Pokolenie Z na rynku pracy

  • today pt, 3 Gru 2021
Każde pokolenie wchodzące na rynek pracy ma swoje oczekiwania względem pracodawcy i warunków zatrudnienia, a tym samym spędza sen z powiek pracodawców, którzy po pierwsze muszą dostosować swoją ofertę do młodych osób, a następnie dotrzeć do nich i przekonać, że to właśnie nasza oferta jest najlepsza.

artykuł sponsorowany

Czego oczekują od pracodawców?

Młode pokolenie w pierwszej kolejności oczekuje stabilności zatrudnienia, czyli trwałości pozostania w jednym miejscu i pewności w kwestii wynagrodzenia. Dużo chętniej zdecydują się na umowę o pracę niż na własną działalność gospodarczą. Dodatkowo chcieliby realizować swoje pasje i rozwijać zainteresowania w miejscu pracy. Młodzi chcą utrzymać równowagę pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Tutaj należy pamiętać, że jest to pokolenie, które inaczej niż dotychczas powinniśmy motywować. Część z nich w pierwszym miejscu pracy uświadamia sobie, czy jest to praca, jaką chcieliby wykonywać, dająca im satysfakcję. Bardzo ważne są nich dobra atmosfera w miejscu pracy oraz sens pracy. Dodatkowo 51% pokolenia Z chce czuć się docenianym za efekty swojej pracy (pracuj.pl). Jest to pokolenie cyfrowe, dla którego transparentność wynagrodzeń oraz opinie o pracodawcy mają duże znaczenie.

Pracodawcy bardzo chętnie zatrudniają młodych ludzi

To oni wnoszą powiew świeżego spojrzenia, dają potencjał zespołowi oraz wnoszą radość życia. Dzisiaj – ze względu na zarządzanie wielopokoleniowymi grupami (wydłużył się czas aktywności pracowników na rynku pracy) – pracodawcy oczekują od młodych otwartości na inne grupy wiekowe, czyli umiejętności słuchania, konfrontacji i dyskusji oraz współpracy w środowisku zróżnicowanym wiekowo. Bardzo cennym jest umiejętność szybkiego poszukiwania różnych rozwiązań z naciskiem na kreatywność, elastyczność oraz chęć uczenia się. Ponadto pracodawcy zwracają uwagę na tzw. ”skromność zawodową”, czyli adekwatne oczekiwania finansowe względem posiadanych umiejętności. Bardzo wysoko oceniają też kwestię adaptacji w nowym środowisku pracy.

Wizerunek pracodawcy

Środowisko naturalne pokolenia Z to oczywiście Internet. To tam szuka informacji o możliwościach podjęcia praktyki i stażu już podczas studiów. Młodzi chętnie przeglądają profile społecznościowe potencjalnych pracodawców, aby zobaczyć, jak wygląda życie firmy, przeczytać komentarze oraz co inni mówią o pracodawcy.

Dlatego w dzisiejszych czasach tak ważne jest budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy, angażowanie pracowników w ustalanie celów i dbanie o wartości firmy. To właśnie pracownicy są prawdziwymi ambasadorami firmy. Młodzi dużo chętniej podejmują pracę w miejscu, gdzie mają coś do powiedzenia i panuje dobra atmosfera.

Gdzie szukać pokolenia Z?

Mimo dużej popularności branżowych mediów społecznościowych (LinkedIn oraz Goldenline) nie jest to miejsce, gdzie znajdziemy profile młodych osób – studentów oraz uczniów szkół średnich. Wynika to zapewne z obawy, że nie mają jeszcze doświadczenia zawodowego, a jedynym uzupełnieniem profilu jest informacja o edukacji, znajomości języków obcych oraz umiejętnościach.

Bazując na naszym doświadczeniu jako DPM Doradztwo personalne, stworzyliśmy narzędzie, które pozwoli na pokazaniu chęci i predyspozycji zawodowych młodych osób, a nie tylko ich doświadczenia zawodowego. Narzędzie ReadyToWork powstało z myślą o młodych pokoleniach wchodzących na rynek pracy i myślących o zdobywaniu doświadczenia już na etapie nauki oraz dla pracodawców, którzy są otwarci na młode talenty.

ReadyToWork – narzędzie komunikacji między kandydatami i pracodawcami

Korzyści dla pracodawców:

  • skrócenie procesu dotarcia do młodych ludzi
  • wielu kandydatów w jednym miejscu
  • platforma komunikacji z młodymi ludźmi za pomocą narzędzi najlepiej im znanych
  • budowanie relacji z młodym pokoleniem

Korzyści dla kandydatów:

  • skrócenie procesu dotarcia do pracodawców
  • zwiększenie świadomości młodych kandydatów o rynku pracy
  • propozycje współpracy ze strony firm
  • aplikacje bez CV

ReadyToWork to narzędzie kontaktu z młodym pokoleniem. Za pomocą opcji wyszukiwania można skontaktować się z osobami, które studiują na konkretnej uczelni lub konkretnym kierunku. Na platformie uczniowie/studenci nie wypełniają profilu zawodowego, ale profil chęci i predyspozycji zawodowych. Chcemy pomóc młodym osobom w wejściu na rynek pracy, a pracodawcom, pomóc znaleźć wartościowych pracowników. Jest to świetna platforma, która skupia studentów i uczniów z całej Polski oraz firmy z różnych branż. Z nami dotrzesz do najlepszych kandydatów.


autor  |  Jakub Hagno  |  Business Development Manager w DPM Sp. z o.o., autor platformy ReadyToWork, konsultant personalny realizujący projekty rekrutacyjne w obszarze zarządzania strategicznego i operacyjnego, posiadający wieloletnie doświadczenie we współpracy ze spółkami na arenie krajowej i międzynarodowej.

Zobacz podobne

Szkolenia offline czy online, a może… hybrydowe?

W ostatnich latach szkolenia online zdobyły wystarczająco dużo zwolenników, aby uzasadnić swoje istnienie obok stacjonarnych metod nauki języków. Czy musimy jednak dokonywać wyboru między jednym a drugim? A co, gdyby je połączyć?

Popandemiczny rynek pracy. Największe wyzwania dla zespołu rekrutacji

Tradycyjne metody rekrutacyjne skoncentrowane na uzupełnienie rotacji stają się przestarzałe z powodu wielu zmian w otoczeniu. Firmy muszą zmienić swoje metody, aby skupić się na kształtowaniu, a nie zastępowaniu siły roboczej poprzez definiowanie potrzeb, pozyskiwanie i przyciąganie talentów.

Gdy karnet sportowy to za mało

Wiele dyskusji w gronie HR-owców dotyczyło ostatnio wellbeingu pracowników i konieczności zadbania o ich kondycję psycho-fizyczną. Ostatnie miesiące wszystkim dały się we znaki, lecz wychodzące z kryzysu organizacje potrzebują zaangażowanych i efektywnych zespołów oraz urealnionych kosztów. Dotychczas benefity sportowe oferowane były w jednym formacie – przedpłaconego abonamentu w stałej wysokości, niezależnie od faktycznej aktywności pracowników. Ten model właśnie odchodzi do lamusa.

Przyszłość rynku pracy w latach 2025-2050. Nowe zawody i kompetencje

Automatyzacja, technologia cyfrowa i sztuczna inteligencja w ogromnym stopniu zmieniają krajobraz rynku pracy, przyczyniając się do powstawania nowych stanowisk, które nigdy wcześniej nie istniały. Niestety, czynniki te powodują również utratę wielu innych etatów, dlatego tak ważne dziś jest przekwalifikowywanie się i zdobywanie nowych kompetencji.