Rosnące znaczenie kompetencji językowych i sposoby ich oceny w procesie rekrutacji

  • today pon, 13 Cze 2022
Doskonała komunikacja jest istotnym elementem każdej firmy. Nie tylko zwiększa zadowolenie i retencję klientów, ale także pomaga podnieść morale zespołu, przychody firmy i ogólną reputację na rynku. Dlatego przy zatrudnianiu pracowników na dowolne stanowisko kluczowe znaczenie ma znalezienie kandydatów o wyjątkowych umiejętnościach językowych i komunikacyjnych. Pytanie, które zadajemy w tym artykule, brzmi: w jaki sposób pracodawcy mogą zapewnić znalezienie kandydatów, którzy posiadają najwyższej jakości umiejętności językowe i komunikacyjne?

Definiowanie doskonałej komunikacji w miejscu pracy

Według firmy Salesforce istnieje kilka popartych danymi cech, które decydują o dobrej komunikacji w biznesie. Są to:

  • Przejrzysty język. Przejrzystość jest ważna we wszystkich dziedzinach – bez względu na to, czy zatrudniamy przedstawicieli obsługi klienta, sprzedawców, personel medyczny czy konsultantów. Przejrzystość jest szczególnie ważna na stanowiskach związanych z obsługą klienta. W jednym z badań 33% klientów stwierdziło, że umiejętność skutecznego i jasnego odpowiadania na pytania jest najważniejszą umiejętnością, jaką może posiadać przedstawiciel działu obsługi klienta. Aby to osiągnąć, przedstawiciel musi:
  1. wiedzieć, co sprzedaje i komu,
  2. umieć płynnie mówić w języku klienta oraz używać słów i zdań, które są jasne i zwięzłe,
  3. unikać żargonu, bełkotu i zbyt szybkiego mówienia.

W innych rolach jasność jest elementem pracy zespołowej, nadzorowania innych i ogólnych działań biznesowych.

  • Samokontrola. Bez względu na stanowisko, na jakie poszukujemy pracownika, ważne jest, aby kandydat radził sobie z presją czasu i wykazywał się dobrą samokontrolą. Częścią tego procesu jest kontrola języka i emocji. Pracownik powinien potrafić rozmawiać z członkami zespołu, kierownikami, interesariuszami i klientami w sposób uczciwy, spokojny i uprzejmy, nawet w obliczu wielkich wyzwań.
  • Ludzkie podejście. Kandydaci powinni posiadać doskonałe umiejętności interpersonalne i umieć rozmawiać „po ludzku”. To szczególnie ważne, jeśli pełnią funkcję związaną z kontaktem z klientem – badania firmy Salesforce wykazały, że dla klientów „zachowanie i mówienie w ludzki sposób” jest jedną z pięciu najważniejszych cech, jakie może posiadać przedstawiciel.
  • Pozytywność. Umiejętność posługiwania się pozytywnym językiem jest kluczowe w biznesie. Polega to na wykorzystaniu wysokiej inteligencji emocjonalnej i doskonałych umiejętności językowych do identyfikowania problemów i przekierowywania narracji w stronę pozytywnego rozwiązania. Pozytywne nastawienie zwiększa także morale i produktywność zespołu. Badania wykazały (źródło: Proofhub), że pozytywne i empatyczne style zarządzania są preferowane przez pracowników, dzięki czemu pracują ciężej i dłużej pozostają na swoich stanowiskach. Kluczowym czynnikiem jest umiejętność mówienia i pisania z użyciem pozytywnego języka.
  • Uprzejmość. Uprzejmość w miejscu pracy jest zawsze doceniana. Ale czym jest uprzejmość? Konstrukty kulturowe zwykle określają, w jaki sposób i co odróżnia złe maniery od dobrych. Szczególnie dużą rolę odgrywa tu język, a także zaangażowanie w integrację oraz wrażliwość religijną i kulturową. Doskonałe pakiety szkoleniowe dla pracowników powinny uwzględniać różne sposoby odbierania przez klientów poszczególnych zwrotów lub słów, zwłaszcza tych, które nie przekraczają barier kulturowych.

Znaczenie języka na stanowiskach związanych z obsługą klienta

Omówiliśmy, dlaczego język odgrywa ważną rolę na każdym stanowisku. Jednak na stanowiskach związanych z obsługą klienta ma szczególne znaczenie, ponieważ bezpośrednio wpływa na wskaźnik zakupów i lojalność klientów.

