W poszukiwaniu odpowiedzi na pytania postawione wyżej, zapraszam do lektury case study współpracy firmy szkoleniowej z firmami poszukującymi specjalistów SEO.
WYZWANIE
W 2022 roku do Coders Lab zgłosiło się kilka internetowych agencji marketingowych, poszukujących pracowników na stanowisko specjalisty SEO. Okazało się, że agencje od dłuższego czasu borykają się z dużym deficytem tych właśnie specjalistów. Jednocześnie na rynku brakuje praktycznych kierunków studiów czy kursów i szkoleń, które obok teorii dają możliwość realnego poznania i doświadczenia, czym jest SEO. Pozycjonowanie witryn WWW zgodnie z wymogami wyszukiwarek wciąż jest bowiem nową dziedziną, stale i dynamicznie się rozwijającą. To wszystko utrudnia znalezienie osoby dobrze przygotowanej do pracy.
Agencje Artefakt czy Widzialni.pl – jedni z liderów na rynku pozycjonowania – stale prowadzą rekrutacje na te stanowiska. Jednak, mimo intensywnych starań działów HR, do obsadzenia wciąż pozostaje kilkanaście wakatów. Agencje postanowiły zmienić strategię poszukiwania pracowników i rozwiązać ten problem u jego źródła.
Julia Kachlicka, Learning Project Coordinator w Grupie TENSE, jednej z agencji uczestniczących w projekcie: „Zauważyliśmy, że na rynku jest niewiele możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności w zakresie pozycjonowania. Brakuje specjalistycznych kierunków studiów czy kursów i szkoleń, które obok teorii dają możliwość praktycznego poznania i doświadczenia, czym jest SEO. Jako agencja z ponad 10-letnim doświadczeniem na rynku zdecydowaliśmy się wyjść naprzeciw potrzebom rynku i razem z Coders Lab oraz innymi agencjami SEO dać szansę poszukującym swojego miejsca na rynku pracy na zdobycie umiejętności niezbędnych do rozpoczęcia pracy jako młodszy specjalista SEO”.
Głównym celem współpracy pracodawców i Coders Lab było więc wykształcenie specjalistów z odpowiednią wiedzą bazową. Partnerzy zdecydowali się stworzyć projekt, dzięki któremu powstał pierwszy na polskim rynku Kurs Specjalista SEO, łączący kompetencje SEO z programowaniem. Najlepsi absolwenci tego kursu uzyskali gwarancję zatrudnienia w jednej ze spółek partnerskich.
PODJĘTE DZIAŁANIA
Coders Lab wraz z grupą internetowych agencji reklamowych opracował dedykowany kurs, który przygotowuje uczestników do pracy na stanowisku młodszego specjalisty SEO.
Do zadań Coders Lab należało:
- opracowanie programu i materiałów szkoleniowych,
- promocja kursu na rynku,
- rekrutacja uczestników,
- przeprowadzenie szkolenia,
- rekomendacja najlepszych absolwentów do zatrudnienia.
Do zadań przyszłych pracodawców należało:
- stworzenie wymagań do programu,
- współpraca przy promowaniu kursu,
- współtworzenie części materiałów szkoleniowych, w szczególności praktycznych zadań i projektów,
- zatrudnienie absolwentów spełniających wymagania merytoryczne,
- dofinansowanie udziału w kursie osobom, które zostały zatrudnione.
Podczas tworzenia Kursu Specjalista SEO postawiliśmy przede wszystkim na jego praktyczny charakter. Osoby, które go ukończą, od razu będą więc przygotowane do wykonywania konkretnych zadań z zakresu pozycjonowania stron internetowych w nowych miejscach pracy.
Anna Żdan, Product Owner w Coders Lab: „Osiągnęliśmy ten cel głównie dzięki temu, że zarówno program, jak i materiały stworzyli praktycy, najlepsi eksperci w swojej dziedzinie i do tego pasjonaci tematów, którymi zajmują się na co dzień”.
EFEKTY
Prace nad kursem oraz jego promocja zaowocowały wprowadzeniem na rynek unikatowego pod kątem merytorycznym szkolenia, trwającego 9 tygodni, umożliwiającego zdobycie zawodu tak pożądanego na rynku pracy, jak specjalista SEO.
Do pierwszej edycji kursu zgłosiło się kilkunastu uczestników w zaledwie 2 tygodnie po ogłoszeniu naboru! Kolejne grupy kursu startują co dwa miesiące, w każdej weźmie udział nie mniej niż 15 osób. W efekcie, do maja 2023 roku współpracujące z Coders Lab agencje SEO otrzymały szansę zatrudnienia ponad 80 osób. Każda będzie miała kompetencje z zakresu SEO, PHP oraz WordPress.
Mikołaj Demko, Chief Innovation Officer w Coders Lab: „Projekt, który zrealizowaliśmy wspólnie z agencjami SEO to przykład działań przynoszących korzyści obu stronom, win-win solution. Nasi partnerzy, dzięki stworzeniu kursu uczącego konkretnych umiejętności, zatrudnili specjalistów o kwalifikacjach dopasowanych do ich potrzeb. Uczestnicy Kursu Specjalista SEO zdobyli nowe kwalifikacje związane z kierunkiem rozwoju branży oraz mieli możliwość rozpoczęcia pracy zaraz po szkoleniu. Coders Lab z kolei poszerzyło swoją ofertę merytoryczną o kolejną specjalizację, której mocnym punktem nadal jest programowanie”.
PODSUMOWANIE
Konwencjonalne strategie rekrutacyjne, ograniczone do poszukiwania doświadczonych specjalistów, stają się coraz mniej efektywne. Duży deficyt „midów” i „seniorów” na rynku pracy sprawia, że ich stawki z roku na rok wzrastają o 20-30%, a procesy rekrutacyjne trwają miesiącami. Dzięki rozpowszechnieniu pracy zdalnej polscy specjaliści są poszukiwani przez firmy z całego świata, co zaostrza konkurencję między potencjalnymi pracodawcami. Sytuacja ta nie ulegnie zmianie w perspektywie kilku lat.
Proponujemy uzupełnić długofalową strategię rozwoju zespołów IT, Marketingu, Data Science, o projekty, których celem jest kształcenie własnych specjalistów. Nasi partnerzy, którzy zdecydowali się na to rozwiązanie, wskazują następujące korzyści zatrudnienia absolwentów: dużą motywację do rozwoju i szybką naukę, wysoką lojalność wobec pracodawcy tworzącego warunki do rozwoju, stosunkowo niskie koszty zatrudnienia.
Mikołaj Demko
Posiada 20 letnie doświadczenie menedżerskie w branży edukacyjnej i IT. W Coders Lab odpowiada za dedykowane projekty rekrutacyjne i szkoleniowe dla klientów biznesowych. Dodatkowo wdraża innowacje produktowe i procesowe. Poza Coders Lab dzieli się wiedzą i doświadczeniem jako mentor i coach.