Czym właściwie jest content marketing i dlaczego warto wykorzystywać jego potencjał?
Dowiedz się, jak dzielenie się wiedzą przekłada się na sukces.
Publikuj własne artykuły, dzięki którym dotrzesz do potencjalnego klienta
5 powodów, dla których warto go stosować!
Zamiast reklamowych haseł – użyteczna i merytoryczna treść. Zamiast nachalnej promocji – prowadzenie dialogu. Content marketing to skuteczny sposób na przyciągnięcie uwagi klientów i zainteresowanie usługami HR. Nie ogranicza się do krótkiego kontaktu, tylko pozwala tworzyć długotrwałe więzi. Zbuduj wizerunek eksperta w branży HR poprzez pisanie własnych artykułów!
Content marketing oznacza inne niż tradycyjne, powszechnie stosowane działania marketingowe. Polega na tworzeniu i dystrybucji wartościowych treści, które odpowiadają na potrzeby odbiorców, konsumentów, klientów, czytelników. Działania content marketingowe powinny współgrać ze strategią komunikacyjną firmy. Ważne, żeby były zgodne z wartościami organizacji i jej celami biznesowymi.
Potęga contentu
Marketing treści nie jest typową kampanią reklamową. Nie sprowadza się do sporadycznych działań czy jednorazowych akcji. Jest procesem, który cały czas trwa. Wymaga dobrze przygotowanego planu, który jest długofalowo realizowany i na bieżąco monitorowany. Content marketing nie może być też mylony z działaniami stricte sprzedażowymi. Nie chodzi w nim o nachalną reklamę, agresywne przekazy czy krzykliwe komunikaty, które atakują klientów. Tutaj liczy się słuchanie potrzeb odbiorców i reagowanie na nie za pomocą użytecznych treści. Zamiast monologu, w którym prezentowane są atuty produktów i usług – mamy dialog, rozmowę z konsumentami.
Do tworzenia i dystrybucji contentu wykorzystywane są różne kanały i narzędzia, m.in. infografiki, blogi, ebooki czy webinaria. Wartościowym miejscem spotkań z potencjalnymi klientami i partnerami biznesowymi są także media eksperckie, które mają szeroki zasięg, renomę i są sprofilowane pod kątem grupy odbiorców. Przykładowo, Kompendium HR wydawane przez Grupę Pracuj może połączyć nas ze środowiskiem biznesu i HR, przewodnik Pracuj w IT – ze środowiskiem IT, a przewodnik Pracodawcy – ze środowiskiem uczelnianym, studentami i absolwentami.
„Marka nie oferuje klientom tylko produktu lub usługi, oferuje coś więcej: doświadczenia, przeżycia, wyższy cel” – pisze Barbara Stawarz w książce „Content marketing po polsku”. Warto podzielić się tym wszystkim z odbiorcami. Czytelnicy Twoich publikacji mogą stać się Twoimi potencjalnymi klientami.
Inwestycja, która procentuje
Oto przykładowe korzyści, które płyną z tworzenia wartościowych treści:
Daj się poznać jako ekspert w środowisku HR. Podziel się wiedzą, kompetencjami i doświadczeniem na łamach własnego artykułu. Zaprezentuj treści, które są cenione i poszukiwane przez klientów usług HR. Pokaż, że oczekiwania odbiorców są zgodne z tym, na czym się znasz. Że wspólnie tworzycie merytoryczną przestrzeń dialogu. Wysokiej jakości artykuł może być dowodem twojego profesjonalizmu i autentyczności. Jednocześnie, twoja publikacja będzie zaproszeniem do relacji z firmą, którą prezentujesz oraz sposobem na budowanie wizerunku marki. Zainteresowany i zainspirowany czytelnik będzie ponownie szukał kontaktu, sięgnie po więcej informacji, utrzyma kontakt, skupi uwagę na aspektach, które są dla niego ważne, a o których dowiedział się poprzez kontent. Warto tworzyć własne artykuły, ponieważ pozwalają na interakcję, umożliwiają czytelnikom podjęcie dyskusji, komentowanie, wyrażanie własnego zdania.
Jak tworzyć wartościowe i angażujące treści? Jeśli reprezentujesz np. firmę szkoleniową lub agencję doradztwa personalnego, to ważne jest, aby dać się bliżej poznać potencjalnym klientom, współpracownikom i partnerom biznesowym.