Dobra znajomość języka ojczystego klientów może sprawić, że komunikacja będzie uprzejma, skuteczna, jasna, ludzka i pozytywna. Każdy z nas w pewnym momencie swojego życia odebrał telefon od przedstawiciela klienta, który słabo posługiwał się językiem, co utrudniło i uniemożliwiło nawiązanie kontaktu, udzielenie odpowiedzi lub podjęcie działania.

Z kolei osoba posługująca się doskonale językiem angielskim, posiadająca wrażliwość kulturową oraz umiejętność swobodnej i uprzejmej konwersacji ma większe szanse na utrzymanie zainteresowania klienta i wykonanie zadania, niezależnie od tego, czy chodzi o sprzedaż produktu, wypełnienie ankiety czy poinformowanie klienta o zmianach.

Korzyści z wielojęzycznego personelu

Żyjemy w zglobalizowanym społeczeństwie. W Wielkiej Brytanii mieszkańcy posługują się ponad 300 językami, w tym polskim, pendżabskim, arabskim, bengalskim i francuskim. We Francji mówi się także wieloma językami, często pochodzącymi z krajów sąsiednich (np. niemiecki, flamandzki, baskijski, włoski). W Stanach Zjednoczonych to ponad 350 języków, z czego 12% posługuje się językiem hiszpańskim.

Biorąc pod uwagę, że wiele organizacji posiada biura w wielu krajach, ważne jest, aby pracownicy znali więcej niż jeden język powszechnie używany w danym regionie. Zapewnia to optymalną komunikację w każdym momencie, bez barier językowych. Z tego względu ocena języka podczas rekrutacji powinna być traktowana priorytetowo. W tym właśnie mogą pomóc testy przed zatrudnieniem.


Pipplet – test online sprawdzający kompetencje językowe pracowników i kandydatów

Przy zatrudnianiu kandydatów na stanowiska kluczowe znaczenie ma możliwość właściwej oceny rozumienia języka pisanego i mówionego oraz wykazania się doskonałymi umiejętnościami komunikacyjnymi w realistycznych sytuacjach. Pomoże w tym Pipplet!

Pipplet to innowacyjny, 30-minutowy test językowy sprawdzający kompetencje w zakresie mówienia i pisania. Wykorzystywany jest przez firmy do oceny poziomu znajomości języków obcych wśród pracowników lub kandydatów podczas rekrutacji.

Aby dowiedzieć się więcej i wypróbować Pipplet, wystarczy kliknąć tutaj.

Zobacz podobne

Nowy model pracy i rekrutacji. Czy masz wszystko, aby przyciągać największe talenty?

Czy naprawdę nikt nie szuka pracy? Dlaczego znalezienie pracownika tak długo trwa? Nie da się zliczyć na palcach, ilu pracodawców zadaje sobie takie pytanie. A czy rzeczywiście tak jest, że wszyscy ludzie są zatrudnieni na tak dobrych posadach, że ani myślą to zmieniać? Oczywiście, że nie.

Popandemiczny rynek pracy. Największe wyzwania dla zespołu rekrutacji

Tradycyjne metody rekrutacyjne skoncentrowane na uzupełnienie rotacji stają się przestarzałe z powodu wielu zmian w otoczeniu. Firmy muszą zmienić swoje metody, aby skupić się na kształtowaniu, a nie zastępowaniu siły roboczej poprzez definiowanie potrzeb, pozyskiwanie i przyciąganie talentów.

Śladami kandydatek i kandydatów cz. 3 | Co podbija serca szukających pracy?

Czy idealni, dopasowani aplikujący na nasze oferty pracy są niczym mityczne stworzenia, których stale szukamy, ale pozostają dla nas tajemnicą? Niby jesteśmy stale na ich tropie, analizujemy wszelkie ślady i poznajemy zwyczaje, ale pozostają oni często nieosiągalni… Nie. Tak nie jest i nie warto karmić się takimi przekonaniami. Rzeczywistość jest o wiele prostsza, a w sukurs przychodzą badania i analizy z obszaru candidate experience.

Śladami kandydatek i kandydatów cz. 1 | Gdzie szukają informacji o pracodawcach?

Zdecydowana większość szukających pracy – zanim podejmie decyzję o wysłaniu aplikacji – sprawdza informacje o potencjalnym pracodawcy. Źródeł wiedzy o nowym miejscu pracy jest bardzo wiele. Tak dużo, że być może o części z nich zapominasz w natłoku codziennych zajęć! Najważniejsze jest jednak zadbanie o to, by kandydaci dotarli do informacji wg  klucza 3P – prawdziwych, potrzebnych i pozytywnych. Jak zatem zadbać o employer branding, potrzeby informacyjne osób zainteresowanych naszą organizacją i gdzie lokować treści o firmie?