiewać, współpracować i realizować wspólne cele.

Pomocna dłoń

Oprócz sposobu na udzielenie informacji zwrotnej, docenianie może (i powinno) stać się częścią rozwoju danego zespołu. W ramach grupy każda osoba ma inną wiedzę, kompetencje i doświadczenie. Te różnice mogą pomóc w wykonaniu bardziej złożonych, skomplikowanych zadań.
Zachęcanie pracowników do doceniania wiedzy i ekspertyzy innych sprawi, że ci pierwsi chętniej będą się swoją wiedzą dzielić a w organizacji nastąpi ożywczy przepływ.
Prośba o pomoc sprawi też, że pracownicy będą mogli sprawdzić się w nowej roli - eksperta bądź mentora. W ten sposób oprócz dowartościowania dasz im możliwość rozwijania nowych umiejętności. Burza mózgów oparta o otwartą komunikację i wplatanie w nią słów aprobaty (czyli docenienia wkładu) zwiększy liczbę potencjalnych rozwiązań i dodatkowo zacieśni współpracę. Budowanie kultury doceniania w pracy zdalnej czy hybrydowej nie wymaga skomplikowanych działań bądź wysokich budżetów. Wymaga jednak chęci, pomysłu oraz odrobiny determinacji. Przy czym jest to ten rodzaj inwestycji, który procentuje długoterminowo i w wielu obszarach. Warto więc docenić docenianie :).
[1] Źródło: https://media.pracuj.pl/123872-polacy-gotowi-na-zmiane-pracy-badanie-pracujpl
Iga Pazio
Redaktor naczelna Kompendium HR i serwisu wyzwaniaHR.pracuj.pl. Autorka cyklicznego badania "HR-owca portret własny", programów merytorycznych konferencji Wyzwania HR i innych inicjatyw branżowych. Entuzjastka dzielenia się wiedzą, branży HR i data driven content. B2B Marketing Communications Manager, w Grupie Pracuj od 2010 roku.

Zobacz podobne

HR Day: od święta i na co dzień

Zaczęło się bardzo spontanicznie. Najpierw – jak to często bywa – było pytanie: co zrobić inaczej niż zwykle? Jak docenić, uhonorować i jednocześnie spotkać się oraz świętować? Jak zrobić to tak, by wydarzenie przeszło do historii? Potem przyszedł czas na dyskusje i… przebłysk idei, jeden z pomysłów został nagłośniony, a potem podchwycony. Powstały zręby koncepcji, która w toku współpracy różnych osób ewoluowała, nabierała kształtów i stopniowo się rozrastała. Dzisiaj HR Day to już kolejna edycja Ogólnopolskiego Dnia Pracowników HR. Ale nie tylko – to coś więcej niż święto przypadające 20 czerwca. To znacznie większa świadomość biznesowa roli HR w organizacjach, bezcenne branżowe więzi i wsparcie, a także bardzo potrzebne poczucie docenienia.

Zosia nie-samosia, czyli jakie rekrutacje warto zlecić na zewnątrz

Zaczynamy, zawieszamy. Wznawiamy. Zmieniamy. Rozszerzamy, albo raczej rozwijamy… Niektóre procesy rekrutacyjne w dobie pandemii przypominały jazdę na roller-coasterze zmierzającym w nie do końca znanym kierunku. Tak samo odczuwali to zarówno rekrutujący, jak i rekrutowani. A jak będzie teraz w (oby!) post-covidowej rzeczywistości? Dynamika na pewno nie spadnie. Czas jest w HR cenną walutą, ale jednocześnie towarem deficytowym. Dlatego planując projekty rekrutacyjne, warto zastanowić się, które rekrutacje lepiej zlecić na zewnątrz, by nie tylko zaoszczędzić czas, lecz także zwiększyć efektywność procesu i dotrzeć do kandydatów najlepiej dopasowanych do wolnego stanowiska.

Rekrutacyjny digitalowy tort. Z wisienką!

Przed Tobą kolejny proces rekrutacyjny, więc naturalnym pierwszym krokiem na ścieżce dotarcia do kandydata jest przygotowanie treści ogłoszenia. A gdyby tak zadbać o promocję oferty i potraktować ją jak reklamę? Digitalowy „tort” czeka na pokrojenie tak, by  jego wisienka wpadła również na rekrutacyjny talerz. Zadbaj więc o to, by pracodawca był syty, a kandydat cały… zadowolony. Do wyboru masz wiele możliwości marketingowo-reklamowych. Dowiedz się, jak wygląda mapa podróży Twojego potencjalnego pracownika, a następnie dobierz odpowiednie narzędzia i rozwiązania online.

Zmiksuj employer branding wg receptury Twojej marki

Powszechnie znane są koncepcje 4P, 4C czy 7P – czyli składowe marketingowej mieszanki idealnej. Liczba składników skutecznego zarządzania popytem na produkt czy usługę zmienia się oczywiście w czasie, a jej twórcami są praktycy i eksperci na co dzień dbający o marketing. Dlaczego o tym piszemy? Ponieważ employer branding również rządzi się prawami zbliżonymi do tych, ze świata marketingu i także w przypadku tego obszaru, by odnieść sukces trzeba dobrze skomponować odpowiednie składniki. Czy marketingowy „narzędziownik” może przydać się specjalistom employer brandingu? Jak najbardziej! Zapraszamy na przegląd rozwiązań, które warto „wypożyczyć” od koleżanek i kolegów z tego działu.