Opis działalności firmy i oferty usług HR to jednak za mało, by zostać zauważonym w morzu innych rozmaitych treści. Dlatego tak ważne jest, żeby zająć pozycję eksperta i dostarczyć cenną wiedzę oraz unikatowe informacje, których czytelnik nie znajdzie gdzieś indziej. Warto podzielić się swoimi obserwacjami, opowiedzieć o stosowanych innowacyjnych rozwiązaniach, przedstawić wciągającą, budzącą emocje historię w kontekście działań HR albo zaoferować czytelnikowi praktyczne wskazówki i użyteczne porady. Punktem wyjścia dla własnego artykułu może być np. case study, ważne wydarzenie (np. konferencja, szkolenie) albo wyniki przeprowadzonych niedawno badań i analiz.
Pokaż, że jesteś na bieżąco z rynkiem i trendami. Że jesteś uważnym obserwatorem, że aktywnie działasz i dbasz o rozwój. Pamiętaj, aby odpowiednio sprofilować przekaz. Przykładowo, innych treści będą poszukiwać pracodawcy i specjaliści ds. HR, a inny charakter będzie mieć artykuł kierowany do studentów i absolwentów. Zastanawiasz się, czy warto podzielić się za darmo swoimi zasobami? Eksperci ds. content marketingu są przekonani, że dobrej jakości treści są inwestycją i przynoszą konkretne zyski.
Środowisko HR jest mocno ukierunkowane na rozwój i kompetencje. Poszerzanie wiedzy, wymiana doświadczeń, nieustanne kształcenie – to jeden z podstawowych elementów HR-owej rzeczywistości. Edukacyjna rola content marketingu jest więc naturalną odpowiedzią na potrzeby tej grupy. Twórz merytoryczne i użyteczne treści tak, aby czytelnicy chcieli wracać po kolejną porcję wiedzy.
„Jak pokazują badania, większość osób przegląda wiele źródeł informacji i styka się z marką wielokrotnie, zanim dokona zakupu. Każde pozytywne zetknięcie się konsumenta z Twoją marką się liczy. Wiele treści konwertuje klientów bezpośrednio, a pozostałe robią to pośrednio” – przekonuje autorka książki „Content marketing po polsku”. Tworzenie wiarygodnych, merytorycznych i wciągających treści pozwala budować lojalność i zaangażowanie, co przekłada się także na działania sprzedażowe – utrzymanie relacji z obecnymi klientami, rekomendacje i pozyskanie nowych odbiorców, sprzedaż kolejnych usług i produktów itd.
Klienci i konsumenci mają dość inwazyjnych i perswazyjnych komunikatów. Potrafią na nie reagować niemalże mechanicznie – wyłączając je, odrzucając, blokując. Bombardowani rozmaitymi przekazami, potrzebują starannie wyselekcjonowanego źródła. Sięgają po sprawdzone kanały, które dostarczają im dokładnie tego, na czym im zależy. To kolejny powód, by zwrócić uwagę na swoją markę i umocnić jej pozycję za pomocą narzędzi content marketingu. Pisząc własny artykuł i publikując w mediach eksperckich masz pewność, że trafisz do tej grupy, na której ci zależy. A czytelnicy otrzymają to, czego szukają. Obie strony usatysfakcjonowane.
Wartościowy kontent to także jeden ze sposobów, by wyprzedzić konkurencję. Jak? Zatrzymując uwagę klienta i tworząc z nim relację. Zanim jednak napiszesz artykuł ekspercki albo sięgniesz po inne narzędzie content marketingu zastanów się – jaki jest twój cel i na jakie potrzeby chcesz odpowiedzieć.
Spójrz na swój kontent oczami odbiorców. Pomyśl, czego oczekują, co jest dla nich ważne, co ich interesuje, czego potrzebują. Czym mógłbyś się podzielić? Co przyniesie innym korzyść?
Znajdź coś, co wyróżni cię na tle konkurencji, wykorzystaj charakterystyczne cechy marki i coś, co świadczy o jej wyjątkowości. Połącz w swoim artykule wartości marki z wartościami odbiorców.
marketerów B2B stosuje różne formy content marketingu 1
marketerów B2B planuje zwiększyć budżet na content marketing w 2014 roku 3
całości kosztów na marketing B2B jest lokowana w content marketingu 3
przedsiębiorstw publikuje artykuły eksperckie w prasie 3
marketerów B2B wykorzystuje content marketing jako część ogólnej strategii marketingowej 2
konsumentów woli poznawać firmę poprzez czytanie artykułów niż reklam 4
odbiorców uważa, że firmy udostępniające ciekawe treści są zainteresowane budowaniem dobrych relacji z klientami 5
konsumentów spędza czas na czytaniu materiałów publikowanych przez marki, którymi są zainteresowani 5
HR-owców chce otrzymać kolejne wydanie Kompendium HR 6
klientów Grupy Pracuj poleca publikację Kompendium HR 6
czytelników deklaruje, że zamierza wykorzystywać informacje zawarte w Kompendium HR przy poszukiwaniu agencji doradztwa personalnego i firm edukacyjno-szkoleniowych 6